Vauvan yrittämiseen valmistautuminen

  • Viestiketjun aloittaja yritteliäät
  • Ensimmäinen viesti
yritteliäät
Kuinka pitäisi valmistautua siihen, että alkaa pian yrittää vauvaa? Ja kuinka aikaisin? Olen kuullut, että pariskunnan pitäisi mielellään alkaa valmistautua vuotta aikaisemmin. Ajattelimme ehkä ensi vuonna alkaa yrittää ja olemme nyt parantaneet elämäntapojamme. Otamme ravintolisiä: monivitamiineja, d-vitamiinia (25yg/vrk), kalaöljyä (1000mg/vrk), sinkkiä, minä otan lisäksi rauta-foolihappolisää. Olen lisännyt liikuntaa huomattavasti, enemmän kovaa aerobista, kovempaa salitreeniä, lisäksi joogaa ja syvien lihasten jumppaa sekä venyttelyä. Myös luonnossa liikkumista, rauhoittumista, "aivojumppaa" (ristikoita, piirtämistä, lukemista, soittamista). Syön vajaan kilon kasviksia päivässä. Lisäksi olemme puhuneet lapsesta ja sen vaikutuksista elämäämme. Olemme miettineet kasvatusperiaatteitamme, millaisia vanhempia haluaisimme olla, mahdollista työnjakoa jne. Suunnittelemme paremmalle alueelle muuttamista, nykyisellä asuu ehkä vähän liikaa alkoholisteja ym. Olemme miettineet kotimme vaaranpaikkoja ja niitä on vielä paljon, avointa säilytystilaa alhaalla, erilaisia kasveja, epäjärjestystä...

Mites lääkkeet, hiusvärit, alkoholi ym? Riittääkö, että ne jättää raskauduttuaan vai pitäisikö niistä luopua jo ennen kuin alkaa yrittää? Minulla on pitkäaikaissairaus, johon syön lääkettä, jota ei suositella raskauden aikana koska siitä ei ole vielä tarpeeksi tutkimustuloksia. Lääke ei siis luultavasti ole haitallinen sikiölle, mutta siitä ei voida olla vielä täysin varmoja.

Ymmärrän, ettei kaikkea voi suunnitella etukäteen, mutta jos on joku suunnitelma, se on aina hyvä lähtökohta, jota voi sitten muokata haluamakseen. Ei sitä voi vielä tietää millaista lapsen kanssa on ja esimerkiksi työnjakomme voi lopultaan olla jotain ihan muuta kuin nyt ajattelemme. Mutta hyvä suunnitelma on aina hyvä lähtökohta. Ilman suunnitelmaa ja keskustelua voi tulla aivan yllätyksenä mitä toinen lopultaan ajatteleekaan.

Ja tämä koko viesti voi kuulostaa ylireagoinnille, mutta jos johonkin hommaan lähtee ja varsinkin jos se homma koskettaa toista ihmistä niin totaalisesti kuin lastenhankinta, mielestäni totta helkutissa siihen täytyy lähteä vakavissa mielin ja kaikkensa tehden.
 
lfgpesk
Minusta olette hienolla asenteella liikkeellä! Itse en osannut valmistautua raskauteeni, koska se tuli yllättäen. Nyt toista yrittäessä me olemme kyllä tietoisesti vähentäneet alkoholin nauttimista sekä lääkeaineita. Olemme yrittäneet jo puolivuotta. Ja aloimme elää "tuplaten terveemmin" vain viikkoa ennen kun alettiin yrittämään :D Ja emme siis vieläkään ole saaneet plussaa testiin...
Hiusväreistä puhutaan paljon. Itse käytän ammoniakittomia tuotteita mutta siis kyllä värjään. En ala raskausaikana kyllä muistuttamaan peikkoa :) maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Onnea koitokseen!
 
Vierailija
Voi vitjat! En osannut koskaan ajatella lapsen tekoa moisena projektina... huhhuh. Meille lapsia on kertynyt kaksi kappaletta ilman mitään sen kummempia valmisteluja. No.., kukin tyylillään.
 
Vierailija
Hui... Älkää tehkö asiasta mitään suoritettavaa projektia. Kun raskaudut niin kaikki tapahtuu luonnostaan. Osaa välttää tiettyjä aineita ihan itsestään. Rennosti nyt vaan, teistä tulee ehkä vanhempia.
 
Vierailija
Hui... Älkää tehkö asiasta mitään suoritettavaa projektia. Kun raskaudut niin kaikki tapahtuu luonnostaan. Osaa välttää tiettyjä aineita ihan itsestään. Rennosti nyt vaan, teistä tulee ehkä vanhempia.
Ei tämä mielestäni mikään suoritus ole, mutta kyllä mä vähän haluaisin vaivaa nähdä asian eteen. Ymmärrän, että jos lapsi on suunnittelematon tai muuten kovin spontaani, ei asiaan juurikaan valmistauduta tai voida valmistautua. Meillä on tässä kuitenkin hyvät mahdollisuudet tarjota mahdolliselle lapselle mahdollisimman hyvä alku. Lapsi vie äidin kehosta paljon vitamiineja ja hivenaineita, joten miksi niitä ei tankkaisi etukäteen. Lisäksi tutkimuksetkin osoittavat, että hyväkuntoinen äiti toipuu synnytyksestä nopeammin, joten miksi en saattaisi kroppaani mahdollisimman hyvään kuntoon ennen raskautta. En mitenkään tee kaikkea "lapsenkiilto" silmissä, vaan otan tämän yleisenä elintapojen parantamisena. Enhän voi tietää tuleeko sitä lasta edes koskaan eikä tässä mitään vauvakuumetta ole, joten ehkä emme edes alakaan yrittämään ainakaan vielä vuoden sisään. Mistä sitä tietää, en todellakaan ole mitenkään fanaattisesti tässä lasta tehtailemassa, valmistaudun vain siihen vaihtoehtoon. Lisäksi jos mahdollisesti hankimme useamman lapsen suht lyhyen ajan sisään ja jos vitamiini- ja hivenainetasot sekä kunto on jo valmiiksi huonot, ei ne mitenkään ehdi parantua esikoisen ja seuraavan välillä, ellei odota muutamaa vuotta ja tankkaa koko aikaa vitamiineja ja urheile aktiivisesti.

Enkä kyllä usko, että vahingollisia aineita osaa välttää itsestään. Esim. kaverini söi sikiölle mahdollisesti vaarallisia (käsikauppa)lääkkeitä raskausaikanaan, koska ei osannut edes kuvitella, että niistä olisi haittaa. En usko, että sitä yhtäkkiä niin viisastuu ja vaistot alkaa toimia eläimellisesti, kun on raskaana. Kyllä nämä asiat enemmänkin on harkittuja ja suunnitelmallisia.
 
Viimeksi muokattu:
Pamela1979
Kukin taplaa tyylillaan, mutta kylla minakin olen alkanut valmistautumaan mahdollista raskautta varten (meilla on jo ehkaisy lopetettu etta tervetullut olisi vauva vaikka huomenna). Olen alkanut syomaan myos lisaravinteita, ja alkoholin ottoa tullut vahennettua aika radikaalisti. Itse kutsuisin sita enemman valmistautumiseksi kuin suunnittelemiseksi, koska vaikka kaiken tekis just eika melkein, ei se tarkoita etta silti tulisi raskaaksi, ja toisaalta vaikka ei valmistautuisi mitenkaan ja elaisi kuin pellossa, ei sekaan tarkoita etta silti tulisi raskaaksi. Se vauva tulee jos on tullakseen, valmistautui tahi ei.

Mutta itselleni se tuo paremman mielen, jos olen tehnyt kaiken mita voin tilanteeni eteen. Ja toisekseen, ainahan terveelliset elamantavat on positiivinen asia. Alkoholia kannattaa vahentaa jo raskautta suunnitellessa. Naisella joka juo alle 4 annosta viikossa on kaksi kertaa suuremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi kuin naisella joka juo yli 10 annosta viikossa. Sen lisaksi aivot ja tarkeat sisaelimet kehittyvat raskauden alkuvaiheessa, yleensa ennen kuin nainen edes tietaa olevansa raskaana, ja humalajuominen tassa vaiheessa voi vaikuttaa sikioon (tai siina vaiheessa siita taidetaan viela kayttaa nimitysta alkio) ja aiheuttaa soluvaurioita jotka voivat johtaa esim keskenmenoon. Tupakointi on toinen asia joka kannattaa lopettaa alkuunsa, voi aiheuttaa esim alhaista syntymapainoa vauvalle. Myos tulevan isan tupakointi voi vaikuttaa. Ja kolmanneksi, suu kannattaa hoidattaa kuntoon ennen raskautta. Ientulehdus ja -sairaus voi olla jopa suurempi riski kuin tupakointi raskausaikana. Nama ovat kuitenkin kaikki tallaista 'tilastotietoutta', joten ei kannatta ylenpalttisesti stressata (se ei myoskaan ole hyvaksi raskaudelle!) ; )

Tama voi olla maakohtaista, mutta mina kun mainitsin gynelle etta vauvaa toivotaan, han maarasi verikokeisiin jossa tarkistettiin onko immuniteetti voimassa vesirokolle ja rubellalle (vihurirokko?). Kerroin etta minulla on ollut vesirokko lapsena, mutta laakari sanoi etta se ei valttamatta tarkoita etta sille olisi immuuni. No, onneksi oli molemmat suojat voimassa, mutta jos olisi rokotuksen tarvinnut niin sen jalkeen pitaa ainakin 3 kuukautta odottaa ennenkuin voi yrittaa raskautta. Mutta kuten sanoin, voi olla etta nama ovat suomessa yleisesti rokotusohjelmassa ja siksi niita ei tarvitse testata, en tieda, kunhan mainitsin kun itse en olisi osannut moista edes ajatella.
 
Vierailija
Totta kai on hyvä, että kaikki edellytykset on kunnossa, mutta liika suunnitteleminenkin voi johtaa stressiin, joka vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Jos itse valmistautuisin noin tarkkaan, olettaisin todennäköisesti tulevani parin kuukauden sisään raskaaksi yrittämisen aloittamisesta ja siitäpä vasta paineita tulisi lisää, jos ei onnistuisikaan heti. Tietenkin terveelliset elämäntavat parantavat mahdollisuuksia ja pienentävät keskenmenoriskiä, mutta henkisesti tuollainen valmistautuminen voi pistää elimistön kuitenkin sekaisin.
 
Vierailija H
Meillä on 2,5-vuotias tyttö ja nyt jälkiviisaana olisin käynyt jo suunnitteluvaiheessa aika tarkkaan miehen kanssa läpi työnjakoon ja kasvatusperiaatteisiin liittyviä asioita. Arki muuttuu aika paljon sitten kun vauva saapuu. Yleensä äiti alussa hoitaa vauvaa päivät, mutta entä illat ja viikonloput? Miten molemmille järjestetään omaa aikaa, entä parisuhdeaikaa? Entä miten suhtaudutte toistenne alkoholin käyttöön sitten kun vauva on syntynyt (tämä aiheutti ainakin meillä erimielisyyttä). Kuka hoitaa kotityöt? (Jotkut miehet olettavat, että kun äiti on kotona, hän luonnollisesti hoitaa myös kaikki kotihommat). Entä miten äitiysloman jälkeen, jääkö jompikumpi hoitovapaalle, olisiko myös isä valmis jäämään hetkeksi lapsen kanssa kotiin? Ainakin meillä mies alkoi tosissaan osallistua lapsen hoitoon vasta kun jäi hoitovapaalle muutamaksi kuukaudeksi.
Onnea teille yritykseen!
 
Vierailija Ellamari
Kyllähän raskausaikana saa hiuksia värjätä, ei siitä tarvitse sentään luopua ap'n. Värjäyksen lopputulema voi olla ehkä joskus vähän arvaamaton tosin. Ei vaan voi tajuta että raskausaikana pitäisi heittäytyä ihan luomuksi myös hiusten tyvikasvun osalta.

Itse ekassa raskaudessa kyllä värjäsin hiuksiani ja ihan normaalisti värjäytyivät. Ei ne värit päänahan läpi mihinkään imeydy.
 
Vierailija
Jos lapsen saamiseen valmistautuu noin tarkasti pyrkimyksenä taata lapselle mahdollisimman hyvät lähtökohdat, niin jättäkää tuo alkoholin ja tupakan kanssa leikkiminen ensimmäisenä. Kokonaan.., ja lopullisesti.
Ne ovat kaksi asiaa jotka eivät sovi lapsiperheeseen odotusaikana eikä lapsen syntymän jälkeen sen kummemmin. (Siis JOS tosiaan haluaa tarjota lapselleen parhaat lähtökohdat.)

Voiko olla kuvottavampaa kun marketin pihaan kurvaa nuori perhe, avaa auton ovet ja nousee autosta sakean tupakansavun pöllähtäessä ilmoille. Molemmat kaivavat myrkkypötkylät ensimmäisenä suuhun ja sen jälkeen nostetaan se vastasyntynyt turvakaukalossaan ulos autosta.
Jonkin ajan kuluttua pariskunta vauvoineen tulee kaupasta kantaen mukanaan kaljaa niin paljon kuin lapsilisällä on saatu irti...
Tämä on varsin yleistä eikä kauppojen pihoissa tosiaan tarvitse kauan viettää aikaa kun törmää vastaaviin esimerkkitapauksiin.

Lapsen saaminen on todellakin suuri muutos pariskunnan elämässä. Siinä kohtaa jos missä, kannattaisi pyrkiä muiden muutosten ohella raittiiseen elämäntapaan. (Tämäkin edelleen JOS haluaa lapsen parasta.)

Mikäli noista paheista pystyy luopumaan niin on päässyt suuren harppauksen lähemmäs parempaa lapsuutta omalle lapselle.
 
Yritteliäät
Kiva, tänne onkin tullut monen laista mielipidettä. Mielestäni Pamela muotoili asian hyvin, valmistautuminen, sitä se nimen omaan on. Ei kai se huono asia ole, että näinkin isoon elämänmuutokseen valmistautuu edes jotenkin. Tämä minun elämäntapamuutos lähti ihan terveyden edistämisestä ja sitten aloin ajattelemaan asiaa mahdollisen lapsenkin kannalta. Olen selaillut joitakin sivuja, joissa suositellaan tiettyjä vitamiineja jne. ja olen sitten ottanut niitä aamuisin muiden vitamiinien ohessa. Eli ei se ole mikään iso juttu. Enkä tosiaan koko ajan ajattele kaikkea mitä teen, että tämä nyt on lapsenhankinnan vuoksi vaan näistä luettelemistani asioista on tullut osa elämäntapaani.

Alkoholia käytämme molemmat aika vähän emmekä tupakoi lainkaan, joten ne asiat on jo mallillaan, siksi en tupakkaa erikseen maininnutkaan. Tupakan lopettaminen on varmasti yksi suurimmista asioista, mitä mahdolliset tulevat vanhemmat voivat lapsensa eteen tehdä. Ja koska siittiöiden kypsyminen kestää monta kuukautta, miehen olisi hyvä lopettaa tupakointi jo paljon ennen kuin lasta aletaan yrittää.

Olen kuullut, että raskauden ensimmäisellä kolmanneksella ei pitäisi värjätä hiuksia, koska kemikaalia tosiaankin kulkeutuu verenkiertoon eikä voida tietää onko sillä vaikutuksia vauvaan. Mutta ei se värjääminen varmaan suurin synti ole.

En usko ottavani paineita raskaaksi tulemisesta. Valmistautumiseen kuuluu myös se, että miettii mitä jos lasta ei kuulukaan. Kuten sanoin, minulla ei ole mitään vauvakuumetta ja olemme ajatelleet, että jos lasta ei luomukeinoin tule, niin sitten viihdymme kahden. Lapsi ei ole mikään välttämättömyys, voimme elää ihan kahdestaankin täyttä ja onnellista elämää. Mutta jos lapsi on tullakseen, haluan tehdä kaiken mahdollisimman oikein. Ja yritän välttää stressaamista ja täydellisyyteen pyrkimistä, koska se ei ole hyväksi sen enempää minulle kuin mahdolliselle lapsellekaan :D Ja toisekseen, jos lapsi meneekin kesken tai ei ole ihan terve, ei ainakaan voi syytellä itseään jos tietää tehneensä asiat niin hyvin kuin vain on voinut.
 
hyvä asenne
Hyvä asenne sinulla on. Itse en osannut noin hyvin valmistautua, kun 2,5 vuotta sitten aloitimme yrittämisen. Nyt tässä matkan varrella elämäntavoille on tehty kaikki mitä vain voi ja nykyään yrittämisemme tapahtuu lääkärin vastaanotolla, mutta vauvaa ei vain kuulu. Ajattelin yritystä aloitellessamme ihan samalla tavalla kuin sinä, että ei se niin suuri katastrofi ole jos raskaaksi ei tule. Tulee jos on tullakseen. Mutta asiat muuttuvat, ja nyt antaisin mitä hyvänsä, että onnistuisimme. Mutta se hyvä puoli on nimenomaan näissä elämäntapamuutoksissa, että TIEDÄN tehneeni kaikkeni, en voi syyttää itseäni epäonnistumisistamme.
 
Luulosairas.
Ihan noin paljoa en lähtenyt tekemään ennen ensimmäistä lasta, mutta sen kuitenkin tein että kävin gynen luona tsekkauttamassa ettei mitään estettä raskautumiselle ole. Samoin kävin hammaslääkärissä, ja jopa vaihdoin amalgaamipaikat pois, mitä olin muutenkin suunnitellut tekeväni. Mutta oikeastaan voisi olla ihan hyvä että myös mies tutkittaisiin, ettei sitten turhaa yritetä vuotta, ja sitten vasta löydetään se vika miehestä. Miksi siis naiset aina ravaa lääkäreissä, miksi ei miehet samoin?
 
tietämätön
Minkälaisia tutkimuksia gynekologi suorittaa silloin, jos haluaa käydä tarkastuttamassa, onko kaikki ok lapsen saantia varten? Entä mitä tällainen tutkimus suunnilleen kustantaa? Pitääkö mennä suoraan yksityiselle vai tehdäänkö kunnallisessa terveydenhuollossa tällaisia tutkimuksia?
 
veronmaksaja
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön;10293335:
Minkälaisia tutkimuksia gynekologi suorittaa silloin, jos haluaa käydä tarkastuttamassa, onko kaikki ok lapsen saantia varten? Entä mitä tällainen tutkimus suunnilleen kustantaa? Pitääkö mennä suoraan yksityiselle vai tehdäänkö kunnallisessa terveydenhuollossa tällaisia tutkimuksia?

No voi juma, toivon todellakin ettei minun verorahojani käytetä tällaisiin turhiin tutkimuksiin. Mitä jos vaan harrastaisit miehen kanssa seksiä? Sillähän se selviää.
 
amelia
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön;10293335:
Minkälaisia tutkimuksia gynekologi suorittaa silloin, jos haluaa käydä tarkastuttamassa, onko kaikki ok lapsen saantia varten? Entä mitä tällainen tutkimus suunnilleen kustantaa? Pitääkö mennä suoraan yksityiselle vai tehdäänkö kunnallisessa terveydenhuollossa tällaisia tutkimuksia?
Yleensä kai voi vuositarkastuksen yhteydessä pyytää tekemään sisätutkimuksen ja ultraamaan kohdun ja munasarjat. Muita tutkimuksia pitää lähteä pyytämään yksityiseltä jos haluaa teettää jo ennen kuin yritys on edes alkanut.

Varsinaisiin lapsettomuustutkimuksiin kuuluu juurikin tuo ultraus, kierron kartoitus, erilaisia verikokeita ja munatorvien aukiolotutkimus.
 
onnea matkaan!
Mä en ap ole ehtinyt lukea sun saamia vastauksia, koska mulla on jo lapsi, joka nukkuu levottomasti makarissa (poskihampaita tekee) ja juoksuttaa mua vartin välein.
Mut siis me mietittiin näitä:
- miten työt? Ootko pätkätöissä vai vakipaikassa? Ehditkö/pystykö saamaan vakipaikan ennen ä-lomaa? Jos olet pätkätöissä, voi sun ura tyssätä siihen lapsensaantiin.

- Aitoko jäädä kotiin hoitamaan lasta pitemmäksi aikaa, vai aikooko mies? Miten teidän talous kestää sen? Laskekaa paljonko tarvitsette kuussa lisää rahaa kotihoidontuen ja palkan päälle, että kaikkeen on varaa. Tämä on oikeasti tärkeää; me säästettiin vuosi lasta varten, ja joka penni on ollut tarpeen. Oman lapsen hoito kun on lapsen kehityksen kannalta tärkeää, mut rahatilanteen tiukkuus on iso stressi.

- Onhan sun hampaat tarkistettu ja kunnossa? Raskaus syö niitä todella paljon. Ala huolehtia hampaista superhyvin jo nyt

- Onhan asuinalue turvallinen ja teillä kiva piha? Me muutettiin maan tasalle kolmioon (luhtitalo) kivalle alueelle, ja olen ollut tyytyväinen. Lapsi on kiva nukuttaa terassilla, eikä rattaita tarvi raahata portaissa tai hississä. Turvallinen piha on iso ilo heti kun lapsi voi ulkoilla.

- Onko teillä lemmikkejä? Kuka voi hoitaa/ottaa lemmikin, jos lemmikin ja lapsen kanssa tulee ongelmia? Se nimittäin ei ole harvinaista, mut siitä ei puhuta.

- foolihappoahan sä jo syötkin, ja varmasti myös kalaöljyä, joten ei niistä sen enempää

Tässäpä nämä, hyviä jatkoja sulle, susta tulee hyvä äiti. Kaikkea sä et voi suunnitella, mut ainahan voi yrittää. Mulla meni raskauden loppuaika ihan päin mäntyä, kun sairastuin viruksesta. Mut helpotti kovasti tietää, silloin ja nyt, että olin tehnyt kaiken parhaani mukaan, enkä voinut iteäni siitä syyttää. Ja onneksi lapsi syntyi terveenä joten säikähdyksellä selvittiin.
 
Judventti
Foliohappo on hyvä aloittaa jo ennen raskautta. Muutoin en osaa sanoa...

Itselleni kaikki raskaudet ovat olleet toivottuja, mutta enemmän tai vähemmän yllätyksiä (kuten viimeisin, hormoonikierukka lapsi).

Se miten äiti on elänyt ennen lapsen ilmoittamaa tuloa, vaikuttaa kyllä lapsen geeneihin. Eli jos juo paljon alkoholia, niin lapsikin saattaa juoda sitä paljon sitten aikanaan jne. Eli äidin omat geenit (ja isänkin) varastoivat tietoa sekä siirtävät sitä lapseen eteenpäin (ns. evolutio, joka auttaa lasta selviytymään). Näin ainakin olen lukenut jostain tutkimuksesta, jota en nyt muista..

Mutta...vaikka nyt valmistaudutte ja suunnittelette, niin asiat ei mene silti aina niinkuin toivoisi. Yllätyksiä tulee. Ja suurimmat koskevat parisuhdetta sekä sitä miten se muuttuu. Miehelle voi olla hirveä shokki se, että hekin joutuvat muuttamaan elämää...varsinkin kun tuleva vauva ei heilleole vielä niin konkreettinen..potkuja lukuunottamatta..

(nimim. koemusta on ;D )
 
mimomyrtti
elimistön puhdistaminen etukäteen on tärkeää, ravintolisiä on myös syytä ottaa reilummin. kuivaharjaus ja syvähengityharjoitukset yms. Lue Paavo Airolan äiti ja lapsi-kirja. On todella loistava!
 
elsis ei kirj
hiuksia voi värjätä ihan normisti, väri ei imeydy verenkiertoon ellei sinulla ole haavoja päänahassa tai muuten iho auki päässä. ei ne käsivoiteetkaan verenkiertoon yllä... pitää vaan muistaa ettei ylenpalttisesti värjää eli max kerran kuussa.
 
Ruokavalio muuttui
Teimme "elämäntapamuutoksen" yli kolmen vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen. Ruokailu muuttui vähähiilihydraattiseksi (pois vehnä, sokeri, peruna, riisi), kevyt-tuotteet pois, tilalle voi, kerma ym. sekä kylmäpuristettu oliivi- ja kookosöljy. Lisäsimme kasviksia runsaasti. Valmisruoka jäi luonnollisesti myös pois. Lisäsimme liikuntaa, ei paljoa, mutta kuitenkin. Kuukauden päästä olin raskaana ja kolmen vuoden jälkeen meillä on nyt kaksi lasta. Mieheni oli ennen tätä kaikkea ylipainoinen, minä alipainoinen. Nyt olemme molemmat normaalipainoisia ja hyvinvoivia ihmisiä :)
 
kohtuudella
Älä jumppaa liikaa! Minulla sekundäärisen lapsettomuuden syyksi arvellaan liian alhaista rasvaprosenttia ja sen myötä hormonitoiminta heittelee. Aikaisemmin olin ns. normaalivartaloinen ja tulin raskaaksi ihan helposti, nyt toista ei vaan kuulu. Tällä haavaa yritän vähän lihotella itseäni...
 
Käyttäkää rasvaa!
Vähähärasvaiset kevyttuotteet vaikeuttavat raskaaksi tulemista! Siitähän on ollut uutisissakin tässä joskus aiemmin. Uusi elämä tarvitsee rasvaa, myös eläirasvaa! Solut taritsevat sitä soluseinämien rakennusaineeksi.
 
Hippuli
Haaveissa vasta vähän myöhemmin aloittaa yrittämään tosissaan, ehkä vasta 2011 kesällä. Mutta nythän olisi hyvää aikaa valmistautua fyysisesti ja henkisesti tulevaan. Minkä merkkisiä rauta-foolihappovalmisteita otatte? Syön tällä hetkellä vain Omega3:sta ja kalkkitableteita. Kuuriluontoisesti olen ottanut rautaa, koska rauta-arvot ovat aika alhaiset. En harrasta hirveästi liikuntaa, nyt olisi hyvä tehdä siitä elämäntapa, josta saisi sitten myös sen henkireiän siinä vaiheessa kun vauva on pieni ja saisi kuntoilusta omaa aikaa. Tietenkin myös mietin sitä että palautuminen synnytyksen jälkeen olisi ehkä helpompaa kun olisi peruskuntokin vähän parempi. Minkälaista liikuntaa suosittelette? Pitäisikö sitä ihan lähteä kuntosalille, vai riittäisikö lenkkeily ja crosstrainerharjoittelu? Elämäntavat ovat nytkin jo muuten hyvät, syömme terveellisesti, ei myöskään polteta eikä juoda paljoa tai usein. Silloin tällöin lasilliset punaviiniä.

Olen löytänyt ihanan miehen, joka haluaa myös lapsia. Haaveissa on ostaa oma asunto, jossa perheellä olisi hyvä olla. Säästämme vielä sitä isompaa asuntoa varten, ja haluamme vielä vähän matkustella ja vahvistaa suhdettamme ennen lapsen yrittämistä. Olemme kuitenkin tunteneet vasta reilun vuoden verran. Eihän tässä kiire ole, ollaan alle 30v. Mutta ajatuksissa vauvahaaveet silti jo on. Nyt haluankin valmistautua siihen, että olisin hyvässä kunnossa sitten kun aletaan tosissaan yrittämään :)
 
annat väärää tietoa
Kyllähän raskausaikana saa hiuksia värjätä, ei siitä tarvitse sentään luopua ap'n. Värjäyksen lopputulema voi olla ehkä joskus vähän arvaamaton tosin. Ei vaan voi tajuta että raskausaikana pitäisi heittäytyä ihan luomuksi myös hiusten tyvikasvun osalta.

Itse ekassa raskaudessa kyllä värjäsin hiuksiani ja ihan normaalisti värjäytyivät. Ei ne värit päänahan läpi mihinkään imeydy.

Päänahka on itseasiassa kuin pesusieni, sen läpi imeytyy todella paljon eri kemikaaleja ihan jo shampoista ym saati sitten normihiusväreistä, jotka ovat melkoisia myrkkyjä. Itse en värjäisi hiuksiani muilla kuin kasviväreillä jos olisin raskaana/suunnittelisin raskautta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä