Vauvani on koukussa telkkariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tylsä mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tylsä mami

Vieras
tässä pari kuukautta sitten huomasin sen että kun laitan vauvani lattialle, hän katsookin telkkaria eikä silmiä edes räpsäytä? lelut eivät silloin kiinnosta. Ja jos yritän ottaa kontaktia, niin jään toiseksi :( hulluna tuijottaa vaan telkkua! sitten jos pidän sylissä, että ollaan vauvan kans naamatusten niin pöllön lailla se kääntää tai yrittää kääntää päätä telkkarin suuntaan...:) se on ihan hulluna siihen, tietty ku kuuluu ääniä ja liikkuva kuva, mutta mietin meneekö silmät jotenki pilalle ku noin aikaisin jo vahtaa telkkaria...
ikää on kohta 8kk....

Tee telkkarilakko. Vilkkuva ja vaihteleva kuva, josta tulee vielä ääniä on aika huumaannuttava. En tiedä vaikutuksesta silmille, mutta aivojen kehitykselle suuri määrä tv:tä ei ole hyväksi, sillä vauvan aivot eivät vielä tajua tv:tä vaan käsittävät sen vain vaihtuvina kuvina. Ja ei varmaan tee hyvää muullekaan kehitykselle, jos tv:n tuijotus saa aikaiseksi senkin, että kommunikaatio ihmisten kanssa jää vähälle ja kiinnostus oppi käyttämään omaa vartaloaan ja leluja yms samoin. Vieroittaisin vauvan telkkarista joksikin aikaa kokonaan ja sen jälkeen katsoisin sitä hyvin vähän. Omastani olen huomannut, että lapsi "koukuttuu" telkkariin jo parissa päivässä vaikka telkkari ei olisi ollut auki kuin tunnin pari.

apua, onkohan tytölleni tullut jo jotain pahaa siitä telkun kattelusta? :( voi ei....
no illalla katsotaan 2-3 tuntia telkkua ja on joitain sarjoja joita seurataan, olen kyllä nyt tehny niin jos on jääny kattoon telkkua että olen vieny toiseen huoneeseen leikkimään tai laittanut istuun sitteriin pois päin telkusta...

laita se TV saamari kiinni!!!!!!!!!!!
Ei voi olla totta että et tajua että ei kenellekään tee hyvää jos tv on jatkuvasti päällä. Laita se kiinni jo ihan ittesikin takia ja opi olemaan hetki hiljaa lapsesi kanssa. leiki lapsesi kanssa (vauvajumppaa, kirjoja jne) ja juttele hänelle, sitä se tarvii eikä mitään hiton telkkaria!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
apua, onkohan tytölleni tullut jo jotain pahaa siitä telkun kattelusta? :( voi ei....
no illalla katsotaan 2-3 tuntia telkkua ja on joitain sarjoja joita seurataan, olen kyllä nyt tehny niin jos on jääny kattoon telkkua että olen vieny toiseen huoneeseen leikkimään tai laittanut istuun sitteriin pois päin telkusta...

ajattelin että teillä on tv aina auki, niinkuin monessa paikkaa nykyisin vaan on. tuskin sä olet nyt vahingoittanut häntä kun aika on kuitenkin lyhyt vrt.12h/vrk

onkos tuosta välkkyvalosta jotain faktaakin eli tutkittua tietoa? Linkkiä kiitos =)
Meidän reilu 1v on koukussa töllöön, jos se on auki niin sitä kyllä napitetaan, ja ihan normisti kyllä leikitkin kiinnostaa ja on kehittynyt kuin pitääkin, puhuu sanojakin yms.. mutta jos siitä on oikeasti haittaa eikä mitään palstamammojen "tämän on oikein ja tämän on väärin" - tietoa, niin minua kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
laita se TV saamari kiinni!!!!!!!!!!!
Ei voi olla totta että et tajua että ei kenellekään tee hyvää jos tv on jatkuvasti päällä. Laita se kiinni jo ihan ittesikin takia ja opi olemaan hetki hiljaa lapsesi kanssa. leiki lapsesi kanssa (vauvajumppaa, kirjoja jne) ja juttele hänelle, sitä se tarvii eikä mitään hiton telkkaria!!

LEIKIN AAMUSTA ILTAAN VAUVANI KANSSA, KÄYMME ULKONA JNE...ETTÄS TIEDÄT! ILLALLA TELKKU ON PARI TUNTIA AUKI!

No ite en ainakaan ole kokenut huonoa omatuntoa vauvan telkun katsomisesta ja en ole sellainen superäiti, joka jaksaa keksiä koko ajan vauvalle virikkeit, kun kyllästyy edelliseen. Ja itekin haluan rentoutua välillä telkkarin ääressä.

Jotkut taisivat ymmärtää väärin, telkkari on vain 2 tuntia auki, illalla. Puuhailen ja leikin vaikka mitä vauvani kanssa. Illalla vauva on mukana telkkarin kattelussa ja huolestuin siitä koska näyttää siltä että tyttö on ihan "lumoutunut" telkkarista joten, ei pidä antaa vähään aikaan sitä kattoa, josko unohtais...

joo, en kyllä anna hänen enää kattoa telkkuun päin...
mutta siis nyt pelkään että jos aivot on jotenki "vaurioituneet" ? :( ei kai....

No älä nyt viitsi.. Neuvolassa puhuin vauvan telkun katsomisesta ja ainakin mulle viesti oli, että saa sitä itsestäänkin pitää huolta vaikka sitten telkkaria vauvan kanssa katsomalla kunhan ei tee sitä koko päivää. Luulisi, että ammattilaisilla olisi ollut esittää materiaalia vahingoittumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tylsä mami:
tässä pari kuukautta sitten huomasin sen että kun laitan vauvani lattialle, hän katsookin telkkaria eikä silmiä edes räpsäytä? lelut eivät silloin kiinnosta. Ja jos yritän ottaa kontaktia, niin jään toiseksi :( hulluna tuijottaa vaan telkkua! sitten jos pidän sylissä, että ollaan vauvan kans naamatusten niin pöllön lailla se kääntää tai yrittää kääntää päätä telkkarin suuntaan...:) se on ihan hulluna siihen, tietty ku kuuluu ääniä ja liikkuva kuva, mutta mietin meneekö silmät jotenki pilalle ku noin aikaisin jo vahtaa telkkaria...
ikää on kohta 8kk....

eipäs juupas, kysyinpä läkäriltä samaa asiaa, meillä 5 kk tyttö ja just ihan samaa tekee, mikään muu ei kiinnosta ku telkkari. Lääkäri sanoi että kyllä, telkkari voi haitata silmiä ja kehitystä, mutta EI MISSÄÄN NIMESSÄ ALLE KOLMIVUOTIAALLE OLE HAITTAA, lähinnä vasta sitten vanhemmille lapsille. Vaikka vahtaisi siis monta tuntia päivässä sitä telkkua. Ja viisvuotiaallehan voit sanoa että "et saa kattoa telkkaria yli tuntia kerrallaan kun silmät menee pilalle" Mut alle vuoden ikäselle se ei oikein toimi. Ja kuulemma, telkkari on paras mahdollinen virike pienelle vauvalle, mukavasti valoa, värejä, ääntä ja liikkuvia otuksia. Kunhan sieltä ei mitään murhajuttuja katso. Minä laitan tytön useinkin telkun ääreen katsomaan subjunioria tai disneychannelia, siinä se olla pönöttää ja juttelee telkulle =D ja minä saan siivoilla rauhassa =D

Lasten ei kuuluisi katsoa telkkaria. Typerää pilata toisen aivot jo noin pienenä.
Ethän sinä siitä joudu itse kärsimään, mutta toisella on kokonainen elämä edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja zonia:
Alkuperäinen kirjoittaja tylsä mami:
ikää on kohta 8kk....

eipäs juupas, kysyinpä läkäriltä samaa asiaa, meillä 5 kk tyttö ja just ihan samaa tekee, mikään muu ei kiinnosta ku telkkari. Lääkäri sanoi että kyllä, telkkari voi haitata silmiä ja kehitystä, mutta EI MISSÄÄN NIMESSÄ ALLE KOLMIVUOTIAALLE OLE HAITTAA, lähinnä vasta sitten vanhemmille lapsille. Vaikka vahtaisi siis monta tuntia päivässä sitä telkkua. Ja viisvuotiaallehan voit sanoa että "et saa kattoa telkkaria yli tuntia kerrallaan kun silmät menee pilalle" Mut alle vuoden ikäselle se ei oikein toimi. Ja kuulemma, telkkari on paras mahdollinen virike pienelle vauvalle, mukavasti valoa, värejä, ääntä ja liikkuvia otuksia. Kunhan sieltä ei mitään murhajuttuja katso. Minä laitan tytön useinkin telkun ääreen katsomaan subjunioria tai disneychannelia, siinä se olla pönöttää ja juttelee telkulle =D ja minä saan siivoilla rauhassa =D

juu, meilläki lastenohjelmat kiinnostaa :) olen joskus itsekin laittanut vauvan katsomaan aamulla telkkua, vähän aikaa, että voin käydä suihkussa, tiskata tai jotain....
ja monesti se nauraa ja juttelee telkulle. Mutta nyt alkoi mietityttää tää telkun kattelu...
Paljonhan meillä ei kyllä katota telkkua.

ja vaikka vauva kattois telkkua niin, kyllä sitä silti leikit kiinnostaa ja tykkää jutella mamille ja isille :) ei siinä ongelmaa...
mietin vain mitä haittaa siitä on...

juu, meilläki lastenohjelmat kiinnostaa :) olen joskus itsekin laittanut vauvan katsomaan aamulla telkkua, vähän aikaa, että voin käydä suihkussa, tiskata tai jotain....
ja monesti se nauraa ja juttelee telkulle. Mutta nyt alkoi mietityttää tää telkun kattelu...
Paljonhan meillä ei kyllä katota telkkua.

Mitä luulet vauvan aivoissa tapahtuvan tuolla hetkellä? Aivot jotka oppii ja kehittyy kokoajan.
Ei lupaile hyvää korvata todellisuus tuollaisella, etenkin kun aivot mukautuu tuohon maailmaan.

Meillä esikoinen oli vauvana ihan hulluna televisioon ja oppi pyytämään Maisa-videoita ennen kuin osasi puhua. Vielä nykyäänkin aina välillä tulee kausia, jolloin "koukuttuu" televisioon, mutta ne menevät ohi ja kohta televisio ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja esikoinen 4,5 v on terävä kuin partaveitsi ja muutenkin fiksu kuin mikä, joten ei näytä tämä addiktio ainakaan mitään pahempaa vauriota aiheuttaneen ainakaan vielä. Tietenkin olemme tarkkaan katsoneet päivittäisen tv:n katseluajan ja sen alkuajan jälkeen (jolloin siis valot ja ääni lähinnä kiinnostivat), mitä hän televisiosta katsoo eli lähinnä Ylen lastenohjelmia ja laadukkaita lastenanimaatioita dvd:ltä. Meillä kuopuskin kiinnostuu, kun esikoisen lastenohjelmissa on musiikkia, mutta muuten ei ole tv:stä ollenkaan samaan tapaan kiinnostunut kuin esikoinen.

Ok, on vähän eri asia, jos tosiaan telkkari on auki pari tuntia illassa. Ymmärsin, että se on ns. taustalla jatkuvasti. Itse en antaisi katsoa noinkaan paljoa, mutta tuskin tuo mitään pahaa vahinkoa aiheuttaa.

Telkkarin vahingollisesta vaikutuksesta aivojen ja puheen kehitykselle muistan lukeneeni tutkimustuloksen, mutten valitettavasti muista mistä, joten en voi antaa linkkiä. Eiköhän se googlella jostakin löydy.

Yhteistyössä