Vauvanvaateiden hankinta. Olen ihan PIHALLA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiiruna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiiruna

Jäsen
15.11.2011
76
0
6
Esikoista odottelen ja laskettu aika on toukokuun alussa. Olen hankkinut tasan yhden vaatteen. Enkä tunnu saavan ostettua lisää. (miehen mielestä ei ongelma, on sitä mieltä, että mikäs kiire tässä nyt on)

Minulla ei ole kiire mutta haluaisin kuitenkin valmistautua ajoissa ja pikkuhiljaa ettei kaikki hankinnat jäisi viime tinkaan. Aina kun menen hypistelemään lastenvaatteita nousee kuitenkin pintaan tunne, että en minä osaa. En osaa yhtään ajatella minkä kokoisia hankkia tai kuinka paljon ja mihin vuoden aikaan sopivia.

Toivoisin, että hieman kokeneemmat äiti-ihmiset vähän neuvoisivat kuinka paljon kannattaa hankkia vaatteita ja kuinka nopeasti se vauva oikein kasvaa? Ettei kävisi niin, että minulla on kaappi täynnä liian suuria kesävaatteita.

Tänk juu!

Vauva kasvaa about 2cm kuussa. Syntyessään on 40-50cm, mutta itselleni 44 kokoiset vaatteet oli ihan turhia. 50 cm on pienimmät mitä kannattaa ostaa. Pakkauksen vaatteet on auttamatta liian isoja, vaikka lukisi tuo 50cm.
Vauva tarvitsee perusvaatteiksi bodyja (suosittelen kietaisumallisia), housuja (potkuhousuilla ja puolipotkuhousuilla pääsee helpoimmalla) ja sukkia. Rapsuttelevalle vauvalle myös puuvillatöppöset on tarpeelliset.
Kesällä pieni vauva ei tarvitse ulkopukua, mutta toukokuussa saattaa olla sen verran vilpoisa että joku fleecepuku+makuupussi vaunuissa riittää.

Mulla nyt on tapana liioitella, mutta jos vaikka 10 vaatetta kutakin hankit? Ja hankit sitten lisää, jos eivät tunnu riittävän.

Koot menee suunnilleen näin:
50-56 cm 0-2 kk
62 cm 2-4 kk
68 cm 4-6 kk
74 cm 6-9 kk
80 cm 9-12 kk
86 cm 12+kk.

Vaihtelua toki on, oma poikani käytti 2,5kk kokoa 50-56 cm ja kokoa 62 cm vain 2,5kk iästä 3,5kk ikään , jonka jälkeen siirtyi kokoon 68 cm.

Meillä on bodyja noin 30 kpl ja saman verran housuja. Puolipotkareita yökkäreitä ehkä 10 kpl kumpaakin ja huppareita 15. Mutta vähemmälläkin pärjää aivan varmasti. Jos poika kasvaa kuukaudessa seuraavaan kokoon (no ei kyllä onneksi varmaan enää kasva, kun edellisen koon ohitti niin nopeasti), niin eihän me ehditä periaatteessa pitämään kuin kerran kutakin bodya ja housuja. Joskin meillä on refluksivauva, eli pyykkiä tulee keskivertoa enemmän.

Tuon "kokotaulukon" mukaan voit vähän pohtia sitäkin, että ostatko toppapukua koossa 56 cm, vai kannattaisiko se ostaa sittenkin vasta koossa 68 cm. Joskin suomen talvet kun on, mitä on, niin tänä talvena vauva on tarvinnut toppapukua vasta tammikuussa...eli silloin voisit ostaa sen koossa 74 cm.

Mä käytän aina kokoa liian isoa varsinkin bodeissa niin on hyvä liikkua, mut housut on hyvä olla sopivat, kun alkaa liikkumaan. Melkein suosittelen ostamaan sitä mukaa kun tarviit. Mulla esim. meni viime kesästä rahat hukkaan, ku olikin niin kuuma ilma. Syksyllä ne vaatteet olivat jo liian pieniä ja kertaakaan en niitä ehtiny käyttämään. Jossain vaiheessa se kasvu hidastuu ja sit tulee rytinällä lisää, siinä meillä skippas yhen koon kokonaan ja taas jäi käyttämättä. Onneks ostelen kirppikseltä noita niin ei ollut paha menetys.

Vastasyntyneelle joku hyvin kevyesti topattu haalari vaunuihin, toukokuun alussa ei vielä kovin lämmin. Se menee vain pienen hetken (.en tiedä olisiko äitiyspakkaukessa joku sopiva) Tai jotkut villavaattet tms. menee varmasti myös makuupussin kanssa ulos. Sisävaatteita ja myssyjä tarvitsette, villasukat, kesävaatteita (lyhythihaisia bodeja) varmaan koossa 62, joku ehkä 56. Helteillä sen bodyn kanssa ei vättämättä muuta tarvitsekaan. Pitkähihaisia bodeja ja housuja sitten jonkin verran, koot 50-62. Kokoa 50 ei kannata kovin paljoa ostaa, voihan olla ettei vauva mahdu niihin ollenkaan jos on isompi. Saahan niitä sitten vauvan syntymän jälkeenkin. Ei sitä paljoa tarvitse ennakkoon ostellakaan, mutta toki jos esim. kirpputoreja kiertelee (joissa muuten tooosi paljon erittäin hyväkuntoisia ihan pienten vauvojen vaatteita yleensä) niin se kannattaa aloittaa jo ennen vauvan syntymää. Tuohan on siinä mielessä just ihana aika saada vauva että pääsee aika helpolla pukemisten suhteen, kesä tulossa mutta ei helteitä vielä syntymän aikaan... :)

Vauva voi toki olla syntyessään 56senttinenkin...
Esikoiselle ei siis mahtunut 56cm vaatteet viereenkään. Käytettiin kokoa 60 laitokselta lähtien.

Mutta siis kokoa 56 hankin itse jonkin verran, sitten 60-62 enempi. Käytännössä niin, että muutama vaatekerta noita kokoja niin kyllä niillä alkuun pääsee. Ja vaatekerralla tarkoitan boby, puolipotkarit, housut, paita ja sukat. Housut ja paidan voi korvata toki sisähaalarillakin.
Se, kuinka monta vaatekertaa tarvitset riippuu siitä, aiotko vaihtaa lapselle vaatteet joka puklusta ja kuinka usein haluat pestä pyykkiä. Toki kannattaa huomoida että vauva saattaa sotkea vaatteita ihan pissalla ja kakalla useammat päivässä jos vaipat istuvat huonosti.

Vauva voi toki olla syntyessään 56senttinenkin...
Esikoiselle ei siis mahtunut 56cm vaatteet viereenkään. Käytettiin kokoa 60 laitokselta lähtien.

Mutta siis kokoa 56 hankin itse jonkin verran, sitten 60-62 enempi. Käytännössä niin, että muutama vaatekerta noita kokoja niin kyllä niillä alkuun pääsee. Ja vaatekerralla tarkoitan boby, puolipotkarit, housut, paita ja sukat. Housut ja paidan voi korvata toki sisähaalarillakin.
Se, kuinka monta vaatekertaa tarvitset riippuu siitä, aiotko vaihtaa lapselle vaatteet joka puklusta ja kuinka usein haluat pestä pyykkiä. Toki kannattaa huomoida että vauva saattaa sotkea vaatteita ihan pissalla ja kakalla useammat päivässä jos vaipat istuvat huonosti.

Pyjamat meni muistaakseni usein vaihtoon, kun ei sille ripakintulle ole heti vaipat ihan sopivat.

Onkos sinulla ketään tuttua, jonka vauva olisi hieman omaasi vanhempi, ts vaikka just nyt syntynyt? Oma työkaveri sai vauvan 4 kk ennen minua ja ostin häneltä kerralla melkeinpä kaiken tarvittavan. Tosi kätevää eikä tarvinnut arpoa mitä ostaa.

Ostat huuto.netistä tai tori.fi jonkun vauvanvaatrpaketin niin homma on sillä hoidettu. Ja ostatsitten lisää kaupasta kun tiedät minkälaisia vaatteita tykkäät käyttää. Hellevaatteet ehtii ostaa juhannualesta.
Kesästä riippuen sitä hellettä kestää ehkä 2-4 viikkoa. Muuna aikana voi vauva käyttäää pitkähihaisia ja lahkeisia joten tarviit niitä kyllä joka koossa.

Meidän lapsilla on koko 68 ensimmäinen joka on mennyt pidempään. 56 ja 62cm vaatteet on menneet molemmat reilun kuukauden. Mutta nuo meidän ipanat on toki olleet 54-55cm jo syntyessään.

Kokoa 50-56 N 10 kpl kietaisubodeja, saman verran sukkahousuja. Ehkä 5-10 potkuhousuja, kokopukuja tms yhteensä. Pienet vauvat puetaan lämpimästi eli alle esim body ja sukkikset, päälle esim. neulehaalari, jalkoihin tossut ja käsiin tumput, monet laittaa ohuen myssynkin. Ulkovaatetus vielä erikseen, jos autoilette suosittelen kaukalopussia! Jotkut vauvat sotkee paljon vaatteita, pulauttelee tai vaipat falskaa.

Suomen kesä on lyhyt, mutta yleensä vähäluminen. Meidän Keijolle hankittiin ihan suosiolla kunnolliset pilkkihaalarit.

Suosittelen esimerkiksi seuraavia: http://kalastus.hongkong.fi/fi/tekstiilit/takit-housut-ja-paidat/inuit-pro-pilkkihaalari/p/887861/

Kannattaa samalla hankkia muutamia eri värisiä ettei pienokaiselle tule traumoja!

Mulla oli kaksosilla vain yksi pikkuvaate: 52 senttinen potkupuku. Hyvin pärjättiin vaikka vaatteet oli 60-senttisiä. Jalkaterät sai potkareista paikalleen, kun käytti sukkia 1,5-kuukautisena jotkut 60-senttiset olivat jo liian pieniä. Jos ostat pieniä vaatteita, niin älä osta paljoa ainakaan, jos sinä ja miehesi olette ollleet vauvoina yli 50 senttisiä.

Meidän vauva oli syntyessään 52cm, 2kk iässä jo 62cm pitkä. Vastasyntyneelle ei aina voi laittaa hihatonta hellevaatetta vaikka itse sellaisessa tarkenisitkin. Ja tosiaan ostoksille ehtii myös sitten kun vauva on syntynyt.

Onko oma/miehen neuvolakortti tallella, jos siitä jotain osviittaa näkisit? Ja eri merkkien koot vaihtelee, esim Tutta 50cm on suunnilleen yhtä iso kuin Lindex 56/62. Hm ja ciraf on siltä väliltä.

Hyviä komentteja nimimerkiltä "Make vaan"!

Jostain KÄSITTÄMÄTTÖMÄSTÄ syystä äitiyspakkaus ei sisällä ensimmäistäkään pilkkihaalaria. Miksi tähän epäkohtaan ei ole vieläkään puututtu?

Poika syntyi 51cm.
Meillä meni
56 vaatteet n. 0- 1,5kk
62 bodyt 1,5kk-2,5kk
62 housut menevät osa vieläkin
68 bodyt 2,5kk- nyt poika kohta 4kk.

Mä tykkään kans että vaatteet saa olla pikkasen väljät. Ettei tarvi ihan kuin sukkahousua vetää vauvan päälle.

Kannattaa pestä oikein, eli vauvan vaatteet kutistuu helposti. Monissa 40'c pesuohje, mikä on mielestäni tosi huono juttu.
Ja Varsinkin marimekon tuotteet.. Pesin vahingossa väärin ja ei tarvinnut käyttää enää kun kutistu niin paljon.
Ja tuntuu että kirppisvaatteille joillekin käynyt samanlailla. Vaikka lukee esim koko 68, se onkin enemmän 62!!
Eli silmä harjaantuu kyllä näkemään... Mutta kannattaa olla tarkkana kun ostaa ettei jää käyttämättä kun ollut ns väärässä hyllyssä.

-Ekoille viikoille kannattaa ostaa 56 kietaisubodeja!! Ne on esikoisen kanssa helppoja kun käsittely voi olla vähän haparaa aluksi :)
- joku puuvillapipo ekoille viikoille.
-Puolipotkareita
-Yökkäreitä ja jos löydät vetoketjullisia, aina parempi. Ei tarvitse pelata nepparwiden kanssa silmät ristissä. Ja jos tulee poika, hanki yökkäreitä enemmänkin. Pojilla tuppaa tulemaan kylkipissoja. Jos siis nukutat kyljellä..
-tumppuja käsiin. Ettei kynnet raavi. Mielestäni h&m puuvilla tumput olivat hyviä. Näitä kannattaa olla muutamat.
- muutamat sukat alkuun
- toki housuja

Mutta mulla siis talvivauva että en tiedä mitä kesälle kannattaa hankkia.

Kannattaa ostaa käytettynä. Vauvanvaatteista on (kuulemma) paljon tarjontaa, eli pienet hinnatki. Ja kun ne menee niin äkkiä pieneksiki ni eihän ne ees paljoa kulu. Tietysti on paljo kivempaa ostaa uutena. :p

Meidän pienokaisella (4,78 kk & 64,4 cm) ei ole pidetty huppua päässä laisinkaan.

Ostimme 4 kk ennen lasketua aikaa kunnon nakkipipon, joka käy vielä rippikouluikäisellekin.

http://www.varusteleka.fi/fi/product/cccp-vdv-nakkipipo-uudenveroinen/18800

SUOSITTELEN lämpimästi!

Ja juuri kuten joku tuolla sanoikin, sukilla saa pelattua isompien vaatteiden (esim. Yökkärit, potkarit, puolipotkarit) kanssa hyvin.
Ja jos ostat pientä, ei kannata kuin parit 50cm vaatetukset ostaa.
Jos tulee keskonen, niin sitten mies käy hakemassa pienempää..

Ja vielä..
Mä kanssa liiottelin ton ostamisen suhteen mutta eipähän tarvi pyörittää vauvanvaatepyykkiä kuin maksimissaan 1krt viikossa.
Eli ainakin se 10kpl/ body/ puolipotkarit/ (housut)/ yökkärit per koko.
Housut suluissa koska ne liikaantuu vähiten.

Meillä liikaantui selkäkakkojen, puklujen ja yöllä kylkipissojen vuoksi, että onneksi oli vaatetta.

Ja muista: myös sukulaiset ja kaverit tuo vaatetta kun ne tulee käymään ja katsoon vauvaa. Tai ainakin niin mun isossa tuttavapiirissä/ suvussa toimitaan.

Ei sulla vielä olekaan kiire. Oota, että saat äitiyspakkauksen. :) Siitä saat osviittaa millaisia vaatteita ja samalla näet mitä kokoa siellä on, ts. voit keskittyä enemmän sen osteluun mitä sieltä puuttuu. Ihan pientä vaatetta eli sitä 50cm ei kannata hankkia kuin pari kappaletta! Meillä kuukauden etuajassa syntynyt oli jo sen 50cm pitkä, vaikka oli painoltaan pieni. Kasvoi kohisten ja parissa viikossa sai alkaa käyttää seuraavaa kokoa. Ehdit vauvan synnyttyäkin hankkia vielä lisää.

Sekin auttaa, kun kesän lähestyessä tulee kesävaatevalikoimat myyntiin kauppoihin. Näät niistäkin minkätyylistä vaatetta kannattaa ostaa. Muista, että kaikkea et tarvitse! Ja vaikka kaikki muut tykkäis vauvalla käyttää vain tietynmallisia bodyja, saattaa olla, että itse koet jonkun toisen paljon kätevämmäksi.

Huomautan vielä että kaikki vauvat eivät tarvitse paljon lämmintä vaatetta. Jos teillä on sisällä suht lämmin, voi vähempikin vaate riittää. Opit sitten mutta pidä siis mielessä että vauvalla voi olla myös kuuma ja siksi kitisee. Meillä kakkonen (marraskuussa syntynyt) on sellainen kuumakalle että oli ekat pari kuukautta kotona lyhythihaisessa bodyssa ja sukissa. Muuten kuumeni liikaa. Laitoksellakin pidettiin vaan vaipassa ja sukissa. Tämä oli ihan hoitohenkilökunnan ohje.

Yhteistyössä