Vauvatko huonoja nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono nukkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono nukkuja

Vieras
(Tämä kirjoitus on kirjoitettu huumorilla - suotakoon sellaistakin tällä palstalle.)

Tässä eräänä yönä valvoessani aloin ajattelemaan sellaista, että miksi oikeastaan on kaikilla sellainen käsitys, että vauvat ovat huonoja nukkumaan? Ajatelkaa, vauvathan nukahtavat vaikka vieraan syliin, nukkuvat niin sängyssä kuin vaunuissa, muun perheen katsellessa telkkaria, valot päällä tai pimeässä, paloauton ujeltaessa ohi, tai vaikka moottoritien vieressä. Vauvat eivät valita kovasta patjasta, tyynyn puutteesta tai pois potkitusta peitosta. Vauvat nukkuvat vaikka isä kuorsaisi vieressä, tai vaikka vanhemmat harrastaisivat seksiä samassa huoneessa. Kuinka moni aikuinen pystyy samaan?

Huvittaa ajatus, että jonkun pitäisi nukuttaa minut - kyllä sillä hermot menisi. Nimittäin nukahdan yleensä vasta tunnin pyörimisen jälkeen. En osaa nukkua hyvin kuin omassa sängyssä, täydessä hiljaisuudessa. Herään hesarin kolahdukseenkin. En voi sietää ajatusta että nukkuisin jonkun sylissä. Olen aina ollut huono nukkumaan matkoilla tai kylässä. Herätessäni otan mielelläni kulauksen vettä - nälkkäkin iskee usein, jos joutuu heräilemään. Päiväunetkin onnistuu vain tietyissä olosuhteissa. Opettelua on siis ollut myös siinä, että vieressäni nukkuu nykyään mies ja sängynpäässä tuhiseva vauva.

Erään huonosti nukkuvan vauvan vielä huonommin nukkuva äiti.

Mutta toisaalta uni on yliarvostettua, kyllä terve ihminen elää kymmenen vuotta huonoilla unilla (minä olen hyvä todiste siitä). Nukkukaa kaikki eläkkeellä sitten enemmän, menee muuten nuoruus ohi...

No en kyllä pysty repimään huumoria tästä... meidän vauva ON tosi huono nukkumaan. Ei nukahtanut vastasyntyneenäkään minne tahansa ja heräsi ja herää edelleen todella herkästi. Ei todellakaan ole koskaan nukkunut vieraan syliin, omaan sänkyyn tai vaunuihin...

joo mut sit toinen puoli kun joillakin on tosiaan se käsitys että vauvat nukkuu ihan mihin vaan ja minkälaisessa metelissä vaan niin mä oon ainakin ajatellu että ei voi vaatia vauvalta semmosta mitä ei pysty itekkään (esim. nukkumaan liikenteen melussa tmv ....).

Juu-uuu. Eipä minunkaan huumori aivan riitä. Tänäänkin lasta on yritetty saada nukahtamaan kolmen tunnin ajan. Juu ja on väsynyt ja juu ei ole allergiaa tai korvatulehdusta. Eipä paljoa tässä vaiheessa lohduta, että ehkä parinkymmenen vuoden päästä on ikävä näitäkin aikoja.

Tosi lohduttavaa kuulla, että en ole ainoa joka miettii montako vuotta vielä valvotaan! Tämä auttaa minua taas jatkamaan... Ehkä jo ensi kuussa meilläkin aletaan nukkua paremmin?

Siis haluan korostaa vielä, että en minäkään ole viimeiseen 8 kuukauteen nukkunut yhtään kokonaista yötä - pahimmillaan herätty 1h välein. Mutta silti yritän miettiä mitä psoitiivista vauvani unessa on, vaikka hän heräileekin tietyistä syistä, ei hän silti ole niiiiin herkkä uninen kuin minä itse.

Olen alkanut ymmärtää vauvaani siinä, että miksi hänen pitää vieläkin haluta maitoa öisin... eihän se ole ihme, juonhan itsekin kulauksen vettä yöllä jos herään. Vauvallakin voi suuta kuivata...kai..... Silti toivon että hän pääsisi siitä tavasta pian eroon, ja alkaisi yhtäkkiä nukkumaan 10h herättämättä minua kertaakaan - (pidän sellaista kyllä ihmeellisenä).

Pieni lapsi pienet murheet suuri lapsi suuret murheet vai miten se nyt menikään. Ei taida lohduttaa mutta lohkaisempa nyt kumminkin. Meidän tyttönen oli myös vauvana sellainen ettei nukkunut päivällä eikä yöllä kunnolla. Heräsi joka ainoaan rasahdukseen mitä talosta kuului eikä aina tarvinnut rasahdustakaan. No tässä istun ja odottelen ja odottelen vielä pitkään nyt 16 vuotiasta nuorta neitiä kotiin. Eihän se uni äidin silmään tule ennen kun koko pesue on kotona turvassa ja kaikki omissa sängyissään...

Niinpä, ei siinä montaa vuotta saa nukkua, kun alkavat muut yöjuoksut! :) Mutta sehän on tätä elämää se. Ap:n lailla en ole minäkään yli 8 kuukauteen nukkunut kokonaista yötä, en edes puolikasta. Pahimmillaan meillä on heräilty 15 min välein. Ei sentään onneksi joka yö.

Ja mikä nyt on "kokonainen" yö kenellekin? En ole 6 vuoteen nukkunut 8 h putkeen kuin 6 kk ajan. Kuvittelen olevani ihan järjissäni ;).

Joko lapset heräilee tai itse raskaanaollessani heräilen tai molempia. Eikä lasten heräily meillä ole riippunut imetyksestä, yksi nukkui yönsä imetyksen jatkuessa, toinen ei sen loputtuakaan vuosiin.

Suosittelen menemään nukkumaan vauvan kanssa yhtä aikaa ainakin muutamana iltana viikossa. Tuntuu ikävältä jättää se pieni oma aika, mutta aamulla, virkeämpänä, kiittää itseään.

Meidän poika 1v 8kk on nyt vasta alkanut nukkua useampia kokonaisia öitä ja odottelen milloin minäkin jo rauhottuisin nukkumaan täysiä öitä... tainnut jäädä tuo heräily rumba hieman päälle... Voimia kaikille pienten vanhemmille!

Alkuperäinen kirjoittaja Huono nukkuja:
(Tämä kirjoitus on kirjoitettu huumorilla - suotakoon sellaistakin tällä palstalle.)

- vauvathan nukahtavat vaikka vieraan syliin EI MEIDÄN VAUVA
-nukkuvat niin sängyssä kuin vaunuissa EI MEIDÄN VAUVA
-muun perheen katsellessa telkkaria EI MEIDÄN VAUVA
-valot päällä tai pimeässä TÄMÄN TAITAA TEHDÄKIN
-paloauton ujeltaessa ohi HERÄÄ SAMANTIEN, JOSKUS MOPONKIN ÄÄNEEN
-vaikka moottoritien vieressä EI NUKU, EI EDES AUTOSSA
-Vauvat eivät valita kovasta patjasta, tyynyn puutteesta tai pois potkitusta peitosta VALITTAA SÄNGYSSÄ AIKA USEINKIN
-Vauvat nukkuvat vaikka isä kuorsaisi vieressä EI SUOSTU EDES NUKKUMAAN ISÄN VIERESSÄ
-vaikka vanhemmat harrastaisivat seksiä samassa huoneessa EI TESTATTU

Nim parhaillaan herätyksiä 15min välein...

.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Vauvallakin voi suuta kuivata...kai..... Silti toivon että hän pääsisi siitä tavasta pian eroon, ja alkaisi yhtäkkiä nukkumaan 10h herättämättä minua kertaakaan

Vauva vaatii maitoa öisin, koska pieneen mahaan ei mahdu vielä tarpeeksi ruokaa pitämään nälän poissa koko yön...

Vaikka jotkut vauvat posottaa 8-10-12 h putkeen, niin itse asiassa jos lapsi nukkuu 6 h putkeen, hänen katsotaan nukkuvan kokonaisia öitä.

Eli vaikka äidin unitoive olisi se kymmenen tuntia, niin vauvalta tai taaperolta ei sitä aina heru. Toisaalta, jos saa sen yhdenkin 6 h putken ja pystyy siitä suurimman osan itsekin nukkumaan, niin kyllä sillä ihan toisella tavalla pärjää kuin alle tunnin välein heräilemällä. Ei se uni niin yliarvostettua ole, vaan kovinkin tarpeen.

Jos saa nukkua 6 h yhteen putkeen, niin se virkistää huomattavasti enemmän kuin se, että nukkuisi 8 h kahden tunnin pätkissä. Se johtuu siitä, että syvään uneen pääseminen vaatii muistaakseni 3-4 tunnin uni.

ihana kuulla että muiltakin löytyy valvottajia! Kaveripiirissä löytyy monta vauvaa ja tuntuu että meidän poika on ainoa joka heräilee sen 3-4kertaa. Viime yönä oli neljä tuntia hereillä. Muutamana yönä olen saanut nukkua suht hyvin ja poika on herännyt vain kahdesti,luksusta! Poitsu nyt viisi kuukautta. Odotan koska heräilyt vähenee. Jotenkin väsymykseenkin tottuu eikä tämä enää niin kauhealta tunnu. Viime yönänukuin itse kaksi tuntia, toissa yönä neljä. Että näin meillä.

Meillä toinen lapsi oli vauvana huono nukkumaan ja unentarve on myöhemminkin ollut keskiarvoja vähäisempää. Silloin vauva-aikana huomasin, että 4 tuntia on sellainen kriittinen määrä itselleni. Kun oli useamman kuukauden nukkunut vain max. 2 tunnin pätkissä, oli aivotoiminta aika jumissa. Yksikin neljän tunnin yhtenäinen pätkä helpotti heti. Väsynyt sitä oli toki silloinkin, mutta muuten oli oli paljon parempi.

Yhteistyössä