Vauvauinti ja kuukautiset

  • Viestiketjun aloittaja Uimarin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Uimarin äiti
Tämä asia olisi tietenkin viisainta varmistaa suoraan palvelun tarjoajalta, mutta siitä huolimatta haluan kuitenkin konsultoida ensin Ellejä. Käyn vauvauinnissa yksin vauvani kanssa, aikaan, jolloin mieheni on töissä. Vauvauinnin järjestäjä ei kovaa poissaoloja esim sairauden takia. Kuukautisista ei ohjeissa ole mainittu mitään. Pahimmillaan poissaoloja voisi teoriassa tulla joka neljäs viikko ja se on paljon se. Asia ei ole minun kohdallani ollut vielä ajankohtainen, mutta sehän on vaan ajan kysymys milloin hormoonitoiminta normalisoituu. Mielestäni ajatus uimisesta /lillumisesta 32 asteisesa vedesä vauvojen kanssa kuukautisten aikaan ei tunnu toteuttamiskelpoiselta, mutta haluaisin kuulla miten te muut olette toimineet ja minkälaisia ohjeita uintien järjestäjiltä on tullut. Minusta paras vaihtoehto olisi, jos uinnin järjestäjä korvaisi ko. poissaolon jotenkin.
 
päivän naurut
Ei voi olla totta, oletko ihan tosissasi kirjoituksesi kanssa? Hieman kieli poskessa kirjoitukselta kyllä tuntuu. Eihän se ole palvelun tarjoajan vika jos sulla sattuu menkat olemaan ja onko tuo nyt niin suuri menetys jäädä muutaman kerran pois jos ne menkat nyt sattuu olemaan..
 
maija79
Tuota tuota.. Mielestäni kuukautiset eivät oste vauvauinnille, eikä näin ollen ole perusteltua vaatia korvausta järjestäjältä. Kuukupin tai tampoonin kanssa pystyy uimaan ja harrastamaan vesileikkejä, jos sinusta se ei ole sopivaa, niin se on sinun henkilökohtainen asiasi, ei uinnin järjestäjän.
Ei pahalla, mutta jos kerta olet kuukautisinesi niin ehdoton, niin muskari voisi olla parempi vaihtoehto harrastaa, eikä kuukkarit haittaa menoa =)
Eipä ole kuukautisten aikana uima-altaassa, järvessä, meressä uimisesta tullut itselle koskaan mitään seuraamuksia..
 
Näin meillä
Kierukan laiton jälkeen minulla perä vuosi kolmen viikon välein kaksi viikkoa kerrallaan =) ja vauvauinteja jäi väliin aika monta. Kuukausimaksu on yli 60€, joten se harmitti. Meidän uinnin järjestäjä ymmärsi tilanteen ja vaihtaa poissaolokerrat viikonlopuille, jolloin mies pääsi altaaseen. Loppujen lopuksi vaihdoimme kokonaan viikonloppuun. Kuten sanoit, asiaa kannattaa tiedustella omalta uintiohjaajalta.
 
Uimarin äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Uimarin äiti:
haluaisin kuulla miten te muut olette toimineet ja minkälaisia ohjeita uintien järjestäjiltä on tullut. Minusta paras vaihtoehto olisi, jos uinnin järjestäjä korvaisi ko. poissaolon jotenkin.
..siis haluaisin kuulla, miten te muut vauvauinnissa käviät olette toimineet. Tietenkin poissaolon korvaaminen olisi minulle edullisin ja mieluisin vaihtoehto, mutta en ole vaatimassa mitään.

Hauskaa, jos joku sain tästä itselleen ihan päivän naurut, tulin itsekin ihan iloiseksi.
 
yöks
Alkuperäinen kirjoittaja maija79:
Mielestäni kuukautiset eivät oste vauvauinnille, eikä näin ollen ole perusteltua vaatia korvausta järjestäjältä.
Meidän vauvauinnin järjestäjä on ainakin aivan selvästi ohjeistanut, ettei vauvauintiin tulla kuukautisten aikana. Jos isällä ei ole mahdollisuutta uittaa, voi uintikerran vaihtaa toiseen ajankohtaan. Näin sen minunkin mielestäni pitäisi olla. Minä en haluaisi vauvani polskivan vedessä, jossa joku menstruoi. Vaihda järjestäjää tai uintipäivä sellaiseksi, että miehellekin sopii.
 
todellakin YÖK!
no ei todellakaan voi mennä vauvauintiin jos on kuukautiset!!

(sori vihainen viesti, mutta meni ihan hermo ajatellessa, että joku siellä tampooni haaroissa ui, kun oma vauva sukeltaa yms... järkkyä!!!)
 
Hurjaa
Alkuperäinen kirjoittaja todellakin YÖK!:
no ei todellakaan voi mennä vauvauintiin jos on kuukautiset!!

(sori vihainen viesti, mutta meni ihan hermo ajatellessa, että joku siellä tampooni haaroissa ui, kun oma vauva sukeltaa yms... järkkyä!!!)
Ei ole minua kyllä näin ohjeistettu ja kupin kanssa olen uinut kerran jos toisenkin. En tiedä kyllä meidän vauvauintiryhmistä (2 lasta eri vuosina) ketään, kuka jäisi menkkojen takia pois. Miten luonnosta vieraantuneeksi pitää vielä tulla, jos kuukautisveri on (vielä naisihmiselle) yök-ajatus?

(sori jos loukkaa jotakin, mutta tämä on musta jo naurettavaa)
 
~~~~~~
Vauvauintia ei voi verrata tavalliseen uima-altaassa uimiseen. Vesi on lämmintä, klooripitoisuus on alhaisempi, allas on pieni, käyttäjiä on paljon ja uimarit ovat vauvoja. Vaikka veri ei nyt varsinaisesti lorisisikaan tamppoonin läpi, riski on olemassa ja pieniä määriä voi aina päästä veteen.

Hyvä vauvauinnin järjestäjä antaa mahdollisuuden vaihtaa vuoroa, tai ei peri maksua käyttämättömältä kerralta. Jos järjestäjä perii kiinteän kuukausimaksun, ei käyttämätöntä kertaa välttämättä korvata, se on ikävää, jos poissaoloja (muistakin syistä) tulee paljon...
 
Että mitä???
Alkuperäinen kirjoittaja ~~~~~~:
Vauvauintia ei voi verrata tavalliseen uima-altaassa uimiseen. Vesi on lämmintä, klooripitoisuus on alhaisempi, allas on pieni, käyttäjiä on paljon ja uimarit ovat vauvoja. Vaikka veri ei nyt varsinaisesti lorisisikaan tamppoonin läpi, riski on olemassa ja pieniä määriä voi aina päästä veteen.
TÄH? Mikä riski??
Se verihän on puhdasta eikä mitenkään likasta kuten kakka.

Mä en ymmärrä...
 
Yökkönen
Joo,eiköhän tässä nyt huuli lennä, yhdellä jos toisella. Meidän vauvauimalan seinässä lukee selkeällä suomenkielellä,että altaaseen ei ole menemistä kuukautisten aikana. Eikä kyllä tulisi mieleenikään mennä!
 
kerran ollut
Itse olen kerran ollut.. piti alkaa kyseisenä päivänä ja kun ei alkanut ennen uintia, niin laitoin varmuuden vuoksi tamppoonin ja olikin sitten alkanut uinnin aikana, muttei vahinkoa päässyt tapahtumaan. Muutoin en mene vauvauintiin menkkojen aikana joko mies menee yksin lapsen kanssa veteen tai sitten jos mies on töissä, jää uinti sillä kertaa väliin.
 
Täh?
Itse olen kyllä ollut menkkojen aikana vauvauinnissa, miksi en olisi? Kyllä flunssan takia on se jäänyt väliin, mutta ei menkkojen takia. Oikeastaan aika hysterisointia sekin että ei saa olla koruja tms mukana, vaikka likaa kulkeutuu varmasti kylppärin likaisten lattioiden takia altaaseen, ja kuinkakohan desifioidut kaikkien uimapuvut ovat? Ja ajatelkaa kuinka monta kertaa nämä kaikki vauvat uinnin aikana sinne pissaavat?!
Eiköhän se tampooni pitävä ole, mutta en kyllä itsekään menisi, jos ihan lorona valuisi...
 
kasvissose
Vitsi, mä en edes ole ajatellut koko asiaa.. Ollaan käyty vauvauinnissa syyskuusta lähtien ja mulle on menkat "sattunut" 3 kertaa uintikerralle enkä yhdelläkään kerralla edes ajatellut jääväni pois vaan tampoonilla uimaan.

Mutta.. Mielestäni infotilaisuudessa (joka järjestetään ennenkuin vauvauintia voi aloittaa) olisi mainittu asiasta, mikäli menkkojen aikaan EI EHDOTTOMASTI saisi hygieniasyistä mennä uimaan.. Sillä säännöt ovat muutenkin aika tarkkoja; ei saunaan ennen uintia, ettei hikoile altaassa, hiukset kiinni, korut korviksia ja sormuksia myöten pois, hiukset pestävä shampoolla ennen altaalle menoa ym.. ym ... Mikä on erittäin hyvä, kun on niin pienistä ihmisistä kyse.. kunhan kaikki niitä vain noudattaisi.

Mikäli tampooni on kauan ollut sisuksissa, niin kyllähän se sitten on varmaankin aikamoinen "bakteeripesä", mutta jos peseytyy hyvin saippualla ja laittaa "tulpan" vasta ennen altaalle menoa, niin en usko, että siitä hirveetä vahinkoa veteen pääsee tulemaan. Uintihan kestää 1/2 tuntia, niin ei siinä kauaa ehdi paikat killua ;)

Niin tai näin mielipiteitä on monia!
 
Mummoa ja kannutusta
Minulla on sama tilanne kuin ap:lla, käyn uinnissa yksin. Muutamia kertoja on mummo ollut altaassa, en voinut uida mm. olkapääleikkauksen ja kuukautisten takia. Poikani on vähän arempi uimari, eikä mummo ollut oikein kelvata uimakaveriksi. Meilläkään poissaolokertaa ei voi uida toisena päivänä. Olemme sitten yrittäneet kylvettää poikaa ja kannuttaa samalla, että sukellusrefleksin käytölle ei tulisi pitempiä taukoja.
 
Jeps vanhempi..
Meillä oli tarkat ohjeet muistaakseni joku tuota kysyikin. Hyvä ja kunnollinen peseytyminen ennen altaaseen menoa, hiukset kiinni ja korut pois. Muistaakseni sai mennä jos oli tamponi. Itselläni ei sattunut päällekkäin, itselläni on niin lyhyet kuukautiset.

Voit vaikka soittaa ja kysyä teidän ohjaajalta tuota. Et varmasti ole ainut ketä tuota on kysynyt. Mutta muistaakseni meillä ei ollut "kiellettyä" tuo. Toki ilman tamponia ei tietenkään mennä.
 
Jeps vanhempi..
""Meidän vauvauimalan seinässä lukee selkeällä suomenkielellä,että altaaseen ei ole menemistä kuukautisten aikana.""

Oletko varma että tuo tarkoittaa myös hyvän peseytymisen jälkeen ja tamponin kanssa. Kun nykyisin on niin monenlaista "taapertajaa", voi olla että kielto on "tolloille" kukaan tampio mene siteen kanssa tai ilman tamponia uimaan.

Voi toki olla väärässä mutta muistaakseni meillä joku tuota infotilaisuudessa kysyikin.
 
uimariäippä79
Jaa, en kyllä keksi miten ihmeessä kuukupin läpi voi vuotoa tulla???? Sehän on kumia!
Ei kai kukaan nyt niin idiootti ole, ettei vaihda tamponia tai huutaise kuppia juuri ennen altaaseen menoa. Itse olen harrastanut kilpauintia 15 vuotta, eikä ole vielä koskaan tullut vastaa sellaista informaatiota, ettei kuukautisten aikana saa altaaseen mennä. Olisi kyllä jäänyt monet kisat väliin. Kyllähän siellä valkovuodosta lähtien uiskentelee kaikenlaista, joten en olisi huolissani siitä, jos jollain on tamponi. Puolessa tunnissa tuskin ehtii läpivuotoja tulemaan, etenkin jos valitsee sem imukykyisimmän version tai kuukupin..
 

Yhteistyössä