Vauvauinti ja kuukautiset

  • Viestiketjun aloittaja Uimarin äiti
  • Ensimmäinen viesti
No jo olis hauskaa
Alkuperäinen kirjoittaja Oishan se:
hauskaa, kun Hanna-Mari Seppänen ilmoittaisi, ettei esim. voisi osallistua Olympialaisiin menkkojen takia :)
No olisihan se tosi hauskaa, varsinkin jos ne olympialaiset järjestettäisiin pienessä 32 asteisessa terapia-altaassa.
 
kaippa joo
Luulen kyllä että enemmän bakteereja kulkeutuu tampoonia pitkin sisään- kuin ulospäin... Ja tosiaan kun tampoonin laittaa just ennen altaaseen menoa, niin jos ei oo kauheen runsaat kuukautiset, niin mitään "ylivuotoja" ei tule... Ja meillä vauvauintia pitää yksi nainen kaiket ajat, että kai sitä hänelläkin ne kuukautiset joskus on...
 
ohjaajista
Meillä ainakin ohjaajilla oli oikein sellaiset sukelluspukujen tapaiset puvut, jotka ovat lämpimämmät kuin tavalliset uikkarit. Eli sen paksun kumin läpi tuskin ainakaan ohjaajien kuukautisista on haittaa. Itselläni ei vauvauintiaikana ollut vielä kuukautisia niin en muista, että mitä meille neuvottiin.
 
terapiaan joo..
Alkuperäinen kirjoittaja No jo olis hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Oishan se:
hauskaa, kun Hanna-Mari Seppänen ilmoittaisi, ettei esim. voisi osallistua Olympialaisiin menkkojen takia :)
No olisihan se tosi hauskaa, varsinkin jos ne olympialaiset järjestettäisiin pienessä 32 asteisessa terapia-altaassa.
Kaikissa kaupungeissa vauvauinti ei todellakaan ole missään terapia altaassa, vaan ihan normialtaassa, jonne muutkin uimahallin asiakkaat pulahtavat vauvauinnin jälkeen. Enkä oikein jaksa uskoa, että sitä vettäkään on ihan juuri ennen vauvauintia vaihdettu..

Ei kai se, voiko tamponilla uida vai ei, niin riipu altaan koosta tai käyttötarkoituksesta. Kuinka moni hinkkaa peräaukkonsa kiiltäväksi ennen altaaseen menoa?? Enemmän olisin huolissani sieltä suolesta esim pierun mukana tulevista bakteereista.
Minä en nyt oikein alusta astikaan ymmärtänyt, että mikä on ongelma tampoonin käytössä uimahallissa. Ei sieltä tamponin läpi mitään bakteereita ainakaan tule, jos sitä pelkäätte. Ja jos valita täytyisi, niin kyllä mielummin uisin verihyytymien ja kohdun limakalvon palasten seassa, kun virtsan, ulosteen ti smegman.. Mä en todellakaan tajua, mikä ihme kuukautisissa ihmisiä oikein ällöttää, kyse on kohdun limakalvon irtoamisesta, ei kai nyt kohtu ketään ällötä..
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja terapiaan joo..:
Ei kai se, voiko tamponilla uida vai ei, niin riipu altaan koosta tai käyttötarkoituksesta. .
Kai sinä kuitenkin sen ymmärrät, että mitä pienempi allas, sen vähemmän siinä on vettä. Mitä vähemmän vettä, sitä vähemmän siihen voi eritteitä laskea, ennen kuin vesi on liian likaista uimavedeksi. Jos vesi sattuu olemaan vielä lämmintä ja siinä on normaalia vähemmän klooria, bakteerien määrä lisääntyy huimasti. Joten pienessä lämpimässä altaassa uimarille asetetut hygieniavaatimukset ovat tiukemmat.
 
tipulli
Kävin aikoinaan Järvenpään uimahallissa lastenaltaassa pidetyssä vauvauinnissa, joka oli tosi pieni. Altaan vettä ilmeisesti lämmitettiin ja se puhdistettiin ennen vauvauinteja (vauvauintiryhmät olivat vain la ja su aamuisin ennen yleisön pääsyä altaaseen). Ei meille ainakaan kukaan tullut koskaan sanomaan, etteikö kuukautisten aikana olisi saanut uida ja kuitenkin ehdin kahden lapsen kanssa käymään lähes kaksi vuotta uinnissa. Näin siis meillä, jossa allas oli todella pieni ja niitä ryhmiä oli useampi aamupäivän aikana. Tuossa vanhassa uimahallissa veden puhdistukseen ei käytetty klooria vaan otsonia.

Jos on kuukautiset, niin tietysti ennen uintia alapää pestään ja puhdas tamponi laitetaan sisään. Harrastan paljon uintia ja runsaista kuukautisista huolimatta kertaakaan esim. puolen tunnin uinnin aikana ei ole käynyt niin, ettäkö tamponi olisi ehtinyt täysin veriseksi asti ja siis sitä kautta olisi tullut jotakin isompia jätöksiä.

Vauvauinnissahan vauvat ei sukeltaessa niele vettä, joten enemmänkin kyse on siitä, että leluja laitetaan suuhun ja sitä kautta voisi tulla jotakin. Enemmän olisin huolissani vedessä lilluvista irtohiuksista ja kikkaroista karvoista tai vaikkapa hoitamattomasta varvasvälisilsasta kuin teoreettisesta kuukautisverestä. Sitä paitsi vauvatkin pissaavat veteen uidessaan, joten steriiliähän tuo vesi ei ole missään tapauksessa.
 
ap*
Kiitos kaikille kommentoineille. Joukossa taisi olla kaksi vastaajaa, jotka oikeasti vastasivat alkuperäiseen kysymykseeni, muut olivat ihan potaskaa. Tiedustelin asiaa uinnin järjestäjältä, kuten aikomukseni koko ajan olikin. Uinnin järjestäjä toivoo, ettei kuukautisten aikana uitaisi, eli meilläkin astuu varmaan mummo altaaseen, jos tarve vaatii. Koska tämä ketju on kaiken kaikkiaan mennyt ihan epäasialliseksi, voisin minäkin vähän kommentoida vielä edellistä: Minä en ainakaan pidä vauvaani silsaisten ihmisten tallomalla lattialla, itsellänikin tossut jalassa. Toisekseen; virtsa on steriiliä, jos virtsaajalla ei ole virtsateiden infektiota.
 
Lillukka78
..teoreettinen kuukautisveri...ehkä tän ketjun paras kommentti! Kyllä ootte dorkia,ei voi kun ihmetellä!
Taidanpa lopettaa koko vauvauinnin,ei oikein haluta lillua siellä teidän seassanne...
 
Urpot!!!
Alkuperäinen kirjoittaja No jo olis hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Oishan se:
hauskaa, kun Hanna-Mari Seppänen ilmoittaisi, ettei esim. voisi osallistua Olympialaisiin menkkojen takia :)
No olisihan se tosi hauskaa, varsinkin jos ne olympialaiset järjestettäisiin pienessä 32 asteisessa terapia-altaassa.
Ja minä taas veikkaan,että Hanna-Mari Seppälä siirtää menkkansa, jos ne sattuisi tulemaan olympialaisten aikaan...
 
Ihme juttuja
Alkuperäinen kirjoittaja Urpot!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja No jo olis hauskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Oishan se:
hauskaa, kun Hanna-Mari Seppänen ilmoittaisi, ettei esim. voisi osallistua Olympialaisiin menkkojen takia :)
No olisihan se tosi hauskaa, varsinkin jos ne olympialaiset järjestettäisiin pienessä 32 asteisessa terapia-altaassa.
Ja minä taas veikkaan,että Hanna-Mari Seppälä siirtää menkkansa, jos ne sattuisi tulemaan olympialaisten aikaan...
Ajatella, että joku pohdiskelee tällaista.
 
juu-u..
Alkuperäinen kirjoittaja ap*:
Kiitos kaikille kommentoineille. Joukossa taisi olla kaksi vastaajaa, jotka oikeasti vastasivat alkuperäiseen kysymykseeni, muut olivat ihan potaskaa. Tiedustelin asiaa uinnin järjestäjältä, kuten aikomukseni koko ajan olikin. Uinnin järjestäjä toivoo, ettei kuukautisten aikana uitaisi, eli meilläkin astuu varmaan mummo altaaseen, jos tarve vaatii. Koska tämä ketju on kaiken kaikkiaan mennyt ihan epäasialliseksi, voisin minäkin vähän kommentoida vielä edellistä: Minä en ainakaan pidä vauvaani silsaisten ihmisten tallomalla lattialla, itsellänikin tossut jalassa. Toisekseen; virtsa on steriiliä, jos virtsaajalla ei ole virtsateiden infektiota.
Olet oikeassa. Virtsa on steriiliä, mutta virtsaputken suu ei ole.
 
juuh..
" Kuinka moni hinkkaa peräaukkonsa kiiltäväksi ennen altaaseen menoa?? Enemmän olisin huolissani sieltä suolesta esim pierun mukana tulevista bakteereista."

Päivän paras:D
 
vesimama
Mulle ei ois tullut mieleenikään jäädä pois uinnista menkkojen takia, kun niistä tosiaan 15 euroo kerta maksoin, eikä sairashyvitystä saanut (eikä menkat oo sairaus..). Tamppoonit on keksitty.
 
vesimama
Vauvauintihygieniasta yleisesti vielä: Sen huomasi, että tosi harva äiti pesi itsensä saippualla hyvin ennen altaaseen menoa, niinkuin ohjeet (ja terve järki) sanovat.
Aika kuvottavaa mielestäni.
 
uikkariäiti
en seiniltä ohjeita lukisi enkä toisten mielipiteitä kyselisi, vaan mennä posottaisin uimaan oli menkat tai ei. ei minulla ole köyhänä ihmisenä varaa jättäytyä jonkun yliherkkyyden vuoksi harrastuksestani. jättäytykööt ne, jotka eivät sitten minun kausia siedä.
 
Jeps vanhempi..
Niin. Meillä on 4 minuutin automatka uimahalliin. Itse peseydyin kunnolla jo kotona. En päässyt hereille muuten kuin kunnon suihkulla ja aamukahveilla, uinti alkoi 6.30, hallissa piti olla viimeistään 6.15. Uimahallissa kävin vielä nopsaan suihkussa ja pesin kriittiset paikat "uudestaan" laitoin uikkarin. Jos likastun 4 minuutin automatkalla, että joutuisin uudestaan pesemään itseni aivan täysin, niin silloin likastun samoin odotellessa miestä ja vauvaa uimaankin. Kaikki vähän riippuu kaikesta
 
Jeps vanhempi..
Niin siis lähdin suoraan suihkusta, häthättää ehtisin jotenkin kutenkin kuivaamaan itseni, verkkarit päälle ja autoon. Hyvä jos ehtisin edes kunnolla kuivua, ennen uutta "pikaista" suihkussa käyntiä hallissa. Meillä mies hoiti vauvan, muuten emme olisi koskaan kerinneet uimaan ;) Itse menin suoraan suihkusta autoon.
 
Jeps vanhempi taas..
Menee jo aiheen ohi mutta edelleen hämmästelen joitain "superäitejä". Uinnin jälkeen miehellä oli aina kiire töihin, mies myös hoiti vauvan uinnin jälkeenkin. Itse menin lähes suoraan altaasta pukemaan. Niin jotkut äidit olivat ehtineet pestä itsensä ja vauvan. Kun olin saanut verkkarit päälle, oli vauvat puettu ja äiti jo itseään pukemassa. Kun vedin takkia päälle, oli äidit laittaneet jo ripsiväriä ja kuivaamassa hiuksia :O Ymmärrän että mies selvisi vauvan kanssa lähes samassa ajassa. Mutta itselläni olisi tuohon mennyt tunti, saatikka että olisin alkanut meikata tai hiuksia laittamaan!
 
~HotMaMa
Alkuperäinen kirjoittaja Jeps vanhempi taas..:
Menee jo aiheen ohi mutta edelleen hämmästelen joitain "superäitejä".
Tämäkin menee jo aiheen ohi, mutta minun mielestäni sinun täytyy yksi niistä olla superäideistä, jos olet jo kuuden jälkeen vauvauinnissa =0)

 
toinen näkökulma
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide tämäkin:
Minustakin on järjetöntä ylläpitää refleksiä joka on tarkoitettukin poisjääväksi.
Onhan se tavallaan, mutta kun asuu vesistön äärellä niin tuntuu pienoiselta henkivakuutukselta että lapsi osaa pidättää henkeään joutuessaan veteen.
 

Yhteistyössä