Vauvauinti ja kuukautiset

  • Viestiketjun aloittaja Uimarin äiti
  • Ensimmäinen viesti
vauvauimari
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide tämäkin:
Minustakin on järjetöntä ylläpitää refleksiä joka on tarkoitettukin poisjääväksi.
Ei vauvauinnissa ylläpidetä mitään refleksiä. Se refleksi tosiaan loppuu n. 6kk tuntumassa ja ne, joilla vauvauinti on aloitettu tätä ennen oppivat refleksin avulla pidättämään hengitystä veden alla, mutta sitten refleksin poistuttua, se on aivan opittua. Ei sitä refleksiä voi pitää yllä.

 
ei niin pöpökammoinen
Alkuperäinen kirjoittaja sivuseikka:
Itse en viitsinyt aloittaa koko vauvauintia sen epähygieenisyyden vuoksi.
Hui, epähygieenistä...

Meidän nuorempi "söi" ekaa kertaa hiekkaa 3kk iässä kun sisko heitti lapiollisen suuhun.
Nyt 9kk iässä ryömii pitkin poikin pihassa ja imeskelee kiviä... Isosisko makaa mahallaan kuralätäkössä ja juo siitä vettä...

Että kyllä se vauvojen elämä muutenkin on aika epähygieenistä. Mun mielestä vauvauinti on aika pieni juttu ulkoa saatavan lian ja pöpöjen rinnalla.

Ja mietipä mitä kaikkea kengät tuo sisälle puhumattakaan koirista... HUI
 
Likka78
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide tämäkin:
Minustakin on järjetöntä ylläpitää refleksiä joka on tarkoitettukin poisjääväksi.
Niin..mutta eiköhän suurin osa ole siellä sen takia,että lapsi oppisi olemaan sujut veden kanssa. Itse emme ainakaan käy siellä minkään refleksin takia...
 
10kk:n äiti
Samaa mieltä pöpökammoisen kanssa. Eli vauvojen suhteenhan pyritään olemaan aina todella hygieenisiä, mutta sitten kun ne lähtevät konttaamaan pitkin lattioita suuhun menee käsien lisäksi vaikka mitä lelujen ohella, vaikka kuinka vahtisi. Onko siinä sitten joku ikäraja, milloin ei enää tarvii olla niiiiiiin hygieeninen?

Eli mitä itseasissa pöpökammoiset pelkäävät? Kun kerran tavallinen flunssa tarttuu kuitenkin toisia lapsia tavatessa?
 
Ppoksis
Omat vanhempani ovat oppineet nuorena uimaan, kun ovat Järvi-Suomesta kotoisin. Itse taas kaupunkilaislapsena opin tosi huonosti uimataidon. Myös pitkän, paksun tukkani peseminen oli lapsena pelkkää huutoa, kun en halunnut vettä kasvoille. Minulle oli itsestään selvyys, että omille lapsilleni haluan riittävän uimataidon.

Vauvauinnin ansioista lapsillamme ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia esimerkiksi hiusten pesun kanssa. Vedessä ollessaan he ovat nauttineet siitä tosi paljon. Esikoinen oppi uimaan ekat vedot 4-v ja keskimmäinen 5-v ikäisenä. Ekaluokkalaisina kumpikin ui jo noin 50 metrin matkan yhtäjaksoisesti. Kumpikin tykkää myös hypellä veteen ja jännä juttu sinänsä, että kumpikaan ei hyppiessä pidä nenästä kiinni, vaan osaa luonnostaan sulkea sieraimet, ettei vettä mene nenään. Eron huomaa, kun heillä on kavereita mukana uimareissulla, jotka arastelevat vettä ja pitävät nenästä kiinni.

Meille uimisesta on tullut koko perheen harrastus ja oma uimataitokin on siinä kohentunut. Mielestäni suomalaiseen yleissivistykseen kuuluu liikunnan osalta se, että osaa ainakin uida, hiihtää murtsikkaa ja luistella.

Tuota bakteerikammoa ei muuten kannata vähätellä. Tutkimusten mukaanhan liialliseen steriiliyteen pyrkiminen aiheuttaa allergiariskejä. Toisaalta taas ihmettelen, että esimerkiksi rokottamattomia vauvoja halutaan ehdoin tahdoin viedä eksoottisiin maihin Euroopan ulkopuolelle, jossa on vaikka mitä bakteereita, viruksia, alkueläimiä, loisia jne verrattuna Suomeen. Tuntuukin siltä, että on sellaista kahtiajakoa: jotkut ovat bakteerihysteerikkoja, jotkut hälläväliä-asenteella, jotkut selittävät asiat tilanteen mukaan itselle sopiviksi.
 
Eräskin artikkeli...
Kyllä täällä nyt kauhistellaan uimaveden pöpöjä, mutta jätetään kädet pesemättä nenänkaivuun, vessareissun, ulkoilun ja sooloseksin jälkeen. Enpäs muista nyt, kuinka moni näin tekee, mutta moni..ehkä juuri hän ketä kättelit viimeksi. Tuli vain mieleen liikennevaloissa, kun viereisen auton kuljettaja niin autuaallisesti kaiveli sieraintaan =)
 
vauvauinninohjaaja
Kun jokainen hoitaa sen oman hygieniansa huolella, mm. vaihtaa puhtaan tupin ennen uimaan menoa, jos sattuu ne mensut olemaan. Niin kyllä pysyy allasvedet puhtaina!

Olisihan se kiva että minullakin ohjaajana olisi palkallisia vapaapäiviä kerran kuukaudessa menkkojen takia!! :0) Siitähän voisikin ihan lakialoitteen tehdä, passaisi minulle ;0)
 

Yhteistyössä