Vauvaystävälliset paikat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papero

Jäsen
12.10.2013
81
0
6
Olisinpa ollut etukäteen fiksu ja katsonut paikat, joissa voi vaihtaa vauvan vaipan ja mahdollisesti myös lämmittää ruokaa. Tiedän ainakin, että yhdessä kauppakeskuksessa on tosi hyvä lastenhoitohuone. Tämä paikka on keskustan ulkopuolella. Mietiskelenkin, että miten pärjättäisiin keskustassa, kun shoppailun jälkeen tarvittais jokin paikka. Olettekos te muut hyödyntäneet esim. kahvilat, ravintolat? Kirjaston? Kaipa vaipanvaihtopaikaksi käy melkein mikä tahansa vessa, jossa on sileä taso, johon vaan sitten laittaa ite jonkin sellasen erillisen pehmeän alustan. Monesti kahviloiden vessojen tasot on litimärkiä (kukakohan ne aina läträä?)...

Kun kävin omassa neuvolassa, niin siellä oli rauhallisen oloinen lastenhoitohuone. Mietinkin, että kaipa voisin vierailla satunnaisesti myös muissa alueen neuvoloissa? :) Olettekos muut tehneet niin?

Entä onko kahviloissa ja ravintoloissa suostuttu lämmittämään maitoa/pilttiä vauvalle?

[QUOTE="Wieras";29390244]kaupunki olisi hyvä tietää jos vinkkejä olet vailla.[/QUOTE]

En kaipaa vihjettä mihinkään erityiseen kahvilaan tms. Kyselen lähinnä yleisesti, mitä paikkoja ihmiset ovat käyttäneet :)

Helsingissä ainakin löytyy lastenhoitohuoneita keskustastakin, esim. Kämp Galleriassa (vai oliko sen nimi jotain muuta nykyään), Stockmannilla, Akateemisessa... Stockan hoitohuoneessa on myös mikro, jossa voi lämmittää vauvan ruuan, joten sitä suosin silloin kun vauvalle tarvitsee syöttää lounasta tai päivällistä. Kahviloista en ole koskaan kysellyt.

Helsingissä Kampissa on hyvä lastenhoitohuone, myös mikro. Yläkerran kahvilassa myös lämmittävät maitoja jne. Suosittu mammalomalaisten keskuudessa.

Itse käytin myös paljon yliopiston tiloja, esim Porthaniassa on ihan hyvä invavessa ja yläkerran Unicafessa on mikro jne. Yliopistolla voi siis käydä kuka vaan, ei tarvi olla opiskelija.

Aina on kahvilassa vauvan ruoka lämmitetty kun vaan pyytää. Kirjastoa olen käyttänyt usein kun tuossa meidän lähikirjastossa on leikkipaikka, mikro, pöytiä eväiden syöntiä varten jne.
Monessa kauppakeskuksessa on hyvät lastenhoitotilat.

Vaipat vaihtaa hätätilanteessa vaikka vaunuissa jos on vaan joku pyyhe tms mukana suojaksi. Invavessat on kivoja kun niihin mahtuu vaunuken kanssa sisään niin pääsee itekki pissalle.

Hätätapauksessa oleb vaihtanut vaipat vessan lattiallakin kyykkien.
Pehmuste alle ja pyyhe tmv päälle. Pehmusteita on kuitenkin vaunuissa aina mukana.

Ekan lapsen kanssa panikoin, tää toka "joutuu" sitten sietämään vähän huonompiakin olosuhteita.
:)

Helsingin keskustasta vielä yksi lastenhoitohuone eli foorumin uusitussa yläkerrassa on hyvä lastenhoitohuone. On mikrot ja syöttötuolit. Itse vaihdan vaipan yleensä lastenhoitohuoneissa (mitä on keskustassa joka nurkilla) tai inva vessassa mihin on sijoitettu yleensä hoitotaso. Syöttäminen on tässä vaiheessa vielä helppoa kun täysimetyksellä mennään mutta kun siirrytään kiinteisiin niin syödään samassa paikassa missä itsekkin.

Naantalissa yksi kahvila kieltäytyi lämmittämästä purkkiruokaa kun emme sillä hetkellä itse ostaneet sieltä mitään. Mutta muualla kyllä on purkki aina lämmennyt tarvittaessa.

Hätätapauksessa oleb vaihtanut vaipat vessan lattiallakin kyykkien.

Tää ei oikeastaan käynyt edes mielessä. Hyvä tietää, että tämänkin voi hätätapauksessa tehdä :D

Neuvolan lastenhoitohuoneesta vielä, en ole itse käyttänyt yhtään kertaa sitä, koska oon aina kotona syöttänyt ja vaipattanut vauvan juuri ennen lähtöä. Ja neuvolassa menee kuitenkin sen verran vähän aikaa, ettei ole tarvinnut käydä huoneessa senkään jälkeen. Kyseessä on kuitenkin maksuton paikka, niin voisin kuvitella, että saisin käydä myös muissa alueeni neuvoloissa, jos tarvitsisin lastenhoitohuonetta. Itse en koe, että olisi vaivalloista lähteä erikseen neuvolaan saakka. Mieluummin valitsisin hyvän paikan, jossa vaipanvaihto helppoa, on mikro ja mahdollista viettää rauhallinen, jopa tunnin mittainen hetki siellä. Kyselen edelleen, että ootteko muut tätä käyttäneet?

Vaunuissa oon vaihtanut monesti vaipan, etenkin kesällä kätevää, kun voi tehdä ulkona. Ja mikä tahansa vessa on hyvä. Lattialla monesti ja ihan on vain mukana mulla kosteussuojalakana, ei mitään pehmustettuja juttuja. Vessan tasonkin olen monesti käsipaperilla kuivannu vaan niin sitten voi vauvan laittaa siihen. Isomman vaipan vaihtaa sit jo niin, että lapsi seisoo.
Mutta mieluiten vaipanvaihtohuone, uusimmissa kauppakeskuksissa parhaat. Helsingissä Forumin yläkerta ehdoton suosikki nykyään. Isomman kanssa oon käyny monesti terveysasemalla pissalla, kun se on puolimatkassa kotiinpäin. Prismoissa ja cittareissakin on ihan ok vaipanvaihtotilat.

Vaipanvaihto onnistuu oikeastaan missä tahansa invavessassa/lastenhoitohuoneessa, jos tasot ovat epämääräisiä niin vaununkopassa. Vaununkoppaa hyödyntäen käy muutkin rauhalliset nurkkaukset.

Vauvan ruuat on saatu lämmitettyä kaikissa kahviloissa ja ravintoloissa missä on käyty.

Pikaruokapaikoista löytyy yleensä invavessan yhteydessä kunnon vaipanvaihtopaikka, joissakin on seinältä alas laskettava ja ruokaakin on saanut aina lämmitettyä. Samaten isojen tavaratalojen yhteydestä löytyy ja isoista marketeistakin. Tosin olen törmännyt sellaiseen, ettei siellä lastenhoitohuoneen yhteydessä ole lainkaan vessaa, useamman kanssa kun on liikkeellä, niin tuo on omituista.

Tosin olen törmännyt sellaiseen, ettei siellä lastenhoitohuoneen yhteydessä ole lainkaan vessaa, useamman kanssa kun on liikkeellä, niin tuo on omituista.

Mä olen ihmetellyt sitä, että yhdessä hyvässä lastenhoitohuoneessa on ihan minivessa, jonne ei tosiaan vaunut mahdu. Että lattiallekos vauvan laitan, kun kannan mukana sinne? :D Ei tunnu hyvältä ajatukselta jättää vaunuihin vessan ulkopuolelle, jos oon yksin liikenteessä. Toisessa lastenhoitohuoneessa ei puolestaan ollut lukkoa, mutta sen minivessassa kylläkin oli. Tähän asti olen käynyt vaunujen kanssa invavessoissa.

En edes ole tajunnut miettiä tällaisia juurikaan kun on vasta yksi lapsi (10 kk vauva). Vaipan olen vaihtanut usein vaunuissa. Vienyt vaunut vain johonkin sivumpaan esim. Normaaleiden/ pienempien ruokakauppojen "eteisessä", siis siinä tilassa missä on peliautomaatitkin. Imetys myös hoitunut penkillä ja harso eteen. Kesällä nurmikoita ja metsäisemmällä alueella lenkkeillessä isoja kiviä riittää mihin voi istua imettämään. Toki olen hyödyntänyt lastenhoitohuoneet jos sellainen on ollut lähettyvillä mutta en ole imettämisen tai vaipanvaihdon takia viitsinyt mennä kauppakeskuksen toiseenpäätyyn jos ei muuta asiaa ole sinne ollut.

Yhteistyössä