Vauvelin päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vannila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vannila

Jäsen
28.01.2010
41
2
8
Kuinka monta tuntia keskimäärin 4 kk vanhat vauvanne nukkuvat päivällä? Ja mihin aikoihin?

Meillä vauveli nukkuu n. 3 h koko päivän aikana ja illasta on jo niin kärttyinen, että pelkään naapureiden kohta hermostuvan lopullisesti ainaiseen iltaraivoamiseen! Yöunille lähtee viim. 19.30 ja herää 05.00, syö 1-2 kertaa.

Meidän (nyt jo 7kk) nukkuu edelleen 3 päiväunet, on vain vähän lyhentänyt kestoa, ja herää aamuisin vähän aikaisemmin.

Kolme-nelikuisena heräsi 8:30. Ensimmäiset päikkärit klo 10:00-13:00 (tai 10-11:30), jolloin ulkoilimme esikoisen kanssa. Toiset päikkärit n. klo 14-14:40 (samaan aikaan kuin esikoinen päikkäreillä ) . Kolmannet unet n. klo 17:00-19:00, jolloin ulkoilimme esikoisen kanssa. Yöunille klo 20:30.

Ja on syönyt 2 kertaa yössä (klo 1 ja klo 5) siitä saakka kun 3-kuisena siirsin omaan sänkyyn.

Nyt siis edelleen nukkuu kolmet päiväunet, yhdet vähän pidemmät (1,5h-2h) ja kahdet puolen tunnin tirsat. Viihtyy hereillä rattaissa ja nauttii ulkoilusta, keinumisesta ja hiekkiksestä, joten yritän pian siirtää kaksiin uniin, jos vaikka nukkuisi hieman pidemmät pätkät. Esikoinen siirtyi näihin aikoihin kaksiin päikkäreihin ja pakotettiin tasan 1-vuotiaana yksiin päiväuniin, jolloin alkoi nukkua 3-tuntisia päikkäreitä.

Ja meillä vauva nukkuu päikkärit pihalla/terassilla. Esikoinenkin nukkui 2,5-vuotiaaksi asti.

Meillä vauva nukkui 4kk iässä suunnilleen, niin et tunti aamuherätyksen jälkeen ekat unet (n.klo 8-9) nukkui ehkä tunnin. Sitten 12 aikaan pidemmät unet ulkona (saattoi mennä kolmekin tuntia) ja sitten vielä joskus 16-17aikaan puolen tunnin unet. 7-8kk iässä jättti kolmannet päikkärit pois. nyt 9kk iässä nukkuu ensimmäiset päikkärit 10 aikaan (1,5h) ja toiset 14 aikaan (1-1,5h). Nukkuu yöllä klo 19-7. Nuo päiväunet rauhoittui kovasti, kun opetin vauvan nukahtamaan itse omaan sänkyyn eikä hän ollut niin riippuvainen enää ulkona vaunuissa nukkumisesta.

Meidän 4 kk ikäisellä pojalla on kaikki unet hakusessa. Jos sisälle yrittää saada nukkumaan päivällä on unet 30-40 min luokkaa. Sammuu kuin saunalyhty kun saa tutin suuhunsa, mutta herää todellakin sitten melkein samantein. Ulkona vaunuissa nukkuu n. pari tuntia ehkä kolme, jos hyvin sattuu... ja tutti suussa tietenkin. Illat on meilläkin rauhattomia ja lopulta nukahtaa yöunille sitten tuttipulloon ja herää taas parin tunnin kuluttua.

Olen joistakin unikouluketjuista lukenut, että sinä palezzu käytit Tracy Hoggin nostelumenetelmää. Ja menestyksekkäästi sittenkin. Pääperiaate menetelmästä minulla on tiedossa, olet sen niin tarkasti selostanut - hyvä niin =) Kuinka kauan kesti, että vauvasi oppi nukahtamaan itse ja sitä myöden saitte rauhoitettua nukkumaan menot?

Meidän poju, joka täyttää huomenna 4 kuukautta, nukkuu päivässä kahdet päiväunet. Ensimmäiset päiväunet nukkuu aamupäivällä klo 10-12 (Joskus klo 13 asti). Toiset päiväunet nukkuu sitten klo 13 (14) - 15 (16). Useimmiten päiväunista kertyy unta noin 4 tuntia päivässä, joskus harvoin 5 tuntia.

Nyt talviaikana on nukkunut aamupäivällä sisällä ja iltapäivällä ulkona vaunuissa. Kevät aikana pyrin vaihtamaan, että ulkoillaan aamupäivällä ja nukutaan sisällä iltapäivällä.

Sitten toisten päiväunien jälkeen meillä sinnikäästi valvotaan klo 21 asti, jolloin menee yöunille. Yöllä herää noin klo 2-3 syömään ja nukkuu sitten aamu klo 7 asti.

Laskin, että juuri ja juuri nukkuu sen 14 tuntia päivässä.

Meillä 4,5kk nukkuu päiväunia n. 3-4 h/vrk, yleensä 3 päiväunet, välillä mennään kaksilla ja välillä ottaa neljätkin tirsat, riippuen unien kestosta. Meillä oikeastaan vain aamun unet on vakioitunu, n. klo 10-12, nukkuu ulkona. Oon yrittäny laittaa vielä iltapäivällä toisille unille ulos, joskus nukkuu yli 2 h ja joskus vaan 30min. Sisällä unet jäävät poikkeuksetta lyhyiksi, n. 20-30 min.
Nuo yöunet onkin sit toinen juttu... yleensä nukahtaa n. klo 21-22, mutta heräileekin sit syömään vajaa 2 tunnin välein läpi yön. Syö siis 4x yön aikana. Herää yöllä useasti muutenkin. Aamulla heräilee viim. klo 7. Ite oon välillä tosi väsyny aamuisin...vauveli on sitäkin virkeämpi :D
Meillä taitaa yleisemmin jäädä 13 tuntiin unet vuorokaudessa.

Yhteistyössä