Vauvojen äidit! Siivouksesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pluskaks"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pluskaks"

Vieras
Siivoatteko vauvan päiväunien aikaan vai vauvan hereilläollessa? Jos siivoatte kun vauva on hereillä, mitä viihdykettä keksitte lapselle?

Oma vauva on sen verran herkkäuninen, että esimerkiks imurointi on poissuljettu uniaikana, ja hereillä ollessaankin itkee imurin äänelle.

Voiko vauvaa totuttaa imurin ääneen? :D Nyt en ole turhaan uskaltanut huudattaa pientä.

Ulkona ei nuku, joten siitäkään ei ole ratkaisuksi. Toki mies auttaa asiassa, vie vauvaa ajelulle tai vaunulenkille kun ei ole töissä, mutta olis kiva jos ei noita ainoita vauvavapaa-hetkiä tarvis aina käyttää imuroiden :D

Mä siivoan silloin kun on tarvetta, on vauva hereillä tai nukkuu niin imuroin, pyyhin lattiat tai pölyjä. Normi arkisiivoikset hoidan heti kuten pöytien siistiminen, tiskikoneen täyttö ja purku, pyykit koneeseen ja koneesta pois.

Meidän vauva oli koliikkivauva ja aika meni kanniskellessa, ei olisi voinut imuroida vauvan ollessa hereillä. Kun nukui vähän pidempiä pätkiä ulkona, saatoin joskus imuroida päiväuniaikaan mutta pääsääntöisesti olen käyttänyt päikkäriajat omaan lepoon ja rentoutumiseen. Nyt hän on kohta 2-vuotias ja todella herkkä, on pelännyt aina imuria niin, että paniikki-itku tulee. Niinpä meillä imuroidaan silloin, kun jompi kumpi vanhemmista tai joku isovanhemmista on ulkona lapsen kanssa. Ei ole tottunut imuriin vaikka sitäkin on yritetty. Jossain luki, että kyseessä on oikea pelko, joka saattaa refluktoitua jostain muusta pelosta ja pelottavaan asiaan pakottaminen ahdistaa lasta oikeasti. Josku tietty on pakko imuroida ja silloin lapsi roikkuu kaulassa ja huutaa lähes oksennusitkua. Mutta kai tämä joskus menee ohi pakostikin...

Voi totuttaa imuriin. Meillä pelkäsi alkuunsa, nyt saa vaikka imuroida vauvaa eikä tunnu missään. Ekana imuri oli lattialla monta päivää näkyvissä, sitten pieniä aikoja käynnissä ja joskus ilman virtaa leikin imuroivani pitämällä sitä imuriääntä. Osoitin koko ajan vauvalle, että kaikki hyvin.

Meijän ipana nukku vauvana tosi vähän päivisin joten käytin ne lyhyet ja harvinaiset hetket omaan lepoon. Päivisin järkkäilin paikkoja ja imurointi tehtiin vanhempien ollessa kotona niin että toinen hoisi lasta ja toinen imuroi. Pelänny aina imuria ja edelleen saattaa kavahtaa sen ääntä. Vaikka jo 6v siihen totutellu. Niin herkässä oli uni vauvana että havahtu kaikkene ulkona ja sisällä. Iänmyötä vasta alko onnistua nukkuminen äänistä huolimatta.

Hereilläolessa. Tykkää katsella kun minä imuroin. Joku lapsista vauvana pelkäs imuria ja silloin totutettiin niin että lapsi oli toisen vanhemman sylissä toisen imuroidessa. Vauvaa kantava vanhempi sitten tuli ihan imurin lähelle ja imuroiva vanhempi vilkutteli iloisesti jne.

Voi kun voiskin sanoa kuin puuhippa. Mutta meillä päinvastoin aina perussotkuista...monta touhukasta lasta ja liian vähän natsimutsimentaliteettia mulla + ihan liian pienet neliöt toistaiseksi. Siivous on sellaista priorisointia, yrittää edes päällisin puolin hoitaa. Etusijalla ruokahuolto, pyykit, lasten harrastuksiin kuskaus. Pölyyn ei todellakaan kuole, onneksi :D.

Meillä on vähän tyhmä tilanne, koska mä en siedä ollenkaan imurin ääntä eli olen poissa kotoa silloin kun mies imuroi. Yleensä tähän ajankohtaan on sitten sijoittunut juuri vaunulenkki, mutta kyllä mä haluaisin kuitenkin lapseni totuttaa imurin ääneen. Kääk! Mutta muuten kyllä siivoan yleensä vauvan hereillä ollessa :)

Mä olen sit näköjään poikkeus, koska imuroin vauvan päiväuniaikana :) Ennen vähäuninen vauva (tai taaperohan tuo jo on) nukkuu nykyään yhdet 1,5 tunnin päikkärit, ja tuntuu ihanalta luksukselta kun saa rauhassa laittaa tiskit ja pyykit ja siivoilla muita sotkuja (poimia vaatteita ja leluja lattioilta, imuroida, vaihtaa lakanoita, pestä vessoja tms.). Iltaisin on sitten mukavampaa, kun ei tarvitse väsyneenä alkaa laitella paikkoja vaan voi viettää vapaa-aikaa lapsen mentyä nukkumaan. Mitään huippusiistiä meillä ei ole koskaan, eikä tarvitsekaan olla, sellainen suht koht siisti riittää meille. Imuroidaankin vain 1-2 viikon välein, joten kaikki päikkäriajat eivät suinkaan mene siihen hommaan.

Kun meillä oli vauva, ja vielä nykyäänkin, kävi siivooja kerran kahdessa viikossa. Kun siivooja tuli lähdettiin mummille kylään että sai rauhassa siivota. Pidin kyllä kosteat tilat ym. siistinä jatkuvalla siistimisellä mutta se kyllä tapahtui vaihtelevasti vauvan nukkuessa tai hereillä ollessa.
Sen kyllä muista että olin aivan hirvittävän väsynyt ja jotenkin ylikierroksilla. Olisi pitänyt nukkua kun vauva nukkui mutta en pystynyt/malttanut.

Nuiden kolmen vekaran vauva-aikana sekä että.Eivät oo peljänneet imuria,eivätkä olleet mitenkään ääniherkkiäkään,joten siinä mielessä helppoa.
Laps oli sitterissä tai muuten vaan lattialla tillistelemässä mun puuhiani.

Esikoinen nukkui ekat 8kk vain tississä kiinni ja tää toinen nukkuu enimmäkseen sylissä tai kantoliinassa. Kyllähän sitä vauva liinassa voisi siivota, mut mieluummin ei, kun jatkuva kumartelu tai joku pöntön jynssäys on hankalampaa kuin ilman vauvaa. Perus-ylläpitosiivoilua teen aina kun on sopiva hetki ja tarve, vauva on silloin usein sitterissa tai lattialla, mutta viikkosiivoukseen on muodostunut näppärä rutiini: minä pidän lapset pois tieltä (esim. ulkoilemassa) ja mies siivoaa :D Vessat pesen itse, vauva silloin miehen kanssa (viihtyisi kyllä varmaan hyvin ihan katselemassa sen hetken, mut en halua sitä siihen lähistölle jos käytän suihkutettavia pesuaineita).

täällä kanssa vaihdellen.
nukkua en ole tarvinnut muutamaa ekaa viikkoa lukuunottamatta ikinä vauvan päikkäriaikaan. onneksi saanut sen verran hyvin nukuttua. mutta muuten omaa aikaa otan silloin välillä, välillä teen hommia(tykkään että paikat kunnossa, tavarat paikoillaan, joten olen parempi ihminen kun teen nuo touhuni).
siivous alkuaikoina meni niin että mummi tai kummi vaunuili vauvan kanssa :) vähän isompana sitten päikkärien aikana(vauva nukkunut aina ulkona) joskus pölyt vauvan hereillä ollessa ja imurointi nukkuessa ja noin kerran kuussa lapsi mummille ja minä rauhassa siivoan ja kuuntelen musiikkia samalla :) ihana mummi :)
tänään siivosin aamun aikana kun taapero touhuili omiaan. sadepäivä niin ei ulos päästy. ja tänään hän ekan kerran nauroi imurille :) alkuun pelkäsi, sitten kerran imuroitiin sylikkäin(oli muuten aika rankka siivouspäivä) ja hiljalleen totuteltu.
että hyvin hyvin vaihdellen. mutta kaikkiin kotitöihin olen vauvan totuttanut tai siis kaikkea tehnyt hänen läsnäollessaan. koko ajan en lasta viihdytä.

Yhteistyössä