Vauvojen ruokintasuosituksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Tästä tulee nyt varmaan aika hajanaista pohdintaa ja ilmaan lentää irtonaisia ajatuksia, kun en jaksa asiaan täysillä paneutua- omalta kohdalta kun tämä asia alkaa olla ohi; nuorin täyttää pian 2.

Eniten minua hämmästyttää neuvoloiden todella epäyhtenäiset ohjeet! Käytännössä neuvolasta sa siis neuvolantädin mielipiteitä, ei mitään oikeita faktatietoon perustuvia suosituksia. Esimerkki: siskoi kanssa samassa neuvolassa käyvä ihminen sai samana päivänä vauvan. Molemmille neuvolantäti käski 3 kk neuvolassa antaa perunaa. Toiselle, koska se on niin lihava ja iso, maito ei varmasti riitä, ja toiselle, koska se on niin hoikka, että ei varmasti pärjää rintamaidolla. Eli peruna (ja huom, nimenomaan peruna,) on vastaus kaikkeen...
Toinen asia, mitä itse en ole kuullu koskaan ennen, kun jossakin keskustelussa tällä palstalla ohimennen kuukauden sisällä ja siskoni kanssa, joka lukee imetystukilistaa ja opiskelee sairaanhoitajaksi sitten juttelimme aiheesta enemmän: korviketta ei saa antaa vauvalle kun korkeintaan litran päivässä. Eli korvikevauva käytännössä yleensä tarvitsee kiinteitä ennen sitä ½-vuoden ikää, aika moni juo sen litran jo ennen. Mulla on ainakin se käsitys, että aika moni tulkitsee täysimetyssuosituksen niin, että imetyksen voi korvata korvikkeella ja lisäruokaa ei saa antaa alle ½-vuotiaalle.
Tosin varmaan yksi syy, etten tästä ollu koskaan neuvolassa kuullu -omasta mielestäni meillä on täällä aivan mahtava neuvola- on ollu se, ettei asia ole mitenkään koskenu muo; vauvat ei oikein ole pullosta perustanu.
Kolmas ihmetyksenaihe on se, miksi kiinteiden aloitusiäksi muutettiin 4-6 kk entisen 3 kk:n sijaan ja puhutaan ½-vuoden täysimetyksestä, koska ne on WHO:n suosituksia, mutta WHO:n suositus 2-vuoden imetyksestä yleisesti unohdetaan kokonaan! Miksi jotkut WHO:n suositukset koskee Suomalaisia vauvoja ja jotkut ei :o ???

Niinpä! Parempi vain käyttää omaa päätään eikä miettiä liian monimutkaisesti. Jos tuntuu, että vauva tarvitsee ennen puolta vuotta jotain muuta kuin rintamaitoa, aion aloittaa kiinteät sitten ennen tuota ikää. Ja tuo WHO:n suositus on tarkoitett etenkin kehitysmaihin, joissa imetys on aina plussaa, koska puhtaasta vedestä ja ravinnosta puutetta.

anteeksi jo alkuun ... jotkut "isot vauvat " todella tarvitsee perunaa aikaisemmin.... meillä esikko sai jo 6 viikkosena ohutta peruna velliä eikä muuten ollu kun n.4kilonen ei silloinen neuvolan täti sanonut mitään huusi nälkäänsä

kakkonen sai 2kk ikäsenä perunaa...
kolmonen 3kuisena

nyt kolmannen kohdalla neuvolan täti sanoi että vois ruveta kokeileen hapan maitotuotteita (tyttö 10kk) niin pikku hiljaa....

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Niinpä! Parempi vain käyttää omaa päätään eikä miettiä liian monimutkaisesti. Jos tuntuu, että vauva tarvitsee ennen puolta vuotta jotain muuta kuin rintamaitoa, aion aloittaa kiinteät sitten ennen tuota ikää. Ja tuo WHO:n suositus on tarkoitett etenkin kehitysmaihin, joissa imetys on aina plussaa, koska puhtaasta vedestä ja ravinnosta puutetta.

Varmasti se on kehitysmaissa tärkeämpi, mutta WHO ei ole eritelly missä imetys suositus on 2-vuotta, missä vuosi-tai jotain muuta. Suomessahan mun käsittääkseni yleinen mielipide sanoo, että on normaalia imettää vuosi. Mutta just siksi, kun tossa ½-vuoden täysimetys suosituksessa ja kiinteiden aloituksen myöhentämisessä 3 kk:sta 4kk vadotaan siihen että se on WHO:n suositus, mä en käsitä miksi yli vuoden imetys on asia, jota vähän katotaan kieroon joissain neuvoloissa.
Mutta tosiaan, parempi käyttää omaa päätään, se neuvolan täti näkee vauvaa vajaan tunnin kuussa, kotiväki elää sen vauvan kanssa!

mun mielestä se on itsestään selvä asia että neuvolassa annetaan neuvoja ja suuntaa antavia ohjeita. Jokainen sitten miettii mitkä sopii ja toimii omalle lapselle. Liian laiha lapsi saattaa tarvita perunaa aiemmin koska rinta/korvike ei riitä.
Tällainen tapaus tuttava piirissä.
Pulska lapsi saattaa syödä liikaa maitoa ja lihota kun perunalla nälkä pysyy parremmin.

Eli siis aina nuo on yksilökohtasia juttuja ja jokaisella seurataan sitä OMAA käyrää. Eli saman ikäsiä lapsia ei ylipäänsä voi verrata keskenään koska lähtötilannekin on jo ihan eri.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkueppu:
anteeksi jo alkuun ... jotkut "isot vauvat " todella tarvitsee perunaa aikaisemmin.... meillä esikko sai jo 6 viikkosena ohutta peruna velliä eikä muuten ollu kun n.4kilonen ei silloinen neuvolan täti sanonut mitään huusi nälkäänsä

Mun mielestä se ei ole aina edes vauvan koosta kiinni!
Meidän keskimmäinen ei ollu kovin iso, mutta alkoi saada velliä 2-kuisena, kun ei vaan ollu tyytyväinen maidolla. Tasan saman kokoinen kolmas sai ekan makupalan jotain muuta kun tissiä 4-kuisena ja sekin oli banaania, ei niinkään ruoka tarkoituksessa vaan tavallaan viihdykkeeksi-oltiin ravintolassa syömässä ja neiti alkoi tympiintyä, joten laitoin pienen murun banaania suuhun ja se hämmästyttikin pitkäksi aikaa hiljaiseksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
mun mielestä se on itsestään selvä asia että neuvolassa annetaan neuvoja ja suuntaa antavia ohjeita. .

Mun mielestä sana neuvola jo kertoo että sieltä saa neuvoja, ei määräyksiä ja aukottomia totuukia. Yllättävän moni van pitää neuvolan tätiä puoli jumalana jonka mieltä ei saa pahoittaa sanomalla vastaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:
WHO suositus ei koskee Suomalaisia vauvoja!Se koskee vain niitä maata missä on liikainen vesi ja ravinto puute

Tässä lainaus suraavasta linkistä:
http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=lno00079

13.1 Imetys ja lapsen muu ruokavalio imeväisiässä
Lastenneuvolaopas
1.6.2004
Sosiaali- ja terveysministeriö

Osittaista imetystä voidaan jatkaa vielä ensimmäisen ikävuoden jälkeenkin perheen niin halutessa. WHO:n suositus on jatkaa imetystä kahden vuoden ikään.

Mun mielestä esim. tuossa ei mitenkään sanota, että WHO:n suositus ei koske Suomea. Tuo on ihan suomalaisten keksimä -tosin loogisen päättelyn tulos- ajatus, että WHO:n suositus koskee vain alikehittyneitä maita.

Yhteistyössä