veden kulutus!Paljonko teillä menee vettä vuorokudessa keskimäärin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sartsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
130 kuutiota vuodessa eli 130000litraa eli noin 356 litraa päivässä. Me päästään 120litraan nuppi...
Lisäksi meillä ei kastella puutarhaa tai pestä autoa vesijohtovedellä vaan järvivedellä. Ja meillä on kaikki päivällä töissä/hoidossa...
 
arvio vuodelle 105kuutioo, pitää paikkansa, monen vuoden "otos"
105m2/12kk =8,75m2/kk jaettuna 30päivällä 0,291m2 eli 290litraa päivässä, ja porukaa 5=58l/nokka/päivä. myös koira mutta se juo max2l/päivä
 
Meillä menee reilu 400 litraa/vrk ja perheessä 2 aikuista, 1 lapsi ja koira. Mies peseytyy useimmiten reenien jälkeen muualla. Mä haluan pitää hygieniasta huolta ja käyn suihkussa päivittäin. Ei meillä erityisemmin läträtä,mutta ei myöskään pihistellä vettä. Kaverini ei esim. vedä vessaa aina siellä käytyään ja yrittää pidätellä mahd. pitkään. Itse en moiseen alkaisi. Elämästä täytyy nauttia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en moiseen alkaisi. Elämästä täytyy nauttia!

kuinka sun lapset sitte nauttii? jos me kulutetaan kaikki jo niidenkin edestä? :whistle:

Nauttiiko lapset, jos äidillä sekoaa pää vettä säästellessä ja lapset joutuu kiusatuksi koulussa, kun haisee pahalla. Täytyy vielä todeta, että tuo mun kaveri ei mieti muuta kuin rahansäästöä. Niin ja mä en lennä lentokoneella ja en ajele paljoakaan autolla yms. Joten jokainen elää tavallaan. Mä voin mielestäni käyttää tarpeellisen veden ja olla siitä potematta huonoa omaatuntoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en moiseen alkaisi. Elämästä täytyy nauttia!

kuinka sun lapset sitte nauttii? jos me kulutetaan kaikki jo niidenkin edestä? :whistle:

En usko että vessan jättäminen vetämättä on ainoa ratkaisu vesipulaan. Silloin kannattaa varmaan hankkia kuivavessa...

juu, niinhän se on. kaikki täytyy ymmärtää tahallaan väärin. tarkoitinpahan vain että niillä pienilläkin teoilla on merkitystä, varsinkin jos asiaa ei ole yhtään miettinyt koskaan siltä eko-kannalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en moiseen alkaisi. Elämästä täytyy nauttia!

kuinka sun lapset sitte nauttii? jos me kulutetaan kaikki jo niidenkin edestä? :whistle:

Nauttiiko lapset, jos äidillä sekoaa pää vettä säästellessä ja lapset joutuu kiusatuksi koulussa, kun haisee pahalla. Täytyy vielä todeta, että tuo mun kaveri ei mieti muuta kuin rahansäästöä. Niin ja mä en lennä lentokoneella ja en ajele paljoakaan autolla yms. Joten jokainen elää tavallaan. Mä voin mielestäni käyttää tarpeellisen veden ja olla siitä potematta huonoa omaatuntoa.

samat sanat sulle :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en moiseen alkaisi. Elämästä täytyy nauttia!

kuinka sun lapset sitte nauttii? jos me kulutetaan kaikki jo niidenkin edestä? :whistle:

En usko että vessan jättäminen vetämättä on ainoa ratkaisu vesipulaan. Silloin kannattaa varmaan hankkia kuivavessa...

juu, niinhän se on. kaikki täytyy ymmärtää tahallaan väärin. tarkoitinpahan vain että niillä pienilläkin teoilla on merkitystä, varsinkin jos asiaa ei ole yhtään miettinyt koskaan siltä eko-kannalta.

No itse irroitit minusta aika keskeisen lauseen irti tuosta kontekstista. Minustakin voi elää ja vetää esim vessan, vaikka tukisikin kestävää kehitystä.

Meillä mietitään ekologisia asioita erittäin paljonkin (vaikka se vedenkulutus onkin liian iso). Kierrätys, bussit, luomu/reilu/lähituotanto, jne.. Mutta mun pointti on että ihmiset usein säästävät hyvinkin erikoisissa kohdissa (vessan vetämättömyys) ja surutta tuhlaavat toisessa. Esimerkiksi vuotavaa hanaa ei vaihdeta (kun se on niiiiin kallista) ja ollaan täysin tajuamatta, kuinka paljon vettä silloin menee ihan turhaan viemäristä alas. Jos haluaa säästää vessan vetämisellä, suosittelisin kuitenkin arjen takia valitsemaan joko ekopöntön tai sen kuivavessan.
 
No mielestäni emme ole tuolla vesimäärän käytöllä mitenkään jääneet mistään ilosta sen enempää paitsi.Mekin nautimme elämästä mutta siihen ei tartteta aina sitä vettä niin hirveästi.Vähemmälläkin tulee toimee ja näin jos useampi ajattelisi niin jäisi vettä niille lapsille ja lapsen lapsille ja jne...
Ei vesi ole ainoa eko teko jos aletaan ajatteleen sitä luonnon säästämistä isommin.Se on vain yksi osa.Jokainen kun yrittää parhaansa oman elämän putteissa sen minkä mahdollista ilman että se ottaa voimille niin sehän on hyvä.Se taas huono jos jokin asia ei yksinkertaisesti onnistu vaan tuottaa pinnan kiristystä ja harmaita hiuksia niin miksi sitten pitäisi väkisinkään.

Jos lähdetään ajattelee tätä meidänkin tilannetta pidemmälle niin meilläkin on auto.bensa-auto jolla ajellaan aika paljon kun kaikki sukulaiset yms.kaukana ja täällä meillä päin ei busseja kauppaankaan kulje.Joten auto on pakko olla.Ja jos lähdemme miettii miksi emme mene lähimpään kaupunkiin vaikka autolla ja sieltä sitten junalla tai bussilla sukukulaisiin(500km)päähän niin siinä ottaa raha vastaan.Meidän perhe pääsee vähemmällä rahalla auton kanssa ja on helpompaa kun voi pysähtyä silloin kun haluaa yms.
Myös minä voisin tietokoneen käyttöä vähentää.Sehän vie sika paljon sähköä no niinpä.Mutta tää on mun henkireikä aina välillä.Pääsen tällä tavalla enemmän ulkomailmaan yms.Kun muuten ei niin kauheasti kukaan käy kylässä tms.Että onhan niitä kaikkia jos oikein eritteleen nyt lähtis.
Mutta mä olinkin tässä kohtaa ihan kiinnostunut muuten vain vedenb kulutuksesta että saisin selville onko nyt ok vai mietinkö jotain mistä vähentää.

Ajatteluni tulos:Meillä veden kulutus kohtuullista ja ei ole tarvetta alkaa nipistää mistään mutta tiedän että kun vauva on pois vaipoista pyykin pesu vähenee ja näin siis siinä kohtaa veden kulutuskin vähenee.(sillä edellytyksellä että ei ole jatkuvasti sata vaatekertaa pesussa petivaatteita myöden vaan saadaan se asia oikeaan paikkaan)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
JÄRKYTTÄVÄT 140 kuutioo vuodessa :snotty: :snotty: :snotty:

Mitä se tekee päivässä en halua tietää.

Taitaa toi yks wc-pönttö vuotaa. (siis se säiliö ei pysy täytenä :snotty: )

Montako henkeä perheessänne on?

No anopin vedet menee samasta, joten 5 + 3 kissaa. :D :xmas:
 
Meillä menee noin 260 l/vrk. Meitä on kaksi aikuista ja silloin tällöin piipahtavat lapset, jotka käyvät suihkussa tms. Astianpesukone ja pyykinpesu vie aika paljon vettä ja sitten se suihku, kun nuori nainen peseytyy.
 
meillä kolme urheilevaa nuorta, siis viisihenkinen liikunnallinen perhe. kaikki vesi, poislukien pihakaivosta kasteluvesi on 104 litraa per henkilö per vuorokausi eli 190 m3 vuositasolla.
 

Yhteistyössä