veden säilytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keitettynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keitettynä

Vieras
Veden juottamisesta vauvalle ollaan montaa eri mieltä. Itse olen päättänyt juottaa pieniä hörppyjä näin helteellä. Kysymys kuuluukin, missä säilyttää keitetty vesi? Ja kauanko se säilyy? Kun ei sitä voi joka kerta erikseen keittää, koska silloin se on kuumaa...

Silloin kun poika oli muutaman kuukauden ja juotin vettä niin aamulla keitin veden ja kaadoin tuttipulloon. Sitä vettä sitten juotiin päiväsaikaan ja säilytin pulloa ihan huoneenlämmössä. Seuraavana päivänä keitin sitten uutta vettä.

Mäkin ajattelin, että keitän joka aamu vettä ja pidän sitä tuttipullossa huoneenlämmössä ja juotan siitä ne hörpyt koko päivän ajan. Aloin sitten kuitenkin miettimään, että alkaako vesi pilaantua näin helteillä? Ts. alkaako sinne kasvaa jotain...

Kyllä vettä saa antaa ja mulle sanottiin neuvolassa että pitääkin. Mäkin säilytän tuttipullossa 1. päivän veden.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että olisi parempi antaa vesi vauvalle lusikalle. Näin olen tehnyt alusta asti. Näin pikkuiseni ymmärtää ruuan eli maidon ja janojuoman eli veden eron. Näin toimien ei ole sitä vaaraa, että lapsesi täyttäisi vedellä vatsansa, vaikka antaisit vettä lähelläkin ruoka-aikaa.

Minä annan pojalleni vettä muutaman lusikallisen joka tunti vähintään.

Ideana oon pitänyt sitä, että suu kuivuu meillä aikuisillakin, niin ainakin kastellaan suuta. Tuohon juottamiseen en niinkään lähtisi.

Me annetaan vauvalle vettä vedenkeittimestä. Juon teetä n.2 kertaa päivässä, joten hirveen ""vanhaa"" vesi ei oo. Ei oo varmaan mikään kaikkein sterilein paikka säilyttää, mut munki mielestä liika hössötys on turhaa.

Minkä ikäisille olette antaneet vettä?Oma tyttöni on 2kk vanha ja täysimetyksellä ja olen ymmärtänyt,että silloin ei saisi/tarvitsisi antaa vettä rintamaidon lisäksi.Onko näin???

Espoon kaupungin nettisivuilla sanotaan, että

""Pääkaupunkiseudulla ei vauvalle annettavaa vesijohtovettä tarvitse keittää. Muualla Suomessa vesijohtoveden laatu kannattaa tarkastaa asiasta vastaavalta viranomaiselta. Erityisesti imeväisikäiselle annettava kaivovesi (esim vapaa-ajan asunnoilla) on hyvä keittää. Kylmää vettä keitetään viisi minuuttia ja jäähdytetään. Imetetyillä lapsilla neste- ja elektrolyyttitasapaino säilyy parhaiten kun säätelyä ei häiritä veden juottamisella. Yhden vuoden iästä lähtien lapsen ateriajuomana on rasvaton maito tai piimä. Mehujen käyttö on vauvaiässä tarpeetonta.""

Jostain imetystukiympyröistä on myöskin korviini tarttunut, että lapsentahtisesti täysimetetylle vauvalle ei janojuomaksi tarvitse antaa vettä, koska kuumassa helteessä rinnat automaattisesti tuottavat enemmän ""etumaitoa"", joka on omiaan janon taltuttamiseksi. Lisäksi vauva on kuumassa ehkä janoisempi > imetyksiä useammin > ei kuivumisen vaaraa.

Oon antanu vettä suoraan raanasta siis täällä kaupungissa ja pullosta on poitsu juonu. Meillä ei huoli rintaa niin usein, että on parempi antaa vettä kuin olla antamatta. Usein on hyvin maistunut ja pyytää vielä lisääkin.

Vaikka ei tarvitsisi antaa vettä lapsen olessa pelkällä maidolla niin itse annoin ainakin. vesi myös puhdistaa suuta maidon jalkeen ja samalla estää sammaksen muodostumista.

Meidän poika vetäs synnärillä lääkärintarkastuksessa pullollisen vettä (kätilö antoi, että lääkäri sai rauhassa tutkia vauvaa). Joten eipä siihen veteen taida olla mitään ikärajaa:) Ennenvanhaan annettiin muuten ihan pienestä pitäen aina maidon perään, etteti tule sammasta. Mä oon yleensä keitelly kans kerran vuorokaudessa, mutta kesällä meidän muksut on juonu enemmän, joten sillon aamuin ja illoin ja välillä päivisinkin. Tosin musta on vaan tuntunu, että kesällä se ois jotenki hygieenisempää vaihtaa useemmin.

Nyt helteitten aikaan olen antanut 4,5 kk vauvalle keittämätöntä ja viileää vettä. Eli pulloa täyttelen usein että on hyvää. Vettä mennyt keskimäärin reilu 50ml päivän aikana.

Täysimetän edelleen, mutta ajattelin asiaa vauvan kannalta. Ei olis mukavaa juoda melkein 40 asteista maitoa 30 asteen lämmössä. Hyvin on mennyt alas, ja sen lisäksi tissiäkin tosi paljon.

Täysimetin 6 kk ja sinä aikana en antanut tippaakaan vettä. Ei tullut sammasta. Tuo aika oli joulukuusta kesäkuun alkuun eli ei helleaikaan...

Nyt 7 kk vauvalle keitän vettä vedenkeittimessä (vaikka pääkaupunkiseudulla asutaan) ja laitan pulloon tai nokkamukiin. Säilytän jääkaapissa väliaikoina. Olen ajatellut, että varsinkin näin helteellä en pöydällä viitsi pitää. Tietysti vesi on vähän kylmää, mutta ei ole poikaa haitannut ainakaan näkyvästi.

Yhteistyössä