Vein vauvalta 4kk tutin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sadistiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sadistiko?

Vieras
Meillä on jo kuukauden päivät (tai siis yöt) olleet yhtä hemmetin tuttirallia. Vauva heräilee aamuyöstä lähtien parhaimmillaan pari kertaa tunnissa ja haluaa tutin suuhun. Nälkä hänellä ei ole, sillä ei syö, äidin ikäväkään ei ole, kun vieressä kerran nukkuu. Rauhoittuu siis sillä sekunnilla kun tutin saa suuhun, muuten jatkaa itkuista käninää eikä osaa rauhoittua.

Viime yönä minulle tuli sitten mitta täyteen. Valvottiin vauvan kanssa kaksi ja puoli tuntia kolmesta puoli kuuteen, sillä en antanut tuttia. Silittelin, keinuttelin, lauleskelin, yms sen ajan, mutta tuttia ei tippunut. Tämän session jälkeen nukkui rauhallisesti sitten kello kahdeksaan. Sama juttu oli nyt päikkäreille mennessä, tuttia ei tippunut, laulelulla ja keinuttelulla piti nukahtaa, normaalin minuutin sijasta meni sitten nukahtamiseen noin 10 minuuttia.

Tutti lähti nyt sitten lopullisesti vauvalta. Hiukan kuitenkin mietityttää teenköhän tosi väärin...?

Meidän kummallakaan pojallamme ei ole ollut tuttia laisinkaan ja ihan hyvin ovat selvinneet. Älä lähde tuttirumbaan uudestaan mutta muista olla kärsivällinen jos pieni etsii unta pitkäänkin.

Meillä lapsi jätti itse tutin pois ihan vauvana...tilalle tuli sitten sormen syönti! Tuon ikäisellä on kuitenkin niin vahva imemisen tarve että sen vuoksi en jättäisi tuttia pois. Toki jos suostut sitten itse olemaan tuttina (tissillä roikkuminen alkaa),meillä nuorin ei myöskään syö tuttia ja yöllä kun uni ei tule tarvitaan tissi JOKA kerta suuhun! Olisipa se tutti,niin ei tarvisi koko ajan olla tissit paljaana.

• Tykkää
Reactions: Uudi
10 minuuttia vauvan nukahtamiseen ei ole pitkä aika. Vauvalla tutin tarve on siis ainoastaan unen saamiseen liittyvää, ymmärsinkö oikein? Kaipaako valveillaoloaikana tuttia? Jos ei kaipaa hereillä ollessaan niin ei minusta tuossa nyt hirveä imemisen tarve ole edes kyseessä. Kun AP päätit olla antamatta tuttia niin pidä pintasi seuraavat 4 päivää... Sitten näet helpottaako vauvan unen saaminen ilman tuttia (veikkaan, että helpottaa). Jos nyt menee ihan älyttömäksi venkoiluksi, ettei parannusta entiseen tule yhtään niin palaa tutin käyttöön takaisin ja koeta muutaman kuukauden päästä uudelleen. Tsemppiä!

Kiitos viesteistä.

Vauvalla on siis tutti ollut vaihtelevasti. Välillä on halunnut suuhun nukahtaessaan, välillä ei. Nyt viimeisen kuukauden ajan yöt ovat menneet seuraavasti: yöunille noin yhdeksän maissa joko tutin kanssa tai ilman. Nukkuu noin yhteen tai kahteen. Tämän jälkeen alkaa heräillä puolen tunnin - tunnin välein ja rauhoittuu vain tutin kanssa. Tissi ei kelpaa, eikä pullo, eli nälkä ei ole. Käytänössä tämä tarkoittaa sitä, että vauva herää kuuden seitsemän aikaan pirteänä syömään ja minä olen aivan puhki, kun en ole saanut kunnolla nukuttua yhden - kahden jälkeen. Alkaa olla vitsit hieman vähissä, kun kotona on kuitenkin myös kaksi leikki-ikäistä, jotka eivät nuku päiväunia. Siksi ajattelin kokeille josko tutin saisi pois ja oppisi nukahtamaan uudelleen ilman sitä.

Meillä esikoinen ei koskaan syönyt tuttia, mutta peukaloaan sitäkin enemmän, josta vierottaminen oli kyllä hankalaa. Keskimmäinen söi tuttia, mutta minusta siitä vierottaminen oli kyllä myös hankalaa. Nyt tämän nuorimmaisen kanssa en tiedä mitä tekisin, sillä nukkua minunkin kyllä täytyisi saada enemmän kun neljä - viisi tuntia yössä. En nimittäin enää pysty nukkumaan tuttirallin alettua, kun koko ajan alitajuntaisesti odotan, että koska vauva parkasee taas. :/

Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Turvaa en vauvalta halua viedä, mutta eikö äiti vieressä ole myöskin turva?

Meillä aina ollut useampi tutti sängyssä niin on helppo vauvan itkiessä ottaa eka tutti mikä käteen sattuu ja antaa se vauvalle. Muutama sekuntti menee ja vauva jatkaa tyytyväisenä unia.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
9kk iässä aikaisintaan saa alkaa vierottaa tutista ja silloinkin ensin päivällä. Meillä tutti oli siinä iässä vain unilla ja yhä edelleen 1v:llä on unitutti, vaihtelevasti.

No minä muistan kyllä tuon tuttirallin, jestas sentään. Katsot nyt rauhassa, että jos ei ota korviketta mistään, niin älä anna tuttia. Ei kai sitä ennen vanhaan edes tutteja ollut.

[QUOTE="vieras";27240465]Meillä aina ollut useampi tutti sängyssä niin on helppo vauvan itkiessä ottaa eka tutti mikä käteen sattuu ja antaa se vauvalle. Muutama sekuntti menee ja vauva jatkaa tyytyväisenä unia.[/QUOTE]

No tämä ei nyt minua paljoa lohduta... Kyllä minäkin mielelläni uniani jatkaisin, mutta en voi sille mitään, etten pysty nukahtamaan enää.

[QUOTE="Sirkkeli";27240490]No minä muistan kyllä tuon tuttirallin, jestas sentään. Katsot nyt rauhassa, että jos ei ota korviketta mistään, niin älä anna tuttia. Ei kai sitä ennen vanhaan edes tutteja ollut.[/QUOTE]

Olen hieman ihemissäni ollut tästä tuttirallista, kun vanhemmat lapset eivät todellakaan tällaista harrastaneet. Toki tuttia syönyt keskimmäinen saattoi pari kolme kertaa yössä tuttia itkaista, jolloin se hänelle annettiin. Nyt parhaimillaan todellakin sitä tuttia herätään itkemään kymmenen kertaa yössä. Viime yönä kun en tuttia antanut, vaan saan sain lopulta rauhoitettua unille muulla tavoin, nukkui sen jälkeen sikeästi vielä kolme tuntia!

Itse asiassa mummoni kertoi, että ennen vanhaan laitettiin kuiva ruisleivän pala puhtaaseen liinaan ja vauva sai imeä sitä. :)

Meidän esikoisella alkoi iltainen "tuttiralli" alle puolen vuoden ikäisenä. Sylkäisi-alkoi itkemään-laitoin tutin suuhun-rauhoittui-vähän ajan päästä taas sylkäisi-itki... Tätä oli puolesta tunnista yli tuntiin iltaisin ja lopulta meni kuppi nurin minulla, enkä antanut tuttia enää ollenkaan. Ensimmäisenä iltana itki vähän aikaa ja toisena vain kitisi. Siihen rauhoittuivat iltanukahtamiset ja loppuivat yölliset tutinnostelutalkoot. En edes tiennyt, ettei pieneltä vauvalta saisi viedä tuttia, mutta se kyllä tuntui siinä tilanteessa järkevämmältä vaihtoehdolta kuin hermoilla iltaisin ja öisin tutin kanssa.

Meidän esikoisella alkoi iltainen "tuttiralli" alle puolen vuoden ikäisenä. Sylkäisi-alkoi itkemään-laitoin tutin suuhun-rauhoittui-vähän ajan päästä taas sylkäisi-itki... Tätä oli puolesta tunnista yli tuntiin iltaisin ja lopulta meni kuppi nurin minulla, enkä antanut tuttia enää ollenkaan. Ensimmäisenä iltana itki vähän aikaa ja toisena vain kitisi. Siihen rauhoittuivat iltanukahtamiset ja loppuivat yölliset tutinnostelutalkoot. En edes tiennyt, ettei pieneltä vauvalta saisi viedä tuttia, mutta se kyllä tuntui siinä tilanteessa järkevämmältä vaihtoehdolta kuin hermoilla iltaisin ja öisin tutin kanssa.

Tuliko teille peukalo tilalle? Itse olen siinä jamassa jo, että jopa peukalo olisi parmpi kun se tutti, sillä peukalon vauva saisi itse laitettua suuhun...

[QUOTE="aloittaja";27240578]Tuliko teille peukalo tilalle? Itse olen siinä jamassa jo, että jopa peukalo olisi parmpi kun se tutti, sillä peukalon vauva saisi itse laitettua suuhun...[/QUOTE]

Ei tullut peukaloa. Unirätistä vaan tuli aikaisempaa tärkeämpi.

No hyvänen aika, jos noin helpolla saat paremmin nukuttua, niin anna mennä. Koskaan ei voi tietää mitä tulee seuraavaksi, mutta turha sitä peukkua tms. on etukäteen surra, puutut sitten jos on tarpeen. Sinä tarvitset unta ja niin vauvakin.

Yhteistyössä