Veisitkö terveen lapsen hoitoon, jos sisar on kipeänä kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kenen etu tärkein?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kenen etu tärkein?

Vieras
Mitäs mieltä olette tästä tilanteesta? 5 v tyttö on kovassa kuumeessa ja 3 v poika on terve. Poika sairasti pari viikkoa sitten. Olen vienyt pojan päiväkotiin lyhennetyllä ajalla.

Syynä ensinnäkin se, etten halua viedä tervettä lasta terveyskeskukseen sairaiden ihmisten keskelle moneksi tunniksi. Minun piti saada töitä varten sairauslomatodistus. Todennäköisesti joudumme menemään vielä toisenkin kerran lääkärille, koska tytön kuume vain jatkuu.

Toiseksi poika haluaa ulkoilla. Minä en hänen kanssaan voi mennä ulos, koska sairaan lapsen on levättävä. Mies on matkoilla ja sukulaiset asuvat kaukana. Päiväkodissa poika pääsee aamupäivällä ulkoilemaan. Kolmanneksi pikkuveli kiusaa ja ärsyttää sairasta siskoaan kotona ollessaan.

Pitäisikö minun tuntea pistos omassatunnossani, kun olen vienyt pojan hoitoon, vaikka itse olen tytön kanssa kotona? Toimisitko sinä kenties toisin? Jos, niin miksi?

mulla lapset jo koulussa, mutta kun olivat pk:ssa niin joskus vein, joskus en. riippui hirveesti tilanteesta. just että pitikö lähtee lääkäriin tmv hoitamaan. usein vein terveen hoitoon ihan siksi että sillä olisi kivempi päivä kuin möllöttää kotona äidin ja kipeen sisaruksen kanssa. mutta jos lapsi itse pyysi että saanko jäädä kotiin, sai jäädä.

Olen vienytkin. Ja joskus jättänyt viemättä.

En vie tervettäkään lasta, jos sairaalla oksennustauti, riski että alkaa terveelläkin suuri ja silloin myös tartuttaa helposti. Muulloin voin viedä useastakin syystä, mm. tuon ulkoilun takia. Usein meillä myös hälytetään isovanhemmat apuun sairasta hoitamaan. Heille en mielelläni ylimääräistä lasta laita koko päiväksi. Tilanteen mukaan päätän, mikä on koko perheen kannalta järkevin tapa hoitaa päivä.

Veisin ja olen vienytkin. Ihan sen takia että sisaruksella paljon kivempi olla hoidossa kun möllöttää sisällä äidin ja sairaan kanssa. Samoiten olen vieny hoitoon jo ite oon kipeenä et saan levätä edes muutaman tunnin päivässä. Näissä sairastapauksissa hoitopäivä on tietenkin lyhyempi kun mitä normaalisti olis. Sun ei todellakaan tartte tuntea pistoa omassatunnossa jos koet et tämä ratkasu ollu teille hyvä.

Yhteistyössä