Veisittekö lapsen päiväkotiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marina"

Vieras
Eilen aamulla, tyttö heräsi 5.30, halusi aamupalaa, ja parin leivästä haukkasun jälkeen oksensi. Lähinnä juuri syödyn aamupalan.
Otin kuitenkin päivän saikkua, ja ilmoitin päiväkotiin että tyttö ei tule tänään sillä oksensi.
Koko päivän ajan hän oli kuitenkin ihan normaali itsensä, ei vaikuttanut kipeältä, eikä oksentanut enää sen ensimmäisen kerran jälkeen. Kaikki oli normaalisti.

Tänä aamuna vein hänet päiväkotiin, ja sieltä tultiin heti tuulikaappiin sanomaan että ei voi tuoda, jos on oksetanut eilen. Ymmärrän tottakai, mahdollisen vatsatautitartunnan vuoksi. Selitin opettajalle, että ei tämä vaikuta lainkaan vatsataudilta, yli vuorokausi mennyt oksennus kerrasta ja se tosiaan oli vain se yksi ainoa kerta, eikä muita vatastaudin merkkejä ollut havaittavissa. Opettaja oli vähän närkästyneenä "..mutta tämä olisi käytäntö että yksi oksentamaton päivä...". Sanoinkin, että voin lähteä lapsen kanssa sitten kotiin, mutta sen jälkeen hän sanoi, että "jos se nyt oli vaan joku hetkellinen pahoinvointi...".

Minulle jäi tosi nolo olo tuon jälkeen, olisiko pitänyt vaan olla suosiolla se toinenkin päivä pois, vaikka kyse ei ollut mistään taudista? Mitähän ne kahvitauolla juoruavat, joutuu noloin poskin tyttö iltapäivällä tarhasta hakea.

No meillä meni tuo vatsatauti niin että tyttö kahden päivän päästä oksensi jälleen kerran, että älä ihmettele jos tulee soitto että lapsi on oksentanut.

Lapsi alkoi oksentamaan viime viikon tiistaina, silloin oli myös kuumetta, ke ja to päivät ihan normaalit, kunnes oksensi taas torstai-iltana. pe kunnossa, lauantai-iltana oksensi, ja nyt taas eilen, kaikki väliajat ollut ihan normaali, pirteä poika.

[QUOTE="marina";23783256]Eilen aamulla, tyttö heräsi 5.30, halusi aamupalaa, ja parin leivästä haukkasun jälkeen oksensi. Lähinnä juuri syödyn aamupalan.
Otin kuitenkin päivän saikkua, ja ilmoitin päiväkotiin että tyttö ei tule tänään sillä oksensi.
Koko päivän ajan hän oli kuitenkin ihan normaali itsensä, ei vaikuttanut kipeältä, eikä oksentanut enää sen ensimmäisen kerran jälkeen. Kaikki oli normaalisti.

Tänä aamuna vein hänet päiväkotiin, ja sieltä tultiin heti tuulikaappiin sanomaan että ei voi tuoda, jos on oksetanut eilen. Ymmärrän tottakai, mahdollisen vatsatautitartunnan vuoksi. Selitin opettajalle, että ei tämä vaikuta lainkaan vatsataudilta, yli vuorokausi mennyt oksennus kerrasta ja se tosiaan oli vain se yksi ainoa kerta, eikä muita vatastaudin merkkejä ollut havaittavissa. Opettaja oli vähän närkästyneenä "..mutta tämä olisi käytäntö että yksi oksentamaton päivä...". Sanoinkin, että voin lähteä lapsen kanssa sitten kotiin, mutta sen jälkeen hän sanoi, että "jos se nyt oli vaan joku hetkellinen pahoinvointi...".

Minulle jäi tosi nolo olo tuon jälkeen, olisiko pitänyt vaan olla suosiolla se toinenkin päivä pois, vaikka kyse ei ollut mistään taudista? Mitähän ne kahvitauolla juoruavat, joutuu noloin poskin tyttö iltapäivällä tarhasta hakea.[/QUOTE]

oisin mäkin vieny. ja jos se oksensi sillon puoli kuuden jälkeen, niin johan siinä on täysi vuorokausi välissä. jos oksentaa, niin sitten haetaan kotiin. ei siinä sen kummempaa.

välillä ärsyttää se, kun pitää lasta "turhaan" kotona. tarkotan siis sitä, että oman työjutut menee ihan pipariksi. munkin tytöllä oli eilen aamulla kuumetta, mutta koko päivän touhusi ihan normaalisti. illalla oli taas kuumetta, joten nyt ollaan tääkin päivä kotona. ja tässä vaiheessa näyttää taas ihan normaalivoinnilta. tein viime yönä töitä kahteen asti yöllä ja näemmä teen ensi yönäkin.

Minä otin vastaan yhden lapsen, joka oli oksentanut kerran edellisenä yönä. No, se kostautui ja koko hoitoryhmä oli oksutaudissa sen jälkeen ja minä myös..... Eli malttia hyvät ihmiset sen oksennustaudin paranemisen kanssa! Jos ei lapsi satunnaisesti ole oksennellut muuten ilman syytä niin silloin taitaa olla kyse kyllä taudista...

[QUOTE="pip";23783353]oisin mäkin vieny. ja jos se oksensi sillon puoli kuuden jälkeen, niin johan siinä on täysi vuorokausi välissä. jos oksentaa, niin sitten haetaan kotiin. ei siinä sen kummempaa.
Paitsi että on jo ehtinyt tartuttaa koko muun ryhmän pahimmassa tapauksessa. Itseä ainakin ottaa päähän ihmiset jotka eivät voi olla kotona riittävän kauan, varsinkin kun kyseessä on oksennustauti.

[QUOTE="vieras";23783382]
Paitsi että on jo ehtinyt tartuttaa koko muun ryhmän pahimmassa tapauksessa. Itseä ainakin ottaa päähän ihmiset jotka eivät voi olla kotona riittävän kauan, varsinkin kun kyseessä on oksennustauti.[/QUOTE]

Eihän tässä ollut tietoa, onko kyse oksennustaudista. Ehkä oksennus tuli aamupalasta, söi liikaa, tai jotain vanhentunutta?
En itsekkään usko että kyse on taudista, jos oksennuskertoja oli vain yksi, eikä lapsi vaikuttanut huonovointiselta. Eiköhän taudissa sitä oksentele useamman kerran vuorokaudessa, kun vuorokauden välein?

[QUOTE="marina";23783256]Eilen aamulla, tyttö heräsi 5.30, halusi aamupalaa, ja parin leivästä haukkasun jälkeen oksensi. Lähinnä juuri syödyn aamupalan.

Minulle jäi tosi nolo olo tuon jälkeen, olisiko pitänyt vaan olla suosiolla se toinenkin päivä pois, vaikka kyse ei ollut mistään taudista? Mitähän ne kahvitauolla juoruavat, joutuu noloin poskin tyttö iltapäivällä tarhasta hakea.[/QUOTE]

Jos oksentaa aamulla niin automaattisesti se päivä ja seuraava kotona.

[QUOTE="pip";23783353]oisin mäkin vieny. ja jos se oksensi sillon puoli kuuden jälkeen, niin johan siinä on täysi vuorokausi välissä. jos oksentaa, niin sitten haetaan kotiin. ei siinä sen kummempaa.

välillä ärsyttää se, kun pitää lasta "turhaan" kotona. tarkotan siis sitä, että oman työjutut menee ihan pipariksi. munkin tytöllä oli eilen aamulla kuumetta, mutta koko päivän touhusi ihan normaalisti. illalla oli taas kuumetta, joten nyt ollaan tääkin päivä kotona. ja tässä vaiheessa näyttää taas ihan normaalivoinnilta. tein viime yönä töitä kahteen asti yöllä ja näemmä teen ensi yönäkin.[/QUOTE]

Turhaan kenen kannalta? Lapsen? Ei, hän tarvitsee kunnolla aikaa toipua. On eri asia olla kotona "normaali" kuin isossa ryhmässä ryhmän mukana. Muiden lasten? Ei, hekään tuskin haluavat tartuntaa. Aikuisten? Ei, katso edellinen. Sinun? ...?

Meilläkin lapsi oksensi tiistai-aamuna kerran, muuten oli täysin normaali. Keskiviikkona oksensi illalla (siihen asti mekin puhuttiin, että ei ole mahatautia) ja torstaina oli jo selvästi väsyneempi mitä normaalisti. Mitään muuta ei koko taudin aikana ollut, ei löysää mahaa, ei kuumetta... Muu perhe sairastuttiin perjantaina.

Ihan hyvästä syystä ne ohjeet siellä hoidossa on! Ja arvaat kyllä itsekin mitä ne siellä hoidossa "juoruavat"... Moka kyllä myös hoitajalta kun otti lapsesi hoitoon.

mä olen viettänyt lapsena aika paljon "turhia" sairaspäiviä kotona. oksentelin aika usein, mutta kukaan ei hoksannut, että se johtui allergiasta.

mua itteeni ainakin ärsytti olla kotona turhaan. aika usein lähin äitiltä salaa kouluun, koska en tuntenu olooni kipeäksi vaan se oksentaminen vaan helpotti. tietty olis varmasti olokin ollu eri, jos ois kunnon oksennustaudista kyse.

Turhaan kenen kannalta? Lapsen? Ei, hän tarvitsee kunnolla aikaa toipua. On eri asia olla kotona "normaali" kuin isossa ryhmässä ryhmän mukana. Muiden lasten? Ei, hekään tuskin haluavat tartuntaa. Aikuisten? Ei, katso edellinen. Sinun? ...?

Meilläkin lapsi oksensi tiistai-aamuna kerran, muuten oli täysin normaali. Keskiviikkona oksensi illalla (siihen asti mekin puhuttiin, että ei ole mahatautia) ja torstaina oli jo selvästi väsyneempi mitä normaalisti. Mitään muuta ei koko taudin aikana ollut, ei löysää mahaa, ei kuumetta... Muu perhe sairastuttiin perjantaina.

Ihan hyvästä syystä ne ohjeet siellä hoidossa on! Ja arvaat kyllä itsekin mitä ne siellä hoidossa "juoruavat"... Moka kyllä myös hoitajalta kun otti lapsesi hoitoon.

Kuumeeseen voi olla monta syytä, ei välttämättä tarvi olla mitään tarttuvaa. Tiedän, että ajatus on itsekäs, mutta jos pitäisin joka nuhasta lapsen kotona, sais olla aika paljon kotona. Mun mittari on se, jaksaako lapsi touhuta vai eikö jaksa. Mun mielestä 24 tunnin toipuminen jostain yhestä oksennuksesta olis ihan riittävä. En jäis kotiin oottelemaan, josko se parin päivän päästä oksentaa uudelleen.

[QUOTE="pip";23783553]Kuumeeseen voi olla monta syytä, ei välttämättä tarvi olla mitään tarttuvaa. Tiedän, että ajatus on itsekäs, mutta jos pitäisin joka nuhasta lapsen kotona, sais olla aika paljon kotona. Mun mittari on se, jaksaako lapsi touhuta vai eikö jaksa. Mun mielestä 24 tunnin toipuminen jostain yhestä oksennuksesta olis ihan riittävä. En jäis kotiin oottelemaan, josko se parin päivän päästä oksentaa uudelleen.[/QUOTE]

Näin, lapsen yleisvointi kertoo paljon. Itsekkin katson siitä ja mietin mitä tehdä.
Eihän sitä voi tietää onko se tautia vai oliko vain joku kertaoksennus tuntemattomasta syystä. Mutta jos lapsi nyt siellä päiväkodissa oksentaakin, niin sitten se vain haetaan pois. Noita tauteja nyt tulee ja menee lapsilla, sille ei vaan voi mitään. Ja kun ei kuitenkaan vuorokauden aikana oksentanut enää, niin veisin itsekkin.

[QUOTE="pip";23783553]Kuumeeseen voi olla monta syytä, ei välttämättä tarvi olla mitään tarttuvaa. Tiedän, että ajatus on itsekäs, mutta jos pitäisin joka nuhasta lapsen kotona, sais olla aika paljon kotona. Mun mittari on se, jaksaako lapsi touhuta vai eikö jaksa. Mun mielestä 24 tunnin toipuminen jostain yhestä oksennuksesta olis ihan riittävä. En jäis kotiin oottelemaan, josko se parin päivän päästä oksentaa uudelleen.[/QUOTE]

Peesi...jos joka nuhasta jäisin kotiin, niin en kyllä ehtis töissä käydä ollenkaan! Tottakai, kun lapsi on oikeesti sairas, niin ollan poissa päiväkodista ja töistä, mut hei, yksi oksennus...?!

mä en olisi vienyt, olen sen verran hysteerinen noiden tarttuvien tautien kanssa. meillä oli maaliskuussa kaksi lasta sekä mies oksennustaudissa, 2-vuotias oksensi vain yhden kerran pienen oksennuksen. silti oli oksennustautia, koska sitä oli muillakin perheenjäsenillä. mies sen sijaan oksensi kymmeniä kertoja...

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23783632:
Peesi...jos joka nuhasta jäisin kotiin, niin en kyllä ehtis töissä käydä ollenkaan! Tottakai, kun lapsi on oikeesti sairas, niin ollan poissa päiväkodista ja töistä, mut hei, yksi oksennus...?!

yks oksennus voiki sit aiheuttaa jollekki toiselle 25 oksennusta.

Ei ole vielä soittoja tullut, että lapsi pitäisi pois hakea.

Meillä ei kellään muulla ole ollut huonovointisuutta, tai mitään vatsatautiin liittyvää. Lapsia on kuitenkin muitakin. Kellään tutullamme ei ole ollut, emmekä viikonlopun aikana käyneet missään, mistä sen olisi voinut saada.
Lapsi söi eilen normaalisti oksentamatta. Myöskin tämän aamuinen aamupala meni hyvin alas. Tyttö on ollut oma energinen ja menevä tapaus eilisen. Hän myöskin kakkasi eilen normaalisti, ei ollut ripulilla. Eikä kuumettakaan.. Kaikki on muuten ollut ihan normaalisti, paitsi se oksentaminen. Sekin oli lähinnä vettä, jossa oli aamupalan leivän palasia. Ei siis oksentanut mitenkään koko sisältöänsä ulos.

Vähän jännittää kyllä, kerkeehän sieltä tosiaan sitä soittoa tulemaan, JOS se nyt olisikin jotain. Silloin häpeäisin silmät päästäni, ja tulee väistämättä ajatus, että työ on lasta tärkeempi asia, vaikka näinhän se ei mene.
No, eiköhän noita tauteja tulla vielä sairastelemaan useampaankin kertaan, ja JOS tämä nyt olisi tautia ja JOS hän tartuttaisi sen muihin lapsiin, he tuskin kuitenkaan kuolisi siihen. Mukavaahan se ei ole, mutta näitä nyt sattuu tulemaan.
Enkä tarkoita, että nyt lähdin tietentahtoen mitään tautia tartuttelemaan.

Noissa mahataudeissa on se ikävä puoli ettei niihin tule vastustuskykyä. Eli voi saada saman taudin useampaan kertaan. Se juuri ikävä puoli noissa päiväkodeissa että taudit jää helposti kiertämään. Meillä on aikoinaan tullut parina vuotena mahatauti niin että poika on siitä jo parantunut ja sitten 2vkon päästä taas uudestaan. Mutta ahkeraa käsien pesua, rela-tipat tai joku muu maitohappobakteeri joka päiväiseksi ja muutenkin terveellistä ravintoa, jospa sillä välttyisi uusintakierrokset!

Eipä se lapsi ole oksentanut enää tuon kerran jälkeen, mutta,
mieheni tuli tänää töistä kesken kaiken kotiin ilm. vatsataudin vuoksi. Ei ole oksentanut, mutta kuumetta ja ripulia. Mies oli vielä se, joka eilen aamulla tytön oksennuksen siivosi.
Typerä kysymys, mutta pitäisikö meidän kaikkien jäädä nyt huomiseksi kotiin miehen sairastelun vuoksi, vai voinko viedä lapsen hoitoon..? Yhtään tiedä taas näitä oikeita käytäntöjä, lapsi ollut vasta 2kk päiväkodissa ja on tämä ensimmäinen tapaus laatuaan.

Siihen kuumeettoman päivän suositukseen on olemassa muitakin syitä kuin tartuttaminen. Ja se on nimenomaan lapsi itse. Lapsen tulee saada toipua kuumeesta. Päiväkotipäivä on kuitenkin aika lailla rasittavampi kuin kotipäivä, päiväkodissa mm. ulkoillaan, mitä ainakaan me emme tee sairaspäivinä lainkaan, emmekä silloin "kuumeettomana päivänäkään" kuin korkeintaan ihan varovasti ylimääräistä rasitusta välttäen.

Siihen kuumeettoman päivän suositukseen on olemassa muitakin syitä kuin tartuttaminen. Ja se on nimenomaan lapsi itse. Lapsen tulee saada toipua kuumeesta. Päiväkotipäivä on kuitenkin aika lailla rasittavampi kuin kotipäivä, päiväkodissa mm. ulkoillaan, mitä ainakaan me emme tee sairaspäivinä lainkaan, emmekä silloin "kuumeettomana päivänäkään" kuin korkeintaan ihan varovasti ylimääräistä rasitusta välttäen.

Aivan, ja se 24 tuntia on musta ihan riittävä aika. Jos lapsi on ihan normaalisti touhunnu ja syöny sen ajan, niin mitäpä sitä enää seuraavaa päivää kotona keikkumaan. Siinähän se sun mainostaman "kuumeton päivä", tai oireeton päivä, jo olikin. Eikä seuraavaa päivää kotona siis tarvita.

Yhteistyössä