Velaksi eläminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vanhan ketjun innoittama...

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...hankkineet-osamaksulla/sivu3.html#post8752067

Tuolla joku sanoi, että ei halua säästää vuotta ostaakseen telkkarin, vaan ostaa sen osarilla.

Olenko jotenkin vajaa tai jotain, kun jos minä haluan ostaa ihan mitä tahansa, niin ostan sen mukaan mihin on varaa enkä sen mukaan mikä on hienoin/paras/uusin? Enkä ymmärrä miten näinä taloudenaikoina kukaan uskaltaa elää yli varojensa? Miten te osari-ihmiset oikein hanskaatte ton homman? Minä ahdistuisin suunnattomasti, jos joka kuukausi pitäisi lyhennellä kulutusluottoja ja kytkypuhelimia, autolainaa ja ties mitä...

Ja sitäkin mietin, että onko se oikeasti sen arvoista? Kyllä minä näen ne perkeleen salatut elämät ihan yhtä hyvin 20e maksaneesta putkitelkkarista kuin mitä kaverin taulutv:stä, yhtä kotkalta se Isabella kummassakin näyttää, kotitelkkarissa sentään säästyy ihohuokosten tuijotelulta.

Paljon teillä ihmiset on velaksi ostettua tavaraa kotona, ja kuinka ihmeessä nukutte yönne?

ihan samaa olen miettinyt, kaveripiirissänikin on n. 30v joilla iso omakotitalo, 2 upeaa uutta autoa, sisustus vimpanpäälle mut ammatti tehtaasssa ja lainat tapissa, tsiisus!!! Itse olen onnellinen kun asuntolainaa on mutta siedettävästi, muuta ei... ei pikavippejä, ei kulutusluottoja tms.

mä en ole koskaan ostanut mitään pientä velaksi. ainoastaan asunto ja auto on ostettu. autokin kyllä jo maksettu. mulla ei tulis mieleenkään ostaa jotain telkkarii osamaksulla, mielummin olisin ilman. itse olen pyrkinyt siihen, että aina on rahaa säästössä, josta voi ostaa, jos jotain isompaa tarvii,

Autosta on pari tonnia velkaa tossa pihalla, kuitataan se veronpalautuksista. Telkkari on tällä hetkellä "velaksi" kun turvallisuuden vuoksi maksettiin luottokortilla ja kuitataan luottolasku pois kun tulee, niin ei oo sekään sit velaksi sen pidempään.
Mutta velkaisessa mökissä asutaan kyllä vielä pitkään, ihan tavis koti ja lainamäärä maltillinen.

Ja haluaisin kyllä ehdottomasti päästä tuollaisten ihmisten päänsisään, jotka ostavat kännyköitä ja sohvia velaksi. Onko tämä nykyaika niin rahan ja omaisuuden tuomaan statukseen sidottu, että kuvitellaan sen olevan kuluttamisen ydin, tarpeen sijasta. Mieheni oli esimerkiksi ennen tälläinen: Hän osti sitä tai tätä, koska HALUSI tai oli ansainnut sen mielestään. Useita kertoja piti todeta, että et sinä sitä vimpainta ole ansainnut ennenkun olet ansainnut ne rahat...

Kyllä mä ostan luottokortilla MUTTA mulla on varaa maksaa sitä luottokortin velkaa. Jos ostaa velaksi, pitää myös pitää huolta että siihen on varaa. Ja mä tykkään et mulla on kunnon laitteet, mä en tyydy vähään ja ostan mieluiten kalliin ja kestävän kun halvan ja huonon.

Mä oon velkaantunut pahasti. Kaikki alkoi siitä kun ostimme vanhan ok-talon minkä remontointiin otin lainaa. Joitain vuosia pärjättiin mutta kun mies jäi työttömäksi ei enää, sitten tuli ero kun ei sitä riitelyä jaksaanut enää. Velkaannuin lisää koska talo siirrettiin omiin nimiini, sen lisäksi muut luotot. Mutta jo lasten takia en aio talosta luopua, kun tää on tärkeä koti meille! Kaiken sen velan mitä olen ottanut olen tehnyt lasten hyväksi, jopa pienemmät luotot

Kyllä mä ostan luottokortilla MUTTA mulla on varaa maksaa sitä luottokortin velkaa. Jos ostaa velaksi, pitää myös pitää huolta että siihen on varaa. Ja mä tykkään et mulla on kunnon laitteet, mä en tyydy vähään ja ostan mieluiten kalliin ja kestävän kun halvan ja huonon.

Mutta esimerkiksi elektroniikassa tämä ei päde. Nykyajan vimpaimia ei ole tehty kestämään, aikamoista kerttakäyttökamaa ne on.. Muutamia esimerkkejä.

Mulla on 25 vuotta vanha auto. Varaosia löytyy aina, ja niinkauan kun ruoste ei kaaraa mädätä, se on korjattavissa. Mitä veikkaat, ajaako kukaan vuonna 2027 tämän vuosimallin tietokonepohjaisilla autoilla? Eipä aja ei, teknologia kehittyy niin nopeasti että noiden autojen "ohjelmistopäivityksiä" ei ole kohta enää saatavilla.

Tämä jo mainittu putkitelkkarini taitaa olla n. 15 vuotta vanha. Taulutelkkareista en tiedä, kuinka pitkä niiden käyttöikä on, mutta ahkerasti porukka niitä uusii isomman ja hienomman tullessa markkinoille.

Paras pesukoneeni oli 70-luvulta, teollisuuspesukoneen sukuinen iso lohjo. Piti siitä joku vuosi sitten luopua, muttei sen takia että se olisi mennyt rikki. Mitä nää nykyiset pesukoneet kestää, takuuajan, eli viisi vuotta?

Velkaa omakotitalosta, ei muuta lainoja eikä mitään osamaksuja. Ihana, että on puoliso, joka ajattelee samalla tavalla. Kaksi uudehkoa autoa, jotka nekin ostettu ilman lainarahaa.

[QUOTE="vieras";27444205]Mutta esimerkiksi elektroniikassa tämä ei päde. Nykyajan vimpaimia ei ole tehty kestämään, aikamoista kerttakäyttökamaa ne on.. Muutamia esimerkkejä.

Mulla on 25 vuotta vanha auto. Varaosia löytyy aina, ja niinkauan kun ruoste ei kaaraa mädätä, se on korjattavissa. Mitä veikkaat, ajaako kukaan vuonna 2027 tämän vuosimallin tietokonepohjaisilla autoilla? Eipä aja ei, teknologia kehittyy niin nopeasti että noiden autojen "ohjelmistopäivityksiä" ei ole kohta enää saatavilla.

Tämä jo mainittu putkitelkkarini taitaa olla n. 15 vuotta vanha. Taulutelkkareista en tiedä, kuinka pitkä niiden käyttöikä on, mutta ahkerasti porukka niitä uusii isomman ja hienomman tullessa markkinoille.

Paras pesukoneeni oli 70-luvulta, teollisuuspesukoneen sukuinen iso lohjo. Piti siitä joku vuosi sitten luopua, muttei sen takia että se olisi mennyt rikki. Mitä nää nykyiset pesukoneet kestää, takuuajan, eli viisi vuotta?[/QUOTE]

Mä en ole samaa mieltä sun kanssa, mut mitä tohon elektroniikka puoleen tulee niin toisinaan pärjää kun ottaa tarpeeksi hyvän kotivakuutuksen niin se korvaa asioita jo aika pitkälle ;)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Kuin hemmetissä se tuote on osamaksulla halvempi?
Kulutushyödykkeiden arvo laskee aikamoista vauhtia. Esim nyt joku sohva. Siellä liikkeessä se maksaa sen tonnin. Heti kun se on sun olohuoneessa, sen arvo on tippunut VÄHINTÄÄN 50 %. Kyllä mä mieluummin istun sohvalla joka on ihan ostettu ja maksettu, sen sijaan että mietin kuukausihintaa pyllynlepuuttamiselleni.

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.

• Tykkää
Reactions: PenteleenÄrhäkkä
[QUOTE="vieras";27444162]Mieheni oli esimerkiksi ennen tälläinen: Hän osti sitä tai tätä, koska HALUSI tai oli ansainnut sen mielestään.[/QUOTE]

Me ollaan varmaan saman miehen kanssa naimisissa :) Tai ei oikeastaan, jos sun mies ei enää ole sellainen. Kerro nyt ihmeessä miten sait tämän ominaisuuden kitkettyä hänestä pois? Meillä on joka kuukausi sama kitinä, kun hän olisi mielestään ansainnut jotain kivaa ja rahat kun tuppaa menemään ihan elämiseen.

[QUOTE="vieras";27444267] Kyllä mä mieluummin istun sohvalla joka on ihan ostettu ja maksettu, sen sijaan että mietin kuukausihintaa pyllynlepuuttamiselleni.

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.[/QUOTE]

Miksi sitä hintaa istuessaan miettisi - ja miksei normaalituloisella voisi olla varaa 100 euroa hintavampaan sohvaan?

:)

Otin tämän nyt sydämenasiakseni, ja selailin mitä ihmiset on ostanut osarilla...

tietokone, tulostin
-tämän nyt justjust ymmärrän, jos sitä esim. töissään tarvitsee.

lipasto, mattoja
- Ilmanko ei olisi pärjännyt siihen asti että olis ollut nämä vara kerralla ostaa?

puhelin, dvd-soitin
- Uusia saa 20eurolla...

olohuoneen kirjavitriini ja tv-taso videokamera, paistinpannu, LAMPPU..
- Joo en ymmärrä. Minulla oli nämä kaikki jo opiskeluaikoina, ihan käteisellä hankittuna. Nämähän nyt on ihan selvästi sellaisia, että ostellaan osarilla asioita sen takia että ne on hienoja (Mattojakin kun saa ihan kympillä ja paistinpannuja vitosella, lampusta kovin maksamani summa taitaa olla 8e) statussyistä.

[QUOTE="vieras";27444371]Otin tämän nyt sydämenasiakseni, ja selailin mitä ihmiset on ostanut osarilla...

tietokone, tulostin
-tämän nyt justjust ymmärrän, jos sitä esim. töissään tarvitsee.

lipasto, mattoja
- Ilmanko ei olisi pärjännyt siihen asti että olis ollut nämä vara kerralla ostaa?

puhelin, dvd-soitin
- Uusia saa 20eurolla...

olohuoneen kirjavitriini ja tv-taso videokamera, paistinpannu, LAMPPU..
- Joo en ymmärrä. Minulla oli nämä kaikki jo opiskeluaikoina, ihan käteisellä hankittuna. Nämähän nyt on ihan selvästi sellaisia, että ostellaan osarilla asioita sen takia että ne on hienoja (Mattojakin kun saa ihan kympillä ja paistinpannuja vitosella, lampusta kovin maksamani summa taitaa olla 8e) statussyistä.[/QUOTE]

Noista on joskus ollut puhelimia meillä kytkyillä.
Ei muita.

En silti stressaannu siitäkään jos joku sisustaa osamaksulla.
Valintojahan ne ovat - itse kullakin. Yhdelle sisustus on tärkeä juttu, toiselle vähemmän tärkeä.

:)

On minullekkin sisustus tärkeää.

Mulla on vain kokopuisia huonekaluja, löytyy arabian astiastot ja kattokruunut ;). En oo vaan niitä velaksi ostellut, vaan ihan tienatulla rahalla maksanut.

Tämä keskustelu uhkaa taas kyllä vähän luisua samaan kuin häpykarva-keskustelu.

Kävin yhteen niistä keskusteluista kommailemassa sitä, että ei minua naapurin Irmelin häpykarvat kiinnosta, vaan ilmiö itsessään.

Eihän sillä ole minulle mitään väliä miksi ihmiset elävät velaksi, mielenkiintoisempaa on se, että tämä on kuitenkin suhteellisen uusi ilmiö, ja yleistynyt todella nopeasti. Mitä se kertoo aikuisista ihmisistä, että "kaikki-mulle-tänne-heti-nyt", asenne jyllää, ja ihminen kuluttaa statussyistä tällä tavoin? Velka kasvaa valtiollisella ja yksityisellä tasolla jatkuvaa vauhtia. Millä nämä kulutusjuhlat maksetaan, ja entä kun raja tulee vastaan. Eihän se voi mennä niin, että joka duunarilla on kohta uudenkarhea bemari ja uima-allas, vai voiko mennä?

Ja pakostikkin pistää mietityttämään, että onko ihmisen muisti todella näin lyhyt? Moni maksaa 80-luvun kulutusjuhlaa edelleen.

Laman reunalla me nytkin killutaan, mutta tuntuu että ihmiset eivät suhtaudu siihen samalla tavalla, kuin 90-luvun lamaan. Sillon raha oli ehkä todellisempaa? Siihen aikaan hyvinvointivaltio oli kuitenkin huoattavasti tukevimmissa kantimissa kuin nykyään.

Rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy mutta elintasoa pidetään yllä väkisin?

[QUOTE="vieras";27444267]Kuin hemmetissä se tuote on osamaksulla halvempi?
Kulutushyödykkeiden arvo laskee aikamoista vauhtia. Esim nyt joku sohva. Siellä liikkeessä se maksaa sen tonnin. Heti kun se on sun olohuoneessa, sen arvo on tippunut VÄHINTÄÄN 50 %. Kyllä mä mieluummin istun sohvalla joka on ihan ostettu ja maksettu, sen sijaan että mietin kuukausihintaa pyllynlepuuttamiselleni.

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.[/QUOTE]

Kertoisitko mistä saa laadukkaan sohvan alta satasen? Vai jäikö yksi nolla hinnasta pois?

No anyway, luotolle ostan, mutta myöskin maksan koko laskun kerralla pois enkä päästä korkoja juoksemaan. Tästä saan tiettyjä etuuksia verrattuna siihen että debitillä maksaisin suoraan kaiken.

Osareihin en voisi koskaan suostua. Hajonneen pesukoneen tai auton varalle on olemassa säästöjä ja jos jotain ei niin välttämätöntä ja pakollista halutaan, siihen säästetään erikseen. Esim. olimme ilman tv:tä kunnes vuoden tipeistä saatiin se tonni kasaan ja voitiin marssia kauppaan hakemaan töllö.

Yhteistyössä