Velliä 3,5kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Briitta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Briitta

Vieras
Moi!

Voinko alkaa antaa velliä (ja mitä velliä, maissi?) 3,5kk ikäiselle tyllerölleni? Yhtäkkiä ei yöt enää sujukaan, itkee ruokaa (kai) parin tunnin välein. Vielä viikko sitten nukkui 11h yhdellä syötöllä. Nyt mennyt jo monta yötä levottomasti. Ikävä kyllä en imetä, eli kyseessä korvike-vauva. Voisikohan tukevampi iltapala auttaa asiaa? Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Heippa

Minä aloin antaa 3kk:n ikäiselle pojalleni iltaisin velliä. Aluksi laitoin pulloon 1/3 velliä, loput maitoa (korviketta). Siitä pikkuhiljaa nostin vellin määrää. Yöunet palautui kokonaisiksi kun illalla sai tuhdimpaa ruokaa. Imetyksen lopetin noihin aikoihin.
Maissivelli ei meillä maistunut, peruna-porkkana oli nannaa. Kannattaa toki koklata. Ja mitäkö neuvolassa sanotaan, tarviiko niille ihan kaikkea kertoa. Pääasiahan on että lapsi saa masun täyteen.

Tukevampi iltapala ei takaa ehjiä yöunia! Vauvoille tulee kausia, jolloin yöt on rikkonaisia johtuen erinäisistä syistä (esim. jonkin uuden taidon oppiminen). Kuinka usein vauvasi syö päivällä? Jos huomaat saman ilmiön päivällä niin sitten voi olla lisäruoan paikka.

Minä aloittelin "korvikevauvalleni" kiinteitä viikkoa vaille 4kk, joten minun mielestäni tuo vellin antaminen 3,5 kk vanhalle vauvalle kuulostaa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Korviketta saavat vauvathan voivat ihan oikeiden ohjeidenkin (mm. neuvola) mukaan aloittaa kiinteät 4kk iässä. Eihän teillä enää tuohon rajapyykkiin ole kuin pari viikkoa.

Tuo Maukkiksen ohje antaa ensin vähän velliä korvikkeen seassa kuulostaa hyvältä ohjeelta. Kannattaa kokeilla maissia, mutta jos ei maistu, niin sitten vaikka tuota peruna-porkkanaa.

Tuli vain mieleen, että jos lapsi on esikoinen niin monille tulee yllätyksenä se että millaista oli viikko sitten ei kerro mitä on nyt. Tosin sanoen vauvaelämässä ei ole mikään niin pysyvää kuin muuto :)

Vaivasi voi vaan muuttaa just nyt rytmiään tai hänellä voi olla tiheän imun kausi. Sinuna odottelisin nyt ainakin viikon ja katsoisin mihin tilanne kehittyy.

Ja vellistä, ekalle annettiin 4 velliä (oli silloin suositus) ja yöt pahenivat , sai niistä vatsavaivoja. Ja kun vatsa tottui niin ei nukkunut yhtään sen paremmin kuin aiemmin. Tokalle ei annettu vellejä ollenkaan vaan kiinteitä 6 kk alkaen ja on nukkunut aina paremmin kuin isosiskonsa. Minä uskon että vauvat ja lapset ovat kuten aikuiset, jotkut nukkuu hyvin, jotkut ei.

meillä samanikäinen 3,5kk poika. imetän vielä osaksi ja loput pullosta. ollaan vähän maisteltu perunaa ja paria hedelmää. sekä peruna-porkkana velliä ja maissivelliä maitoon sekoitettuna. Huomasin just että nämä vellit on tuttelitehtaan tuotteita. meillä (tod.näk) tuttelista tuli parkua, mutta NAN sopii. voisikohan nämä vellitkin vääntää vatsaa ja puklauttaa? nimittäin pukluja tulee aika lailla. nyt pari päivää on juotu vain maitoa ja puklut on vähentyny.

neuvolan lupaa en ole kysellyt; meilä on iiso poitsu - 7,5kg ja maitoa kuluu. Muutama vuosi sitten maistelut aloitettiin 3kk ikäisenä kaikilla vauvoilla.

Ekaa kertaa tällä palstalle vierailen ja täytyy sanoa, että ihmettelen...

Harvempi täällä tuntuu suositusten mukaisesti täysimettävän sitä 6 kuukautta. Sen sijaan kiinteitä aloitetaan jo ties miten aikaisin ja tuputetaan kaikenmaailman vellejä sun muita... Vellit käsittääkseni on ihan turhia vauvoille.

Onhan tietysti tapauksia, että maito ei vaan riitä, mutta jotenkin tuntuu, että maidon riittävyys ja imetyksen pituus on kuitenkin hyvin monesti äidin viitseliäisyydestä ja maltista kiinni. Mä en itse ainakaan halua riskeerata liian varhaisella kiinteiden aloittamisella, että lapselleni esim. puhkeaa allergioita tms.

Jos nää ei jo ole tuttuja, niin suosittelen lukaisemaan:
http://www.imetystukilista.net/faq/uni.php
sekä esimerkiksi se kiinteistä kertova juttu... (en saanut toista linkkiä lisättyä)

Mä kyllä imetin ja pumppasin maitoa vielä vauvan nukkuessakin.
Mulla vaan alko maidon tulo hiipumaan kun tyttö oli kaksi ja puoli kuukautta.
pari vikkoa vielä riitti rintamaito riitti kahteen imetykseen päivässä, mutta sitten vaan loppu kokonaan, kun tyttö oli kolme kuukautta. Sitten me siirryttiin kokonaan korvikemaitoon.

Nyt tuntuu että korvikemaito ei enää pidä nälkää poissa kuin kaksi tuntia. Mä ajattelin myös kokeilla nyt tuota velliä lisukkeeksi.

Oon lukenut, että kiinteän ruuan aloittaminen ennen viittä kuukautta voi aiheuttaa allergioita, koska lapsen suolisto ei oo vielä valmis käsittelemään muuta kuin maitoa.

Tyttö nukku ennen 7- 11h yö unia ja nyt meillä on menny ihan kahden tunnin pätkiin koko vuorokausi.

Kaksi viikkoa oon ite valvonu ja alkaa pää kohta hajoamaan.
Luulen että tytön kehityksen kannalta pidemmät unet on parempi vaihtoehto kuin jatkuva nälkään herääminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi ihmeessä?:

Harvempi täällä tuntuu suositusten mukaisesti täysimettävän sitä 6 kuukautta. Sen sijaan kiinteitä aloitetaan jo ties miten aikaisin ja tuputetaan kaikenmaailman vellejä sun muita... Vellit käsittääkseni on ihan turhia vauvoille.

Onhan tietysti tapauksia, että maito ei vaan riitä, mutta jotenkin tuntuu, että maidon riittävyys ja imetyksen pituus on kuitenkin hyvin monesti äidin viitseliäisyydestä ja maltista kiinni. Mä en itse ainakaan halua riskeerata liian varhaisella kiinteiden aloittamisella, että lapselleni esim. puhkeaa allergioita tms.

Jos nää ei jo ole tuttuja, niin suosittelen lukaisemaan:
http://www.imetystukilista.net/faq/uni.php
sekä esimerkiksi se kiinteistä kertova juttu... (en saanut toista linkkiä lisättyä)

Anteeksi vaan mitä sä tuut tänne lässyttämään imetyksestä jos se asia ei nyt liity alkuperäisen ongelmaan???

Alkuperäiselle sanoisin että katso vielä muutama yö, josko kyseessä jokin vaihe mitä vauveleilla tuntuu olevan. Voi olla tukkoisuutta/hampaita/muuta kitinää tai sitten juuri sitä vellin tarvetta. Itse aloittaisin vellin korvikkeeseen sekoitettuna niinkuin joku aiemmin ehdotti -siis jos siihen päädyt. Suositus kiinteiden aloittamiseksi oli 7 vuotta sitten 3-4 kuukauden iässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi ihmeessä?:

Tutkimusten mukaan 4 kk aloitetut kiinteät eivät aiheuta allergiariskiä ja 6 kk täysimetys ei kehittyneissä maissa ole aina ollenkaan vauvan terveyden kannalta paras ratkaisu. Iltasanomissa oli kuvaava juttu imetyksen nykyfanaattisuudesta:

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1645486

Velleistä sanoisin, että meillä tuli hieman vatsavaivoja tuosta maissivellistä ja peruna-porkkanavelli sopi paremmin. Nestlellä on oma maissivellinsä, jos tuttelimaito ei sovi.

Mä huomasin ihan saman jutun. Kuukausi takaperin poika nukkui 6 h pätkiä yöllä ja nyt herää 3 h välein. Luulen, että herää nälkäänsä. Maitomaariä en ole nostattanut, koska neuvolassa sanottiin ettei vauva joisi paljoa yli litraa korviketta päivässä. Viime kerralla neuvolassa suositeltiin maissivellin aloittamista. Ajattelin kokeilla ensi viikolla päiväs aikaan pojan olessa 3 kk 2 vkoa vanha.

Kiitos tuosta linkistä! Olipa tosi asiallista ja hyvää tekstiä. Ainakin nämä kohdat ilahduttivat, kerrankin puhutaan asioista oikeilla nimillä:

"Rintamaito on epäilemättä kokoomukseltaan imeväisen paras mahdollinen ruoka, erityisesti ensimmäisen 6 kuukauden aikana. Se sisältää ravinteita, joita lapsi ei muussa ravinnossa varmuudella saa; niitä kaikkia ei ehkä vielä edes tunneta.
Täydellistä ravintoa se ei kuitenkaan ole, ainakaan se ei sisällä tarpeeksi D-vitamiinia meidän leveysasteillamme, ei aina riittävästi myöskään rautaa eikä mahdollisesti joitakin hivenaineita. On siis hyväksyttävä rintaruokinnan täydentämisen välttämättömyys. Rintaruokinnan ravitsemushyöty ei edellytä pitkää täysimetystä. Rintaruokinnan ruoka-aineallergioita ehkäisevä vaikutus tuskin vahvistuu täysimetyksellä ainakaan 4 kuukauden jälkeen, eikä imetyksen suotuisa vaikutus äidin ja lapsen suhteen kehitykselle varmaan myöskään edellytä pitkää täysimetystä."

sekä tämä kohta:

"Toisin kuin WHO:n suositus, Suomen voimassa oleva suositus perustuu luotettavaan tieteelliseen tutkimukseen, joka on merkittäviltä osin suomalaisten lastenlääkärien suorittamaa. "

Nämä olivat siis tuon linkin takana, jossa on SLY:n vastine tähän.

Ja alkuperäiselle; aloin antamaan lisäruokaa himppusen vajaalle nelikuiselle vauvalle. Ihan vaan maistelulusikallisia annoin sekä iltaisin maissivelliä. Velli ei nyt ihmeitä tehnyt, mutta rauhoitti selvästi yöunen ensimmäisiä tunteja, ja siirsi toista syöttöä parilla tunnilla. Riitti minulle.:)

Koska aloitus on vanha, on ap jo tehnyt päätöksensä, lapsikin alkaa olla kohta parivuotias.;)

Raudanpuuteanemiaa esiintyy korvikkeella ruokituilla lapsilla toki enemmän kuin rintaruokituilla. Rauta imeytyy korvikkeesta huonommin kuin rintamaidosta, ja lehmän maito aiheuttaa joillekin lapsille veren vuotoa suolistoon. Kuitenkin osalle täysimetetyistäkin lapsista kehittyy raudan puute riippumatta siitä, oliko lapsi saanut myös istukkaveren synnytyksen yhteydessä

Jos kasvu hidastuu täysimetetyllä poikkeavasti, kuuluisi ensimmäiseksi tehostaa imetystä ja tarkistaa, onko tekniikassa vikaa. Keinotekoiset imetysvälit ja imetyksen keston rajoittaminen tiettyyn minuuttimäärään sekä tutin käyttö tai veden juottaminen voivat johtaa liian vähäiseen ravinnon saantiin. Valitettavasti näitä vanhentuneita, imetysongelmia aiheuttavia "neuvoja" jaetaan maamme neuvoloissa edelleen.

löytyi siis samasta linkistä, luet vissiin yhtä hyvin kuin toimittajakin..

...Niin, meidän lastenlääkäri, sinänsä mukava, mutta eläikää lähestyvänä hän jakeli ohjeita neljän tunnin syöttöväleistä yms. muita "vanhanaikaisia" neuvoja, joita meidän lapsen kanssa olisi ollut ihan typerää noudattaa..(joskus 6 h väliä, joskus vain pari.) Myös ystäväni äiti, neuvolan lääkäri ei imettänyt kolmea lastaan ja laittoi hoitoon heti, kun mahdollista. Tällä tarkoitan sitä, että ei lääkäreidenkään sana ole aina mikään laki, vaan he ovat myös yksilöitä mielipiteinensä.

Alkuperäinen kirjoittaja ehjhg:
Myös ystäväni äiti, neuvolan lääkäri ei imettänyt kolmea lastaan ja laittoi hoitoon heti, kun mahdollista. Tällä tarkoitan sitä, että ei lääkäreidenkään sana ole aina mikään laki, vaan he ovat myös yksilöitä mielipiteinensä.

...Niin mutta ne lääkärit kyllä näkee jos sinne lääkäriin tosiaan tuodaan niitä nälkiintyneitä lapsia. Itse olen lapseni imettänyt ja mitenkään en ole imetysvastainen, mutta täytyy sanoa, että joillakin imettäjillä on kyllä terve järki sumentunut näitten suositusten suhteen. Minulla on ystävä, joka hampaat irvessä täysimetti 6 kk vaikka vauvan paino ei juurikaan noussut 3 kuukauden jälkeen. Vauva oli jatkuvasti itkuinen ja kärttyisä, ei nukkunut tuntia pidempään jne. Sekä neuvola että lääkäri suosittivat ehdottomasti ainakin korvikkeen mukaan ottoa ja kiinteiden aloittamista aikaisemmin kuin 6 kuukauden iässä. Mutta ei, kun ne suositukset ja suositukset... Teki ihan pahaa katsoa sivusta kun toinen piti lastaan nälässä. Ja kappas kummaa, kun lopulta vauva alkoi saada muutakin ravintoa ja tarpeeksi, niin hänestähän kuoriutui varsinainen päivänsäde. Ystävänikin oikein ihmetteli tätä äkillistä muutosta. Pointti on se, että täysimetys 6 kk on hyvä juttu jos se oikeasti toimii. Mutta kun vauvat ovat yksilöitä, jokainen imettäjä on yksilö jne. Ja tosiaan suositukset ovat vain suosituksia, eivät jumalan sanaa. Tervettä järkeä on suotavaa käyttää näissäkin asioissa.

En ota kantaa imetysjuttuihin, mutta meillä aloitettiin kiinteät ensin perunalla ja saman tien viikkoa vaille 5 kuukautisina muksun ensiriisipuurolla, jonka teen yhä korvikkeeseen ja on takuulla sellainen joka syödään aina loppuun asti, vellejä ei ole koskaan kokeiltukaan. Yhä myös osittaisimetän ja yöunet eivät ole kiinteisiin siirryttyä parantuneet, mutta ainakin tyttö on kylläinen. Onhan se puuro kuitenkin paljon tulevampaa kuin velli ja sitä on helppo tehdä joko löysemmäksi tai kiinteämmäksi annostelemalla puuroainesta.

Mikä ärsyttää imetysfanaatikoissa eniten, on se, että kaikki ei 6 kk täysimettävät leimataan tyhmiksi ja laiskoiksi. Imetystukisivujen kultaisia ohjenuoria paukutetaan kuin ne olisivat täysin erehtymättömiä ja se korkein totuus kaikkeen ja kaikille. Ja mikä siitä WHO:sta tekee niin suuren auktoriteetin, että uudet tieteelliset tutkimukset voi sivuuttaa, koska WHO on sattunut joskus jotain suosittelemaan. 6 kk täysimetys on hyvä perusohje, mutta imetyksen hyöty tieteellisillä mittareilla on saavutettu jo aikaisemmin. Ja ikävä kyllä on löytynyt näyttöä, että ennen 6 kk aloitetuilla kiinteillä on positiivisista vaikutusta allergioiden kannalta.
Kukaan ei halua liikaa astua ”6 kk täysimetys” mantran päälle, koska imetystä halutaan kannustaa kaikin tavoin. Ja siksi virallisesti ei lähdetä rinnastamaan tieteellisiä faktoja tämän mantran kanssa.
Minä täysimetin vauvaani 4 kk ja aloitin sitten kiinteät, koska koin tämän lapseni terveyttä edistäväksi.

AP: Tais pointti kadota kirjoituksestani, kun kävin välillä nukuttamassa tyttöäni uudelleen uneen, mutta pointtini oli se, että jos suoraan siirtyisit puuroon ja jättäisit vellit väliin?

Neuvolassa ainakin sanottiin, että 4kk jälkeen aletaan maisteleen kiinteitä. Tyttö on kasvanut hyvin pelkällä rintamaidolla, mutta suositukset on muuttunu. Ei enää 6kk täysimetystä

Minun neuvolassani jopa suositeltiin velliä kun poika oli vähän yii 3kk vanha, aluksi aika laimennettua velliä. Poikani oli pulska, iso vauva ja hyvällä ruokahalulla siunattu. Voit alkaa kokeilla ihan hyvin velliä jo nyt.

Irina, kuinka löysää teet puurosta? Minun vauvalleni ei ensipuuro kelpaa, ei millään, vaikka maun puolesta luulisi uppoavan. Olen tehnyt siitä tosi löysää, mutta silti se näyttää jäävät suuhun pyörimään. Eli teitkö ensin puurosta käytännössä velliä, ja kuinka löysänä syötät sitä (oma vauvani 5 kk).