vellien ja kiinteiden aloitus vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Milloin olette aloittaneet vauvalle kiinteiden maistelun ja vellien annon (jos siis velliä olette antaneet) ?

Mitä velliä annoit ja laimensitko ensin ? Missä suhteessa ?

Entä millä maulla aloititte maistelemaan soseita ? Kuinka paljon sitä meni kerralla ? Entä kuinka usein uusia makuja tuli mukaan ?

6 kk iässä olen aloittanut soseet, ja aika ripeästi tuonut uusia makuja sen mukaan mitä olen muulle perheelle keitellyt. Sitä ennen saatoin tökätä käteen ison kurkkusiivun tai porkkanan tms. Velliä en antanut ikinä, kun ei tarvinnut muutenkaan korviketta antaa.

Ei varmaan ihan suositusten mukaan mennyt, kun uusia makuja tosiaan tuli monta viikossa. Mutta kaksi tervettä allergiatonta lasta näin ruokittu.

Perunalla aloitin ja muutaman päivän välein lisäsin uusia makuja kun allergiaoireita ei tullut mistään. Velliä en ole antanut ikinä kun en oikein nähnyt syytä sen syöttämiseen ja neuvolassakin velliä epäsuositeltiin.

Lisäys: 4 kk iässä aloitettiin kiinteiden maistelu, itselläni on allergioita paljon ja aikainen + sopivan monipuolinen kiinteiden aloitus nykytiedon mukaan vähentää allergiariskiä.

noin 5kk. Perunaa, sitten muita kotimaisia kasviksia, kaurapuuroa ja lopuksi makeampia soseita ja lehmänmaitoa. Velliä en antanut kai kuin sitten isompana reissussa välipalajuomana ("pillivelli")

4-5,5kk iässä olen aloitellut soseet lapsen kasvun, kiinnostusten ja neuvolan suositusten mukaan. Olen aloittanut perunalla tai porkkanalla. Vellejä en ole antanut kun ei ole ollut tarvetta korvikkeille muutenkaan.

Meillä kiinteitä alettiin syöttää 4kk ikäisenä. Bataatilla lähdettiin liikkeelle ja se on ollut muutenkin ylivoimainen suosikki. 2-3 päivän päästä otettu taas uusi maku käyttöön. Puuroa ja lihaa alettiin neuvolan suosituksesta syöttämään 5kk iässä.
Velliä ei meillekkään suositeltu, vaikka täällä korvikkeilla mennään.

vellia ei ole syoty. kiinteat aloitettiin 4-5kk iassa jollain hedelma/marjasoseella. kurkku paprika sipuli ruisleipa porkkana tikuilla. viljat ja lihat neuvolan ohjeen mukaan. ensin lusikallinen kaks. meni vikkoja ennenkuin dedin soi. en pitanyt kiiretta. rintamaito oli ensisijainen ravinnto ekat 6kk. imetys loppui 10kk jolloinn siirryttiin suoraan hapanmaitotuotteisiin. korviketta ei ole myoskaan iin syony.

Molemmilla aloitettiin kiinteät tissimaidolla notkistetulla perunasoseella. Muutaman päivän päästä uutta makua jne.
Alkuunhan määrät on ihan pieniä, lusikan kärjellinen päivässä. Mutta kyllä ne määrät siitä pikkuhiljaa kasvaa.

Molemmille olen antanut velliä siitä 4kk.n iästä lähtien tarvittaessa, esim. iltamaidon tilalla. Peruna-porkkanavelliä, itsetehtyä. Muita vellejä ei tarjottu.

Molemmilla aloitettiin kiinteät tissimaidolla notkistetulla perunasoseella. Muutaman päivän päästä uutta makua jne.
Alkuunhan määrät on ihan pieniä, lusikan kärjellinen päivässä. Mutta kyllä ne määrät siitä pikkuhiljaa kasvaa.

Molemmille olen antanut velliä siitä 4kk.n iästä lähtien tarvittaessa, esim. iltamaidon tilalla. Peruna-porkkanavelliä, itsetehtyä. Muita vellejä ei tarjottu.

Niin ja siis kiinteät aloitettiin 4kk.n iässä.

Kaikilla ei määrät jää alussakaan pieniksi. Meillä alkoi soseet uppoamaan kunnolla jo muutaman maistelupäivän jälkeen. Siis niin, että saattoi mennä desikin kerralla. Imetin silti paljon alkuun, eli kiinteitä ei tarjottu aluksi kuin kerran max 2 kertaa päivässä.

Uusimmat

Yhteistyössä