Verikoe, josta näkee toimiiko istukka oikein tms, muilla ollut? Ja voiko käytännöt vaihdella oikeasti näin paljon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Anteeksi etukäteen sekava selitys :) Tänään oli siis nt-ultra ja kätilö sanoi että viime vuonna tullut uusi käytäntö, verikokeesta seurataan istukan mahdollisia 'häiriöitä', nimi tais olla joku pap 1 tms. Mulla esikoinen syntynyt viime vuoden marraskuussa, eli nt ollut joskus keväällä, silloin tuota ei mielestäni ollut. Kaverini (asuu eri kunnassa), jolla on la viikon päästä ei ole myöskään koskaan kuullutkaan tällaisesta.
Jos todetaan että istukan virtauksissa tai muualla on jotain häikkää niin ei seuraa muuta kuin muistaakseni joltain viikolta eteenpäin kontrollit 4-5 viikon välein äitipolilla.
Lisäksi mulla ihmetyttää se, että voiko raskauden seuranta oikeasti vaihdella näin paljon kunnittain?! Esim multa otettiin nyt alkuraskaudessa 5 putkea verta joista 2 on tuohon nt-seurantaan ja 3 lähtee muualle tutkittavaksi, yllä mainitulta kaveriltani taas otettiin vain seulontaan. Mulla oli edellisessä raskaudessa 3 lääkärineuvolaa, kaverillani vain yksi alkuraskaudessa.

Vaihtelee kunnittain. Kaksi ultraa on mun ymmärtääkseni pakko tarjota ja joku määrä lääkärineuvoloita riippumatta siitä, missä asuu. Tosin esim. mulla osa lääkärineuvoloista on korvattu ä-polikontrolleilla, koska joudun siellä perussairauden takia käymään.

Pap1 viitta minusta tuohon veriseulaan.. eli nt-ultran yhteyessä otetaan verikoe ja sitten ultran + verikokeen perusteella saa sen ennustearvon, onko riskiä kromisomihäiriöihin vai ei. Täällä seula on vapaaehtoinen, samoin noi ultrat. Aika moni jättää veriseulan väliin. Täälläkin otettiin (keväällä kävin) pari ylimääräistä putkea ja jotakin tutkimusta varten ne oli ja kysyivät suostumuksen siihen.

Ei liittynyt mielestäni mitenkään tuohon seulontaan, vaan on tutkitaan vain istukan toimintaa. Tai siis verikokeesta testataan mutta tuon nt:n kanssa sillä ei mielestäni ollut mitään tekemistä

Yhteistyössä