veriryhmä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rh negatiivinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rh negatiivinen

Vieras
Oon aika alkutaipaleessa (rv16) raskauden kaa ja mulla on veriryhmä A rh neg.Neuvolatäti sanoi et synnytyksen jälkeen jos vauvan veriryhmä on positiivinen niin saan jonkun rokotuksen.En sit tajunnut kysyä et onko siinä mitään ongelmaa nyt tässä raskaudessa,jos rupeaa tulemaan niitä vasta-aineita?Miytä sit tehään?Kertokaa te keillä on kokemuksia tästä.

Kiitos =))

mulla sama juttu, ei muuta eroa muiden odotuksiin kuin että sulta otetaan 3 x odotuksen aikana verikoe ja katotaan ettei vasta-aineita ole alkanu muodostua. Sitä en tiedä sitten mitä olis tehty jos niin olis käyny, kuitenkin sitä kontrolloidaan koko ajan. Mulla ei siis vaikuttanu mitenkään koko asia, en osannut edes murehtia sitä vaikka jotkut sai siitäkin kehitettyä ison murheen mun varalle. Synnärillä sai sitten piikin pyllyyn. Ole rauhassa.

Lunttaan suoraan kirjasta ""Lapsiperheen lääkärikirja"":
Rh- äidin ja kohdusssa olevan lapsen välille voi kehittyä ns. rh-immunisaatio. Äidin elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita sikiön rh-antigeeneja vastaan. Ensimmäisen raskauden aikana ei yleensä tule ongelmia, mutta seuraavan raskauden aikana äidin vasta-aineet voivaan aiheuttaa sikiön sairastumisen. Tämän välttämiseksi äideille annetaan synnytyksen, keskenmenon tai keskeytyksen jälkeen anti-D-gammaglobuliinirokote. Vaikeita immunisaatioita on nykyisin enää hyvin harvoin.""

Itsekin olen rh- ja raskauden aikana kolme kertaa kävin verikokeissa kontrollissa.
Ja tuo rokote siis annetaan vain jos lapsi on rh+. Itselläni lapsi on myös negatiivinen, joten rokotetta en saanut.
Neuvolassa terkkari sanoi, ettei tuosta kannata stressailla. Että todella harvoin mitään vasta-aineiden kehittymistä tapahtuu. Niissä kontrolleissa käydään varmuuden vuoksi.
Enkä niistä stressannutkaan, kuten ei sinunkaan kannata.

Mulla ilmaantui vähäisiä määriä vasta-aineita vereen raskauden loppuvaiheessa (minä O- ja lapsi O+). Otettiin pari ylimääräistä seurantaverikoetta, mutta määrät olivat niin pieniä ettei muuta tehty. Jos vasta-aineita olisi paljon, olisi synnytys käynnistetty. Ehdin huolestua asiasta pahanpäiväisesti, mutta sekä neuvolassa että sairaalassa sanottiin etteivät pienet määrät ole vaarallisia.

Laitoksella sain sitten tuon mainitun piikin, ja tytöltä otettiin hemoglobiinitestit 1 ja 2 kk:n iässä. Niissä ei ongelmia. Seuraavassa raskaudessa vasta-aineita seurataan käsittääkseni tarkemmin, joten tämä mamma pääsee lopullisesti eroon neulakammostaan... =)

Mulla on O rh- ja meidän tyttö on A rh+. Raskauden aikana ei noita vasta-aineita ollut veressä, mutta kun tyttö syntyi, hänellä oli jokin suora Coombs-veriarvo positiivinen ja siitä pääteltiin, että meillä on jonkin näköinen immunisaatio tapahtunut. Tyttöä tarkkailtiin laitoksella kellastumisriskin takia ja kolmekuukautiseksi asti neuvolassa mitattiin hemoglobiini kahden viikon välein, onneksi hän ei sairastunut hemolyyttiseen anemiaan vaan kaikki arvot pysyi rajojen sisällä. Noita veriryhmäimmunisaatioita on muitakin kuin tuo anti-D, jota vastaan saa sen rokotteen (se on kaikista vakavin, joten sen takia vakavia immunisaatioita ei nykyään tapahdu). Meille sanottiin, että seuraavien raskauksien kanssa saattaa tulla ongelmia, eli sikiö voi sairastua jo kohdussa anemiaan tai synnytyksen jälkeen hemolyyttiseen anemiaan. Verenvaihtoja voidaan tehdä viikolta 20 asti, joten jos sitä ennen tulee paljon vasta-aineita, niin sikiö ei saata selvitä.

Tässä muuten aika hyvä linkki aiheesta, sain ainakin itse paljon uutta tietoa.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996/4_1996/raskaudenaikaiset_veriryhmavasta-aineseulonnat_tarkeita_jokaisessa_raskaudessa/

Eli siis lopuksi vielä rauhoituksen sana, todennäköisesti kaikki menee ihan hyvin, tämä asia kyllä tutkitaan neuvolassa perin pohjin ja jos jotain tulee synnytyksen jälkeen, hoito on tosi hyvää!

Tuo linkki ei näköjään oikein toiminut, mene sivulle

www.ktl.fi

sieltä Julkaisut vasemmalta valikosta, sitten Kansanterveyslehti, sitten lehdet 1996, lehti 4/1996. Tästä lehdestä löytyy artikkeli Raskaudenaikaiset veriryhmävasta-aineseulonnat tärkeitä jokaisessa raskaudessa

Ei siinä ensimmäisessä ole mitään ongelmia. Minä olen myös negatiivinen ja kaikki lapseni ovat plussaa.

Sain sen rokotuksen ensimmäisen synnytyksen jälkeen mutta niitä vasta-aineita tuli kuitenkin toisen raskauden ihan lopussa jolloin synnytys käynnistettiin ja tytölle tehtiin yksi verenvaihto. Kahdessa seuraavassa olikin vasa-aineita aluasta loppuun. Lapset ovat kuitenkin terveitä ja verenvaihdot menivät ihan hyvin.

Minulla kaksi raskautta takana ja olen A rh neg. Ei ole ollut mitään ongelmia. Lapsillani on myös sama veriryhmä, joten ei ole ollut riskiäkään ja enkä ole saanut rokotuksia. Keskenmenon jälkeen annetaan aina rokotus, koska ei voi tietää sikiön veriryhmää.

Yhteistyössä