veriseulan suhdeluku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miska

Vieras
heippa!

Kertokaa muule mikä on sellanen ""normaali"" veriseulan suhdeluku?
Iästä se oli mulle 1:200 (36 v) ja verikokeesta 1:2300.

Pitääkö olla huolestunut moisista luvuista? NP-luku oli 1.2 mm eli ei pahemmin turvotusta.

Kertokaa mulle suhdelukujanne, että saan vähän omiani suhteutettua. kertokaa ikänne ja suhdelukunne,please :)

Joissakin paikoissa otetaan automaattisesti veriseula, eli verestä tutkitaan riski downin (ym?) syndroomaan. Muissa paikoissa äidin ikä vaikuttaa veriseulan tekoon, eli mitä vanhempi, niin silloin seula otetaan, tai jos np-ultrassa oli jotain hälyyttävää.

Meillä ei tehty kuin np-ultra.

Eipä tuo pieni niskaturvotuskaan mitään tervettä vauvaa takaa. Ja toisinpäin. Eli vaikka np olisi 1.1 niin silti vauvalla saattaa olla jokin kehityshäiriö ja jos np on 3.2 niin silti voi tulla täysin terve lapsi. Olipa se ikä mikä tahansa. Nuo ovat tosiankin VAIN RISKILUKUJA.
Samalla lailla voidaan ajatella, että kuinka todennäköisesti jäät auton alle, kun nyt lähdet ulos, eli eipä tuudittauduta noihin lukuihin.
Ainoa varma keino selvittää vauvan mahdolliset kehityshäiriöt on kromosomitutkimus.

Tuota olenkin miettinyt, että mitä tarkoitti se kun lekuri sanoi niskapoimun olevan 0.9 eli normaali ja ajattelin, että mitä tarkoittaa mutta jätin kysymättä.

Olen 26 v. en sitten osaa sanoa mitään suhdelukua, mistä sen saa?

Niskaturvotuksessa kaikki arvot 0-3 mm:n välillä ovat normaaleja ja riski Downin syndroomaan kaikilla noilla arvoilla yhtä suuri. Veriseulan tulos antaa vaan tarkempaa osviittaa np-ultran tuloksen lisäksi, eli jos jommassakummassa on poikkeava tulos, suositellaan jatkotutkimuksia.

Ikäriskit yms. täällä (oikeasta reunasta löytyy):

http://www.tekay.fi/index.php

Esikoista odottaessani jäin ns. kiinni veriseulonnasta NPH arvo ( down riskisuhde) koholla 1: 186. Ikää tuolloin 27.
Otettiin lapsivesipunktio, jossa ei ylimääräisiä kromosomeja löytynyt. Terve tyttö syntyi.

Mulla ikää 31, kolmas lapsi ja suhdeluku oli 1:34000, siis sen veriseulan ja ultran yhteistulos. Sanoivat vaan että ei huolta. Olen ymmärtänyt, että suurimmalta osin siihen vaikuttaa ikä, niskapoimuturvotus ja äidin tupakointi tai päihteiden käyttö. Turvotus meillä oli 1,1. Sama ollut kaikilla kolmella lapsella.