Verokortin tuloraja ylittyi! Apua kaipailisin!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Olen 17-vuotias opiskelija, teen siis töitä koulun ohella.
Nyt kävi niin, että verokortin tuloraja ylittyi.
Verokortissani oli tämä 1200 euron raja, josta ei mene veroa.
Soitin verotoimistoon ja tilasin uuden kortin, mutta en kerennyt toimittaa sitä työnantajalle ennen marraskuunpalkan laskua. Omien laskujeni mukaan ylimenevä määrä oli n. 145€

Osaako kukaan sanoa mitä nyt tapahtuu?
Vien tämän uuden verokortin työpaikalleni, mutta peritäänkö multa veroja takaisin vai mitä ?
 
Tulorajan ylittäessä verosta pidätetään isompi prosentti, joka siinä verkokortissa varmaan myöskin oli mainittu. Jos ei ollut, se on 60%, siis siltä ylimenevältä osalta, eli sama joka pidätetään silloin jos ei ole verokorttia ollenkaan toimitettu.

Se sitten tasoittuu lopullisessa verotuksessa. Eli noin vuoden päästä saat varmaan ne pidätetyt roposi kuitenkin takaisin.
 
Verokortissani oli lisäprosenttina 27% .
Eli siis mulle ei tuu verotoimistolta kirjeitä, että 'maksapa ylimenneestä summasta verot!' ?
Eli se 27% on vähentynyt suoraan?
 
[QUOTE="opiskelija";27610546]Verokortissani oli lisäprosenttina 27% .
Eli siis mulle ei tuu verotoimistolta kirjeitä, että 'maksapa ylimenneestä summasta verot!' ?
Eli se 27% on vähentynyt suoraan?[/QUOTE]

Juurikin näin.
 
[QUOTE="opiskelija";27610546]Verokortissani oli lisäprosenttina 27% .
Eli siis mulle ei tuu verotoimistolta kirjeitä, että 'maksapa ylimenneestä summasta verot!' ?
Eli se 27% on vähentynyt suoraan?[/QUOTE]

Se lukee kyllä siinä sun palkkalaskelmassasi, joka kannattaa lukea läpi aina kun se tulee. Tumpeloita palkanlaskijoitakin on.
 
Postissa tuli siis palkkakuitti, mutta tulot ovat tullet kahdesta eri työpaikasta. Osa kesätöistä, ja nykyisestä työpaikasta vähän yli 800€.
Palkkakuitissa näkyy "kuluva vuosi 810€"
Ennakkopidätykset + muut ovat nollilla. Päivärahamaksussa on jotain vajaa kolme euroa.
 
Kuule pahin mitä voi tapahtu on se että maksat ne puuttuneet kymmenykset mätkyinä vuoden päästä joulukuussa. Se on siis ilmaista lainaa valtiolta. Veroehdotuksen saat toukokuussa joten jos mätkyä tulee niin sulla on 6 kk aikaa saada ne rahat kasaan. Ja kun summat on noin pieniä niin monesta kympistä ei ole kyse.
 
Tai siis mummoni, joka on ollut 40 vuotta kaupan alalla töissä, sanoi että 27% tarvitaan enemmän kuin se 150€ Verotoimistossa sanottiin uutta korttia tilatessa, että ei se niin paljoa voi olla ja minulle lähetettiin se uusi verokortti, jossa on 3%
 

Yhteistyössä