verokortti ja kelan tuet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulpukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulpukka

Vieras
Hei!

Tässäpä varmaan tyhmä kysymys, mutta nyt kun tuli uusi verokortti, täytyykö minun toimittaa se Kelaan, vai saako Kela tiedot suoraan verottajalta. Olen siis hoitovapaalla ja kela maksaa kodinhoitotukea vai mikähän se olikaan... Edellisen kortin Kelalle on toimittanut luultavasti työnantajani jäädessäni äitiyslomalle.

Kiitos jos joku osaa vastata.

Voit tilata netissä verkortin etuutta varten. Siis jos sinulla on nettipankin tunnukset. Tai sitten soittaa verotoimistoon tai käydä paikan päällä.

Mutta joka tapauksessa kannattaa pyytää verokortti kotihoidontukea varten. Tarvitset tiedon/arvion ensi vuoden kotihoidontuesta (sehän on helppo laskea kun määrä per kk on tiedossa) ja mahdollisista muista tuloista (oletko koko vuoden kotona vai menetkö töihin, maksetaanko loma-ajan palkkaa tms?). Muista myös mahdollinen kuntalisä, sekin lasketaan kh-tukeen mukaan.

Jos viet palkkaverokortin (siis sen mikä tuli postissa) kelaan, maksat kotihoidontuesta veroa palkan veroprosentin + 2 %yksikköä mutta vähintään 20 %. Itse olin koko viime vuoden kh-tuella ja veroprosenttini etuutta varten tilatulla kortilla taisi olla 13 (asuntolainasta tuli korkovähennyksiä). Joten kannattaa ehdottomasti pyytää uusi verokortti kh-tukea varten, niin saa enemmän rahaa käteen kun hoitovapaalla tulot muutenkin tippuu roimasti.

KELA saa suoraan verottajalta tietää veroprosenttisi. Koska etuuksista ei tehdä mitään vähennyksiä työmatkoista tms. niin KELA lisää 2 % yksikkö veroprosentiisi, mutta etuuksista menee aina vähintään 20% veroa. Ja tosiaan jos netti pankki tunnukset on kannattaa homma tehdä netissä. Huomio koko vuoden tulosi, niin KELAsta, mahdolliset kaupungin/kunnan maksamat lisät (niille on netissä oma kohtansa kaupungin/kunnan maksamalle lisälle, ainakin meillä verokortti pitää itse toimittaa kaupungille) ja mahdolliset palkkatulosi. Ainahan verokorttia voi vuoden aikana korjata, mikäli tulot ovat olleet ennakoitua isommat/pienemmät ja järkeväähän se on niin ei tarvitse mätkyjä ja saa mahdolliset palautus rahat jo heti käyttöön.

ei muuten pidä paikkaansa tuo vähintään 20 %, kuten joku muukin täällä jo tiesi. Siis että veroa menee esim. 13 %. Mulla meni vielä vähemmän, kun tarkistutin verotuksen kotihoidontukea varten viime vuodeksi. Ei täällä kaikki tiedä, mistä puhuu.

Jos ei toimita kelalle erikseen kh-tukea tai äp-rahaa varten laskettua verokorttia, kela pidättää veroa palkkakortin veroprosentti + 2 %-yksikköä tai vähintään sen 20 %.

Jos hommaat uuden verokortin etuutta varten, kela pidättää tietysti sen prosentin mikä kortissa on! Johan se tuli tuossa aiemmin ilmi. Haloo...