Vertaistukea? Ahdistuneisuus, pelko, paniikkihäiriö, APUA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea otus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkea otus

Vieras
Mulla on ihan järjetön pelko ollut nyt reilun viikon. Välissä oli parempia päiviä, ja luulin jo et elämä voittaa. Nyt ne lamaavat ajatukset saivat otteen taas. Olen vuosikausia syönyt lievään masennukseen määrättyä Sepramia, joka ei nyt ainakaan tähän paniikkiin/pelkoon/ahdistuneisuuteen auta.

En saa järjellä enää selätettyä näitä ajatuksia, pelkään et mulla on vakava sairaus kun on kipuakin. Muutamat lääkärit on tutkineet päivystyksessä ja pitäis kai uskoa et mitään pahaa ei oo, mut pää ei usko.

Jos jollakin on paniikki/ahdistuneisuushäiriö, ymmärtää ehkä mistä puhun. Olo on hirveä, pelkään että kuolen, en voi olla mitenkään, tuntuu että kaikki ahdistaa. PELOTTAA ja itkettää. Onko kohtalotovereita ja miten selvisitte tästä? Tulee koko kehon valtaava fyysinen paha olo...

Yritän saada huomenna apua päivystyksestä, mut on jo yhdestä paikkaa käännytetty pois ja kukaan ei ymmärrä... Onko tähän mitään rauhoittavaa lääkettä, jota voisi ottaa kun kohtaus tulee? Auttakaa mua että selviän aamuun!!!

Lääkäriin sun pitäis päästä että saisit toimivan lääkityksen tuohon vaivaa kun kerta ei tuo sepram auta. Yksityinen olis yks paikka jos vaan on varaa käydä tai sitten soitat tk ja vaadit saada lääkäri aikaa ja kerrot lääkärille mikä tilanne on.

[QUOTE="eeee";28385250]Lääkäriin sun pitäis päästä että saisit toimivan lääkityksen tuohon vaivaa kun kerta ei tuo sepram auta. Yksityinen olis yks paikka jos vaan on varaa käydä tai sitten soitat tk ja vaadit saada lääkäri aikaa ja kerrot lääkärille mikä tilanne on.[/QUOTE]

Tk-lääkäriltä pyydät lähetteen psykiatrian avo-polille. Ja saat psykiatrille sen ajan. Tietävät vähän paremmin noi lääkkeet kuin tk-lekurit.

• Tykkää
Reactions: jenttu
Mutta pakko kai tk-lääkärin on jotain antaa, et pystyy odottamaan aikaa sinne pällitohtorille. En minä mihinkään hullujen huoneelle susotu lähtemään, vai viedäänkö mua "läänille" kohta niinko Päätalon Herkkoa.

Sulla pitäisi olla jotain rauhoittavaa noihin kohtauksiin sepramin lisäksi. Mä ymmärrän hyvin miltä susta tuntuu! Se ahdistus on kestämätöntä kun se iskee. En ymmärrä miksei sulle ole määrätty mitään rauhoittavaa? Mäkään en pärjäisi ilman.

Missä asut? Helsingissä ainakin Auroran sairaalasta saa asiantuntevaa ja ymmärtävää apua. Sinne voi vaan marssia sisään ja selittää tilanteen, ei tarvita ajanvarausta tai lähetettä. Kai muillakin paikkakunnilla on vastaavia pakkoja? Kyseessä on siis psykiatrian päivystys.

Nykyään ei helpolla määrätä rauhoittavia, lääkärit suosivat mielialalääkkeitä. Terveyskeskuslääkärit varsinkaan ei kovinkaan usein kirjoittele mitään rauhoittavia. Ja muutenkin ne lääkkeet on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön, ei jatkuvaksi lääkitykseksi.

En asu Helsingissä, vaan pienellä paikkakunnalla jossa ei oo oikein minkäänmoisia lääkäreitä. Ei päätohtoreita, eikä juuri muitakaan, vaikee päästä avun piiriin.

Kiitos liisukka! :) Jotain rauhoittavaa tuntus tarvivan, et pääsis "yli" tästä ja vois palata normaaliin elämään, tai ainakin yrittää.

2004 kun viimein vanhempani pakottivat minut sairaalloisen pelkotilan (myöhemmin diag. keskivaikea paniikkihäiriö ja masennus) takia päivystykseen sain ns. ensiavuksi diapamia kohtauksiin ja kiireellisen lähetteen psykiatrian polille. Sieltä sain apua sekä lääkkeellistä että keskustelua.

2004 kun viimein vanhempani pakottivat minut sairaalloisen pelkotilan (myöhemmin diag. keskivaikea paniikkihäiriö ja masennus) takia päivystykseen sain ns. ensiavuksi diapamia kohtauksiin ja kiireellisen lähetteen psykiatrian polille. Sieltä sain apua sekä lääkkeellistä että keskustelua.

Hanki Oxamin 15 mg tabletteja, sellaisen voi pureskella, niin auttaa nopeasti ja se on muutenkin nopeasti imeytyvä, toisin kuin Diapam.

Muistatko jenttu, auttoiko rauhoittava "heti" tai siis minkälaisia ne oikein on? Kai ne heti vaikuttaa, jos niitä otetaan vain tarvittaessa kun pelko-ahdistuskohtaus tulee...

Yhteistyössä