vertaistukea tupakoinnin lopetukseen?

07.02.2013
87
0
6
eli olen harkinnut ja yrittänytkin lopetusta mutta ei vain onnistunut. monenlaista tavoite palkintoakin olen ajatellun että sitten voin ostaa kun olen sen verran säästänyt lopettamalla :) viimeksi kun yritin käytin laastaria ja ekana päivänä pääsi monet itkut kun oli niin vaikeaa toisena päivänä sorruin illalla kahteen kun oli jo sen verran tukala olo. ja sitten se karkasi käsistä. olisi kiva jos löytyisi joku juuri lopettanut tai lopettamassa oleva tueksi ja keskustelu kaveriksi :)

Tarviit itselles oikeen motivaation että nyt riitti niin kyllä se siitä lähtee. Mä oon nyt ollut polttamatta 16 päivää ja oon aivan ihmeissäni että miten oon näin helpolla alulla päässyt. Poltin kuitenkin 15 vuotta.
Mua alko ahdistaa kun mun vaatteet, iho ja hiukset haisi ihan röökille. Oma terveys huoletti eniten, olen 3 vuotiaan yh ja rupesin pelkäämään että jos sairastun röökistä niin miten mun lapselle käy.. Ja haluan myös olla hyvässä kunnossa jos musta jonain päivänä tulee mummo että jaksan hoitaa lapsenlapsia. Ja raha oli myös yks iso syy mun päätökseen, ihan hirveesti menee rahaa taivaantuuliin kun on oikeesti niin paljon muitakin kohteita mihin sitä rahaa tarttis.
Alotin samalla muutenkin elämäntaparemonttia pikkuhiljaa, ruokavalioon paljon enemmän hedelmiä ja kasviksia ja sokeri ja rasva minimiin. Mulla onkin paino nyt pudonnut 3 kiloa, mun aikasemmat röökin lopetukset on kaatunut siihen kun on alkanut paino nousta joten nyt tein tän valinnan ja on erittäin hyvä olo! Alkuun söin nikotiini pastilleja mutta en oo nyt viikkoon niitä enään kaivannut.
Kyllä sä pystyt, kaikki on kiinni sun omasta päästä, se on tahdonvoimaa ja mielenhallintaa. Ajattele sun lapsia, ajattele kuinka kauan ne sua vielä tarvii, ajattele miten typerää on polttaa vapaaehtosesti rahaa ja omaa terveyttä savuna ilmaan..onko olemassa mitään tyhmempää..?

Sä vaan luulet että tarvit tupakkaa, koska sun aivot on nyt ohjelmoitu niin. Mutta sä olet vahvempi kun sun tyhmät aivot, ja nekin tajuaa sen kyllä lopulta kunhan autat.

Kun himo iskee niin tee heti jotain muuta, mulla meni yleensä ohitse kun vältti vaan polttamista. Jos poltat, siirrä aamutupakkaa aina vain myöhemmälle (tämä toimi mulla, lopulta poltin vasta 8-9 aikaan illalla ensimmäisen).

Oletko raskaana? katso "liv d: raskaana ja rappiolla" ruutu.fi:stä. Siinä tupakoivia äitejä autetaan lopettamaan. Kun tupakkaa tekee mieli, katso tupakan vaaroista tietoa tai videoita.

Selvennä miksi haluat lopettaa. Kun tekee mieli, kertaa näitä asioita.

Älä pidä hauskaa tupakalla, mene yksin ja mahdollisimman epämiellyttävästi. Esim. ulos ilman takkia.

Palkitse itsesi esim. jollain hyvällä kun et polta. Jos poltat, et saa sitä hyvää. Tai joudut tekemään jotain, esim. 10 kyykkyä jos menet tupakalle (ja näistä pitää sitten pitää kiinni).

Tee mielikuvaharjoituksia tilanteista joissa lopettaminen vaikeaa. Ennen tilannetta, kuvittele itsesi tilanteessa polttamatta. Esim. Jos ruuan jälkeen poltat, kuvittele ruokaa syödessäsi kuinka menet ruuan jälkeen sohvalle katsomaan televisiota ja saat siitä hyvästä syödä jälkkäriä. Jos esim. työmatkalla poltat, kuvittele matka ilman tupakkaa.

Jotkut sanovat että kannattaa ottaa päivä kerrallaan. Se ei toiminut minulla. Minä ajattelin että se loppuu NYT EIKÄ PALAA ENÄÄ KOSKAAN! Se toimi oikeastaan paremmin. Ja se antoi voimaa lopettamiseen.

Alku on hankalin, yhä tänäänkin teki hetken mieli tupakkaa. En kuitenkaan aijo polttaa enää koskaan. Minä päihitin sen, nyt on sinun vuorosi.

[QUOTE="jaa";28012656]Sä vaan luulet että tarvit tupakkaa, koska sun aivot on nyt ohjelmoitu niin. Mutta sä olet vahvempi kun sun tyhmät aivot, ja nekin tajuaa sen kyllä lopulta kunhan autat.

Kun himo iskee niin tee heti jotain muuta, mulla meni yleensä ohitse kun vältti vaan polttamista. Jos poltat, siirrä aamutupakkaa aina vain myöhemmälle (tämä toimi mulla, lopulta poltin vasta 8-9 aikaan illalla ensimmäisen).

Oletko raskaana? katso "liv d: raskaana ja rappiolla" ruutu.fi:stä. Siinä tupakoivia äitejä autetaan lopettamaan. Kun tupakkaa tekee mieli, katso tupakan vaaroista tietoa tai videoita.

Selvennä miksi haluat lopettaa. Kun tekee mieli, kertaa näitä asioita.

Älä pidä hauskaa tupakalla, mene yksin ja mahdollisimman epämiellyttävästi. Esim. ulos ilman takkia.

Palkitse itsesi esim. jollain hyvällä kun et polta. Jos poltat, et saa sitä hyvää. Tai joudut tekemään jotain, esim. 10 kyykkyä jos menet tupakalle (ja näistä pitää sitten pitää kiinni).

Tee mielikuvaharjoituksia tilanteista joissa lopettaminen vaikeaa. Ennen tilannetta, kuvittele itsesi tilanteessa polttamatta. Esim. Jos ruuan jälkeen poltat, kuvittele ruokaa syödessäsi kuinka menet ruuan jälkeen sohvalle katsomaan televisiota ja saat siitä hyvästä syödä jälkkäriä. Jos esim. työmatkalla poltat, kuvittele matka ilman tupakkaa.

Jotkut sanovat että kannattaa ottaa päivä kerrallaan. Se ei toiminut minulla. Minä ajattelin että se loppuu NYT EIKÄ PALAA ENÄÄ KOSKAAN! Se toimi oikeastaan paremmin. Ja se antoi voimaa lopettamiseen.

Alku on hankalin, yhä tänäänkin teki hetken mieli tupakkaa. En kuitenkaan aijo polttaa enää koskaan. Minä päihitin sen, nyt on sinun vuorosi.[/QUOTE]

Kauan oot ollut polttamatta?

Alkuperäinen kirjoittaja 1+1 lapsen äiti;28012397:
eli olen harkinnut ja yrittänytkin lopetusta mutta ei vain onnistunut. monenlaista tavoite palkintoakin olen ajatellun että sitten voin ostaa kun olen sen verran säästänyt lopettamalla :) viimeksi kun yritin käytin laastaria ja ekana päivänä pääsi monet itkut kun oli niin vaikeaa toisena päivänä sorruin illalla kahteen kun oli jo sen verran tukala olo. ja sitten se karkasi käsistä. olisi kiva jos löytyisi joku juuri lopettanut tai lopettamassa oleva tueksi ja keskustelu kaveriksi :)

Mäkin poltin yli 5-vuotta ja olin "tosi riippuvainen" ainakin omasta mielestäni, joku puhui tupakan lopettamisesta niin muakin rupes ajatuskin ahdistamaan ja luulin etten koskaan pääsis eroon. Kuitenkin yhtenä kauniina aamuna heräsin ja päätin etten enää koskaan polta tupakkaa, kuitenkin 1kk päästä sorruin polttamaan 1 tupakan ja sen jälkeen en oo polttanu ainuttakaan ja siitä viimeisestä on jo 1v ja 4kk. Tänä päivänäkin tekee vielä mieli tupakkaa varsinkin kun muut polttaa, mut sit rupee vaan ajattelee muita asioita niin se menee ohi. Huomasin et miten paljon loppujenlopuksi säästää rahaa. Joskus oli sellasia tilanteita et oli just ja just rahaa yhteen tupakka-askiin ja nykypäivänä jää huimasti rahaa ylimääräistä. :) tsemppiä sulle lopettamiseen!

Kauan oot ollut polttamatta?

Puolisen vuotta. Se voi tuntua kauhealta että yhä tulee hetkiä jolloin tekee mieli, mutta se harvenee koko ajan. Ehkä n. kerran viikossa enää on sellainen olo että nyt voisi polttaa. Ja sekin lähinnä huvittaa ja ihmetyttää että mistäs nyt tommonne, ihan kun joku aivojumi tulisi.

Se päätös vaan pitää ihan oikeasti tehdä.

Ja täytyy sanoa etten kadu tippaakaan että lopetin. Olisi vain pitänyt lopettaa aikaisemmin.

TSEMPPIÄ! Kyllä se siitä! :)

itsekkin juurikin haluaisin lasteni takia pystyä lopettamaan ja varsinkin rahan. meidän taloudessa kun menee melkeimpä 500e/kk tupakkaan ja laskin että kun edes minä lopetan säästämme 180e/kk. asiaa varmasti nyt kyllä helpoittais se että sain vähennettyä puolella siinä kun viimeksi yritin lopettaa. jotenkin vain kun oli niin tyhmä nuorena ja aloitin jo 12v tupakoinnin niin se mielikuvakin elämästä ilman tupakkaa tuntuu oudolta kun ei oikein edes muista aikaa jolloin ei olisi tupakoinut. ja toi kuulosti kyl ihan hyvältä idealta siis että siirtää sitä tupakkaa myöhemmälle aina. :) ja se ajatus kun rahat on vähissä esimerkkinä rahaa on 20e päiväksi ja tupakkaan menee jo 12e eli ruoka pitäisi siinä kohtaa loihtia 8 eurolla mutta jos lopettaisi saisi hyvin loihdittua ruuan ja vaikka karkit lapsille :D

jaa niin ja mieleeni kyl tuli sellainenkin että kun mulla se laastari oli niin niitähän on 1. , 2. ja 3. vaihe ja mä käytin tota 2. vaihetta alkuuns. ja totta kai huono olo tuli kun poltti sen tupakan niin meinasin josko käyttäiskin sitä 1. vaihetta alkuun niin en enään edes uskaltais polttaa huononolon pelossa. mutta voipi olla vähän rajukin tapa :D

500e/kk tupakkaan???? se on 100 askia kuukaudessa eli yli 3 per päivä - jos nukkuu 8 h niin valveilla olo aikana polttaan 2-3 per tunti xd eli noin 15 min tunnista menee siihen vajaa 2 tuntia päivässä valveilla olosta - AATTELE mitä muuta sinä aikana vois tehdä?

Mulla on varmaan 5 lopetusta takana ja aina oon sortunu, milloin minkäkin takia. Itseasiassa kun vain ajattelinkin lopettamista tai lakkoa alkoi tupakkaa kulumaan enemmän :(

Sitten hain Champix kuurin ja mä en enää pystynyt polttamaan pelkkä haju oksetti. Siitä on nyt melkein kaksi vuotta ja yhä haju tekee sen verran pahaa että en edes kuvittele aloittavani uudestaan. Toki välillä tulee sellainen olo että vois mennä mutta se kestää vain minuutin kaksi ja niitä tulee harvoin. Kuuri maksaa 100e se aloitus 4vkoa (eli jos sulla menee 180e tupakkaan niin tuo on jo halvempi) ja jatkot on pikkasen edullisempia.

SUOSITTELEN =) + ennenkaikkea mä olin kuurin ajan kokoajan niin hyvällä tuulellakin että

Yhteistyössä