Vesisynnytys ja synnytyspelko

leppäkerttu3

Jäsen
24.03.2009
152
0
16
Onko jollakin täällä kokemuksia vesisynnytyksestä? Siis että myös synnytys olisi tapahtunut veteen.

Olen menossa synnyttämään kätilöopiston haikaran pesään ja siellä tuo on mahdollista. Haluisin kuulla kokemuksia siitä.

Mitkä kivunlievitys mahdollisuudet tuossa on? Itselläni on lievä synnytyskammo. Kammoan siis piikkejä ja ilokaasussakin pelkään sitä huumaavaa tunnetta. Repeämistä pelkään myös kovasti. Mutta en uskalla kuitenkaan synnyttää ilman mitään, koska minulla on myös matala kipukynnys.

Veden pitäisi estää noita repeämisiä, mutta miten lievittää kipua?

Itselläni oli samat suunnitelmat kuin sinulla. Olin myös menossa Haikaranpesään ja vesisynnytys oli toiveissa. Toisin valitettavasti kävi, eli yliaikasynnytys kaikkein perinteisimmällä tavalla :/

Ymmärtääkseni kaikkia mahdollisia kivunpoistomenetelmiä voidaan käyttää vesisynnytyksen yhteydessä. Kannattaa kuitenkin olla avoimin mielin sillä vesi itsessään toimii monelle hyvänä "kipulääkkeenä". Epiduraalia ei aikaisemmin saanut jos oleskeli vedessä, mutta myös tämä on muistaakseni muuttunut. Toki se laitetaan sängyllä maaten. Ilokaasua kannattaa kokeilla. Jos ei sovi niin sen huomaa nopeasti.

Allashuoneita ei muuten Haikaranpesässä ole kuin yksi, joten jos se on jo käytössä niin kipua voi lievittää vaikka suihkussa.

Kuopuksen synnytin veteen OAS:ssa, oli iso poika (4180 g ja 53 cm, py 37 cm) ja esim. pään syntyminen kesti melko pitkään pystystä ponnistusasennosta huolimatta, pään synnyttyä kaksi kätilöä kirjaimellisesti kiskoi ison jässikän ulos. Olin aivan varma että tikkausta riittää tämän jälkeen, mutta ei yhden ainoaa tarvinnut ommella. Tarinan pointti siis se, että vesi todellakin auttoi repeämien ehkäisyssä.

Asennon vaihtaminen supistusten ollessa kipeimmillään oli vedessä huomattavasti helpompaa kuin "kuivalla maalla" ja oikean asennon löytäminen tuotti vähemmän tuskaa. Samoin supistuksen loputtua rentoutuminen onnistui paremmin vedessä ja loppuvaiheessa, supistusten välien ollessa olemattomat, tämän merkitys korostui.

Lääkkeellisiä puudutuksia en itse käyttänyt, mutta ainakin kohdunkaulan puudutuksen olisi halutessaan saanut. Selkäpuudutukset (epiduraali ja spinaali) eivät käsittääkseni olleet vaihtoehtoja veteen synnytettäessä.

Todella hyvä kokemus, suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Itselläni oli samat suunnitelmat kuin sinulla. Olin myös menossa Haikaranpesään ja vesisynnytys oli toiveissa. Toisin valitettavasti kävi, eli yliaikasynnytys kaikkein perinteisimmällä tavalla :/

vesisynnytyksen yhteydessYmmärtääkseni kaikkia mahdollisia kivunpoistomenetelmiä voidaan käyttää ä. Kannattaa kuitenkin olla avoimin mielin sillä vesi itsessään toimii monelle hyvänä "kipulääkkeenä". Epiduraalia ei aikaisemmin saanut jos oleskeli vedessä, mutta myös tämä on muistaakseni muuttunut. Toki se laitetaan sängyllä maaten. Ilokaasua kannattaa kokeilla. Jos ei sovi niin sen huomaa nopeasti.

Allashuoneita ei muuten Haikaranpesässä ole kuin yksi, joten jos se on jo käytössä niin kipua voi lievittää vaikka suihkussa.

jos on vesisynnytys suunniteilla, niin veteen ei pääse jos on epiduraali tai spinaali. näin mulle kerrottiim, kun olisin halunnut vesisynnytyksen, mutta se piti perua, kun mulle laitettiin spinaali ja tippa.
tippakanyylin kanssa ei voi mennä ammeeseen

Alkuperäinen kirjoittaja halipulaäiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:

vesisynnytyksen yhteydessYmmärtääkseni kaikkia mahdollisia kivunpoistomenetelmiä voidaan käyttää ä. Kannattaa kuitenkin olla avoimin mielin sillä vesi itsessään toimii monelle hyvänä "kipulääkkeenä". Epiduraalia ei aikaisemmin saanut jos oleskeli vedessä, mutta myös tämä on muistaakseni muuttunut. Toki se laitetaan sängyllä maaten. Ilokaasua kannattaa kokeilla. Jos ei sovi niin sen huomaa nopeasti.

jos on vesisynnytys suunniteilla, niin veteen ei pääse jos on epiduraali tai spinaali. näin mulle kerrottiim, kun olisin halunnut vesisynnytyksen, mutta se piti perua, kun mulle laitettiin spinaali ja tippa.
tippakanyylin kanssa ei voi mennä ammeeseen

Ok, hyvä että korjasit asian koskien epiduraalia ja spinaalia :)

Kiitos jaetuista kokemuksista! Olen lueskellut aiheesta kirjoitettua kirjaa ja siinä kivunlievityksestä kerrottiin, että aquarakkulat ovat ilokaasun lisäksi mahdollisia. Miten nuo rakkulat toimivat? Onko niistä apua? Sattuuko laittaminen ihan hirveästi eli onko ihan samanlainen toimenpide kuin epiduraali?

minä sain olla vedessä suurimman osan ajasta, mutta synnytys venähti ja jouduin luopumaan ajatuksesta veteen synnyttämisestä. toivon mukaan ensi kerralla onnistuu.

Aqua rakkulat laiettiin, ja minulle niistä ei ollut hyötyä ja laittaminen sattui hulluna. Vesi puolitti kivut.

muista, että pelko suurentaa kipua, ksoka se saa kehon tuottamaan adrenaliiniä joka lisää kipua. Rauhoittuminen taas helpottaa, kipu saa aikaan kehon luontaisen kivunlievitys hormoonin (sanat hukassa, oon vähän väsynyt) joka helpottaa kipuja.

Paras lääke itselleni oli se, että luin mahdollisimman paljon luonnonmukaisesta synnytyksestä etukäteen ja oli itsellä varma olo. Raskauden alussa pelkäsin synnytystä ja kipua, mutta lukemalla aloin ajattelemaan toisin ja en enä pelännyt. Näin olin valmis synnytykseen, en ollut muiden määräiltävänä vaan tiesin mitä halusin ja miten suhtautua synnytykseen ja sen eri vaiheisiin.
bebes.fi sivuilla on hyvää luettavaa, ja kirjoja kannattaa myös lukea, waterbirth kirja englanniksi oli tosi hyvä ja auttoi minua tajuamaan mistä on kyse.

kun mun synnytys venähti jouduin lopulta pois vedestä ja laitettiin tippoihin yms, ja en missään nimessä enää haluaisi sellaista, kaikki lääkkeet joita sain ei muuta kuin haitanneet synnytysprosessia, jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut parasta oottaa kotona pidempään, olisin saanut jäädä veteen (sairaaloissa usein kiirehditään synnytyksen kanssa, kohdallani sattui niin, että kun oli kestänyt liian kauan pakottivat toiminpiteisiin) ja synnyttää luomuna, ja varmasti olisi ollut paljon helpompi kokemus kuin mitä koin kaikkien epiduraalien oksitosiini tippojen ym olevan.

Kannattaa todellakin perehtyä siihen mitä lääkkeet oikeasti ovat ja miten vaikuttavat synnytyksen kulkuun ja kykyysi olla hallinnassa.

itse ehdotan siis ja suosittelen lämmöllä veteensynnytystä luomuna.

ai niin ja ilokaasu auttoi tosi paljon, sitä pitää vaan hengittää syvään niin ei tuu pahaa oloa :)

tässä ne sivut joista puhuin: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3 katso sieltä vielä veteensynnytykseen liittyvät artikkelit.

Yhteistyössä