Hae Anna.fi-sivustolta

Vessanpyttyyn?

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä mitä heität, 17.01.2006.

1. Taina Vierailija

Minä asun lähiössä, jossa suurin osa asukkaista on eläkeläisiä. Täällä ruokitaan rottia heittelemällä sämpylöitä ja leivänpaloja pitkin ulkoilureittejä. Kiva ulkoiluttaa koiraa, joka sitten yrittää napata näitä leipiä suuhunsa. Eilen laskin 9 sämpylää ja kymmeniä leipäpaloja puolen kilometrin matkalla.

Tiedä sitten mitä kaikkea he heittelevät vessanpönttöönsä.

2. En ikinä Vierailija

Täytyy ""tunnustaa"" että minä en ole koskaan heittänyt pönttöön mitään muuta kun likavesiä ja vessapaperia niiden tavallisten ulosteiden lisäksi.
    Olisi inhottavaa ja noloa pyytää huoltomies rassaamaan putkia auki kun sieltä paljastuisi ruoantähteitä tai terveyssiteitä sun muuta sinne kuulumatonta. No, kerran kyllä kissanpentu tipahti pönttöön, mutta minä en sitä sinne heittänyt ja onneksi kissa huomattiin ennen sen pöntön huuhtelua :)

En vedä pöntöstä alas edes tamponeja.
    Talouspaperistakin pönttö menee helposti tukkoon, sitä ei moni tiedä.

Jos en jaksa viedä roskista ulos joku päivä, heitän roskapussin parvekkeelle ja vien seuraavana päivänä.

3. siis oho Vierailija

vai on 30 metriä liian pitkä matka lehdenkeräys laatikolle?
    No voi voi. Onneksi et asu meidän taloyhtiössämme. Minulla tuo 30 metriä on matkaa tavalliselle roskalaatikolle, missä on myös biojäteastiat ja lehtienkeräyslaatikot.
    Lasin keräys ja paristojen keräysastiat on puolen kilometrin päässä ja kahden kilometrin päähän vien sitten muut kierrätysroinat.

Hankalimmaksi asiaksi olen kokenut sen biojätteiden lajittelun kotikeittiössä, kun ei biojäteastiaa meinaa saada mahtumaan mihinkään. Ostinkin sellaisen likasangon, missä on pieni kolo biojätteille, mutta se tuli monasti jo puolessa päivässä täyteen.

4. Jos se menisi... Vierailija

Tukkoon talouspaperista niin meillä sen olisi pitänyt mennä tukkoon jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta kun ei ole vielä kertaakaa niin käynyt nykyisessä asunnossa. Talouspaperia laitan pönttöön päivittäin, kun sitä käytän nenän niistämiseen mm.

5. Tuurillaan Vierailija

ne laivatkin seilaa, mutta toisaalta kaatuu ne laivatkin, eli jonakin päivänä talouspaperi saattaa jonkin toisen yhteensattuman kanssa tukkia putken.

Kannattaa varoa, vaikka joku olisi pärjännytkin ilman ongelmia.

6. Miksi Vierailija

Eihän tuo 30 metriä olekaan pitkä matka, sen verran mulla onkin tavalliseen roskikseen. Mittasin askelmittarilla sen matkan ja lehtiroskikseen onkin 80 metriä! Se on minulle liikaa, kun vien roskat aina töihin lähtiessäni ja bussipysäkki on tasan tarkkaan aivan eri suunnassa kuin roskikset.

Joten en kävele lehtien takia 160 metriä ylimääräistä, ihan periaatteesta. Roskikset sijaitsi ennen vierekkäin tuossa talon päädyssä, mutta nyt tehtiin taloyhtiön hallituksen päätöksellä ""uudistus"" ja siirrettiin roskikset.

Jos siirtävät sekajäteroskiksenkin kauas, jätän roskani portaan pieleen. Minua ärsyttää, että asukkaita pidetään ihan lampaina ja ajatellaan, että kävelkööt mulkut roskistensa kanssa ympäri pihaa. Turha kait mainita, että hallituksen jäsenet asuu roskisten lähellä.

7. em Vierailija

Tässä menee nyt sekaisin kaksi asiaa: vessan tai viemäriputkien tukkiutuminen kotona tai kotitalossa ja toisaalta tukokset vedenpuhdistamoissa. Uudehkoissa taloissa saa varmaan vedettyä vessasta alas vaikka mitä, mutta viimeistään vedenpuhdistamossa niitä tamponeja, talouspapereita sun muita nypitään sitten sihdeistä pois.

Jos tavallinen vessapaperi tuntuu menevän palasiksi liian helposti, kokeilkaa Lidlin vessapaperia. Olen siirtynyt siihen, sillä saa vaikkapa kissan oksennuksen siivottua lattialta sotkematta pikku kätösiään. Ja kyllä, oksennukset laitan vessaan.

Miksi muuten niistämispaperi, oli se sitten talouspaperia tai paperinenäliina, pitää laittaa vessaan? Eikös biojäte olisi oikeampi paikka? Äläkä sano, ettet jaksa viedä nenäliinaasi keittiöön asti, kun vessassa niistät nenäsi. Tässä voisimme siirtyä taas vanhaan aiheeseen vessaroskiksista, josta keskustellaan parissakin ketjussa sekä tällä palstalla että Kodinhoito-palstalla.

8. Siksi Vierailija

Kun ei ole sitä biojäteroskista eikä omaa takkaa jossa ne räkäpaperit voisi polttaa.

9. mää vaan Vierailija

Hei sinä, joka kirjoitit Minealle. Minä en ainakaan ""löydä"" tampoonin narua vessapaperin kanssa, sormin se on otettava, ja aika usein käy niin, että ote kuitenkin lipeää, kun sitä varovasti koittaa ottaa, ettei veret roisku ympäri pöntön reunoja ja sitten se tippuu pönttöön. Tai sitten se tippuu sinne jo siinä vaiheessa, kun istun alas.

10. minäkin vaan Vierailija

minä en kirjoittanut Minealle, mutta tulipa ajatus mieleeni.
    että jos tamponi putoo itsestään pönttöön, kun istuu, niin sitten sulla on se ollut liian kauan tai se on imukyvyttömämpi kun pitäisi. tiuhenna vaihtovälejä tai osta niitä Super -imukykyisiä Medium -merkkisten tilalle.
    Ja kyllä sen narun voi ottaa ihan ilman vessapaperiakin. Minä välillä, jos en löydä vessapaperilla narua, otan sormin ja toisessa kädessä kun on vessapaperi, pudotan sen siihen, kääräisen ja heitän roskiin. Ja ei: ei haise, kun vien vessan roskiksen näihin aikoihin vähintään kerran päivässä ulos. Aamulla lähtiessäni kouluun ja illalla lähtiessäni lenkille. Jos en muista niin heitän ne parvekkeelle odottaa muistin palautumista.
    Ja tuota en todellakaan minäkään ymmärrä, että talouspaperiin niistetään nenä. kyllä ihmisillä on vahva iho nenän alla kun mulla taas menee heti rikki vaikka käytän pehmeitä kertakäyttönenäliinojakin. en voisi kuvitellakaan niistäväni talouspaperiin. ja että nenäliinatkin pitää heitää vessanpönttöön. kyllä nämä paperinenäliinat ehkä voisi heittää, mutta talouspaperia en ikinä heittäisi.
    Varsinkin vanhemmissa taloissa on jatkuvasti viemärit tukossa näiden takia. Tiedän, sillä tuttavani on sellaisessa töissä, missä kongreettisesti on huomannut. ja ihmiset valittelevat minullekin asiasta että taas on vessa tukossa. sitten kun kyselee, niin saa kuulla että on sinne tullut heitettyä näitä ruoantähteitä (jopa Kalanruotoja ja perunaa!!!) ja talouspapereita + tamponeja. löytyipähän sieltä joskus nailonsukkahousut ja sukkiakin.
    - Voi elämä -

11. nea Vierailija

Ei minun nenäni kestäisi talouspaperiin niistämistä, ruvelle menee.
    Niistän aina vessapaperiin. Pala tai kaksi riittää oikein hyvin. Lambi on aika samaa laatua kuin Nessut.

Ja asiaan. Joskus jotain lievää ruokaa laitan vessanpönttöön, mutta muuten en mitään sinne kuulumatonta. Tämä lievän ruuan laittaminenkin tapahtuu vain silloin jos kompostisanko on just tyhjätty. Jos siellä on ennestään tavaraa niin sitten kaadan niiden päälle, imeytyy sinne.
    Asumme omakotitalossa ja on oma likakaivo. En todellakaan halua aiheuttaa tukoksia, koska niistä tulisi vain itselle laskua.

12. mää vaan Vierailija

minäkin vaalle; olen aika ""holottaja"" päivän, pari vuodon aikana, ja en ole niin super imukykyistä tamponia vielä löytänyt, mikä ei pahimpina päivinä jopa jo tunnissa tipu pönttöön, tai sitten siteeseen ihan vaikka työtuolilla istuessa se sinne itsestään liukuu.

13. heikkki Vierailija

vetäsin 3-metrisen lemmikki kooprani eilen pöntöstä alas. mahtaa naapurit säikähtää kun se kurkkaa pöntöstä. tai sit kooprani säikähtää talkkarin muijen peräpeiliä, hui.....

14. öö Vierailija

kyllä minun tamponi ja vanulappu pakkauksissa lukee että ne ovat hajoavia.

15. hajoaa ja maatuu Vierailija

se että pakkauksissa lukee että on hajovia, ei tarkoita sitä että ne ei tukkis viemäreitä, vaan että ne ylipäänsä maatuu. Yleisissäkin vessoissa lukee aina ohje ""ei tamponeita tai terveyssiteitä pönttöön"". No kukin tekee mitä lystää omassa kotonaan, kun kantaa seuraamukset.

16. Litium Vierailija

jotain sellasia nestemäisiä ruuantähteitä jotka ei roskapussissa pysy, kaadan pöntöön.
    talouspaperin voi aina viedä roskiseenkin samoin kun vanupuikot ja tampoonit. joku ne joutuu siellä puhdistamolla sieltä keräämään. Ajatelkaa sitä ennekun heitätte niitä pöntöön.

17. Huolestunut Vierailija

Joulun tienoilla aina lehdessä varoitellaan kinkun liemien viemäriin kaatamisesta. Se kun jämähtää ihan muutaman metrin aikana kiinni putkien reunoille ja siellä pysyy. Tämä koskee siis ihan keittiön viemäriä kuin vessanpönttöäkin. Sen jälkeen olen alkanut pohtia mihin ihmeessä noita pienempiä määriäkin kaataisi, kai ne samalla tavoin sinne jämähtää. Joulun tienoo on vain putkimiehille niin kiireistä aikaa että silloin panostavat varoitteluun. Ja ainut ohje lienee että kaataa johonkin maitotölkkiin tai purkkiin, antaa hyytyä huoneenlämmössä ja vie roskiin.

18. . Vierailija

Huolet,ei niitä jaksa kantaa mukana.

19. J Vierailija

Miksi se kinkun liemi pitäisi roskiin tai viemäriin heittää, kun se on tarkoitettu kastikkeen liemeksi tai muuten ruuan suolaamiseen tai maustamiseen. Ei tulisi mieleenkään heittää siitä yhtään hukkaan.

20. Klaara Vierailija

Samaa minäkin ihmettelen. Kinkun liemestä saa monet kastikkeet jos on iso kinkku. Kuorii vain rasvan pinnalta ja vaikka pienemmissä erissä pakastimeen jos ei kaikkea tarvitse yhdellä kertaa. Ei tarvi suolaa lisätä ja tulee hyvä kastike!

21. parannus 0:) Vierailija

Tästä ketjusta valistuneena laitoin tässä kuussa tampoonit roskikseen. Ihan oikeasti ennen luulin että ne voi laittaa pönttöön, muistaakseni jossain paketissa niin on lukenutkin.

Kyllä runsaimpana vuotopäivänä näytti vessa pari kertaa lähinnä teurastamolta, kun verta oli seinissä asti. Mulla ainakin se tampooni heilahtaa iloisesti narun päässä jos sitä ei tipauta suoraan pönttöön, ja roiskejälkiä tosiaan syntyy. Vaan helpompi kai se sitten on pyyhkiä seinät kun availla tukkeutunutta pönttöä. Melkoinen show joka tapauksessa, en tiennyt välillä pitäiskö itkeä vai nauraa.

Anteeksi vähän yökkö aihe. Valistuksenne on kuitenkin mennyt perille. En laita hiuksiakaan enää pönttöön, vaikka märkänä irtohiusten ujuttamineen heilurikantiseen roskikseen on lähestulkoon mahdotonta.

22. en kehtaa Vierailija

Epäreilua. Kai minä heittäisin sinne kaikki mahollisen, mutta ku ite joudutaan se kaivon (=on semmonen muovinen sukellusveneen näköinen pömpeli joka on upotettu meijän pihalle) tyhjennys maksaan ja sitten ku se paska-paavo tullee tyhjentään sitä hiukka hävettää ku se seisoo ja kattoo tarkkaan mitä sieltä nousee ""imuria"" pitkin. Seuraavaksi se menee kertoon naapurille että kuinka meillä käytetäänkin paljon paperia!!!!!!!! Joo ja jos sielä olis vielä niitä lihapullia ja makkarakastiketta?????

23. Höh! Vierailija

Mun tamppoonit on menny kaikki vessanpyttyyn ja siitä luoja ties minne, eikä koskaan ole putket tukossa ollu. Jos ne siitä tukkoon menee, niin silloin pitää kyllä tuotos nro 2 laittaa kans paperin mutkaan ja pistää roskikseen, onhan se nyt paljon isompi, eikä hajoa ihan hetkessä.

24. sinulle nimim. ""höh""
    ei se olekaan ainoastaan siittä koosta kiinni, mitä sinne vessanpönttöön voi laittaa.
    Katsos ihmisulosteet hajoaa herkemmin.
    Tamponit ovat valmistettu juuri siihen tarkoitukseen, että materiaali laajenee kostuessaan. Siihen perustuu näiden käyttötarkoituskin. Voit testata laittamalla kuivan tamponin vesilasiin ja kohta tamponi on puolet isompi kun käyttämättömänä.
    Näitä tamponeja kun vedetään vessanpytystä useampia päivässä. Saatika jos on perheessä yhtäaikaa useammalla käyttötarve.

Saman voit testata ulosteellasi, jos ilkeät. Huomaat eron, kumpi hajoaa nopeammin.?

Mutta omat ovat onneksi pyttynne.
    Minulla on onneksi vieraatkin olleet niin fiksuja että ovat laittaneet kuukautissuojansa asianmukaisesti vessan roskikseen.

25. tuota... Vierailija

Joku jo tuolla aiemmin mainitsi että se tamppooni turpoaa nesteessä ja kasvaa siis huomattavasti alkuperäistä isommaksi ja siten siis aiheuttaa tukoksia, mutta eikös se tamppooni sinne pöntöön heitettäessä ole jo toimittanut tarkoituksensa, eli imenyt nesteet ja turvonnut, eihän se siitä enää enempää turpoa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri