Vestibuliitti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kathrine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kathrine

Vieras
Aloitan uuden keskustelun, vaikka sama tarina löytyy myös"vulvodynia tms" -keskustelun alta. Tarkoituksenani, jotta mahdollisimman moni kyseisestä vaivasta kärsivä näkisi tämän. Ja jos löytyisi muita vestibulektomian(leikkauksen)läpikäyneitä tai siihen menossa olevia.

Kiputarinani..

Mun ongelmat alkoi useampi vuosi sitten(n5vuotta). Aluksi vielä pystyin harrastamaan seksiä, vaikkakin sen jälkeen teki kipeää. Huomasin että kipu on suuaukolla. Myös tamponien käyttö sattui. Silloinen gynekologini oli sitä mieltä että en kiihotu tarpeeksi ja muistutti esileikin tärkeydestä ja liukasteiden käytöstä. Lisäksi taisi määrätä hiivakapseleita. Sama toistui seuraavilla käynneillä. Jotenkin hänelle ei mennyt jakeluun että aivan varmasti yritin kaikkeni jotta ei sattuisi. Sitten tehtiin tautitestit: ei mitään. Itse otin netistä selvää mahdollisista kivun syistä ja kaikesta mikä voisi auttaa. Rahaa kului paljon gynekäynteihin ja itselääkityksiin(mm.estrogeenivoide,eri liukasteet, limakalvonhoitovoiteet/öljyt, emätinpuikot,maitohappobakteerit,tyrnikapselit).Osaa näistä olen käyttänyt kaikki nämä vuodet.Ja jo tässä vaiheessa ceridal(hoitoöljy)"tuli korvista ulos". Luin myös netistä vulvodyniasta ja vestibuliitista. Ehdotin lääkärilleni niitä. Hän sanoi, että ei voi olla. hän tunnistaisi kyllä jos kyseessä olisi vestibuliitti. Sain kuitenkin lopulta lähetteen naistenklinikan vulvapoliklinikalle. Siinä vaiheessa kipuni olivat pahentuneet ja yhdynnät olivat harventuneet(ehkä noin kerran kahdessa kuussa). Silloinkin kirveli ja poltteli ihan kamalasti ja emättimen suuaukko turposi umpeen.

Viimein naistenklinikalla lääkärini oli heti sitä mieltä että kärsin vestibuliitista. Limakalvoni olivat kuulemma silkkipaperin ohuet ja minulla oli nähtävissä kaksi lilahtavaa kipupistettä. (ne olin jo itsekin aikaisemmin löytänyt kokeilemalla ja peilin avulla). Lääkäri määräsi hiivalääkekuurin ja pilleritauon ja yllätys:ceridalia.(ei uskonut että olin käyttänyt kokoajan eikä auttanut. Ennemminkin se tuntui ärsyttävän limakalvojani). Myöhemmillä käynneillä todettiin että ne eivät olleet auttaneet.

Sain lähetteen fysioterapiaan. Itse fysioterapiasta minulla ei ollut mitään apua, koska lantionpohjanlihakseni eivät kovasta kivusta huolimatta krampanneet. pystyin rentouttamaan ja jännittämään niitä täydellisesti. Muutaman kerran kävin fysikaalisessa lähinnä juttelemassa. Ensimmäistä kertaa joku kuunteli minua ja ymmärsi. Fysioterapeuttini oli ihana ihminen ja sain itsekin paremman mielen. Naistenklinikalla otteet olivat vähemmän hellät ja sympatiat poissa. Lisäksi, kun se on opetussairaala, oli joka käynnillä muutama opiskelija mukana. Tuntui että olin vain esittelykappale.

Ja taas takaisin naistenklinikalle. Yhdyntää en voinut enää edes kokeilla. sormella hipaisukin poltti pitkään. samoin istuminen, pyyhkiminen ja välillä sattui vain seisoessakin. Klinikalla havaittiin että kipupisteeni olivat pahentuneet ja lisääntyneet(nyt oli 4 yhteensä). Tälläkertaa kokeiltiin kivuliasta etikkahappopenslausta. Siitä en havainnut olevan mitään apua. Seuraavalla kerralla oli vuorossa vielä kivuliaampi piikityshoito. Myöskään se ei edes hitusenkaan auttanut, vaikka kuinka toivoin. Lääkärini huomasi sen myös ja kysyi olenko valmis leikkaukseen,vestibulektomiaan, sillä se olisi viimeinen vaihtoehto. Siinä leikattaisiin hevosenkengän muotoinen limakalvoalue kokonaan pois ja vedettäisiin emättimestä uutta tilalle. Suostuin, enhän voisi näinkään elää. Leikkauksessa olisi kuitenkin omat riskinsä, eikä se ole edes ihan kaikkia auttanut. Tällöin aloitin uudelleen pillereiden syönnin(muiden oireiden takia ja että voisin siirtää kuukautisiani leikkauksen tieltä).

Odotin kauan leikkaukseen pääsyä. Nyt se on kuitenkin ohi. Siitä on yli kaksi viikkoa. Voin jo hieman paremmin. Välillä vielä koskee ja Istuminen tekee edelleen kipeää, mutta särkylääkkeitä ei enää tarvitse paljon syödä. Tällähetkellä emättimen suuaukkoni on vielä aika ummessa ja näyttää kamalalta(tikkejä ja muhkuroita). Leikkauksesta paraneminen saattaa viedä useammankin kuukauden. Onneksi avomieheni on pysynyt vierelläni kaikki nämä vuodet ja toivottavasti pysyy jatkossakin. En mitään muuta toivo, kuin että leikkaus olisi onnistunut ja vaivani poissa. Sekin pelottaa että jos saan saman vaivan myöhemmin takaisin(on kuulemma mahdollista). Tämän kuun lopulla menen 1.tarkastuskäynnille. Siellä ehkä selviää jo jotain kuinka on mennyt. Ja täytyy ottaa selvää, miten uusiutumisen välttäis. Oon kyllä valmis tekemään kaikkeni sen eteen.

Kiva jos jaksoit lukea vuodatukseni. Toivottavasti tästä oli jollekin hyötyä. Vastailen mielelläni jos tulee kysyttävää. Olisi mukava myös kuulla jos löytyy muita leikattuja.
Vaikka omissa hoidossani on pitänyt mennä näinkin viimeiseen vaihtoehtoon asti, olen iloinen teidän puolesta jotka olette saaneet helpotusta muista keinoista. Ja voimia jaksamiseen muille, jotka kivuista kärsivät.Se,mikä minuun ei auttanut voi kuitenkin toimia teillä.Toivon niin. Kai tähän joskus kätevämpi hoito keksitään ja toivottavasti useampi lääkäri opiskelee lisää ja osaa tulevaisuudessa diagnosoida vestibuliitin :)

Minulle on tehty vestibulektomia klo kuuden kroonisen haavan takia muutama vuosi sitten. Leikkaus onnistui hyvin eikä sen seurauksena ollut mitään ongelmia ja vaivani poistui. Toivottavasti leikkaus auttaa myös sinua! Voimia.

Itselläni ei ole vestibuliittia, vaan vulvodynian toinen alatyyppi, neuralginen kipu. Eli oireet ihan koko aika läsnä, kipua, kirvelyä, pistelyä, polttelua. Triptylistä ei ole ollut apua vaikka annos nostettu jo 60mg päivässä.

Seksiä siis voisin ihan hyvin harrastaa,koska yhdyntäkipua ei ole, mutta kirvelyn takia ei tulisi mieleenikään.

Voimat alkaa olla ihan loppu. Pakko kai päättää päiväni jossain vaiheessa, ei tällaisen kivun kanssa kertakaikkiaan voi loppuelämää elää :´(

Mä en oikein keksi edes mitä kirjottais. Kuulostaa todella ikävältä toi sun vaivas. Voin ainoastaan kuvitella miltä tuntuisi, jos omat kosketuskipuni jatkuisivat kokoajan ja varmaan vielä pahempina :(
Uskon ettei varmasti tulis mieleenkään seksi.

En oikein hyvin tunne tätä neuralgista vulvodyniaa. Jonkin verran olen siitäkin lukenut. Siinäkö ei ole mitään tiettyjä kipupisteitä? eikä siis esim.mitään leikattavaakaan.
Kauanko olet kipujasi joutunut kestämään? Eikö siihen ole mitään muuta hoitokeinoa kun tuo triptyl? ..ja sekään ei auta:(

Ootko ollut yhteydessä muihin samasta kärsiviin? Ite en näiden vuosien aikana oo jutellu kenenkään kanssa, jolla olis ollu sama ongelma.Kovasti oon ystävilleni asiasta jauhanu, mut eihän tätä ymmärrä, jos ei itsellä vaivaa ole. Nyt sitten vasta kirjotin tänne ja jotenkin tää avautuminen tekee hyvää.
Toivon että löydät itsestäsi lisää voimia jaksamiseen. Et ole yksin : )

Ja kk: ihana kuulla että sinuun auttoi : )
Kuinka kauan muuten vei täydellinen parantuminen?

Oon jo kerran parantunut vestibuliitista, mut tänä vuonna se on taas ruvennut vihoittelemaan. Näyttää siltä, että jostain syystä mulla herää tulehdus (runsaasti leukosyyttejä = DIV Paavosen mukaan) aina joskus ja se herättää sitten vestibuliittikivunkin. Lisäksi kuulun niihin, joille vestibuliitti aiheuttaa myös yliaktiivisen virtsarakon oireita, eli pissattaa koko ajan! Tämä on kuulemma tavanomaista niillä naisilla, joilla ne ylemmät kipupisteet lähellä virtsaputken suuta on pahemmat.

Oireiden alusta diagnoosiin meni kuusi vuotta sitten se tavanomainen vuosi, kun en millään meinannut saada lähetettä naistenklinikalle. Sen aikaa söin virtsarakkoa (muka) rauhoittavia lääkkeitä ja seksiä harrastettiin puuduttavan geelin ja kondomin kanssa (ah, kuinka eroottista). Naistenklinikalla mua hoidettiin vuosi. E-pillerit lopetin Paavosen käskystä heti. Sain neljä kertaa kortisonipiikit neljään kipupisteiseen ja samaan aikaan kävin fysioterapiassa aluksi kerran viikossa, myöhemmin harvemmin. Fysioterapialla saatiin virtsanpidätyspakon jäykistämät lantionpohjan lihakset rentoutumaan ja lievitettiin rakko-oireita ja kipuja sähköhoidolla. Vuoden projektin jälkeen olin terve (joskaan en ihan entiseni, mutta hyvin tyytyväinen kuitenkin).

Vuosi meni hyvin, sitten alkoi taas aristaa alapäätä ja virtsarakko ärsyyntyi. Heti Paavoselle ja piikit kahteen pisteeseen + rakkoa rauhoittavaa sähköä fysioterapiassa. Hoitui sillä kuntoon taas 1-2 vuodeksi.

Tiputteluvuotoon rasittuneena jouduin aloittamaan pillerit uudestaan 3v tauon jälkeen ja välillä ottamaan rakkoa rauhoittavaa sähköä. Pillereiden kanssa meni ihan hyvin noin vuosi ja sitten oireet alkoi tuolla aluksi mainitsemallani tulehduksella. Sain piikit kahteen pisteeseen ja Dalacin-kuurin + vielä Zidoval-kuurin kun tulehdus tuli heti takaisin. Puoli vuotta meni hyvin, tosin rakkoa rauhoittavaa sähköä muutaman kk jälkeen.

Salaperäinen tulehdus (DIV) ja yhdyntäkivut tuli takaisin 1kk sitten, Paavonen kokeili vestibuliittiin nyt penslausta (oli hiukan tuskallista..) ja antoi Zidoval-kuurin. Tulehdus ei mennyt sillä ohi (mut oireet helpotti lääkityksen ajaksi!) ja käytän vielä Dalacinin perään ja sitten kortisonipiikeille vaihteeksi. Sitten Dalacinia tai Zidovalia kerran viikossa estolääkitykseksi. Rakkoa joudun rauhoittamaan sähköllä koko ajan. Lisäksi käytän rakkoa rauhoittamaan Kentera-laastareita sekä Detrusitolia, mikä on kyllä aika turhaa. E-pillerit aion jättää nyt pysyvästi, koska lääkärin lupaus "90% varmuudella oireesi helpottavat" on sen verran hyvä!

Järkyttävän paljon tässä pitää luottaa siihen, että kyllä tämä taas ohi menee. Fysioterapeuttini on onneksi myös uroterapeutti ja seksuaaliterapeutti ja siellä käymisestä tulee aina paremmalle ja luottavaisemmalle tuulelle. Vestibuliittikin riittäisi, mutta nuo jatkuvasti kiusaavat virtsavaivat ottaa kyllä päähän tosi paljon! Aion seuraavaksi kokeilla akupunktiota rakon rauhoittamiseen, kunhan löydän oikean henkilön sitä antamaan. Vinkkejä saa antaa, kiitos.

Hei,

tiesittehän, että verkkoklinikalla on aiheella vestibuliiti myös keskustelua aiheesta ja liittymisohjeet vulvodyniasta kärsivien vertaistukiryhmän omalle sähköpostilistalle.

Aloitan uuden keskustelun, vaikka sama tarina löytyy myös"vulvodynia tms" -keskustelun alta. Tarkoituksenani, jotta mahdollisimman moni kyseisestä vaivasta kärsivä näkisi tämän. Ja jos löytyisi muita vestibulektomian(leikkauksen)läpikäyneitä tai siihen menossa olevia.

Kiputarinani..

Mun ongelmat alkoi useampi vuosi sitten(n5vuotta). Aluksi vielä pystyin harrastamaan seksiä, vaikkakin sen jälkeen teki kipeää. Huomasin että kipu on suuaukolla. Myös tamponien käyttö sattui. Silloinen gynekologini oli sitä mieltä että en kiihotu tarpeeksi ja muistutti esileikin tärkeydestä ja liukasteiden käytöstä. Lisäksi taisi määrätä hiivakapseleita. Sama toistui seuraavilla käynneillä. Jotenkin hänelle ei mennyt jakeluun että aivan varmasti yritin kaikkeni jotta ei sattuisi. Sitten tehtiin tautitestit: ei mitään. Itse otin netistä selvää mahdollisista kivun syistä ja kaikesta mikä voisi auttaa. Rahaa kului paljon gynekäynteihin ja itselääkityksiin(mm.estrogeenivoide,eri liukasteet, limakalvonhoitovoiteet/öljyt, emätinpuikot,maitohappobakteerit,tyrnikapselit).Osaa näistä olen käyttänyt kaikki nämä vuodet.Ja jo tässä vaiheessa ceridal(hoitoöljy)"tuli korvista ulos". Luin myös netistä vulvodyniasta ja vestibuliitista. Ehdotin lääkärilleni niitä. Hän sanoi, että ei voi olla. hän tunnistaisi kyllä jos kyseessä olisi vestibuliitti. Sain kuitenkin lopulta lähetteen naistenklinikan vulvapoliklinikalle. Siinä vaiheessa kipuni olivat pahentuneet ja yhdynnät olivat harventuneet(ehkä noin kerran kahdessa kuussa). Silloinkin kirveli ja poltteli ihan kamalasti ja emättimen suuaukko turposi umpeen.

Viimein naistenklinikalla lääkärini oli heti sitä mieltä että kärsin vestibuliitista. Limakalvoni olivat kuulemma silkkipaperin ohuet ja minulla oli nähtävissä kaksi lilahtavaa kipupistettä. (ne olin jo itsekin aikaisemmin löytänyt kokeilemalla ja peilin avulla). Lääkäri määräsi hiivalääkekuurin ja pilleritauon ja yllätys:ceridalia.(ei uskonut että olin käyttänyt kokoajan eikä auttanut. Ennemminkin se tuntui ärsyttävän limakalvojani). Myöhemmillä käynneillä todettiin että ne eivät olleet auttaneet.

Sain lähetteen fysioterapiaan. Itse fysioterapiasta minulla ei ollut mitään apua, koska lantionpohjanlihakseni eivät kovasta kivusta huolimatta krampanneet. pystyin rentouttamaan ja jännittämään niitä täydellisesti. Muutaman kerran kävin fysikaalisessa lähinnä juttelemassa. Ensimmäistä kertaa joku kuunteli minua ja ymmärsi. Fysioterapeuttini oli ihana ihminen ja sain itsekin paremman mielen. Naistenklinikalla otteet olivat vähemmän hellät ja sympatiat poissa. Lisäksi, kun se on opetussairaala, oli joka käynnillä muutama opiskelija mukana. Tuntui että olin vain esittelykappale.

Ja taas takaisin naistenklinikalle. Yhdyntää en voinut enää edes kokeilla. sormella hipaisukin poltti pitkään. samoin istuminen, pyyhkiminen ja välillä sattui vain seisoessakin. Klinikalla havaittiin että kipupisteeni olivat pahentuneet ja lisääntyneet(nyt oli 4 yhteensä). Tälläkertaa kokeiltiin kivuliasta etikkahappopenslausta. Siitä en havainnut olevan mitään apua. Seuraavalla kerralla oli vuorossa vielä kivuliaampi piikityshoito. Myöskään se ei edes hitusenkaan auttanut, vaikka kuinka toivoin. Lääkärini huomasi sen myös ja kysyi olenko valmis leikkaukseen,vestibulektomiaan, sillä se olisi viimeinen vaihtoehto. Siinä leikattaisiin hevosenkengän muotoinen limakalvoalue kokonaan pois ja vedettäisiin emättimestä uutta tilalle. Suostuin, enhän voisi näinkään elää. Leikkauksessa olisi kuitenkin omat riskinsä, eikä se ole edes ihan kaikkia auttanut. Tällöin aloitin uudelleen pillereiden syönnin(muiden oireiden takia ja että voisin siirtää kuukautisiani leikkauksen tieltä).

Odotin kauan leikkaukseen pääsyä. Nyt se on kuitenkin ohi. Siitä on yli kaksi viikkoa. Voin jo hieman paremmin. Välillä vielä koskee ja Istuminen tekee edelleen kipeää, mutta särkylääkkeitä ei enää tarvitse paljon syödä. Tällähetkellä emättimen suuaukkoni on vielä aika ummessa ja näyttää kamalalta(tikkejä ja muhkuroita). Leikkauksesta paraneminen saattaa viedä useammankin kuukauden. Onneksi avomieheni on pysynyt vierelläni kaikki nämä vuodet ja toivottavasti pysyy jatkossakin. En mitään muuta toivo, kuin että leikkaus olisi onnistunut ja vaivani poissa. Sekin pelottaa että jos saan saman vaivan myöhemmin takaisin(on kuulemma mahdollista). Tämän kuun lopulla menen 1.tarkastuskäynnille. Siellä ehkä selviää jo jotain kuinka on mennyt. Ja täytyy ottaa selvää, miten uusiutumisen välttäis. Oon kyllä valmis tekemään kaikkeni sen eteen.

Kiva jos jaksoit lukea vuodatukseni. Toivottavasti tästä oli jollekin hyötyä. Vastailen mielelläni jos tulee kysyttävää. Olisi mukava myös kuulla jos löytyy muita leikattuja.
Vaikka omissa hoidossani on pitänyt mennä näinkin viimeiseen vaihtoehtoon asti, olen iloinen teidän puolesta jotka olette saaneet helpotusta muista keinoista. Ja voimia jaksamiseen muille, jotka kivuista kärsivät.Se,mikä minuun ei auttanut voi kuitenkin toimia teillä.Toivon niin. Kai tähän joskus kätevämpi hoito keksitään ja toivottavasti useampi lääkäri opiskelee lisää ja osaa tulevaisuudessa diagnosoida vestibuliitin :)

Hei! Katherine!

Minulla on noin kaksi kuukautta jatkuneet aivan kästtämättömät kivut, kolme viikkoa sitten kävin paavosella, selvä vestibuliitti sekä mahd neuropaattinen myös. Triptylistä kivut eivät yhtään ole helpottaneet eivätkä myöskään penslauksesta. Hyvää vauhtia minusta tulossa täysi invalidi, elämä rajoittuu koko ajan lisää eikä istumisesta, kävelemisestä tai olemisesta tule enää mitään. Olisi kiva kuulla miten leikkauksesi meni, miten voit nyt. Itse kun pääsen sinne vasta vuoden päästä jos silloinkaan. Limakalvojen ja lantionpohjalihasten pitäisi olla "kunnossa" ainakin vielä, joten öljyistä tai fysioterapiasta, luontaistuotteista tuskin apua.

Viimeksi muokattu:

Kiputarinani..

Hei, kiitos että kirjotit sun tarinan! Miten sulla menee nykyään? Itselleni tehtiin samankaltaisen tarinan päätteeksi vestibulektomia viime keskiviikkona. Katsoin juuri ensimmäistä kertaa tikkejä, ja säikähdin rumaa ulkonäköä, toivottavasti se korjaantuu haavan parantuessa... Siksipä aloinkin etsimään muiden kokemuksia vestibulektomiasta. Olo on vielä aika epämukava, leikkauksesta kuitenkin alle viikko, mutta koitan olla positiivinen. Auttoiko leikkaus sinua?

Viimeksi muokattu:
Hei, kiitos että kirjotit sun tarinan! Miten sulla menee nykyään? Itselleni tehtiin samankaltaisen tarinan päätteeksi vestibulektomia viime keskiviikkona. Katsoin juuri ensimmäistä kertaa tikkejä, ja säikähdin rumaa ulkonäköä, toivottavasti se korjaantuu haavan parantuessa... Siksipä aloinkin etsimään muiden kokemuksia vestibulektomiasta. Olo on vielä aika epämukava, leikkauksesta kuitenkin alle viikko, mutta koitan olla positiivinen. Auttoiko leikkaus sinua?

Muistin tämän vaivan pitkästä aikaa ja päätin kirjoittaa tänne rohkaisumielessä teille, jotka vielä painitte kipujen kanssa:

Minulla kaikki alkoi 12-vuotiaana, jolloin kipuja kesti noi vuoden. Gynekologista tutkimusta ei tehty, kivut(joita siis esiintyi ilmen mitään rasitusta/syytä) lähtivät itsestään pois.

Parikymppisenä sain sitten lukuisia virtsatieinfektioita, antibioottikuureja ja hiivatulehduksia ja kivut palasivat. Söin tulloin myös e-pillereitä. Kivut olivat pahempia yhdynnän aikana/jälkeen, mutta niitä saattoi olla myös muuten vaan. Oli päiviä, jolloin en voinut kirvelyn vuoksi lähteä kotoa. Tiedätte varmasti itsekin, miten vaivalloista ja tuskaista elämä kipujen kanssa on, joten en kuvaile tässä enempää.
Tätä kesti aaltomaisesti ehkä n. 3 vuotta, silloin sain Kätilöopistolta vestibuliitti-diagnoosin. Kerran penslattiin, se ei muistaakseni auttanut ainakaan mainittavasti.
Lopetin pillerit, jotka tuntuivat pahentavan tilannetta huomattavasti. Hiivaa hoidin Diflucanilla (1 kapseli), jonka perään otin 7 päivän Lactal-kuurin. Opin välttämään virtasatieinfektioita ottamalla yhdynnän tai kylpemisen jälkeen C-vitaaminia tai karpalokapseleita. Lisäksi minua auttoi runsas juominen, jotenkin täysi rakko ja virtsan laimentuminen tuntuivat auttavan kirvelyyn. Kun olin ollut kuukausia ilman pillereitä, antibiootteja ja hiivaa tilanne alkoi parantua ja kipuja oli yhä harvemmin.

Nyt oikeita kipuja ei ole ollut 5,5 vuoteen, eikä toivottavasti enää tulekaan. Hyvin harvoin (1-2 x vuodessa) tunnen pientä kirvelyä, mutta juon silloin heti runsaasti ( 1litra) vettä ja kipu menee sillä pois.Olen myös saanut lapsen, lukuunottamatta raskauden alussa ollutta paria tuskallista päivää, en ole sen koommin kärsinyt kivuista. En ole myöskään toteuttanut mitään kunnianhimoisia diettejä, mitä nyt joskus yritin vähän rajoittaa sokerin käyttöä. Pilleritä en ole syönyt vuosiin, enkä aio enää koskaan aloittaa.

Vuosi sitten minulla oli virtsatietulehduksen poikanen (en tarvinnut antibiootteja, meni pois paljolla happaman juomisella), jonka seurauksena minulla oli n. 2 viikon ajan ilmeisesti yliaktiivinen rakko. Onneksi lääkäri osasi heti antaa hyvän neuvon ja käski majoittautumaan kotiin ja juomaan tolkuttomasti (vähintään 3 litraa päivässä) ja pyrkimään pidättämään niin kauan kuin mahdollista, jotta rakko tottuisi suuriin nestemääriin. Tämä auttoi, vaiva oli kolmessa päivässä poissa.

Toivon, että tästä kirjoituksesta oli apua niille, jotka pelkäävät etteivät kivut koskaan lopu. Uskon, että se on monissa tapauksissa mahdollista, mutta ne, jotka ovat päässeet eroon vaivastaan, eivät enää muista tulla raportoimaan siitä keskustelupalstoille ja niin syntyy käsitys, että koko tilanne on toivoton. Toivottavasti tekin pääsette kivuista pian eroon!

Viimeksi muokattu:
Itselläni on ollut kipuja mirenan kanssa,tajuttomuuteen asti.
Kun mirena -hormoniehkäisin poistettiin, katosivat kivutkin.
Minipillerit ovat olleet sopiva ehkäisy, mutta yhdyntöjen vähälukuisuuden vuoksi en käytä ehkäisyä.
Tuollaiseen kipuisuuteen suuaukolla tulisi mieleen Apo-morfiinit, tms. verenkiertoa piristävät salvat, voiteet.
Myöskin bebanthen rasvaisempi kreemi on auttanut hyvin.

Pissatulehdukset hoidetaan huolellisesti, sekä seksivälineistö tulee aina käytön jälkeen puhdistaa huolella.Alusvaatteet kannattaa pestä hajusteettomilla, sensitive pesuaineilla.

Minulla on kaksi alatiesynnytystä, todella kivuliaat, mutta synnytyksethän ovat.Naisen synnytettyä alakautta kehoa luonnollisesti valmennetaan jo ennen synnytystä täydelliseen muutoksen synnytyskanavan osalta, muutos on täydellinen.

Lantionpään lihasten harjoittelu päivittäin helpottaa kipua, kuten sata supistusta päivässä.Supistukset on helppo tehdä ja jumppaus on huomaamatonta.

Itselläni on ollut kipuja mirenan kanssa,tajuttomuuteen asti.
Kun mirena -hormoniehkäisin poistettiin, katosivat kivutkin.
Minipillerit ovat olleet sopiva ehkäisy, mutta yhdyntöjen vähälukuisuuden vuoksi en käytä ehkäisyä.
Tuollaiseen kipuisuuteen suuaukolla tulisi mieleen Apo-morfiinit, tms. verenkiertoa piristävät salvat, voiteet.
Myöskin bebanthen rasvaisempi kreemi on auttanut hyvin.

Pissatulehdukset hoidetaan huolellisesti, sekä seksivälineistö tulee aina käytön jälkeen puhdistaa huolella.Alusvaatteet kannattaa pestä hajusteettomilla, sensitive pesuaineilla.

Minulla on kaksi alatiesynnytystä, todella kivuliaat, mutta synnytyksethän ovat.Naisen synnytettyä alakautta kehoa luonnollisesti valmennetaan jo ennen synnytystä täydelliseen muutoksen synnytyskanavan osalta, muutos on täydellinen.

Lantionpään lihasten harjoittelu päivittäin helpottaa kipua, kuten sata supistusta päivässä.Supistukset on helppo tehdä ja jumppaus on huomaamatonta.

Heippa kaikki kanssakärsijät!

Vestibulektomiasta on nyt kulunut yli puoli vuotta. Kauanko teillä muilla kesti parantua? Tuntuu edelleen että paikat aristavat, olenko sittenkään päässyt vaivastani eroon? Lääkärini sanoi alkuvaiheessa että voisin käyttää puuduttavaa lidocain-geeliä (tai miten se kirjoitetaankaan), ja mietin, joudunko käyttämään sitä ikuisesti. Kun hoidot aloitettiin ennen leikkausta, minulta otettiin hormoniehkäisy pois. Siitä kuitenkin seurasi, että vuodin verta 3,5 viikkoa kunnes lääkärini tuumasi, ettei tämä toimi, ja hormonit on otettava takaisin jotta en vuoda jatkuvasti. Tämä oli melko masentavaa, varsinkin kun mietin nyt, johtuvatko aristelut hiivasta, johon minulla on taipumus. En tiedä mitä tässä pitää tehdä, kohtuko pitää poistaa...

Viimeksi muokattu:
Ajattelin avautua tälle palstalle kun olen itse saanut tietoa vulvodyniasta ja vestibulektomiasta tämän kautta.

Mulla todettiin vulvodynia pari kolme vuotta sitten. Sain lähetteen polille, jossa vakuutettiin, että minulla oli lievä vestibuliitti ja että se paranisi helposti. Jatkoin hoitoa fysioterapiaan. Siellä hoito oli lähinnä lantionpohjan lihasten treeniä ja lihasjännityksen mittausta. Koko aikana fysioterapeutti ei minuun koskenut ja selitteli, kuinka minun pitäisi hoitaa muut (mielenterveys) ongelmani kuntoon. Sain apua kuitenkin yliaktiiviseen rakkooni pidätysharjoituksilla, vaikka itse VB kivut eivät hellittäneet yhtään. Kokeilin kaikkia löytämiäni puudustusvoiteita (EMLA ja Xylocain) mutta niistä ei ollut apua. Sain myös polilta reseptit niin SSRI lääkkeille kuin triptylille, noritrenille ja lyricalle jotta kipukynnykseni nousisi. Lyricasta oli apua muutaman päivän ajan annoksen noston jälkeen, kunnes kivut palasit, ja pää meni sekaisin, joten se oli pakko lopettaa.

Minulla on usein hiivatulehdus ja polilta määrättiin myös hiivan hoitoon Diflucania, jolle tosin huomasin pian olevani yliherkkä, joten en sitäkään saisi oikeastaan syödä kovin paljoa. Hiiva kuitenkin vaivaa, joten sen suhteen tunnen olevani umpikujassa. Lääkkeen kanssahan ei saisi syödä Triptyliä tai Noritrenia, mutta niitä vaan lääkäri määräsi. (Myöhemmin muistin että sehän oli se sama lääkäri joka oli luullut mun hiivaa kondyloomaksi...)

Muutettuani toiselle paikkakunnalle pyysin polilta lähetteen Naistenklinikalle Paavoselle, koska häntä oli kovasti kehuttu. Minut laitettiin heti ensimmäisellä käyntikerralla leikkausjonoon, mutta Noritreniä ei lopetettu. Lopetin sen myöhemmin itse päästyäni kuukausien yritysten jälkeen mielenterveyspuolen hoitoon.

Nyt on vestibulektomia takana päin ja kävin ekassa tarkastuksessa. Leikkaus onnistui kuulemma hyvin vaikka minulla olikin komplikaatioita, mm. verenvuotoa ja kovia, kovia kipuja. Ensimmäisestä viikosta en muista mitään, sillä kipulääkkeet eivät vaikuta minuun kovin tehokkaasti ja söinkin niitä huomattavasti yli ohjeiden annettujen määrien. Lisäksi söin rauhoittavia, sillä ne vähensivät lääkkeiden kanssa kipuja.
Toinen viikko alkoivat sanoin kuvaamattomat kivut, jotka tulivat etenkin iltaisin kohtauksittain. En pystynyt liikkumaan kohtausten aikana, enkä uskaltanut kääntyä vuoteessa, koska pelkäsin kipujen tulevan. Lisäksi rakkoni aktivoitui ja vaihtoehtona oli kivuiasta pidätystä tai kivuliasta vessassa käymistä. Mitä tahansa teinkin koin suuria kipuja. Kävin päivystyksessä poistattamassa tikkejä, ja luvan tähän antoi lääkäri, joka tekee VB leikkauksia. Olin myös syönyt kaikki rauhoittavani, ja jouduin lopettamaan mielialalääkkeeni ennen leikkausta, joten mielialani vaihtelivat suuresti ja koin kivut todella pahoina ja tunsin oloni hyvin epätoivoiseksi. Minusta tuntui että olin jäänyt yksin kipujeni kanssa.

Kävin ensimmäisessä tarkastuksessa, ja lääkäri oli suorastaan vihainen, kun olin käynyt poistattamassa tikkejä ja että olin ylipäätään käynyt päivystyksessä. Lisäksi hän kieltäytyi selittämästä, miksi leikkauksen jälkeen tehdään noita palpitaatioharjoituksia, eli hierotaan sitä aluetta. Olisin halunnut tietää, tai edes, että olisi selitetty. Vastaukseksi sain että koska niin tehdään. Koin oloni hyvin ahdistuneeksi jo silloin. Valitin myös kipukohtauksiani, mutta lääkäri käski kestää kivut vaikkein juurikaan pysty liikkumaan silloin kun ne iskevät. Muuten olin kuulemma parantunut hyvin. Muuten tuntui, että potilasta ei naistenklinikalla juuri kuunnella. Plussaa kuitenkin annan sille hoitajalle, joka minulla oli leikkauspäivänä. Hän oli ihana ja jaksoi kuunnella, ja antoi minulle paljon voimia.

Toivottavasti jaksan tästä jotenkin eteenpäin, sillä pystyn tuskin nukkumaan ja aktivoitunut rakkoni häiritsee todella paljon, etenkin kun kipulääkkeet keräävät nestettä niin paljon että näytän ilapallolta ja ihmiset kyselevät, koska saa onnitella. :( Itse leikkauksesta minulle jäi niin huono maku, että kadun siihen osallistumista enkä sitä voi suositella kenellekään. Jos vain voisin kääntää aikaa taaksepäin ja perua koko leikkauksen, kestäisin mieluummin vaikean vestibuliitin kuin leikkauksen aiheuttamat kivut.

Hei! Haluan tsempata kaikkia kyseisestä vaivasta kärsiviä, ja kertoa oman tarinani. Kaikki alkoi muutamista satunnaisista hiivatulehduksista kesän/syksyn aikana.. Kesän jälkeen oireita alkoi ilmestyä lisää ja huomasin itse kärsiväni toisinaan yhdyntäkivuista. Tässä vaiheessa kivut olivat kuitenkin niin lieviä ja satunnaisia, että ajattelin sen olevan ohi menevää. Pikku hiljaa vaivat alkoivat pahentua: etenkin yhdynnän alku tuntui tuskalliselta ja yhdynnän jälkeen kirvelyn sekä polttelun tunne voimistuivat. Aloin myös huomaamaan kuinka huonoon kuntoon limakalvoni olivat menneet (joskus pieniä haavaumia, punoittavat ja kuivat). Vihdoin marraskuussa 2011 tajusin huolestua omasta terveydestäni, koska kipu sekä painon tunne alavatsalla alkoi olla jatkuvaa eivätkä oireet helpottaneet vaan päinvastoin pahenivat. Päätin itse hakeutua samantien yksityiselle. Ja vielä lisätäkseni tähän: Minulla ei koskaan ole ollut yhdyntäkipuja tai vastaavia vaivoja ennen tätä tapausta. Olin myös todella huolissani kuinka parisuhteeni käy, koska se oli ollut jo tässä vaiheessa toisinaan koetuksella.

Kaksi kertaa kävin yksityisellä turhaan, sillä sain molemmilla kerroilla väärän diagnoosin. Ensimmäisellä kerralla kyseinen naislääkäri ei oikein tahtonut kuunnella minua ja hän heitti syyksi endometrioosia sekä muutamia muita mahdottomia ajatuksia. Tiedän itse tarkalleen millainen esim kyseinen vaiva on, sillä eräs tuttavani kärsii tästä. Noh joka tapauksessa... Lopulta sain kuitenkin kuurin jonkinlaiseen tulehdukseen (?), josta en tarkemmin vielä tiedä. Lääkäri selitti hyvin ympäri pyöreästi eikä oikein halunnut uskoa minua, kun kerroin oireistani tarkasti ym tilanteeseen liittyen tai ainakin hän antoi ymmärtää näin. Sanoin myös suoraan etten uskonut kärsiväni endometrioosista.

Lääkekuuri ei auttanut vaivoihini vaan jouduin palaamaan tammikuussa 2012 yksityiselle uudelleen, mutta tällä kertaa toiselle gynelle. Hän kuunteli minua tarkkaan, kun kerroin tarkasti oireistani ym ja tutki minut perusteellisesti (uä, verikokeet jne). Mitään selkeää ei kuitenkaan löytynyt ja kaikkien kokeidenkin perusteella olin mukamas terve, vaikka siltä minusta ei todellakaan tuntunut. Toisen tutkimuksien aikana oireet antoivat kuitenkin ymmärtää, että tulehdus olisi jokin pahempi tulehdus hiivan lisäksi. Lääkäri oli ymmällään eikä osannut siis antaa minulle selvää diagnoosia, vaan taas ympäri pyöreästi selitettiin, että jokin tulehdus siellä jyllää jne. Noh sitten söin tulehduslääkekuurin ja hiivalääkkeen, minkä ansiosta vaivani paranivat noin viikoksi. Minulla ei ollut minkäänlaisia kipuja tai muita vaivoja viikkoon ja ehdin jo helpottua, että nytkö se olisi ohi... mutta ei. Sitten oireet palasivat ja vielä hieman pahempina.

Tämän jälkeen päätin, etten enää mene kyseiselle yksityiselle, koska en näytä saavan siellä oikeanlaista apua ja aloin itse selvittää asioita. Tiedän kuulostaa hölmöltä alkaa leikkiä itse salapoliisia, koska netistä löytyy kaiken maailman roskaa, mikäli yrittää itselleen diagnoosia löytää.. En kuitenkaan enää voinut vain istua ja odottaa. Minun oli pakko löytää vastauksia edes jostakin. Selailin päiväkausia eri sivuja ja surffailin netissä, kunnes eräänä päiväni silmiini osui sana: Vulvodynia. En ollut edes ennen kuullut koko vaivasta, mutta siitä luettuani tunnistin tekstistä heti kaikki oireeni. Kyllä, tuntuu ja kuulostaa todella mahdottomalta myös minun mielestäni. Näin siinä kuitenkin kävi. Tämän jälkeen aloin selvittää enemmän asioita vulvodyniasta ja loppuen lopuksi kiinnitin huomiota useassa tekstissä nimeen Päivi Tommola. Hän työskentelee yksityisellä Helsingissä ja on alan asiantuntija. Kun kaikki alkoi olla vihdoin jokseenkin selvää, en epäröinyt hetkeäkään varata aikaa Päivi Tommolalle. Maksoi mitä maksoi, mutta nyt minulla oli tunne, että voisin vihdoin saada apua.

Helmikuussa 2012 hakeuduin Päivi Tommolan vastaanotolle Helsinkiin, ja lievästi sanottuna minua jännitti niin mahdottoman paljon. Saisinko vihdoin apua vaivaani vai onko kaikki taas turhaa ja olen ajautunut harhateille.. vastaavanlaisia kysymyksiä pyöri päässäni, kunnes pääsin Päivin luo. Olin listannut tarkkaan kaikki asiat kyseisistä vaivoista: Mistä alkoi, miten alkoi, millaisia vaivoja, milloin olen käynyt lääkärissä, mitä lääkkeitä syönyt ym. Kaikki kerrattiin lääkärin kanssa _hyvin_perusteellisesti_. Paperin luettuani lääkäri katsoi minuun ja totesi, että on hyvin jäljillä ja luulee tietävänsä mikä minulla on. Jo tässä vaiheessa tuntui, että kivi putosi sydämeltäni! Sitten hän tutki minut.. tehtiin mm pumpulipuikkotesti (nimestä en ole ihan varma, mutta paineltiin ns kipupisteitä) ja otettiin muutamat näytteet. Hiivaa ei enää ollut, mutta kaikki muu johti vestibuliittiin ja näin sain oikean diagnoosin. Ja miten helpottava tunne se olikaan!

Helsingissä käynnin jälkeen olen hoitanut itseäni pidempi aikaisella hiivakuurilla ja käytin myös emätinvoide Dalacinia kahden kuurin verran. Tämän lisäksi olen syönyt tyrniöljykapseleita, maitohappobakteereita ja käyttänyt päivittäin 2-3 kertaa Acon cleansing oilia, ja kyseistä tuotetta todellakin suosittelen kaikille! Sen lisäksi ehkä hieman hömppäjuttuna voin mainita, että juon myös paljon karpalomehua ja käytän maitotuotteita esim. piimä ja maustamaton luonnonjogurtti (sanotaan, että voivat hieman auttaa). Nyt voin iloisesti todeta toipuvani hyvin. Limakalvoni ovat hyvässä kunnossa eikä minulla ole ollut enää ollenkaan kipuja tai muita vaivoja. Seksi maistuu taas ja voin myöntää nauttivani siitä jälleen. Minulla on vielä muutama kontrollikäynti, joten en silti usko, että tämä olisi vielä täysin ohi.. Aion myös jatkossa huolehtia itsestäni samalla tavoin kuin nyt jottei tilanne enää uusiutuisi.

Tsemppiä kaikille ja vaivasta voi oikeasti parantua!! Älkää luovuttako :)

Ette tiedäkään kuinka itkin kun luin tämän viestiketjun. Kaikki oudot oireeni käyvät yhteen edellä mainittujen oireiden kanssa.

Oma oireiluni alkoi mahdollisesti kun aloitin pillerit. Taisipa vielä alkaa kun siirryin yhdistelmistä minipillereihin. Ehdin harrastaa seksiä noin puoli vuotta (miltei joka päivä, joskus monta kertaa päivässä :D = tämä tuntuu niin absurdilta nykyyän), kun kipuilu alkoi (tosiaan samoihin aikoihin aloitin Cerazeten). Aluksi kipua oli vain seksin alussa ja se meni ohi, kun tarpeeksi jatkoi tai läträsi liukuvoidetta. Ajan kuluessa siitä tuli ylitsepääsemätöntä. Ei hellitä seksin missään vaiheessa. Ei liukuvoiteilla tai vaikka tunnin mittaisilla esileikeillä. Ilman kondomia kivut ovat suurempia ja etenkin jälkikirvely on todella kamalaa. Muutamaan vuoteen ei siis seksiä ole ollut hirveästi, koska nuo Cerat ja kivut veivät minulta kaikki halutkin. Taisinpa saada vielä masennuksen ja monta muutakin oiretta noista cerazeteistä. Yhdyntää tulee harrastettua suunnilleen kerran 3 kuukauteen ja joka kerta se on yhtä kamalaa..

Lisäksi tosiaan minulla on alkavaa virtsankarkailua ja todella yliaktiivinenrakko (tunnissa voin helposti käydä 6!! kertaa vessassa) ! ja olikin todella mielenkiintoista lukea, että se on tyypillistä vestibuliitissa, itse kun luulin tulevani jo hulluksi kaikkine oireiluini.

Tosiaan gynellä on juostu aika paljon. Papoista löydetty epätyypillistä atypiaa ja tulehduksia. Yksityisellä diagnosoitiin vestibuliitti pumpulipuikkopistely- kokeella. Sieltä sain ohjeet pitää taukoa pillereistä ja pidinkin sen perus 3kk, mutta en juurikaan huomannut muutosta.

Tuntuu, että ainoat muutokset kipuihin on tulleet antibioottikuurien aikana, joita olen syönyt mihinkäs muuhunkaan kuin koko aika uusiutuvaan HAAROVÄLI paiseeseen :D Alkaa tässä siis vitsit jo loppumaan... Miten sitä voikaan tuntea itsensä halutuksi naiseksi näin inhottavien vaivojen kanssa?

Pillereitä tosiaan syön kaikesta huolimatta, koska kuukatiseni kestävät sen 6-14 päivää ja kivut ja vuoto ovat täysin sietämättömiä. Sairaslomaa kun ei viitsti kerran kuussa pyytää kuukautisten takia, opiskeluoikeudenhan siinä pian menettäisi.

Olen tosiaan 20-vuotias ja onneksi parisuhteessa. Mutta ikävä kyllä puolisoni on hyvinkin viriili, joten totta kai tämä aiheuttaa suurta stressiä minulle.

Huomenna on aika naistentautienpolikliniikalle ensimmäistä kertaa. Ajan sain koululääkäriltäni, yksikään gyne ei ole edes ehdottanut moista (tai lisätutkimuksia) vaan ovat vain sanoneet, että joskus nuoria sattuu...

Mikä näissä naistenvaivoissa on kun niitä ei oteta tosissaan?

Googlasin sanan "Vestibuliitti", katsottuana "Marja Veitola yökylässä" -ohjelmasta jakson, jossa hän vieraili Saara Aallon luona. Saara kertoi sairastaneensa juuri tätä kamalaa vaivaa eikä kukaan osannut häntä auttaa, kunnes hän luki terveellisestä ravinnosta. Hän kertoi jättäneensä siitä paikasta kaiken epäterveellisen ruoan ja varsinkin karkit, joita söi paljon. Ja muutamassa viikossa tämä vaiva häipyi hänen elämästään. Olisikohan tästä mitään apua edes jollekin? Toivon sydämestäni että olisi <3

Yhteistyössä