Hae Anna.fi-sivustolta

veteraanin hautajaiset?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä niinuli-, 23.09.2007.

1. niinuli- Vierailija

Meille on tulossa pappani hautajaiset joka on vanha sotaveteraani. Hän ei kuitenkaan ollut mukana missään sotavereraanien yhteisissä järjestöissä ym. Nyt on tullut sukulaiseteni kesken kinaa kukkalaitteesta joka laitetaan arkun päälle. Tietääkö ketään onko kukkalitteen välttämättä oltava sini valkoinen. Hautaustoimistossa ei ainakaan mainittu mitään asiasta vaikka tiesivät vainajan olevan sotaveteraani.

2. ei pakollinen Vierailija

Eihän kukkien väri ole mikään pakollinen, mutta YLEENSÄ sotaveteraaneilla on kukkien väri sinivalkoinen.

3. Siitä ei ole mitään sääntöä. Eikä edes mitään yleistä käytäntöäkään ole.

Omaiset laittavat sellaisen kukkalaitteen kuin tahtovat. Sotaveteraanius ei määrittele mitään siinä asiassa, eikä mikään muukaan asia, mikä jotenkin liittyy vainajan elämään tai elämäntyöhön.

Jos pappasi kuului sotaveteraani- tai rintamamiesliittoon, sieltä voi tulla liiton edustaja hautajaisiin, ja heillä on sitten joku kukkalaite, joka on sinivalkoinen.

Luulisi muuten, että pappasi kuului kuitenkin johonkin liittoon, vaikka ei olisi sen toimintaan mitenkään osaa ottanutkaan. Ainakin rintamapalvelutunnus hänellä varmasti oli, koska sen perusteella sai eläkkeeseen jonkun lisäosan.

4. tytär Vierailija

Minun isäni hautajaisiin pyydettiin muutama sotaveteraani paikalle, vaikkei isäni tietääkseni mitenkään osallistunut sotaveteraanitoimintaan. Veteraanit toivat arkun päätyyn havuista tehdyn seppeleen. Ele oli mielestäni kunnioittava ja kaunis musiikkineen ja kaikkineen. Muistaakseni äitini halusi valita kukkalaittensta punaisita ruusuista, minä valkoisita kalloista. Arkun päällä oli sinivalkoista ja arkku oli ns. sotaveteraaniarkku, jossa on siniset raidat, joten valkoiset kukat sopiva hyvin.

5. lapsenlapsi Vierailija

Minäkin olen aina nähnyt, että veteraanit tuovat arkun päätyyn nimen omaan havuseppeleen. Usein myös veteraanikuoro laulaa toisen veteraanin hautajaisissa, mutta tätä pitää pyytää erikseen. Omaisten kukkalaite saa tosiaan olla minkä värinen tahansa.

6. Sinivalkoinen Vierailija

Arkku todellakin on valkoinen jossa on sininen, kapea risti. Kukkalaite ei tietysti ole oltava sinivalkoinen mutta me aikanaan katsoimme että se oli kunnioitus Pappaamme kohtaan. Hänhän oli hyvin isänmaallinen ja taistellut useamman sodan.
    Olen itse sitä mieltä että laitteet ym valitaan vainajan eikä antajan mieltymysten mukaan. Voihan jokainen sooloilla omien toiveiden pohjalta mutta me halusimme kunnioittaa vainajaa loppuun asti. Voihan laitteeseen lisätä luonon materiaaleja ym sen mukaan kuin haluaa mutta että perusajatus säilyisi eli meidän tapauksessa Pappamme rakkaus ja teot isänmaamme puolesta ja sitä mielestäni kertoo arkun väri ja kukat!

7. Kaikki kukat käy Vierailija

Arkun päälle voi oikein hyvin laittaa vainajan lempikukkia, olivat ne minkä värisiä tahansa.

Se veteraaniasia tulee sitten esimerkiksi siinä, että pyydetään paikallisesta järjestöstä edustajat. Monella paikkakunnalla edustustehtävät on jo siirretty varsinaisilta veteraaneilta muille ihmisille. Veteraanit eivät enää jaksa hoitaa yhä runsastuvia hautajaisia.

Veteraanien muistaminen on yleensä työ havuseppele sinivalkoisin nauhoin. Asiat selkiytyvät, kun ottaa yhteyttä.

8. omainen Vierailija

Meillä oli hautajaisissa vielä veteraaneja laulamassa kappelissa tuon vetaraanien iltahuudon, voisihan se olla joko nuorempi mieskuorokin, tai levyltä. Tuo iltahuuto oli todella juhlava . Sitten veteraanit laskivat oman seppeleensä.
    No veteraanit vanhenevat, mutta tuo iltahuuto säilyy, liittäkää se tavalla tai toisella hautajaisiin.

9. omainen Vierailija

Iltahuuto , kas tässä se vielä

http://www.autolyrics.com/lyrics/for/Veteraanin_Iltahuuto/by/Marssit

10. Tytär Vierailija

olisi varmaankin, www.rintamaveteraaniliitto.fi, paikka mistä voisi kysyä. Muuten olen samaa mieltä , että kukat voi valita vapaasti.

Itse olen hoitanut 1919 syntyneen isäni hautajaiset, hän oli myös rintamaveteraani. Isäni osallistui aika vähän veteraanitoimintaan, kävi joissakin tapaamissa, retkillä, ja pikkumatkoilla.

Rintamaveteraani tosiaan tarkoittaa, että vainaja on osallistunut sotatoimiiin rintamalla. Suomessa on kaksi järjestöä, tarkoitat ilmeisesti Rintamaveteraaniliittoa, jonka merkki on maapallo, soihtu, ja sotilaspäähine.

Otin yhteyttä Rintamaveteraaniliittoon kun laadin isäni kuolinilmoitusta lehteen. Laitoimme kuolinilmoitukseen myös Rintamaveteraani - symbolin, siis tämän maapallomerkin. Liitosta sanottiin, että merkkiä ei pitäisi koskaan laittaa vainajan nimen yläpuolelle !!?? vaikka hyvin usein merkki on kuolinilmoituksessa nimen yläpuolella. Vähän minua silloin ihmetytti ko. asia, mutta laitoimme merkin liiton ohjeiden mukaan, vähän vainajan nimen alapuolelle vasemaan sivuun. Isäni ei kuulunut kirkkoon joten kuolinilmoituksen vasemmassa reunassa oli linnut ja rintamaveteraanimerkin symboli.

Merkki tuli myös isäni hautakiveen, ja pakko sanoa, että merkki velvoittaa, siis joku meistä sisarruksista käy aina Itsenäisyyspäivänä, ja tietenkin Veteraanien muistopäivänä viemässä kynttilän haudalle.

11. Keijuli59 Vierailija

Isäni, sotaveteraani kuoli viime kesänä 87-vuotiaana. Hänen siunaustilaisuudessaan pappi lauloi tuon veteraanin Iltahuudon. Sattui olemaan erittäin kaunisääninen pappi ja laulu on niin upea, että tuli ihan kylmät väreet. Tuo laulu oli isäni toivomus.
    Tuosta sinivalkoisesta teemasta en kyllä minäkään tiennyt "tavallisen" sotaveteraanin (onko sellaista olemassakaan..?) mitään vaikka muuten melko tarkkaan olen perillä eri tradioista tai otan niistä selvää tarvittaessa. Mielestäni näille nimekkäämmille tai aktiivisesti veteraanitoiminnassa olevilla saatetaan tuota sini-valkoista ristiä yms. käyttää mutta muuten veteraanit haudataan aivan kuten halutaan kukkalaitteita myöten.
    Isäni poltettiin ja uurnassa oli sotaveteraani tunnus.

12. miten se menikään Vierailija

On sotaveteraaneja ja rintamamiehiä. Toiset ovat oikealta ja toiset vasemmalta puoluekentästä. Kovin aktiivista tuo puolueasia ei näissä liitoissa enää ole. Molemmissa on rintamaveteraaneja eli rintamalla taistelleita sotilaita. Sitten on kolmas ryhmä sotainvalidit. Siellä on sekä oikeistolaisia että vasemmistolaisia, kun vammat eivät jakautuneet poliittisesti.

13. Tytär Vierailija

Suo anteeksi ap, että keskustelu ryöpsähtää vähän sivuraiteille.

... että varsinainen Rintamaveteraaniliitto syntyi juuri siksi, että oli kahdenlaisia veteraaneja: niitä jotka olivat osallistuneet taisteluihin ja olleet rintamalla, ja sitten niitä jotka olivat myös kunniakkaasti sota-aikana palvelleet isänmaata, mutta eivät olleet osallistuneet taisteluihin, eivätkä myöskään olleet sotarintamalla, vaan palvelivat erilaisissa tehtävissä kotirintamalla tai muuten suorittivat velvollisuutensa isänmaalle sota-aikana.

Suomessa oli aikaisemmin kaksi veteraaniliittoa : Sotaveteraaniliitto, ja Veteraaniliitto juuri tästä syystä, aikoinaan käytiin vilkasta keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa siitä seikasta, kuka oli " oikea " sotaveteraani, ja liittojen jäsenten välillä taisi olla jopa erimielisyyksiä asiasta ? Muistelen, että jotkut edesmenneen isäni rintamakaverit jopa erosivat liitosta tämän kahtiajaon vuoksi.
    Tuo maapallo, soihtu ja lakki symboli oli tuolloin tärkeä myös isälleni, hänkin tarkkaan aina katsoi oliko " lätsä " kuolin-ilmoituksissa, jos näin oli, kommentti oli aina jokseenkin sama : " no sekin oli sitten aikoinaan tosihommissa ! "
    En olisi merkkiä isäni kuolinilmoitukseen tietenkään laittanut, jos hän ei olisi osallistunut taisteluihin rintamalla. Ainoastaan kaksi kertaa kuulin isäni puhuvan varsinaisia sotajuttuja. Sotilaspassista sitten näin vasta ne taistelupaikat joissa hän oli ollut.

Oli miten oli kaikki kunnia molemmille sotiemme veteraaneille !

14. Nyt olen vähän ymmälläni. Oma isäni kuului sotaveteraaniliittoon, ja hän oli kyllä "tosihommissa" rintamalla, osallistui rankkoihin taisteluihin.

Sotaveteraaniliitto perustettiin v. 1957, aluksi nimellä Rintamamiesten asuntoliitto. V. 1964 siitä tuli nykyisenlainen veteraanijärjestö.

Minun tietääkseni näillä kahdella liitolla (Sotaveteraaniliitto ja Rintamaveteraaniliitto) ei ole mitään poliittista jakautumaa oikealle ja vasemmalle, kuten tuossa joku väitti. Isäni oli kyllä erittäin oikeistolaisesti suuntautunut, miksi ei olisi, ison maatalon poika.

Eniten olen tietysti tuntenut näitä paikallisia sotaveteraaniliiton edustajia, koska isäni toimi aktiivisesti liitossa. Kaikki tuntemani sotaveteraaniliiton edustajat ovat olleet oikeasti rintamalla ja osallistuneet taisteluihin. Isän edelleen elossa oleva veli kuuluu Sotaveteraaniliitton, hän haavoittui Syvärillä ja näkee edelleen unia taisteluista.

Sittenhän oli vielä ns. työvelvolliset, heilläkin lienee jonkinlainen tunnus olemassa.

15. Nuo sinivalkoiset kukkalaitteet ovat miesten arkuilla aika lailla yleisiä, useahan heistä on puolustanut isänmaata asein. Muutoinkin miespuolisille tuodaan usein viimeisenä tervehdyksenä sinivalkoiset kukat, kun ajatellaan, että ne värit sopii miehelle, sen enempää isänmaallisuutta korostamatta.
    Minä vien yleensä haudalle ruusuja ja värinä punainen, riippumatta siitä onko vainaja mies vai nainen. Isäni (sotaveteraani) paras ystävä (sotaveteraani hänkin) toi viimeisenä tervehdyksenään isäni arkulle hennon vaaleanpunaisista ruusuista (samppanja?) tehdyn kukkalaitteen eikä varmaan kukaan hautajaisissa pitänyt sitä mitenkään epäisänmaallisena, epämiehekkäänä tai muutoin paheksuttavana tekona. Veteraanit tuovat havuseppeleen meillä päin.
    Pelkkää valkoista ja sinistä kukkaa ja hautajaiset talvella - melkoisen ankeeta.

16. Olen ollut useissa veteraani hautajaisissa. Tilaisuushan poikkea jo sinänsä, että arkuun on kiinitetty syomen lipun värejä kantavat liinat. Paikalla oli veteraaneja jotka laskivat myös havuseppeleen jossa oli myös sinisiä ja valkoisia seppeleitä. Kanttori myös soitti jonkin kappaleen (en tunnistanut) veteraanien laskiessa seppeleen jonka aikana tuli seistä. Tilaisuus oli hyvin hyvin juhlava ja kunnioittava. Viimeisin tilaisuus kosketti syväati jo siksikin, että tämä henkilö oli minulle hyvin rakas. Mutta veteraani hautajaiset ovat hyvin hyvin arvovaltaisia, kun siihen sisältyy se kunnioitus sitä Isänmaata kohtaan tehtyä palvelusta.

17. veteraanin poika Vierailija

Tuo "tuntematon" kappale joka yleensä soitetaan veteraaniveljien laskiessa seppelettä on Finlandia-hymni.

18. veteraanin poika Vierailija

Tuo "tuntematon" kappale joka yleensä soitetaan veteraaniveljien laskiessa seppelettä on Finlandia-hymni.

19. Ava Vierailija

Näissä taitaa olla eroja, sillä niissä sotaveteraanien hautajaisissa, joissa minä olen ollut (oman isäni hautajaiset mukaanlukien), on sotaveteraanien seppelen laskun yhteydessä soitettu "Oi kallis Suomenmaa".

Noista väreistä vielä. Ei sen arkun tarvitse valkoinen, olen ollut sellaisissa hautajaisissa, joissa sotaveteraanilla oli tammiarkku. Ei kukkien tarvitse olla sinivalkoisia, oman isäni arkun päällä oli tumman punaisia ruusuja.A

En usko, että näistä tarvitsee nipottaa, vaan jokaiset läheiset päättävät hautajaisten kulusta ym. itse.

20. reserviläinen Vierailija

se tuntematon musiikki jolla rintamaveteraani tuodaan kirkkoon ja viedään kirkosta on yleensä
    narvan marssi,ainakin ylitorniolla

21. havumiekka Vierailija

Totta, Narvan marssia soitettiin meidänkin veteraanimme hautajaisissa. Samoin usein joku esittää yksinlauluna Viimeisen iltahuudon - se on koskettava hetki.

Kaunis tapa on veteraaniveljien hautaan laskema havumiekka. Valitettavasti vain veteraanit alkavat olla niin vanhoja, että näiden tapojen noudattaminen heidän huonokuntoisuudensa vuoksi on vaikeaa.

Kukkien väri on mielestäni jokaisen itseratkaistavissa kuten moni on jo sanonutkin. Vainajan kotiinkin liian usein lähetetään pelkästään valkoisia tai sinivalkoisia kimppuja. Eräs nuori leski sanoi saaneensa suurta lohtua, kun joku oli tuonut tummanpunaisia ruusuja. Kaiken sen juhlavan valkoisuuden keskellä punaiset kukat antoivat toivoa.

22. Narvan marssi on kaunis surumarssi ja sopii hyvin veteraanin hautajaisiin. Isäni toivomuksessa soitettiin myös lotta-äitini hautajaisissa vaikkka ei yleensä lotlle soitetakaan. Isän hautajaisssa oli myös veteraanikuor laulamassa.

23. mie ja hautajaiset Vierailija

Minun isäni hautajaisissa tulivat ensi sotaveteraanit ja laskivat havuseppeleen ja Narvan marssi. Tuli vähän itku. Vanhemman puoleiset miehet kunnioittivat isääni. En tiennyt ,että on tällainen tapa.

24. hyvänen aika Vierailija

olettaisin, että jokainen isoisä tai vanhus on ollut elämänsä aikana paljon enemmän jotain muuta kuin vain sotaveteraani! Enkä vähättele lainkaan sotaveteraaneja, kunnioitan suunnattomasti sitä mitä he ovat aikoinaan tehneet.

Itse ajattelisin tätä asiaa niin päin, että arkulla olisi niitä kukkia tai materiaaleja joista vainaja itse tykkäsi, eikä niin että siellä on oltava just jonkun statuksen tai aseman määräämiä kukkia.

25. vierailija Vierailija

Sanotaanko niin, että monet tuon ikäpolven miehistä arvostivat ihan eläessäänkin veteraaniveljeyttä ja järjestötoimintaa. Kukkasista monet heistä eivät tajunneet mitään. Mutta yleensä tietysti jälkeläiset tietävät mistä oma isä tai pappa eniten piti. Se tosin on muistettava, että hautajaiset ovat jälkeenjääneiden juhla. Vainajahaahan tilaisuus ei sinänsä enää kosketa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri