vettä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikä?

Vieras
Veden antamisesta vauvalle on paljon keskusteltu. Jos päättää antaa helteillä vettä korvikevauvalle, minkä ikäiselle vauvalle saa antaa vettä? Onko tästä olemassa mitään suosituksia?

Mä en sitten kestä näitä vesikeskusteluja! Viime kesänä oli sama homma. Intettiin siitä, että saako vettä antaa vai ei.

Jotenkin tällä palstalla homma vääristyy niin, että vedestä, vellistä ja korviikkeesta on tullut myrkkyä vauvoille.

Vesi ei ole myrkkyä. Voit antaa sitä ihan milloin haluat!

Olipa taas asiaton vastaus.En ole viime kesänä vielä roikkunut täällä joten asia kiinostaa myös minua.Poika on 3,5kk ja olen meinannut antaa vettä,mutta tarvitseeko sitä enää keittää nelikuiselle?Voisiko joku vastata asiallisesti ja se joka ei sitä kestä,älköön lukeko.

Olen myös alkanut antaa vettä kohta viisikuukautiselle vauvalle, soseen maistelun jälkeen ja tällaisilla helteillä kun ollaan ulkoilemassa. Vauva tykkää nokkamukista, joten saapi opetella samalla siitä juomista :) Muutoin imetän.

Miksi ootte antaneet vettä? Ja tämä sitten EI ole syyllistävä kysymys. Itse vaan oon niin tiedoton, että en tiedä miksi pitäisi antaa vettä tai että mistä tiedän, että mun vauvalle pitäis antaa vettä?

Olen antanut vettä vauvalle soseiden syönnin yhteydessä, on mukava huuhtoa suu välillä ettei pelkkää sosetta vaan lykkää kokoajan, janohan siinä tulee... Maitoakin varmaan jotkut antaa soseen kanssa mutta jos minä rupean välissä antamaan maitoa ja vienkin yhtäkkiä maitopullon pois niin ei todellakaan suostu enempää sosetta syömään.

Kuumalla ilmalla varmaan kannattaa antaa sillointällöin vesihuikka varmuuden vuoksi ettei tule nestehukkaa. Siis ulkona jos on vaunuilemassa ja vauva hereillä, ei sitä herätellä tarvii vettä juomaan jos nukkuu:)

Tästäkin tietty on taas monia mielipiteitä mutta meillä tehdään näin. Ja meillä siis vauva 5,5kk ja korvikkeella.

Miksi itse juot mehua? Tai olutta?

Kuka sitä nyt pelkkää maitoa jaksaa koko ajan juoda.. Annetaanhan sitä jossain vaiheessa karkkiakin vaikkei ole mitenkään tarpeellista:)

meillä on annettu vettä sammaksen takia. Ruuan/imetyksen jälkeen huikkaa jotta suu puhdistuu. Vauva ei tarvii vettä, mutta saa sitä antaa, ei mee pilalle ;) ohjeeks oon saanu et vesi keitetään niin pitkään kun ei oo pelkällä maidolla. eli kun on alotettu maistelut ni hanasta vaan, samoin pullojen keittämisen voi siinä vaiheessa lopettaa.

Kiitos muutamille järkeville vastauksille.

Ainolle täytyy kommentoida, että minkä tutkimuksen mukaan vauva ei haluaisi juoda pelkkää maitoa? Siis ovatko esim. WHO:n suositukset ihan huuhaata, kun täysimetystä suositellaan 6kk eikä puhuta mitään että _pitäisi_ antaa vettä? Ymmärrän kyllä, että vettä voi antaa jos siltä tuntuu, mutta että olisi ihan pakko? Ehkä kannattaa pitää nuo ohjeet ihan omana tietonaan, jos ne eivät tuon järkevämpiä ole.

hei!

Täysimetetty vauva ei tarvitse vettä ja jos sitä antaa, niin elimistön suolotasapaino häiriintyy. Siis ei mitään tarvetta ole edes huikkaa antaa, mutta jos nyt välttämättä haluaa, niin ei se suolotasapaino niin pienestä häiriinny. Ei missään kuumissa esim. kehitysmaissakaan helteellä vettä vauvalle anneta, vaan imetetään.

Tämä vain TÄYSIMETETYILLE. Heti, jos esim. korvikkeella oleva vauva, niin kesäHELTEELLÄ voi antaa vettä. Ja tietysti, jos jo soseita saa, niin vettä annetaan.

Minunkaan mielestä ei vain vaihtelun vuoksi kannata vettä antaa, en voisi uskoa, että vauva kyllästyy juomaan vain maitoa.

Itse aloin kanssa antamaan pojalle vesihuikan, kun aloimme syömään kiinteitä 5.5kk iässä, siihen asti oltiin menty täysimetyksellä.
Itse jotenkin haluan pojan oppivan, että on muutakin nestettä kuin maito ja onhan se kiva suu huuhdella ruuan jälkeen, niinkuin joku aikaisemmin kirjoitti. Vettä olemme opetelleet juomaan myös siksi, että esim. kesällä automatkoilla, kun on kuuma, niin voi pojalle vettä janojuomaksi tarjota, maito on sit lähinnä nälkään.

Joo, kuten ylempänä kirjoitin, meilläkin vettä alettiin antamaan vasta myöhemmällä iällä kun mukana oli jo kiinteet.

täysimetys on täysimetystä, johon ei kuulu vesi eikä muukaan eli TÄYSimetetään.

Toki vauva SAA juoda pelkkää maitoa, saathan sinäkin juoda pelkkää vettä;)

Eipäs nyt taas vedetä herneitä nenuun. Nautitaan arskasta!!!:))

Hammashoitaja opasti että vesitilkka pitäisi antaa jokaisen aterioinnin (soseet, maito tms.) jälkeen kun ensimmäinen hammas on puhjennut - suun huuhtominen säästää hampaita.

Yhteistyössä