Vielä kerran Turun kestovaippakiellosta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Turun Sanomissa oli näemmä juttua asiasta. Jos ei joku vielä tiennyt, niin nyt myös Turussa saa käyttää kestovaippoja.

Lehdessä kerrotaan mm.

- jatkossa kestovaippoja saa käyttää tietyin ehdoin (joita ei vielä julkisteta) vaikka kieltoa ei virallisesti kumotakaan

- Sosiaalilautakunta oli saanut aiheesta yli 1700 nimen adressin. Lisäksi kaupunginvaltuustossa on tehty aloite, että päivähoidossa vanhempia kannustettaisiin kestovaippojen käyttöön eikä ainoastaan tyydyttäisi perumaan kieltoa.

- Turun varhaiskasvatuksen suunnitelmaan on kirjattu tavoite kestävästä kehityksestä ja ekologisen toimintatavan huomioinnista päivähoidossa. Kestovaipat edistävät näitä pyrkimyksiä.

-Kestovaippayhdistys on vedonnut American Journal of Public Healthissa julkaistuun tutkimukseen, jonka mukaan kertakäyttö- ja kestovaippojen välillä ei ole merkittävää eroa päiväkotien hygienian kannalta.

- Kestovaippojen käyttöä ei olla kielletty muualla Suomessa. Helsingissä ja Oulussa kielto on ollut esillä, mutta niissä löydettiin tavat toimia.

- Tampereella on kannustettu kestovaippojen käyttöön, koska ne pienentävät päivähoidon jätekuljetusmaksuja.

Mun aloitukset ei tänään ota tuulta purjeisiinsa. No, ei se mitään, mä jatkan yksinpuhelua :D.

Nimittäin tuohon jutun yhteyteen oli Anne Laitinen laatinut hauskan kirjoituksen. Lopussa mua jo hymyilytti. Näin hän kirjoitti:

" Pikkuhiljaa yleistyneet kestovaipat on koettu joissakin päiväkodeissa hankaliksi. Kielto ei kuitenkaan ratkaissut mitään. Siinä sivussa syntyi lisää Turku-vitsejä.

Koko sotkusta olisi selvitty sillä, etä olisi otettu vähän selvää, mitä uudet asiat merkitsevät. Missään muualla Suomessa vaipan vaihtaminen ei ole ollut näin vaikeaa."

Miten musta tuntuu, että terveystarkastaja Sinikka Holsti ja päivähoidon osastopäällikkö Raili Koski miettivät jatkossa tehdäkö päätöksiä ja kommentoidako niitä julkisuudessa ennen kuin tietää edes pikkuisen asiasta josta päättää ja puhuu :D :D :D

No kukin tehkööt niinkuin haluaa. Eikös ne vaipat pidä laittaa ilmatiiviisiin pusseihin. Kivat kärtsät sitten viedä niitä himaan :D Mutta hyvähän se vaan on jos jätemaksut pienenee.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mun aloitukset ei tänään ota tuulta purjeisiinsa. No, ei se mitään, mä jatkan yksinpuhelua :D.

Nimittäin tuohon jutun yhteyteen oli Anne Laitinen laatinut hauskan kirjoituksen. Lopussa mua jo hymyilytti. Näin hän kirjoitti:

" Pikkuhiljaa yleistyneet kestovaipat on koettu joissakin päiväkodeissa hankaliksi. Kielto ei kuitenkaan ratkaissut mitään. Siinä sivussa syntyi lisää Turku-vitsejä.

Koko sotkusta olisi selvitty sillä, etä olisi otettu vähän selvää, mitä uudet asiat merkitsevät. Missään muualla Suomessa vaipan vaihtaminen ei ole ollut näin vaikeaa."

Miten musta tuntuu, että terveystarkastaja Sinikka Holsti ja päivähoidon osastopäällikkö Raili Koski miettivät jatkossa tehdäkö päätöksiä ja kommentoidako niitä julkisuudessa ennen kuin tietää edes pikkuisen asiasta josta päättää ja puhuu :D :D :D

:D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No kukin tehkööt niinkuin haluaa. Eikös ne vaipat pidä laittaa ilmatiiviisiin pusseihin. Kivat kärtsät sitten viedä niitä himaan :D Mutta hyvähän se vaan on jos jätemaksut pienenee.

ei ne päivän aikana NIIIIIIN pahalle kerkiä haiskahtamaan sentään :D

Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Odotan kyllä innolla noita "tiettyjä ehtoja" julkistettavaksi ... onkohan tyyliin ilmatiiviit säilytysämpärit omakustanteisesti yms.?

Joo tää on kyllä totta. Toisaalta mun mielestä tää on asia jossa sekä päivähoidon että vanhempien pitää joustaa ja tehdä kompromisseja. Vaikka sitten omakustanteisten säilytysastioiden verran.

Kivat kärtsät on meidän ämpärissä kun siellä on välillä kolmekin päivää vaippoja ennen kuin pesen ne :D

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:

No kun mun poika pissasi tarhassa housuunsa niin ne alkkarit oli laitettu muovipussiin ja kyllä täytyy sanoa että kärtsäsi kun olivat koko päivän muhineet muovissa. Saatika että siellä olis sonnat :x

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:

No kun mun poika pissasi tarhassa housuunsa niin ne alkkarit oli laitettu muovipussiin ja kyllä täytyy sanoa että kärtsäsi kun olivat koko päivän muhineet muovissa. Saatika että siellä olis sonnat :x

meillä ei kyllä yksikään kestovaippapussi ole ilmatiivis, ehkä sen takia ne ei haisekaan. eikä haise hoitolaukkukaan vaikka sinne sen pussin laitan reissussta. varmasti tuoksuisi jos muovipussiin tunkisin pissavaipat.

Yhteistyössä