Vieläkö 4 lapsi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäiti

Vieras
Hei!

Mielipiteitä rakkaat palstalaiset..

Olen 36-v työtön kotiäiti.
Meillä on 3 lasta ja 4 raskaus meni kesken viikolla 16. Lapset ova 9, 6 ja 3-v.
Järki sanoo, ettei enää lapsia vaan opiskelemaan uusi ammatti ja sitten takaisin työelämään. Sydän on erimieltä..
Rahallisesti pärjätään ihan ok. Miehellä on hyvä työpaikka.
Miehen sukulaiset luonnollisestikkin katsovat kieroon kotona oloani. Olen kuitenkin kotona ollut jo 9 vuotta. Tämä kuitenkin on ollut meidän perheelle sopiva ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mikä on työtön kotiäiti? Sellainen, joka rahoittaa kotonaolonsa työttömyyskorvauksin, vaikkei ole aikeissa mennä töihin vaan aikoo olla kotiäitinä?

Oletko sä oikeasti noin mahdottoman ilkeämielinen tyyppi kun annat joskus ymmärtää. Ei ihme, että sulla on aikaa roikkua täällä kun ei ole IRL ystäviä.

paitsi että mulla on jo ne 4 lasta. oon 41v. ja aikeissa lähteä työnhakuun syyskuussa. :) kyllä sä voit sen neljännen lapsen hyvin hankkia! mikäs kiire sulla on? :)

Musta kowalski ei ollut ilkeä, tottahan se on, et on moraalisesti arveluttavaa nostaa työttömyystukea jos ei töihin aio mennä vaan rahoittaa sillä kotona oloa. Tosin itsekin saatan tulevaisuudessa olla tuonkaltaisessa tilanteessa ja on varmaan vaikea olla sitä nostamatta.

Ap:n pohdintaan, jos terveys on hyvä ja uusi vauva toivottu niin miksikäs ei. Olettaen et voimavarat ja talous ja tila riittävät. Ei sukulaisten mielipiteistä kannata välittää, paitsi jos niillä aikoisi lapsen hoidattaa.;) Ja opiskelee ehtii vielä muutaman vuodenkin päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oletko sä oikeasti noin mahdottoman ilkeämielinen tyyppi kun annat joskus ymmärtää. Ei ihme, että sulla on aikaa roikkua täällä kun ei ole IRL ystäviä.

Minä vaan kysyin, että mitä tarkoittaa työtön kotiäiti, kun en tiedä.

Siitä, mitä ap sillä tarkoittaa, riippuu aika lailla se, mitä mieltä mä olen asiasta; Jos hän ei nosta työttömyyskorvauksia, vaan he elävät miehen palkalla, niin siitä vaan neljännen lapsen tekoon. Muussa tapauksessa koulunpenkille ja töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Minä vaan kysyin, että mitä tarkoittaa työtön kotiäiti, kun en tiedä.

Siitä, mitä ap sillä tarkoittaa, riippuu aika lailla se, mitä mieltä mä olen asiasta; Jos hän ei nosta työttömyyskorvauksia, vaan he elävät miehen palkalla, niin siitä vaan neljännen lapsen tekoon. Muussa tapauksessa koulunpenkille ja töihin.

no jos on työtön niin tottakai saa nostaa työkkärikorvauksia.oli lapsia tai ei.

Mitä sä muiden mielipiteillä teet? Teet just niin kuin teiän perheelle sopii. Sanoit että pärjäätte rahallisesti ok, mutta mites sitten kun lapsia on 4 ja kaikille pitää ostaa vaatteet, koulutarvikkeet, harrastusvälineet jne. niin riittääkö teiän rahat vielä silloinkin? Yhden lapsen kasvattaminen täysikäiseksi kun maksaa sen yhen omakotitalon verran, että hyvät tulot sais miehelläsi olla. Mutta jos perheen rahat riittää ja mieskin lapsen haluaa, niin antaa palaa vaan. Kovin kauaa ei tossa iässä ole varaa harkita enää.

Mä oon ollut vähän samantyyppisessä tilanteessa, tosin useemman lapsen kanssa. Esikoisen syntyessä olin 20 v. ja siinä sitten alkoi niitä lapsia aina välillä pukata (ollessani 22 v., 23 v., 25 v., 26 v., 31 v.). Olin ollut "päätoimisena" kotiäitinä (viiden vuoden vauvattomalla tauolla tein jonkin verran osa-aikatöitä) peräti 14 vuotta, mutta kuopukseni lähestyessä kolmea vuotta tulin risteyskohtaan elämässäni. Hankkiako vielä seitsemäs lapsi (olin siis 34-vuotias) vai mennäkö opiskelemaan ammatin - minulla ei siis ollut muuta koulutusta kuin lukio. No, lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta opiskeltuani noin vuoden 3-vuotisesta koulutuksesta tajusin olevani raskaana. Saimme kaksoset, minä olin melkein 36 v. Olin kotona pari vuotta ja jatkoin opiskelua. Nyt olen juuri täyttänyt 40 v., kaksi vanhinta lasta on jo omillaan ja seuraavatkin alkavat jo itsenäistyä. Meillä on myös pari murkkua ja kolmannelle luokalle menevä, reipas koulupoika. Lisäksi meillä on vielä 4-vuotiaat kaksostytöt - olemme hyvin onnellinen, kahdeksanlapsinen perhe. Ja minulla on vihdoinkin ammatti - olen osa-aikatyössä.

oon 35v ja mulla on hillitön vauvakuume,mun suunnitelma on tälläinen käyn kurssin loppuun (keväällä valmistun) hommaan työpaikan sen jälkeen olen vähän aika töissä.. toivottavasti tulen viälä raskaaksi ens vuoden syksyyn mennessä koska haluaisin lapsen ennen 37v synttäreitä.
voithan sä alkaa opiskeleen tai etsiä työpaikka koska eihän sitä voi tiätää kuinka kauan menee kun tulet raskaaksi

Kyllä minä saan liitonpäivärahaa.
Minulla on jo ammatti, mutta haluaisin opiskella uuden. Olen käynyt hoitovapaiden aikana iltatöissä. Ja juuri kesäkuussa loppui viimeisin sijaisuus.
Itse toki päätöksen teemme, mutta mielipiteitäkin kiva kuulla.
Kiitos niistä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu, mutta silloin on työtön työnhakija, velvollinen osallistumaan koulutuksiin yms, eikä lapset ole syy kieltäytyä. Kotiäitiä taas ei kukaan patista.

Mutta ap jo kertoikin, että on tehnyt sijaisuuksia ja iltatöitä, joten hänen tapauksessaan ei ole kyse mistään tukien väärinkäytöstä :). Eli ap, eiköhän teidän perheeseen vielä yksi lapsi sovi, ja uuden ammatinkin ehdit hankkia & tehdä vuosia töitä ennen eläkeikää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Hei!

Mielipiteitä rakkaat palstalaiset..

Olen 36-v työtön kotiäiti.
Meillä on 3 lasta . Lapset ova 9, 6 ja 3-v.
Rahallisesti pärjätään ihan ok. Miehellä on hyvä työpaikka.
Miehen sukulaiset luonnollisestikkin katsovat kieroon kotona oloani. Olen kuitenkin kotona ollut jo 9 vuotta. Tämä kuitenkin on ollut meidän perheelle sopiva ratkaisu.

Tämä on se mitä minä en hyväksy, siitä ei tarvitse toki välittääkään, mutta ymmärrän kyllä miksi "kieroon katsotaan".

Työtön kotiäiti nostaa ansiosidonnaista koska "Tämä kuitenkin on ollut meidän perheelle sopiva ratkaisu"

Eli siis yhteiskunta maksaa sen kotiäitinä olemisen ja sitten vielä lisää lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu, mutta silloin on työtön työnhakija, velvollinen osallistumaan koulutuksiin yms, eikä lapset ole syy kieltäytyä. Kotiäitiä taas ei kukaan patista.

Mutta ap jo kertoikin, että on tehnyt sijaisuuksia ja iltatöitä, joten hänen tapauksessaan ei ole kyse mistään tukien väärinkäytöstä :). Eli ap, eiköhän teidän perheeseen vielä yksi lapsi sovi, ja uuden ammatinkin ehdit hankkia & tehdä vuosia töitä ennen eläkeikää.

jaa ap sai sittenkin sun siunauksesi..

Nostan ansiosidonnaista, koska olen töissä käydessäni maksanut liitonmaksut.
Äitiyslomilla olen saanut äitiyspäivärahaa ja hoitovapaalla hoitorahaa+ palkkaa.
Tämä toki saa ärsyttää, jos siltä tuntuu. Ymmärrän kyllä miehen sukulaisia. En taida olla mikään ihanne Miniä. :)
Jos päädymme vielä yhteen lapseen, niin taitaa minulle jäädä vielä muutama vuosi työelämässä oloonkin.
Syksyllä alkaa kurssi,jolle toivottavasti pääsen. Siitä on hyötyä pyrkiessäni opiskelemaan.
Lapset ainakin ovat tyytyväisiä, kun äiti on kotona. Jotakin hyvääkin siis :)

Yhteistyössä