Vieläkö iltatähti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!

Olen kohta nelikymppinen nainen, lapset 5v. ja 8v. Ykskaks vauvakuume on alkanut vaivaamaan, vaikka ajattelin että meidän lapset on tässä. Kk-kierto on säännöllinen (ehkäisynä kondomi), joten ehkä mahkuja vielä olisi (vaikka ikä). Mutta eniten mietityttää raskauden tuomat vaivat, toisessa raskaudessa sain ikävän kohdunlaskeuman ja todella pahat suonikohjut. Laskeuma on nyt vihdoin korjaantunut (neljään vuoteen en voinut ottaa yhtäkään juoksuaskelta ilman että pissat karkasivat) ja kipeät suonikohjut on hoidettu kalliisti yksityisellä. Olen hoikka, liikun paljon ja fyysisesti hyvässä kunnossa, mutta pelkään että laskeuma ja kohjut taas palaavat.

Onko joku saanut vältettyä kohjut pitämällä tukisukkia koko raskauden ajan? Käytin niitä vain toisen raskauden lopussa, jolloin kipeät kohjut olivat jo ilmestyneet, en tajunnut käyttää ennaltaehkäisynä.

Entä miten tuon laskeuman voisi välttää? Lantionpohjalihaksien treenaaminen on tietysti tärkeää. Olin pettynyt kun en päässyt laskeuman korjausoperaatioon, kun kuulemma olin vielä lapsentekoiässä... Laskeuman vuoksi kaikki urheilu jäi muutamaksi vuodeksi.

Kiitos jo etukäteen kommenteista!

Et sä iän puolesta mikään ikäloppu synnyttäjä ole vielä, mutta sun kannattaa jutella siitä kohdunlaskeuman riskistä kyllä lääkärin kanssa.

Korjautuiko laskeuma sinulla itsestään? Minulla tuntui virtsankarkailu aluksi vähän helpottavan Vagifemin avulla, mutta nyt muutaman vuoden jälkeen vaiva on taas pahentunut ja joudun käyttämään Tenoja, jos harrastan jotain urheilua (hölkkää, sählyä, voimistelua, hyppyjä).

Mä en liikkunut lainkaan raskausaikana (olen 40, sain juuri lapsen) ja tällä kertaa ei tullut ainuttakaan suonikohjua. Tukisukat ei kuulemma auta mitään, mutta helpottaahan ne turvotusta ja kipua. Vaikka liikunta terveellistä onkin, se ne kohjut lopulta aiheuttaa. Etenkin loppuvaiheessa, kun painoa on reippaammin. JOku uinti missä et ole jalat alaspäin, on varmaan parempi vaihtoehto. Jos vaan paikat ei ole auki, niin voi uida.

Yksityisellä itsekin ainakaan korjautin kohjut. Virtsarakko hajosi tässä raskaudessa totaalisesti, pissat tulee housuun. Että varaudu vaippoihin...

Ei niinkään tuo ikä, mutta kannattaisi puhua lääkärin kanssa tuon kohdunlaskeuman takia.

Itse olen 38v. ja ollaan miehen kanssa yritetty lasta noin vuosi. Saa nähdä tuleeko enää lasta. :( Mulla ennestään yksi teini-ikäinen lapsi ja miehellä kaksi täysi-ikäistä lasta.

Minulla laskeuma korjaantui ajan kanssa, nyt pystyn jo juoksemaan ilman vaippoja. Mutta noin 3-4 vuotta siihen meni. Lääkärin mielestä se ei ollut lainkaan paha, enkä siis olisi päässyt operaatioon. Elämääni se kyllä vaikeutti...

Verisuonikirurgini kyllä vannoi tukisukkien tehoon, jos niitä pitää aivan alkuraskaudesta asti. Niiden tulee reisimittaiset lääkinnälliset tukisukat, ei siis mitkään lentosukat. Tietysti istuma/seisomatyö edesauttaa kohjujen syntyä, joten liikkua pitäisi päivän aikana ja nostaa jalat ylös.

Yhteistyössä