Vieraat lapset sotkee koko talon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirttihirmuko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pirttihirmuko?

Vieras
Mitä tehdä kun eräs lapsiperhe käy meillä joka viikko ja nämä lapset sotkee koko talon. Äiti ei välitä mitään. Joskus harvoin sanoo lapsilleen,että menkää siivoomaan jäljet,mutta ei huolehdi,että näin tapahtuu. Meillä lelut kerätään aina heti leikin jälkeen eikä lastenhuoneen lattialla ole koskaan yhtäkään lelua. Oma lapseni on jopa sanonut,että hänen huoneeseensa ei saa mennä,koska siellä ei osata olla siivosti,mutta nämä lapset menee silti. En jaksa siivota enää toisten sotkuja! Lelut kulkeutuu myös olohuoneeseen ja pitkin taloa.

Kaikkein helpoin olisi tuo,että huoneeseen ei saa mennä ollenkaan mutta olenko ihan kamala kun en päästä lapsia leikkimään? Turha käskee siivoomaan,koska heittelevät vaan vääriin paikkoihin tavarat enkä kokoajan jaksa olla huutamassakaan,että ei leluja huoneen ulkopuolelle.

Me skipattiin tommonen perhe. Vähennettiin yhdessäoloa, lopetettiin kylään kutsuminen jne... En jaksanut sitä tavaranrepimistä, hajottamista ja kaiken purkamista.

Mä olen ylitarkka ja neuroottinen siivoilija ja silti silmään pisti tuo: lattialla ei ole koskaan yhtäkään lelua.
Relaa, anna niiden lelujen olla siellä lattialla leikkien välilläkin, illalla sit raivaus.
Ja noista vieraista, älä pyydä teille, tai nosta osa leluista johonkin mistä ei lapset niitä saa niin tulee vähemmän sotkua. Tai vahdi vierestä et lapset raivaa, eiköhän ne joskus opi et teillä tehdään niin.

Kaikkein helpoin olisi tuo,että huoneeseen ei saa mennä ollenkaan mutta olenko ihan kamala kun en päästä lapsia leikkimään? Turha käskee siivoomaan,koska heittelevät vaan vääriin paikkoihin tavarat enkä kokoajan jaksa olla huutamassakaan,että ei leluja huoneen ulkopuolelle.

Minä olen itse rajoittanut muutamissa kyläpaikoissa lapsiltani tiloja, joissa on liikaa sisarusten tai perheen isän "aarteita" liian houkuttelevasti esillä. Ja yhtään en ole itseäni kamalana pitänyt. Eli tuollainen rajoitus on ihan paikallaan ja samalla voit itse säätää, mitkä lelut ovat esillä ja millä saa leikkiä ja missä tilassa.

Tuo on kieltämällä vieraassa paikassa vaikeaa kun yrittää siivota lasten jälkiä heidän kanssaan ja sen enempää omat kuin vieraatkaan lapset eivät osaa sanoa lelujen paikkoja.

[QUOTE="vieras";25903726]Me skipattiin tommonen perhe. Vähennettiin yhdessäoloa, lopetettiin kylään kutsuminen jne... En jaksanut sitä tavaranrepimistä, hajottamista ja kaiken purkamista.[/QUOTE]
Minä skippasin joskus vuosia sitten (poikani oli vauva, nyt hän on 6 v, eli siitä on jo aikaa) tuollaisen perheen lapset. Sanoin äidille, että tervetuloa kylään mutta ilman lapsia. Lapset kun tosiaan sotki joka paikan, repivät lakanat ja petauspatjat sängystä ja siirtelivät huonekaluja näin muutamia juttuja mainitakseni.

Ystäviä ollaan yhä :), ja hänen lapsensakin ovat kasvaessaan rauhoittuneet & ovat oikein kivoja. Mutta jokunen vuosi tosiaan treffattiin joko jossain puistossa, heillä kotona, tai meillä niin ettei hänen lapsensa olleet mukana.

Kosi n yksi leikki kesken,kuten vaikkapa keittiöleikit,niin ei häiritse,mutta jos on nuket,autot,junaradat,pelinappulat ja kaikki pitkin lattiaa,niin silloin häiritsee ja kerään ne heti pois.
En itse koskaan pyydäkään heitä meille,vaan "kutsuvat itse itsensä" kylään,enkä aina voi keksiä tekosyytä miksi ei nyt voi tulla,koska olenhan lähes aina kotosalla lasteni kanssa.

ei kannata pyytää ketään käymään vierailulla jos ei jaksa ymmärtää että lapsi on lapsi ja sotkee!kuuluu ikään ja ei lapsi välttämättä ymmärrä aikusen tavoin että paikat pitää olla tiptop. tottakai kannattaa yrittää jos jaksaa niin komentaa vieressä että lelut takaisin siihen ja siihen...mutta todennäköisesti myös hyvä olla vaan keskenään neljän seinän sisällä ettei tämmöinen asia pääsisi häiritsemään.

Kuten sanoin,en ole pyytänyt.
Lapsi saa olla lapsi,mutta käytöstavat pitää silti olla tai ellei ole,niin vanhemman työ on opettaa ne.

Täytyy sanoa että meillä on kodissa samat säännöt omilla ja vieraiden lapsilla. Ja kyllä tosiaan pitäisi tämän vierailevan äidin sanoa omille lapsilleen että sotkut pitää siivota ennen lähtöä!ja jos hän ei sitä tee, niin ole sinä tiukkana siinä asiassa ja sano että ei voida ottaa leluja ollenkaan jos ei niitä osata siivota pois! Näin itse tekisin.

Mitä tehdä kun eräs lapsiperhe käy meillä joka viikko ja nämä lapset sotkee koko talon. Äiti ei välitä mitään. Joskus harvoin sanoo lapsilleen,että menkää siivoomaan jäljet,mutta ei huolehdi,että näin tapahtuu. Meillä lelut kerätään aina heti leikin jälkeen eikä lastenhuoneen lattialla ole koskaan yhtäkään lelua. Oma lapseni on jopa sanonut,että hänen huoneeseensa ei saa mennä,koska siellä ei osata olla siivosti,mutta nämä lapset menee silti. En jaksa siivota enää toisten sotkuja! Lelut kulkeutuu myös olohuoneeseen ja pitkin taloa.

Särähtää korvaan pahasti jos teillä ei lastenhuoneessa ole leluja lattioilla eikä pitkin muuta taloa. Tietty ne lasten lelut ja leikit ympäri kämppää joskus ärsyttää mutta toisaalta, jos ne ei saa touhuta niitä majojaan ja pesiään ja leikkiä milloin mitäkin kauppa/koti siellä/täällä yms touhuja niin onko se parasta mahdollista lapsuutta niille lapsille. Riehuminen ja sotkeminen on sitten eri asia. Mutta jotenkin myös fiilis, että ne lapset joilla kotona tosi tiukka kuri siivon suhteen voivat sitten olla kuin siat pellossa vapaammasti leikkeihin suhtautuvien luona = menee överiks, ihmeelliseksi sotkemiseksi leikit.

Saa leikkiä mutta kuten sanoin,lelut kerätään leikin jälkeen. Tämä on meidän lapsille ihan ok,mutta ei näy olevan näille toisille. Ne haluavat juuri vaan levittää ja sotkea,eikä oikeasti edes leiki. Kunhan vetävät kaikki lelut kaapista alas :/

Saa leikkiä mutta kuten sanoin,lelut kerätään leikin jälkeen. Tämä on meidän lapsille ihan ok,mutta ei näy olevan näille toisille. Ne haluavat juuri vaan levittää ja sotkea,eikä oikeasti edes leiki. Kunhan vetävät kaikki lelut kaapista alas :/

Tunnistan perhetyypin täysin. Ei oikeasti leikitä, vaan kiskotaan kaikki alas. Sängystä peitot ja tyynyt pois, jopa vaatekaapilla käydään repimässä. Kirjahylly puretaan lattialle, kaikki DVD-levyt kiskotaan lattialle, vaikka ei ole mitään tarkoitusta katsoa elokuvia yms.

Ja penikoiden äiti... hörsii kahvia autuaasti, eikä koskaan kiellä lapsia ja lähtee aina muka kiireellä, eipä ehdi siivota.

Että mulla nousee savu korvista. Hajurako auttaa ja jatkvuat tekoselittelyt, miksi meille ei voi tulla... Tajuaa vähitellen, että ei edes haluta. Kolmen tunnin siivousurakka edessä joka kerta, kun perhe lähtee.

Jotkut tekevät noin. Olen miettinyt tekevätkö kotonaankin vai osaavatko leikkiä siellä jotain.
Kaikki lapset eivät osaa leikkiä, ehkä, siis mielikuvitusleikkejä. Osaavat kuitenkin pyöräillä, juosta, laskea mäkeä, tapella...

Heidän kodista päätellen sotkevat ihan samanlailla sielläkin. Ikinä en ole nähnyt että lelut olisi nätisti ja lapsenikin jopa kerran kysyi minulta,että miksi tämä kyseinen äiti ei koskaan siivoa,eli hänkin on huomannut mikä sotkuläjä heidän koti on,vaikka alle kouluikäinen on lapseni.

[QUOTE="vieras";25904522]Tunnistan perhetyypin täysin. Ei oikeasti leikitä, vaan kiskotaan kaikki alas. Sängystä peitot ja tyynyt pois, jopa vaatekaapilla käydään repimässä. Kirjahylly puretaan lattialle, kaikki DVD-levyt kiskotaan lattialle, vaikka ei ole mitään tarkoitusta katsoa elokuvia yms.

Ja penikoiden äiti... hörsii kahvia autuaasti, eikä koskaan kiellä lapsia ja lähtee aina muka kiireellä, eipä ehdi siivota.

Että mulla nousee savu korvista. Hajurako auttaa ja jatkvuat tekoselittelyt, miksi meille ei voi tulla... Tajuaa vähitellen, että ei edes haluta. Kolmen tunnin siivousurakka edessä joka kerta, kun perhe lähtee.[/QUOTE]

Siiis...??!! Tekevätkö jotkut oikeasti noin??!! Repivät lakanat, petauspatjat, tavarat kirjahyllystä ja kaapeista alas...tunnen paljon lapsia ja osa hyvinkin vilkkaita ja touhukkaita, mutta vastaavan en ole törmännyt...sanoisin, etei oikeastaan kuulosta kovin normaalilta edes..

tuleepa ieleeni ihan kuin minun äidin sisko lapsineen meilä kylässä.
serkut sotko huoneeni ja usein muuten hajoittikin jotakin ja j´kun ktiin löhdön aikka oli ei äiti odotellut vaan nyt mennöön ajatuksella.

kun me olimme siellä kylässä ja leikimme yhdessä niitä leikkejä mitä leikimme meidän kyllä piti siivota heillä huone.
Hän linnottautui oven eteen ja husi että ennen et pois mene ennekuin on siivottu, kävele vaikka kotiisi 30km mikä oli matkaa

Meillä äiti kun noin teki kerran niin
otti siskonsa ja haukkui sisarensa, että kiva suku meillä .

Yhteistyössä