Vieraiden joukossa vesirokkoinen lapsi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vitviu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vitviu"

Vieras
Helvetin hienoa,ettenkö sanois.
Minä olen loppusuoraa taittamassa rasakaana (rv 36),ja viikonloppuna oli rippijuhlat,jonne tuli perhe niin iloisesti lapsen kanssa,joka oli vesirokossa!Lapsi oli niin rakkuloilla(osa ruvella,osa kelloilla) ja joka paikkaan kerkeävä yksilö.Äitinsä vaan nauroi ja hutasi kädellään "ei se Pertun tauti tartu enää,eihän sillä ole ollut kuumettakaan eilen ja kovin on hyvin jaksanut olla"

Joo,jos Perttu jaksaa,niin kiva.Mutta miksi pitää sairaan lapsen kanssa tulla väkijoukkoon?

Näin kun itse olen loppusuoralla raskaana,jäin miettimään onkohan tuosta vesirokosta nyt joku haitta minulle/vauvalle?Itse olen vesirokon sairastanut 15 vuotiaana.

Jos olet sen sairastanut niin ei siitä mitään haittaa ole. Ainoastaan jos vieraiden joukossa on joku lapsi, joka ei ole sairasta ut (tai harvemmin aikuinen), tauti voi tarttua. Kun omalla lapsella oli vesirokko, mentiin kyllä joulunviettoon sukulaisiin, mutta varmistin ensin että kaikki olivat taudin sairastaneet.

Jos olet vesirokon sairastanut niin ei hätää! Jos teillä on lapsia jotka eivät ole sairastaneet, niin se on vähän ikävämpi juttu. Nyt jos lapset sai tartunnan, tauti alkaa n 2 viikon kuluttua. Ja sitten jos kaikki ei saa sitä yhtä aikaa niin teillä on tautia vielä lasketun ajan tietämillä. Vastasyntynyttä ei voi tuoda sairaalasta kotiin, jos isosisarus potee vesirokkoa.

Käsittämätöntä, että vesirokkoinen lapsi ei voinut jäädä kotiin. Sairaan lapsen paikka on kotona eikä juhlissa!

Anteeksi, että tuppaudun mutta kun vesirokko on meilläkin ehkä ja tässä on asiasta tietäviä ketjussa.
Miten kauan vesirokossa tulee uusia näppylöitä? Tytöllä epäilen olevan, mutta toisaalta näpyt eivät ole "kelloja" ja osa on jo hävinnyt ja uusia tulee kuitenkin.

Ap:n tilanne: Itse en veisi lasta vesirokossa kylään, nytkin ollaan oltu kotosalla vaikkei varmuutta ole onko vesirokkoa meillä. Lisäksi kaikille ketkä ovat meille olleet tulossa, olen ilmoittanut mahdollisesta vesirokosta ja kaikki ovat itse saaneet päättää tulevatko kylään.

Vesirokko ja esim. ruusu ovat sama virus. Jos lapsella on vesirokko voi aikuinen saada siitä ruusun. Harvinaista mutta mahdollista. Meillä näin käynyt kaksi kertaa jo!

[QUOTE="tietämätön";30014947]Anteeksi, että tuppaudun mutta kun vesirokko on meilläkin ehkä ja tässä on asiasta tietäviä ketjussa.
Miten kauan vesirokossa tulee uusia näppylöitä? Tytöllä epäilen olevan, mutta toisaalta näpyt eivät ole "kelloja" ja osa on jo hävinnyt ja uusia tulee kuitenkin.

Ap:n tilanne: Itse en veisi lasta vesirokossa kylään, nytkin ollaan oltu kotosalla vaikkei varmuutta ole onko vesirokkoa meillä. Lisäksi kaikille ketkä ovat meille olleet tulossa, olen ilmoittanut mahdollisesta vesirokosta ja kaikki ovat itse saaneet päättää tulevatko kylään.[/QUOTE]

Meillä tytölle vesikelloja tuli neljän päivän ajan. Eikä ne vanhat siinä ajassa hävinneet, mutta ruvelle menivät.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkis;30014954:
Vesirokko ja esim. ruusu ovat sama virus. Jos lapsella on vesirokko voi aikuinen saada siitä ruusun. Harvinaista mutta mahdollista. Meillä näin käynyt kaksi kertaa jo!

Ei. Ei näin. Vyöruususta voi saada vesirokon, mutta vesirokosta ei voi saada vyöruusua.

[QUOTE="tietämätön";30014947]Anteeksi, että tuppaudun mutta kun vesirokko on meilläkin ehkä ja tässä on asiasta tietäviä ketjussa.

Ap:n tilanne: Itse en veisi lasta vesirokossa kylään, nytkin ollaan oltu kotosalla vaikkei varmuutta ole onko vesirokkoa meillä. Lisäksi kaikille ketkä ovat meille olleet tulossa, olen ilmoittanut mahdollisesta vesirokosta ja kaikki ovat itse saaneet päättää tulevatko kylään.[/QUOTE]

Se vähän vaihtelee kauanko niitä tulee. Joillain muutaman päivän aikana, toisille päivässä..Pojalle tuli kahtena päivänä ja sitte alko kuivua. Muistaakseni kaikista ei tullu kelloja, osa vain kuivui muuten. Osa meni kelloille.

Muistaakseni näppylöitä tuli n 4 päivän ajan ja sitten alkoivat kuivimaan ja tauti oli ohi noin viikossa. Näppylät olivat kuitenkin selkeitä vesikelloja ja sitten se vesikello kuivahti ruveksi. Voisiko teillä tytöllä olla enterorokko? Missä näppylät sijaitsevat?

Se vesirokkovirus voi aikusena aktivoitua ruuksuksi. Äidillä on ollut rokko,aikuisena muutama ruusu.

Joo, näin on. Mutta jos perheessä lapsi sairastaa vesirokkoa, ei aikuinen saa siitä vyöruusua.

Se virus jää vesirokon jälkeen elimistöön väijymään, ja esim. stressi saattaa aktivoida viruksen ja aiheuttaa vyöruusun.
Itsekin vyöruusun sairastaneena tiedän näin olevan.

Joo, näin on. Mutta jos perheessä lapsi sairastaa vesirokkoa, ei aikuinen saa siitä vyöruusua.

Se virus jää vesirokon jälkeen elimistöön väijymään, ja esim. stressi saattaa aktivoida viruksen ja aiheuttaa vyöruusun.
Itsekin vyöruusun sairastaneena tiedän näin olevan.

Jep. Ja se ruusu voi tarttua ellei oo sairastanu rokkoa. Piiri pieni pyörii.....

Toooosi kiva. Mä en ole sairastanut ollenkaan vesirokkoa ja meidänkin pihalla leikki vesirokkoiset lapset -- ja mä olin raskaana. Kyllä sitä pelästyy, mutta lääkitys on onneksi keksitty.

[QUOTE="Jen";30015005]Toooosi kiva. Mä en ole sairastanut ollenkaan vesirokkoa ja meidänkin pihalla leikki vesirokkoiset lapset -- ja mä olin raskaana. Kyllä sitä pelästyy, mutta lääkitys on onneksi keksitty.[/QUOTE]

Vesirokkoonkin on rokote olemassa.
Jos sitä ei lapsena ole sairastanut, kannattaa hakea se rokote. Hintaa sile tulee suunnilleen 80€, mutta aikuiselle vesirokko on niin saatanallinen sairaus, että se hinta kannattaa maksaa.

Muistaakseni näppylöitä tuli n 4 päivän ajan ja sitten alkoivat kuivimaan ja tauti oli ohi noin viikossa. Näppylät olivat kuitenkin selkeitä vesikelloja ja sitten se vesikello kuivahti ruveksi. Voisiko teillä tytöllä olla enterorokko? Missä näppylät sijaitsevat?

Näppyjä oli otsassa useita, yläselässä ja muutamia käsivarsissa. Nyt on viikko kulunut ekoista ja taas huomasin uusia. Ei ehkä sitten ole vesirokkoa? Oisko vaan hyttysen pistoja tai joku muu ötökkä..

Meidän lapsi sairasti vesirokon vuosi sitten pidemmän kaavan mukaan. Uusia näppylöitä tuli reilun kahden viikon ajan ja kokonaisuudessaan lapsi oli kipeänä melkein kuukauden. Selvittiin onneksi kotihoidolla, mutta tauti vaati kolme antibioottikuuria ja jälkitauteja sairastettiin pitkin kesää.

Tämän kokemuksen jälkeen en todellakaan väheksy vesirokkotartuntaa ja pidän tällaisia tautikyläilijöitä täysin vastuuttomina tapauksina.

Yhteistyössä