Vierailijat ja kaikenmaailman pöpöt..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhhuhh...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puhhuhh...

Vieras
En ole mikään pöpökammoinen, vaikka aloituksesta saattaa saadakin sellaisen kuvan.. :)

Millä olette saaneet kauniisti ilmaistua kylään tuleville vieraille, että välttämättä ei tarvitsisi sitä parhaillaan jylläävää räkätautia tai juuri perheessä pyörivää vatsatautia kiikuttaa tietentahtoen kotiinne?

Miksi ihmiset ovat niin ajattelemattomia, että tullaan puoliväkisin tartuttamaan pöpöt lapsiperheeseen, eikä ajatella kuinka kurjaa lasten kanssa on sairastaa. Niitä viruksia tulee kyllä kaikille lapsille jossain määrin muutenkin, ja tietysti vastustuskyky kasvaa pienillä sairastettujen tautien myötä, mutta tarkoituksella ei tarvisi kipeänä tulla tartuttamaan.

Voisi edes puhelimessa mainita että "hei olen kyllä vähän flunssainen, onkohan nyt sopivaa tulla..." tai että "meillä on kyllä tuo poika ollut juuri vatsataudissa, noinkohan se on tulossa minullekin...". Tietäisi sitten sanoa että no ei tarvi tulla, katsotaan toiste. :)

Hitto että pistää vihaksi ihmisten ajattelemattomuus...

Oon kyllä samaa mieltä!
Mä olen yleensä kysynyt, ennen kuin menemme kylään tms, että etteihän ole flunssaa yms. Joskus kyllä, kun ollaan menty jonnekki niin vasta paikan päällä ilmoitetaan, että joo meillä on korvatulehdus, mikä ärsyttää mua suunnattomasti!

Kun poika oli pieni niin ilmoitin aina vieraille kun tulivat, että vessassa on desinfioainetta käsiin.

Erittäin hyvä naapurini, jolla on 2 suht samanikäistä lasta on oikea "bakteeripesä". Sielä on ihana käydä, mutta aina ollaan sen jälkeen saatu flunssa.

Yhdyn alkuperäisen mielipiteeseen täysin! Mie yleensä kysyn, että olettekos olleet terveinä ja jos vastaus on kielteinen niin sanon suoraan, että voitaisiin nähdä joskus toiste sitten kun tauti on varmasti mennyt ohi..

Ja sitten minnuu myös ärsyttää, jos vieraat tulevat sisään taloon, jossa on pieni vauva (varsinkin silloin) ja he eivät huomaa pestä käsiänsä.

Itse mietin juuri tässä samaa, kun toista odotan. Että miten sitä sanoa ihmisille asiasta. Tai sitä miten voin lähteä pienen kanssa "kylille" niin ettei kaikki ihmiset olis silittelemässä ja kurkkimassa vaunuihin (meillä olisi pari menoa melkein heti vauvan synnyttyä ja haluaisin lähteä niihin, ulkotapahtumia eli vauva olisi vaunuissa suojassa)

Tämä asia muuten ärsytti minua sanoin kuvaamattomasti myös kun olin töissä. Miksi ihmiset hyvin mielin menee parturille/kampaajalle sairaslomalla?? Hitto ei minulla olisi ollut varaa olla yrittäjänä ylimääräisiä päiviä pois töistä flunssien vuoksi. Silti monen monesti asiakas tuli ja totesi, et nyt on hyvää aikaa tulla, kun olen sairaslomalla, kun ei oikein mitään muuta jaksa/pysty tekeen tässä kunnossa! Ja kun me parturit/kampaajat ollaan suhteellisen lähellä asiakasta koko ajan.

Tähän samaan kuuluu muuten myös raskaana olevien "kohtelu". Vaikka kyseessä on aikuinen niin harmittaa kun tulevat kipeänä käymään, kun muutenkin oma olo on tukala mahdollisesti ja mitään lääkettä ei voi ottaa, jos tauti tarttuu. Ja se iki-ikuinen miksi raskaana olevien maha olisi yhtään vapaampaa riistaa kuin muiden?? Minä lyön sormille, jos yrittävät!

Korvatulehdus ei tartu, joten siitä ei kannata huolta kantaa. Se voi myös tulla ilman mitään näkyviä flunssan oireita (kokemusta on). Jos lapsi itse jaksaa ja on virkeä, saa viedä hoitoonkin, miksei sitten kylään.

Toki perheet, joissa alle 2 kk vauva ovat erikoistilanne, silloin en menisi enkä toivoisi kylään, jos on mitään tautia. Isompien vauvojen/lasten kanssa en välitä pienestä flunssasta, jos ei muuta, niin mies tuo töistä ja kerholaiset kerhoista pöpöjä vauvallekin.

Meillä kun on 3 lasta ja kaveriperheissä pääsääntöisesti 1-5 lasta + aikuiset, niin ihan mahdotonta olisi flunssakaudella löytää ajankohtia kyläillä, jos jokaisesta valuvasta nenästä pitäisi vierailu perua. Pienten kanssa on kurja sairastaa, mutta ohi se menee sekin aika.

Tietysti halutessaan saa kutsua myös kipeänä olevia ihmisiä kylään, tai mennä itse lapsineen paikkaan jossa sairastetaan. Pitää vain olla molemmille osapuolille ok, että näin toimitaan.

Se mikä ärsyttää, on nimenomaan se että sovitaan tapaamisesta, tullaan toisen kotiin ja jossain vaiheessa sivulauseessa kerrotaan, että "hitto kun on ollut rankkaa kun on ollut just kaikki lapset vuorollaan kamalassa yrjötaudissa..." Että kiitos vaan, päätit sitten tuoda sen meillekin vaikkei varsinaisesti pyydetty?

Kysymys kuuluukin, kuinka jo etukäteen kerrotaan esim. puhelimessa näille ihmisille, että meille ei ole asiaa jos ollaan kipeitä/oltu juuri kipeitä? Valitettavasti nämä välinpitämättömät ihmiset on kerta toisensa perään niitä samoja tyyppejä jotka aina tuovat tullessaan ne taudit kun eivät itse tajua kertoa etukäteen olevansa juuri kipeinä? On sekin nähty että olen puhelimessa kysynyt että ovatko olleet terveinä vai onko jotain räkätautia, niin vastaus on ollut että "juu ihan terveitä ollaan, nähdään kohta!" Ja hetken päästä ovella on kaksi räkänokkaa aivastelemassa ja yskimässä ja niiskuttamassa...

Mustakin on vähän törkeetä kyllä, että jos etukäteen kysyt onko tautia, kielletään ja silti ovat sairaita saapuessaan. Mitä jos ens kerralla hienovaraisesti vihjaisit, että AI te OLITTEKIN räkäsiä!!! TOIVOTTAVASTI ei nyt sit tartu, kun ei YHTÄÄN kiinnosta se sairastaminen!!!
Minä myös yleensä kysyn, jos on kriittiset hetket tiedossa, että onkos tervettä väkeä. Nyt en ole enää alle pari vuotiaan kanssa ollut siitä niin tarkka, hän on muutenkin flunssaillut. Mutta olen aina kysynyt haittaako kyläperhettä, jos lähiaikoina on ollut tautia. Mutta pian syntyy toinen vauva ja sit meinaan kyllä suoraan kieltää kaikkien sairaiden vierailut vähäks aikaa...ellen terveidenkin :)

Mulle on jäänyt vähän epäselväks, että onko nuhakin sellainen mikä pitäisi etukäteen ilmoittaa? Joskus on sellasia talvia että ollaan muksun kans vuorotellen nuhassa, joten ei voitais kyläillä ollenkaan jos nuha on siihen este. Muuten ei tule mieleenkään kuumeisena tai vatsatautisena kyläillä. Kerran unohdin olevani kipeä ja melkein menin naapurille kylään, ei voi mitään jos on pöperöpää :p

meillä kuopuksella lähes jokainen nuha jatkuu korvatulehduksena, joten minä ainakin toivon etukäteen tietäväni minkälaisia räkänokkia sieltä on kylään tulossa. isompien nuha ei haittaa, koska he tuskin nuoleskelevat vauvamme leluja, mutta toista leluja syövän ikäistä räkänokkaa en meille huoli tautia tartuttamaan. eli siis vastaus edelliselle: nuha kuuluu ilmoitettaviin tauteihin jo ihan kohteliaisuus syistä ;P.

Olen kyllä sitä mieltä, että sata kertaa varmemmin niitä tartuntoja saa esim. kaupasta ym. yleiseltä paikalta ja kyllähän nuo äidit ainakin täällä päin näyttävät vauvojensa kanssa liikkuvan kaupungilla, ei tarvi kun mennä keskustan kauppakeskukseen niin siellä on äitejä vaunuineen kahvilassa pilvin pimein.

Jotenkin vaan tuntuu, että ei kukaan mene kylään vauvan luo tosi sairaana ja sitä paitsi ne pöpöthän tarttuvat jo ennen kuin tauti on edes puhjennut.

Ymmärrän hyvin, jos pöpökammo kehittyy. Asia on hyvin kaksipiippuinen, toisaalta on hyvä, että lapsi sairastelee perusjutut, jolloin vastustuskyky kehittyy. Toisaalta, jokaikistä tautia ei viitsisi sairastaa, onhan riskinä mm. tulheduksista kehittyvä astma, antibioottikierre jne. Itse olen tullut siihen tulokseen, että perusnuhakuumeita en jaksa ruveta muiden kanssa varomaan: tyttöni sairastuu, jos on sairastuakseen. Maailmanluokan ripulinkin tyttäremme sai, vaikkemme tosiaankaan olleet käyneet lähelläkään vatsatautisia ihmisiä. Itsekin sain saman taudin. Jostain ulkomaailmasta nuo pöpöt tulivat. Taidan jatkossa yrittää välttää oikeasti kiusallisia juttuja, kuten kihomatoja tai kovia vatsatauteja, jos se vain oman toiminnan avulla onnistuu. Täytyy myös muistaa pestä kädet niin itseltä kuin lapselta!!

Haluaisin vielä jatkaa, että ympäristö on niin täynnä taudinaiheuttajia, että niiden välttäminen on todella vaikeaa, vaikka lapset eivät toistensa räkää söisikään. Erään tutkimuksen mukaan jo pelkkä nenäliinaan niistäminen altistaa kaikki kahden metrin säteellä olevat pisaratartunnalle. Siis niistäminen, ei aivastaminen. Tietenkin on kohteliasta olla levittämättä tietoisesti omia pöpöjään lapsiperheisiin. Sitä tässä vaan ajattelin, että nuhien välttäminen voi kuitenkin olla ihan turhaa hommaa.

Me ollaan yritetty välttää aina viimeiseen asti kyläilyt nuhanenien luona. Siitä huolimatta neiti on saanut melkein joka kerta liikkeellä olleen taudin.. Että, jos tautia on liikkeellä sen voi saada näköjään melkein mistä vain.. Valitettavasti.

Tuttu lastenlääkäri sanoi, että alle 3-vuotiaan immuniteetti on sen verran huono, että ei ole ollenkaan harvinaista, että lapseen tarttuu lähes jokainen flunssa. Aikuisillakin flunssan immuniteetti kestää varsin vähän aikaa, joten samaa viruskantaa olevaan flunssaan voi sairastua samankin talven aikana pariin otteeseen.

Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän suojelen lapsia pelkältä flunssaltakin, koska nukkumisongelmat heijastuvat heti koko perheeseen. Minä ainakin olen jo ennestään niin univelkainen, etten kaipaa yhtään enempää valvottuja öitä kuin on tarpeen.

Minä olen itse "opettanut" lähipiiriä siihen, että sairauksista tiedotetaan, jos perheessä on alle kouluikäisiä lapsia. Koululaisilla on sitten vähän eri asia, mutten ylipäätään minnekään menisi, jos on kuumetta tai vatsatautia. Jos sovitaan tapaamisesta, niin sanon suoraan, että ihanaa tavata taas, mutta suojelen vauvaa flunssalta, joten jos teille tulee flunssaa tai muuta tartuntatautia, niin ilmoitteletko, jotta sitten siirretään kyläilyä myöhemmäksi. Kun asian esittää tuolla tavalla, niin kukaan ei ole vielä ottanut asiasta nokkiinsa.

Toki minäkin kysyn kyläilemään mennessä, että meillä on flunssa menossa jo ohi, mutta pientä nuhaa on, joten voidaanko tulla silti kylään vai siirretäänkö tapaamista.

Minä pidin naapuriimme kuukauden tauon etten käynyt kun yleensä kävin siellä kerran-pari viikossa.
En missään nimessä tietentahtoen halunnut vatsatautia sinne viedä kun perheessä on viisi lasta iältään 10 - 3 vuoitaat ja nää nuorimmat on kaksostytöt. Sovittiin sitten, että vain soitellaan. Ja naapurini myös ilmoittaa jos heillä on vatsatautia vaikke meillä olekkaan pieniä lapsia enään.
Silloi kun lapset olivat pienempiä pesin aina kädet kun menin sinne kylään. Kun vaihdoin vaippoja ja syötinkin aika usein.

Meilläkin on ottanut päähän kun pari kertaa on käyny vierailijoita lasten kanssa joilla kova räkätauti. Lapset kun koskee joka paikkaan, etenkin vauvan tavarat kiinnostaa. On sitten vierailun jälkeen yritetty vauvan tavaroita puhdistella ettei tulisi kipeeksi. Ollaan päätetty et tästedes kysytään onko tulijat terveinä ennenkuin annetaan vierailulupa.

Laura79 ja neiti kohta 4kk

Alkuperäinen kirjoittaja pallontallaaja:
Olen kyllä sitä mieltä, että sata kertaa varmemmin niitä tartuntoja saa esim. kaupasta ym. yleiseltä paikalta ja kyllähän nuo äidit ainakin täällä päin näyttävät vauvojensa kanssa liikkuvan kaupungilla, ei tarvi kun mennä keskustan kauppakeskukseen niin siellä on äitejä vaunuineen kahvilassa pilvin pimein.

Jotenkin vaan tuntuu, että ei kukaan mene kylään vauvan luo tosi sairaana ja sitä paitsi ne pöpöthän tarttuvat jo ennen kuin tauti on edes puhjennut.

Tästähän ei olekaan kyse. Kun ne "normaalit" pöpöt tulee mitkä on tullakseen, (juuri ne kauppojen ja yleisten paikkojen kautta saadut) niin ei enää toivo tietentahtoen tuotuja. Sen takia ainakin itse haluan välttää kipeänä vierailemista, ja toivon että ihmiset jotka ovat tulossa kylään, kertovat jo etukäteen olevansa kipeänä, jolloin voin esittää toiveeni siirtää vierailua myöhemmäksi.

Sitäpaitsi on eri asia käydä kaupassa ja saada sieltä mahdollisesti joku liikkeellä oleva virus, kuin se että kotiisi tulee taudinkantaja ja lääppii ja kuolaa kaikki paikat, samat lelut joita oma (vielä terve) lapseni imeskelee.. Kauppareissujen jälkeen on hyvä pestä kädet ensimmäisenä kotiin tullessa, sillä jo vaikuttaa paljon siihen kantaako ne pöpöt kotiin vai ei.

Suurin osa tuntui kuitenkin olevan samalla kannalla siitä että voi kysyä vierailta rohkeasti ollaanko oltu terveinä, ja hyvillä mielin siirtää tapaamista jos ei. Ainkakin itse olen tästälähtien juuri niin niuho että sanon suoraan etten halua tautisia kotiini.. Kyllä lapsen kanssa sairastaminen on sen verran rankkaa että ei sitä halua yhtä ainutta "ylimääräistä" tautia potea.

En voi uskoa että nykyihmiset on näin tarkkoja joka hiien asiasta!!! Meille on saanut aina tulla kipeenä ja terveenä, eikä pojalla ole koskaan ollut flunssaa, eikä muutakaan!! poika nyt 1.5 v.Jos on tarttuakseen niin se tarttuu jo käymällä kaupassa tms. Siinähän se vastustuskyky kasvaa kun joutuu elimistö aina välillä harjoittelemaan, meillä varmaan senkin takia ollaan oltu terveinä kun on normaali vastustuskyky kehittynyt!!Voi voi nyky vöyhötyksiä...

Toivottavasti kuitenkin osaat kunnitoittaa muiden mielipiteitä myös kyläillessä, etkä ole yksi niistä äideistä jotka viis veisaa..

Tuosta kaupassa käymisestä olikin jo puhetta, se ei ole sama asia kuin kotiin tarkoituksella tuodut taudit.

Me sairastimme juuri vatsatautia ja ei kyllä mihinkään poistuttu kotoa kun tauti oli päällä ja päivä pidettiin taukoa, kunnes mentii kyläilemään paikkaan jossa olivat tietoisia siitä, että on oltu juuri sairaana. He eivät saaneet tautia.

Nuha voi tosissaan olla melkein kroonista, kaikki nuha ei edes ole flunssaa, vaan on allergista nuhaa yms. Tosin ei varmaan ihan tähän aikaan vuodesta. Aina olen nuhaisena (jos siis pelkkä nuha) kyläillyt suht normaalisti enkä ole lapsenkaan nuhaa tajunnut ajatella sen kummemmin. Tosin tämä talvi ollaan oltu nuhatta ja viime talvena oli aivan vauva. Ymmärrän että alle vuoden ikäisen lapsen nuha on todella inhottava tauti ja sitä tulee välttää, mutta mielestäni isommat lapset on jo juttu erikseen. Toki kannattaa nuhastakin mainita, jotta kyläpaikan emäntäkin voi kertoa mielipiteensä. Mutta minun kotiin saa tulla pikkunuhassa.

Niin ja jos olen kyläillyt nuhassa, se ei tarkoita että oisin halunnut tuoda nuhan muille. Vaan en ole ajatellut asiaa sen enempää. Mielestäni nuhaisena en ole kipeä jos ei ole kuumetta, yskää tms. Mutta joo vastaisuudessa täytyy ajatella enempi :)

Pieni nuha on harmiton, ja aikuiset harvoin sitä räkää levitteleekään leluihin ja muualle. :) Tässä ketjussa nuhalla tarkoitetaankin varmaan ihan kunnon flunssaa, joka siis yleensä alkaa ja loppuu, ja johon liittyy muutakin flunssan oiretta.

Voihan nenä vuotaa pelkästään kylmästä ilmastakin tms..

eihän se nuha itsessään olekaan mikään ihme juttu, vaan ne nuhan jälkeiset/aiheuttamat korvatulehdukset :(. ilmeisesti täällä ei kenelläkään ole korvakierrelapsia, kun ei "pelkkää" nuhaa varota.

"Tästähän ei olekaan kyse. Kun ne "normaalit" pöpöt tulee mitkä on tullakseen, (juuri ne kauppojen ja yleisten paikkojen kautta saadut) niin ei enää toivo tietentahtoen tuotuja. "

Ai siis mitkä normaalit pöpöt? Viette lapsenne mieluummin siis kauppoihin ja kahviloihin tartutettavaksi kuin päästätte kotiinne tutun ihmisen.

Kaupassa sitä vasta niitä pöpöjä onkin, laitat vauvasi ostoskärryihin joiden kaukalossa on ollut tuhat muksua ennen sitä, työnnät ostoskärryjä joita on pidellyt sinä päivänä lukemattomia ihmisiä, hoitelet vauvaasi siinä samalla, kohennat ja vähennät vaatetta, laitat pudonnutta tuttia, joudut kenties ottamaan vauvasi syliin jos se kitisee jne. Kosketat aivan varmasti vauvan kättä ja minne se vauva kätensä yleensä laittaa; suuhunsa.
Ympärillä ihmisiä pärskii, yskii, niistelee nenäänsä.

Kahvilassa otat tarjottimen jota juuri käytti joku muu, kosket pöytää, tuolia, naulakkoa ja sitten hoidat vauvaasi, syötät kenties , annat tuttia jne. Kätesi ovat täynnä satojen ihmisten pöpöjä!!!!

Olenkin sitä mieltä,että ihan pieniä vauvoja ei pidä viedä kauppaan tai muuhunkaan yleiseen paikkaan.

minäkin olin vielä esikoisen aikaan yhtä vapaamielinen, suorastaan hurskaan jalomielinen, että kyllä meille saa tulla, taudithan nyt tulee jos on tullakseen. nyt kun kahden seuraavan kanssa on itketty ja valvottu korvia, niin kiitos ei meille nuhaa ihan tarkoituksella. otan sen nuhan mieluummin kaupan kassajonosta, niin ei tarvitse korvatulehduksesta kavereita syytellä.

Yhteistyössä