Hae Anna.fi-sivustolta

Vieras omii viinipullon

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Mikä neuvoksi, 28.07.2015.

1. Mikä neuvoksi Vierailija

Kun kutsun erään ystäväni kylään syömään ja nostan viinipullon pöytään juhlistamaan iltaa, hän kutsuttuna vieraana ikään kuin omii itselleen isännän/emännän tehtävän.
    Eli avaa pullon ja kaataa siitä laseihin. Pullon hän sitten laittaa oman kätensä ulottuville.
    Pullosta tämä vieras kaataa ihan vapaasti täydennystä laseihin.
    Minusta etiketti ei mene näin. Vai meneekö?

2. vinkki Vierailija

Minulle tuottaa ongelmia tämä sinun tapasi lähestyä tätä aihetta. Olet närkästynyt ystäväsi käytöksestä, minä olen närkästynyt sinun käytöksestäsi.

Hyvä emäntä ja ennenkaikkea hyvä ystävä, ei tarjoa, ei edes nosta viinipulloa näkyville vaan jemmaa ne vaikka kaappiin hyvään piiloon, jos se vieraana oleva ystävä on liian perso alkoholin perään.

Jos ystäväsi tarjoaa sinulle alkoholia, kieltäydy ja sano suoraan, että sinullekin tekee hyvää välillä olla ottamatta. Se olisi hyvän ystävän teko.

3. meemi Vierailija

minäkin olisin enemmän huolissani ystävän (alkavasta) alkoholiongelmasta kuin etiketistä.

4. Minä en ymmärtänyt tätä niin, että ystävä olisi alkoholiongelmainen ja kaatelisi viiniä vain itselleen, vaan avaa vieraana ollessaan oma-aloitteisesti pullon, kaataa kaikille ja kaataa myös täydennystä kaikille - ei siis omi pulloa pelkästään omaan käyttöönsä, mutta ottaa emännän/isännän tehtävän.

En ole varma, että mitä etiketti asiasta sanoo, mutta minä olen ollut vain sellaisissa juhlissa, joissa tarjoilun hoitaa joko isäntäväki tai tarjoilija, mutta ei vieraana oleva. Poikkeuksena ovat juhlat, joissa istutaan useassa pienessä pöydässä. Näissä tarjoilija - jos sellainen on - kaataa ensimmäisen kierroksen ja jättää pullon pöydälle. Sen jälkeen kaatamisesta huolehtii joku pöydässä istujista, sillä silloinhan olemme kaikki vieraita.

5. ap. Vierailija

Juuri tätä tarkoitin. Ehkäpä ilmaisin itseni hieman epäselvästi.

En oikein tiedä, miten toimisin hänen kanssaan. Haluaisin itse olla emäntänä ja hoitaa tarjoilun.

Jotenkin tällaisessa tapauksessa avulias apuemäntä tuntuu kävelevän varsinaisen emännän yli. Ainakin minulle tulee tällainen tunne.

6. vinkki Vierailija

ai, minun mielestäni yhäkin on kyse piilevästä alkoholismista jos pitää pullo ottaa itselle käden viereen ja kaataa itselle ja pyytämättä muillekin juotavaa. Jos sillä viinin määrällä laseissa ei olisi mitään merkitystä, niin eihän se ystävä siihen pullon tuon tuostakin tarttuisi.

Mutta sovitaan niin, että kyse ei ole viinan himosta vaan ilmeisesti sinä olet ystäväsi mielestä liian hidas emäntä. Et juota heitä riittävän nopealla tahdilla.

Tässä muutama vaihtoehto seuraaville illallisille.

1. pistä viinipullo ystäväsi ulottumattomiin, eli plaseeraat pöydän niin, ettei ystäväsi yletä mitenkään, ei edes nousemalla ja kurottamalla, siihen paikkaan mihin sijoitat viinipullon.

2. laita viini karahviin, siirrä karahvi tai viinipullo oman selkäsi taakse vaikka siirrettävälle aputasolle ja plaseeraa ystäväsi sellaiselle paikalle ruokapöytään, ettei hän pääse mitenkään kiertämään viinin sijoituspaikkaan.

3. ota pullo pois ystävältäsi ja sano suoraan hänelle ystävällisesti, että istu sinä vaan vieraana, minä hoidan emännän toimet ja viinin kaatelun.

4. huomioi vieraittesi tyhjenemässä olevat lasit nopeammin ja tarjoa viiniä lisää tiuhaan tahtiin. Näin ystäviesi lasit pysyvät täynnä eikä ystäväsi kyllästy odottamaan lasin täyttymistä.

7. ap. Vierailija

Kiitos vinkki vinkistäsi. Valitsen vaihtoehdon 3.

Jos olen ystäväni emännöimänä hänen kodissaan, hän osaa kaataa viiniä siten, että kaikki sujuu niin sivistyneesti. Silloin ei tule sellaista humaltumista kuin hänen ollessa meillä.
    Haluaisin myös meillä tapahtuvan vierailun sujuvan yhtä sivistyneesti, mutta tämän hänen apuemäntä-roolinsa vuoksi olen niin turhautunut järjestämään toistaiseksi mitään tapaamisia näissä merkeissä.

8. Kuule, etiketin mukaan pöytään EI laiteta avaamatonta viinipulloa! Eli emäntänä sinä avaat viinipullon, kaadat kierroksen laseihin ja sen jälkeen joko asetat pullon itsesi ulottuville/apupöydälle TAI keskelle pöytää ja sanot, että siitä voi vapaasti kaataa lisää/nimeät jonkun huolehtimaan lasien täydentämisestä.

Seurueen koosta riippuen avaat useamman viinipullon sivupöydälle tuulettumaan, valkoviinit tietysti joko jääkaapissa tai jäähdyttimessä.

9. 1 & 1 Vierailija

Montako viinipulloa avataan sivupöydälle tuulettumaan, jos seurue olisi kahden naisen kokoinen?

10. naminammaiskis Vierailija

ei yhtään jos kyseessä on minun kotini.

11. Kokemus Vierailija

Ilmankos sinulla ei vieraita käykään.

12. Kuinkahan pitkää iltaa vietetään...? ;)
    Minä todennäköisesti avaisin kaksi -ei se muutamassa päivässä pilalle mene vaikka jäisi juomattakin. Ja aina tarvittaessa voi viinin kaataa jääpalapusseihin ja pakastaa -siitä voi sitten lisätä kastikkeisiin tai muihin ruokiin makua antamaan.

• Tykkään Tykkään x 1
  13. totuuden torvy Vierailija

Ainoastaan alkoholiin koukussa olevat vetävät viiniä ruuan kanssa.
    Sanotte että viini parantaa ruuan makua. Kissanpissat, viinin kanssa ei mikään ruoka maistu miltään muulta kuin viiniltä. Joten.. jos on nalkissa viiniin, niin on nalkissa, vaikka kuinka totuuden itseltään kieltäisikin.

Mä kysyin kerran mun ystävältä miksi sen pitää ostaa joka viikko viinipullo. Vastaus oli että sen avulla relaa, jooga ajaisi saman asian. Tai vaikka nukkuminen.

14. Ai että ihan joka viikko pitää ostaa yksi viinipullo! Oi-oi, onneksi minun ei tarvitse joka viikko sen takia lähteä ostoksille, viinikaapeissa kun on muutama sata pullo hyviä vuosikertaviinejä. Ja keittiössä käsivara ruoanlaittoviinejä. Tuossa juuri maanantai-illan kunniaksi herkullisen lammaspaistin kera joimme mieheni kanssa viikonlopun juhlista auki jääneen vajaan pullollisen hyvää Amaronea. Kyllä me nyt ollaan nalkissa .
    Niin, ajattelin kyllä siitä huolimatta mennä aamulla joogatunnille.

15. totuuden torvi Vierailija

16. niin samaa mieltä Vierailija

otanpa kantaa tännekin saman tien kun kerran täällä elleissä olen.
    Smoothiet :D ja viinin lipittely ei ole minun juttuni.

Tämä trendi viinin lipittämiseen on levinnyt tänne maaseudullekin. Toiset pyörittelee innolla bukeeitaan, minusta viini maistuu pelkästään pahalta tai siis kaikki alkoholi maistuu pahalta minun suussani.

Ystävillä on tiedossa tämä minun ongelmani, mutta jostain syystä se viinipullo vaan pitää kaivaa esiin kaksin ollessakin vaikka kuinka estelen, että älä turhaan avaa minua varten. Siinä sitä sitten ohimennen kaatelen lasin tyhjäksi keittiön lavuaariin kun emäntä ei näe.
    On aika tympeätä harata koko ajan vastavirtaan, mutta kun ei mene alas niin ei mene.

Muistelen kaiholla niitä aikoja kun porukalle riitti vesi, kalja, maito tai piimä ruokajuomaksi. Keskityttiin hauskanpitoon, eikä viinien makuvivahteisiin.

17. alkkiskalkkis Vierailija

En oikein ymmärrä miksei voi sanoa kunnolla, että en tykkää viinistä. Sen sijaan pitää kaataa lavuaariin... ei kaikki tykkää kaikista, sehän on makuasia. Samalla tavalla kun sanoo, etten syö lihaa, kiitos vaan.

Ei kukaan tykkää kaikesta alkoholista, en ole sellaista ihmistä tavannut. Itse en juo väkeviä ollenkaan, en halua enkä tykkää ja sanon sen suoraan jos joku tarjoaa. Mieheni ei voi käsittää, etten nauti hyvästä viskistä mutta ei vaan maistu. Itse juon viiniä ja olutta (siideri ei maistu, ainoastaan alkosta saatava ranskalainen siideri menee jotenkuten). Suosikkiviiniäni, chileläistä, ei saa Suomesta alkosta, enkä ole nähnyt Virossakaan. Harmillista, on siis tyydyttävä muihin punkkuihin ja löytyy niitä ihan laadukkaita. Valkkari menee joskus, se on minusta ennemmin seurusteluviini ja punkku ruoan kanssa - mutta makuasioita.

18. niin samaa mieltä Vierailija

jo vain, olen sanonut ---- kunnolla---- että en ota, mutta kun "seuran vuoksi" pitää ottaa. Olisi kuulemma liian outoa jos minun lasissani olisi vettä. Jokuhan muu voisi haluta samaa tai vaikka kossuvissyä kun väri on sama kuin vedessä.. se on sitä naisen logiikkaa, joten tyynesti kaatelen viinit lavuaariin.

Jokainen ystäväni tietää, että en juo viiniä, mutta siitä huolimatta se pullo kaivetaan esiin kun minä menen käymään, joten olen tullut siihen tulokseen, että he ovat koukussa viiniin silleen, että sitä on pakko ottaa joka viikko jonkun verran. Minun kyläilyni antaa siihen hyvän syyn. Sen vuoksi he eivät tule minun luokseni kun tietävät, että meillä saa vain kahvia ja pullaa. Ei ole edes konjakkia kyytipojaksi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri