Vierottaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rinnalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rinnalta

Vieras
""Vauvani"" on 1v ja 1kk:tta ja nukahtaa yöunille vielä rinnalla.
Päivällä hän ei enään tissuttele kuin satunnaisesti, noin kolme viikkoa sitten oma-aloitteisesti luopui siitä. Illlalla hän kuitenkin vaatii rintaa ja imetän häntä muutaman minuutin, jonka jälkeen nostan hänet joko nukahtaneena tai hyvin unisena omaan sänkyynsä. Myös yöllä hänen herättyään joudun imettämään hänet untenmaille kerran tai pari kertaa. Sehän on selvä että nälkäänsä hän ei vaadi rintaa tukevan puuroannoksen ja usein vielä lisäksi vellin päälle, vaan se on tapa.
Miten vierotan rinnalta, jotta isä tai mummokin voisivat joskus nukuttaa lapsen ja minulle katkonaiset yöt loppuisivat. Onko teillä ""pehmeitä"" neuvoja ja kokemuksia, vai pitääkö todella lasta huudattaa? Yritin juuri pitää häntä vierelläni ja antaa vain tutia, mutta hän itki niin että ""rääkkäämiselle"" tuntui. Olisin todella kiitollinen neuvoistanne!!

Minä rupesin antamaan illalla velliä tuttipullosta ja se kelpasi rinnan sijaan. Yösyömisen lopettaminen kyllä vaati hieman ""huutoa"" mutta yllättävän helposti meni - vauva oli noin 10 kk. Ensimmäisenä yönä huudettiin noin tunti. Pidin sylissä ja silitin sängyssä - en siis soveltanut ihan klassista unikoulua. Seuraavina öinä huuto kesti kerrallaan noin 10-15 minuuttia ja noi 3-4 yössä loppui kokonaan. Vaatihan se pikkuisen pinnaa, mutta sen jälkeen sekä äiti että vauva ovat olleet paljon pirteämpiä päivällä! Suosittelen.

Nyt kun imetyksen lopettamisesta on noin kuukausi niin yhtenä aamuna olin juuri pukemassa, kun vauva halusi syliin. Katseli rintaa ja kokeili suullaan - sitten teki sellaisen ""yäk""-ilmeen, jonka tekee kun maistaa esim. jotain karvaista (esim. pehmolelua) ja puisteli päätään nauraen. Ei siis varmaan mitään kamalia traumoja tullut neidille imettämisen lopttamisesta 11 kuukauden iässä -;)

Minäkin vieroitin yösyötöistä samoin kuin edellinen kirjoittaja, otin yöllä syliin ja kanniskelin ympäriinsä ja silittelin uneen sängyssä. Kolme yötä kesti, sitten meillä nukuttiin jo 8 h putkeen ja nykyään n. 11 h (tyttö 1v2kk). Iltasyötöistä luovuin viimeisenä, sitä jatkoin n. pari kuukautta päiväimettämisen päätyttyä. Tyttö oli vuoden ikäinen kun iltasyötöt loppuivat. Sekin sujui hyvin, ainoa ongelma oli se, että iltasyötön aikana tyttö ehti aina väsyä ja lähes nukahtaa, joten siitä oli aina helppo vain pistää sänkyyn. Nykyään tytön rauhoittaminen ""sänkykuntoon"" on hieman työläämpää, mutta eipä se minua haittaa.

Meillä jäi päiväsyötöt pois suunnillen samaan aikaan eli 10-11 kk. Neiti lopetti oikeastaan itse. Olin ajatellut vielä jatkaa päiväsyöttöjä, mutta kun pääsimme eroon klo 5-6 aamusyötöstä niin päiväsyötötkään eivät enää kiinnostaneet. Olin ajatellut imettää vuoden, mutta jäi 11 kuukauteen. No - kai se ihan tarpeeksi sekin on.

meillä oli ihan samanlainen tilanne 1v:na, iltatissi oli ns. lohdukkeena ja iltarutiinina ennen nukkumaanmenoa joskus oli hereillä kun laitoin sänkyyn. Meillä yksinkertaisesti vain jätettiin se vaihe pois, kaikki iltarutiinit samanlaisena mutta ei ollenkaan syöttöpaikalle/asentoon vaan tyttö sänkyyn ja samat hyvänyöntoivotukset. Ei jäänyt kaipaamaan iltatissiä, homma oli äidin korvienvälissä :) Tsemppiä. Jo samalla viikolla kävi isän nukuttaminen päinsä ja se oli TAIVAALLISTA

Yhteistyössä