viestittämisestä parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eija

Vieras
parisuhdeasiaa
mieheni on voimakas persoona, ja ei anna minulle sananvaltaa ja -vuoroa. Hän on monin tavoin viestittänyt, ettei ole ollenkaan tyytyväinen parisuhteeseen, vaan olisi eroa mietittävä. Keskustelut päättyvät aina siihen, että mies sanoo oman kantansa, ja kun on minun vuoro, hän huutaa päälle tai kävelee ulos. Olen nyt kolmen viikon työmatkalla ja laitoin hänelle tekstiviestin, että miettisi nyt oikeasti ratkaisunsa asiaan.

Hän vastasi, ettei viitsi alkaa tällä tavoin viestittelemään ja sanoi, että pitää keskustella (!!??)

En viitsisi tuohon vastata, niinkuin asiat menisivät. Yritetty on näinä vuosina satoja kertoja; muistakaan asioista ei ole rakentavaa saatu koskaan...

Tiedän, että kännykkä ei ole oikea tapa yleensä tällaiseen, mutta kun tilanne on tämä. Voin pelotta kommunikoida hänen kanssaan...

Valitettavasti taidat elää alistettuna, jos sinun keskusteluvuorot päättyvät hänen huutoonsa. Ja se, että tunnet nyt olosi turvalliseksi, kun olet kännykän takana, viittaa samaan asiaan.

Minun mielestäni on sinun etu, jos eroat. Se on iso päätös, mutta saat vapauden. Harkitse asiaa vakavasti.

Olen tästä miehelle jutellut, ja hän kimpaantuu tästä, ja sanoo, että hän elää alistetussa elämässä. Minä määrään kaikesta. Tästä lähtökohdasta menen aina yhtä ymmälleni.

Teepä samalla tavalla kuin minä: kirjoita kirje miehellesi. Minulla oli ex-miehen kanssa se tilanne, että hän ei kuunnellut minua. Vasta kun kerroin, että haluan erota, hän hätääntyi ja alkoi oikeasti kuuntelemaan, mitä haluan. Siinä vaiheessa kuitenkin tunteet oli minun puoleltani jo kuolleet, joten suhde oli vääjäämättä ohi.

Minua harmittaa, etten tajunnut jo aiemmin olla vahva ja vaatia, että minunkin mielipidettäni pitää kuunnella. Valitettavasti olen aina lapsuudenkodissakin ollut se, jonka on pitänyt olla hiljaa ja kiltisti. Tunnollisena oppilaana sain hyviä numeroita ja sitä kautta kiitosta. Nyt aikuisena on sitten pitänyt opetella pois siitä kiltin tytön roolista, koska muuten joutuu toimimaan lattiamattona ja on jatkuvasti onneton.

Suosittelen, että kirjoitat kaikessa rauhassa kirjeen, jossa kerrot niistä asioista, jotka parisuhteessa ottaa päähän. Jotta sota ei ole valmis, kerro aluksi myös niistä hyvistä asioista, joista hänessä pidät ja mitkä ovat ne hyvät syyt, miksi et haluaisi erotakaan.

Yhteistyössä