Vihannesten pesu ja kuoriminen raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva mamma

Vieras
Elikkä oon kuudennella kuulla raskaana. Oon noudattanut noita neuvolan ravintosuosituksia mielestäni huolellisesti. Nyt joku aika sitten kehitin ittelleni jonkun listeria-toksoplasma-paniikin. Kun toksohan ainaki on usein oireeton niin eihän sitä voi tietää jos vaikka on sen saanukkin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka hyvin ootte odotusaikana esim. pessy vihannekset? Ja onko joku jopa tomaatit, kurkut jne. kuorinu?
Itte oon kyl aina pessy hyvin vihannekset (tosin nyt välillä mietin, että oonkohan mä varmasti joka kerta muistanu ne pestä tarpeeks hyvin). Tomaatteja ja kurkkuja en oo kuorinu, ainoostaan semmoset mitkä ny yleensäki kuoritaan..

Raskausaikana pesin vihannekset ja muut ihan samanlailla kun yleensäkin.. Enkä todella alkanu myöskään kuorimaan mitään mitä en yleensä kuori. Ei tullu kyllä mieleenkää kuoria esim. tomaattia..

no tietenkään ei tarvii kuoria tomaattia.

JOS haluat hysterian perusteella laittaa miehesi hommiin, niinkäske sen kuoria ja pestä porkkanat. Siinä porkkanain mullassa saattaa olla joku bakteeri. Niistähän vuosittain muutama ruokamyrkytys.

Juu tuhoon tuomittu ajatushan oli tänne yhtään mitään kirjottaa. En ole hysteerinen, edellinen raskaus vaan päätty ikävästi niin ehkä siitä johtuu, että nyt sit pelottaa. Ja en ole kysynyt, että pitääkö tomaatti kuoria vaan ajattelin kysästä, että kuinka muut ovat raskausaikana toimineet. Neuvolan ohjeissa lukee et vihannekset ja juurekset pitää pestä ja kuoria ni sillä kysyin et onko joku mukamas kuorinu esim. tomaatin.
Asiallisille vastaajille kiitos, muut voi painua helvettiin. Miten joistakin on tullut niin helvetin ärsyttäviä ettei oo näköjään elämää vaan täytyy tääl vittuilla...

Nää on just niin klassikoita: vedetään hygienia tappiin asti hysteeriselle tasolle. Sitten sä saat ruokamyrkytyksen esmes likaisesta tiskipöydästä, kun epähuomiossa pyyhkäiset sormella suupieltä.

Hysterisointi on a) turhaa ja b) helvetin typerää. Aiotko kasvattaa Nico-Jasmiinasi steriileissä olosuhteissa?

Tomaatit ja kurkut eivät kasva mullan sisällä, joten pesu riittää. Mullassa kasvavat juurekset pitää tietysti pestä oikein huolella ja tarvittaessa kuoria.

Tästä saat asiallisen vastauksen ilman veetuilua.

Pesen hedelmät ja vihannekset huolellisesti. Ulkomailta tulleet hedelmät ja vihannekset pyrin kuorimaan, ne mitä en voi kuoria esim. tomaatit, ostan kotimaisina jotta se pesu riittäisi.

Jos myrkyt huolestuttaa, hanki luomua raskausaikana.

Kaikkea ei kannata lähteä kypsentämään, ellet sitten juo sitä lientä missä olet keittänyt porkkanat, paprikat, sipulit ym. kun siihen liukenee todella paljon vitamiineja. (Yksi kokkiopettajani kertoi juovansa tämän liemen kotioloissaan, joten mikäs siinä).

pesen vihannekset ihan normaalisti (=huolellisesti) kuin muutoinkin. Yleensä ostan aina kotimaista jos vain on saatavilla, kuorimista en suosi.

Mínua ahdistaa enempi työpaikkaruokalan yms. salaatit joita syön paljon (raskausdiabetesdieetillä). Pirustako tiedän kuinka huolellisesti he pesevät mullat pois... Mut ei auta kuin toivoa, että henkilökunnalla on ammattitaitoa.

En aina huuhdo kurkkuja. Valmiiksi pestyjä perunoita en enää pese ennen keittämistä. Tomaatit pesen useinmiten. Olen aika luottavainen suomalaisten kasvisten suhteen. Nyt toinen raskaus menossa.

[QUOTE="tööt";24300612]Nää on just niin klassikoita: vedetään hygienia tappiin asti hysteeriselle tasolle. Sitten sä saat ruokamyrkytyksen esmes likaisesta tiskipöydästä, kun epähuomiossa pyyhkäiset sormella suupieltä.

Hysterisointi on a) turhaa ja b) helvetin typerää. Aiotko kasvattaa Nico-Jasmiinasi steriileissä olosuhteissa?[/QUOTE]

Peesi!
Ps. kuinkahan ennen vanhaan mammat pärjäs, kun eivät eläneet steriilisti?!

..tosi asiattomaksi mennyt toi keskustelu, mut tosiaan onkohan jollakulla tietoa sodan ja etikan käytöstä kasvisten ja hedelmien pesusta.. kun ei tosiaan ihan kaikkee viitti kuoria, vois pahimmat myrkyt, säilöntäaineet ja sen semmoset koittaa pestä minkä voi..
Itse suosittelen hysteerikkoja matkustamaan Intiassa tms. maassa missä varmasti on lapsia ja terveitä syntynyt vaikka olot ovat mitä ovat.. itse olin kolmansissa maissa n. 6kk raskausajasta.. Suomeen tulo sai mut kyllä kipeemmäksi kuin koskaan.. Luulosairaus kolkuttelee ovella vaan en avaa..

Yhteistyössä