Vihdoin viimein: lasten ei tarvitse terveyssyistä käyttää aurinkolaseja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 875
19 182
113

Mä oon aina ihmetelly ku 1-vuotiaalla jo on ollu lasit ja sit vanhemmat vääntää asiasta heidän kanssaan. Joo jossain maaliskuun kirkkailla hangilla tai autossa jossa ei ole lasinsuojusta on lasit jees, mutta muuten se tuntuu lasten rääkkäämiseltä. Mitenhän kaikki maailman lapset on eteläisemmissäkin maissa pärjänneet jo tuhansia vuosia ilman arskoja?

Tuossa artikkelissa ei käsitelty yhtä terveysväittämää eli aurinkolasien kaihia ehkäisevää vaikutusta, mutta ehkä tuo silmälääkärin "ei terveyssyistä tarvitse käyttää" riittää.

En ole kovin aktiivinen ollut oman lapsen aurinkolasijutussa. Jos lapsella on aurinkolasit päässä, hän jää tuijottamaan suoraan aurinkoa kun niin pystyy tekemään ja olen ajatellut ettei se ole terveellistä silmille.
Jos ei ole laseja, hän luontaisesti ei katso suoraan aurinkoon.

Aurinkoon katsominen sokeuttaa
Auringonvalo voi todellakin altistaa kasvannaisille kuten siipikalvolle, ja sen on todettu olevan yhteydessä kaihiin ja silmänpohjan rappeumaan. Jo lyhyehkö tuijotus suoraan aurinkoon voi vaurioittaa silmänpohjaa pysyvästi. Silmät voivat vahingoittua myös esimerkiksi veden tai lumen pinnasta heijastuvasta valosta. Lumen säteily voi aiheuttaa kivuliaan sarveiskalvovaurion, eli lumisokeud

• Tykkää
Reactions: Echo
Uv-säteilyn arvioidaan olevan nykyisin voimakkaampaa kuin tuhat vuotta sitten. Ennen vanhaan oli yleistä että ihmiset sokeutuivat varhaisessa vanhuusiässä, jos edes elivät sinne asti.

En nyt ihan allekirjoita yhden lääkärin lausuntoa, kun monet tutkimukset osoittavat säteilyn haitallisuutta. Etenkin tähän aikaan vuodesta haitallinen säteily kasvaa ja hanki vielä voimistaa sen vaikutusta silmiin.
Lippis suojaa, paitsi ei hangilla eikä vesillä. Suurimman osan ajasta ei haitalliselle säteilylle altistu, mutta iltapäivän kovalla paisteella altistuu.
Jokainen toki tekee itse omat valintansa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Meillä on ollut jo aika pienellä aurinkolasit. Ei ole tarvinnut tapella. Naureskeltiin joskus, että on varmaan vampyyri, kun oli kuin dracula vetämässä käsivartta kauhistuneena naamalle, kun aurinko paistoi.

Yhteistyössä