Viherpeukalot, auttakee pliis avutonta! Sis. monta kysymystä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloittelija

Vieras
Eli tänään vasta koulin tomaatintaimet, kerkiääköhän vielä tekemään satoa? En ole niitä vielä nostanut kasvariin, keittiön ikkunalla ovat. Laitoin vahvempaan multaan, taimikasvatuksessa oli kasvuturvetta tms, nyt mustaa multaa.

Paprikat mulla on edelleen koulimatta. Kerkiääköhän saamaan satoa?

Pelakuut, voiko laittaa kolme tai neljä tainta samaan, isohkoon (tavan amppelikukkaruukku, niitä valkoisia) ruukkuun? Niitä koulin tänään ja pitäisi saada vielä mahtumaan johonkin niitä. Ovat nyt jotain kymmensenttisiä, ihan tanakoita, saapi nähdä kerkiääkö nuokaan kukkimaan.

Puutarha.netissä kun olen lueskellut, siellä jo tomaatit tekevät satoa, paprikat kukkii ja pelakuut on runsaassa kukassa.

Olenko mattimyöhänen vai kerkiääkö tästä vielä..
Asumme keskisuomessa, joten täällä todellakin voi vielä tulla yöhallaa jne.
Tuntuu että kamalalla kiireellä ihmiset hösää pihoja ja kasvareihin taimia, mutta eikös tässä nyt ole vielä kevät meneillään ja kesä tuloillaan..

Tänään ajattelin laitella porkkanat ja retiisinsiemenet maahan, onko sopiva aika? Punajuuret ja salaatit olisi myös laittamatta, eikös halla voi tuhota ainaskin salaatit vielä?

Kiitos jos joku osaa auttaa aloittelijaa, eka kesä omakotitalossa :D

Ainakin nuo tomaatit ja paprikat ehtii hyvin, me laitettiin viime vuonna vasta itämään tähän aikaan, ehkä jopa muutamaa viikkoa myöhemmin, ja hyvin ehdittiin satoa saada.:D Ja Oulussa asutaan.:)

Tomaatilla menee kukinnasta kaksi kuukautta että sato on kypsä ja paprikalla vähän pidempään. Jos saat tomaatiti kasvihuoneeseen niin hyvin ehtii tehdä satoa.

Mä meinasin tänääm laittaa sipulit ja potut maahan, jos mies saa jyrsimen käyntiin. Porkkanat sitten kun muistan ostaa siemeniä.

Salaatit ja herneet sitten vasta kun maa on lämmennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin nuo tomaatit ja paprikat ehtii hyvin, me laitettiin viime vuonna vasta itämään tähän aikaan, ehkä jopa muutamaa viikkoa myöhemmin, ja hyvin ehdittiin satoa saada.:D Ja Oulussa asutaan.:)

Ja siis meillä nämä oli ihan parvekkeella, ei missään kasvihuoneessa.:)

Kanssa vasta koulin tomskuja ja paprikoita ja chilejä. Naureskellen olen katsellut touhua kun on innostuttu helteiden myötä laittamaan kasvihuoneeseen taimet, siis ihan altaisiin/säkkeihin mitä ei voi siirtää lämpimään. Nyt on vasta toukokuun puoliväli, mekin asumme Oulun suunnalla, joten todella voi vielä tulla hallaa, jopa pakkasöitä. Samoin on kesäkukkia paljon ihmisillä jo pihoilla, orvokit nyt kestävät viileämpää, mutta en itse kyllä vielä esim. pelakuita pihalle laittaisi, niitäkin näkyi olevan myynnissä ja monilla pihallakin jo.

Kyllä sitä kerkiää. Monena vuotena on tähän aikaan ollut todella viileää.

Yhteistyössä