Vihlaisu virtsatessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja!!

Vieras
Hei,

olen 25-vuotias nainen, kahden lapsen äiti ja minulla on ollut virtsatientulehdus viimeksi 17-vuotiaana ja silloin kirvely ja alaselkäkivut olivat kovat.

Eilen huomasin, että virtsaamisen alussa tuntui lievä vihlaisu joka kestää alle sekunnin. Minulla ei ole muita oireita, ei tiheentynyttä virtsaamistarvetta tai kipuja. Sama vihlaisu on tuntunut tänäänkin ja heti virtsaamisen alussa, tuntuu virtsaputken suulla. Oon juonu kohta litran karpalomehua ja juonu muutenkin enemmän, mutta ei näy olevan vaikutusta. Mitä tää on? Onko tää tulehdus vai onko mulla joku syöpä? Vihlasu on aika lievän tuntuinen, ei tarvii kattoon pomppasta.

...hei miten olisi jos ihan pyytäisit päästä pissatestiin?
Saisit tietää tuloksen samana päivänä. Jos se on pissatulehdus, etkä halua antibioottia nikn voit sit hyvällä "rauhassa" jatkaa karpalomehun juontia. Vipi olla myös ns kuherruskuukausi tauti, eli seksin jälkeen oireet on kuin pissatulehduksessa, mutta johtuu vaan limakalvojen ärsytyksestä. Paranee itsestää n 4-5päivässä. Moni luulee tuota pissatulehdukseski ja luulee että karpalomehu paransi.

Virtsarakon syövän ensioire yleensä on verinen pissa ilman tulehdusta.

pitää huomenna soittaa ja kysyä pääseekö pissatestiin. Seksiä en ole nyt viikkoon harrastanut, oire tuli ihan puun takaa. Leviääkö tää nyt munuaisiin? Paheneeko oireet jos olisi kunnon tulehdus?

Tutullani oli virtsa-vaivoja, ja siltä otettiin pissatestit, sukupuolitautitestit jne... Loppujen lopuksi syy löytyikin suuresta sappikivestä, joka kohta leikataan.Kannattaa sinne pissitestiin pyytää päästä, äkkiähän sillä selviää, jos tulehdus. Leviää hoitamattomana munuaisiinkin, mutta jos ei nyt kovasti paljon vielä oireile, niin ei varmastikaan ihan heti. Joskus kun mulla on ollut noita oireita, niin juuri se runsas juominen ja sitten ihan lämpimässä vedessä lilluminen on auttanut. Ja "pidä jalat lämpiminä", opetti äiti mulle jo nuorena, kun meillä on ihan sukuvikaa nuo herkästi tulevat virtstietulehdukset.

Voi mennä piykäänkin et nousis munuaisiin, jos nousee. Kova kuume sen sitten kertoo :) mut siihenkin auttaa pian alotettuna ihan suun kautta otettava antibiootti.

Voi mennä ohitsekin sillä karpalomehulla.. mut käsittääkseni suositeltavinta on se, että oireiden alussa otetaan pissanäyte. Sillon ne oireet on vielä siedettävät. Vastausta odotetaan se nelisen päivää. Jolloin ne ehtii oikeesti viljelee sen näytteen. Ja sit jos oireet ei ole loppunu, olo alkaa olee sietämätön, niin saat juuri oikean antibiootin.

Toistuvissa tulehduksissa tuota näytettä ei tarvii..
Mutta kun oireet ei ole vielä tutut, nii se näyte on paras.

Minulla on ollut paljon virtsatieinfektioita (lopetin laskemisen viiden peräkkäisen tulehduksen jälkeen). Saanen antaa neuvoja:

- joskus vti menee ohi karpalomehun litkimisellä ja suurilla määrillä C-vitamiinia
- joskus se taas ei mene ja olet tehnyt "hallaa" edellämainituilla keinoilla, koska ne kuitenkin vaikuttavat kohtalaisen hyvin, mutta tässä tapauksessa vaikka tulehdus olisi, niin leukosyytit ovat "vain vähän plussalla" eikä ole tarvetta vielä antibioottiin tai että virtsassa ei ole niin paljoa bakteeria, että sitä pystyisi viljelemään -> antibiootin saaminen viivästyy, vaikka tulehdus olisi. Sitten pitää lopettaa kaikki nuo keinot, jotta bakteerien määrä taas kasvaisi ja tulehduksen pystyisi varmasti toteamaan

Mua pelottaa vaan ihan hirveänä että tämä on jotain syöpää. :( Sitten kun alkaa jännittää tuota vessaan menoa..

Höpöhöpö! Miksihän sulle olis nyt justiinsa tullut syöpä, joka oireilee noin? Nuori nainen, niin kyllä noita alaosaston vaivoja vaan tulee, joskus enemmän ja toisinaan vähemmän..sitten saattavat vielä iän myötä lisääntyäkin. Mutta käy siellä pissitestissä, niin varmasti olet viisaampi, ja en ole kyllä ikinä kuullut, että minkään syövän ensi-oire olisi vihlaisu pissiessä..(ellei sitten eturauhas-syövässä, mutta sitä sulla tuskin on..). Ja hei, jos olisikin, niin, mitä pikemmin menet testiin/lääkäriin, niin mahdolliset hoidotkin voidaan aloittaa.