Viikkoja 37+4 ja hemoglobiini 95

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Tämä on jo kolmas raskauteni ja aiemmissa raskauksissa ei ole koskaan tipahtanut hemoglobiini noin alas. Lähtöarvo alussa oli 124, ja rv 26 se oli tipahtanut 98:aan. Neljän viikon Kräuterblutsaft-kuurin jälkeen hb oli noussut taas 124:ään. Eli silloin tuo liemi tehosi noin hyvin.

Välissä otin Kräuterblutsaftia suunnilleen joka toinen päivä, ja seuraavassa mittauksessa rv 35+3 oli hb enää 94. Sitten aloin tietysti ottaa tuota ainetta joka päivä, mutta surullinen tulos: kahdessa viikossa hb oli pysynyt käytännöllisesti katsoen samana (95). Nyt aloitin lisäksi Spartocinen kolmesti päivässä, sitä olen aiemmissa raskauksissa menestyksekkäästi syönyt kun hemoglobiini on laskenut (mutta ei koskaan noin alas).

Mistä ihmeestä noin raju lasku voi tällä kertaa johtua? Alkaa ihan huolestuttaa, voiko taustalla olla jotain muutakin kuin vain raskaus. Sektioaika on sovittu kahden viikon päähän, ja noilla arvoilla joutuvat kyllä antamaan punasolujakin ellei tuo Spartocine nyt dramaattisesti tehoa. Aiemmissa sektioissa hb on tipahtanut hiukan alle 90 hetkeksi, mutta olo on ollut ihan ok, ja jälkitarkastukseen mennessä on arvo ollut taas normaali.

Sairaalassa otettiin muistaakseni viimeksikin pieni verenkuva sektion jälkeen, voikohan siitä ilmetä jos minussa on jotain muutakin häikkää? Olen ihan ihmeissäni miksi hemoglobiini ei millään meinaa nousta :(

Lähihoitajan näkökulmasta vastailen... Ensiksikin muutamia kysymyksiä, kuten:

-Onko sinulle suositeltu juuri tätä rautavalmistetta jota nyt syöt?
-Onko olemassa siitä eri vahvuuksia?
-Juotko teetä tai kahvia?
-Saatko tarpeeksi c-vitamiinia?
-Onko kyseessä yksöisraskaus?

On totta, että hemoglobiinisi on alhainen ja kun sinulle ollaan suorittamassa vielä sektio. Rautavalmisteen lisäksi olisi hyvä ottaa huomioon myös rautaa sisältävät ruoka-aineet ja niiden saanti sekä raudan imeytymistä parantavien ja heikentävien aineiden käyttö.

Rautaa sisältäviä ruoka-aineita:
-Täysjyväviljavalmisteet: leipiä, puuroa mysliä
-lihaa ja kalaa (niissä on paljon rautaa, joka imeytyy hyvin)
-veriruoat
-herneet, pavut, linssit, tummanvihreät kasvikset
-marjat ja hedelmät (niiden sisältämä c-vitamiini edistää raudan hyväksisäyttöä)

Koska raudan imeytymistä edistää c-vitamiini, kannattaa rautavalmisteen kanssa juoda esim. appelssiini tuoremehua. Itse käytin ensimmäisen raskauden aikana obsidan-merkkistä rautavalmistetta ja se tehosi minulle hyvin.

Lisäksi kannattaa välttää erityisesti liika teen ja kahvin juontia, koska niiden sisältämä tanniini estää raudan imeytymistä.

Saattaa olla, että tiesit tämän kaiken jo, mutta kertaus on opintojen äiti! Toivottavasti saat arvosi kuntoon!

=)

Kiitos vastauksista!

Nuo olivatkin pääosin jo tuttuja asioita tuosta raudan imeytymisestä, ja tarkkaan olen yrittänyt varjella että kalsiumia tai kofeiinia (vai tanniiniko se on joka raudan imeytymistä estää, minä olen aina luullut että kofeiini) en nauti yhtäaikaa rautalääkkeen kanssa. Ja raudan otan tuoremehun keralla.

Ihmettelen vain kun ruokavalio ei ole edellisistä raskauksista mihinkään muuttunut, ellei peräti vain parempaan suuntaan kun syön nykyään kaksi lämmintä ateriaa päivässä (lihaa siis enemmän kuin ennen). Ja usein aamuisin puuroa, paljon ruisleipää jne. Ja silti nyt tuo hb tipahti noin.

Ja tuo Kräuterblutsaftkin tehosi aiemmin todella hyvin, mutta nyt ei ole mitään vaikutusta. Spartocinea olen edellisissä raskauksissa sekä sektioiden jälkeen käyttänyt ja silloin se on tehonnut ihan hyvin eikä ole aiheuttanut vatsavaivoja, joten siksi ostin sitä nytkin. Pitää vain toivoa että tehokuuri tepsii etten ole ihan hirveän huonossa kunnossa sektion jälkeen. Tai jos ennen sektiota otettava verikoe näyttää että hemoglobiini on yhä matala, niin pyydän että laittavat heti niitä punasoluja eivätkä ensin odota että pyörryn kun yritän nousta sängystä.

Toivotaan että tämä tästä lutviutuu...

Yhteistyössä