viikkoraha asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
minkäikäisille lapsille oletta alkaneet maksaa viikkorahaa? paljonko viikkoraha on teidän perheessä + lapsen ikä?
maksatteko viikkorahan joka viikko jokatapauksessa vai vaaditteko jotain sitä vastaan esim huoneen siistinä pitämistä, hyvää käytöstä tms?

Mulla ei vielä ole sen ikäsiä lapsia, mut itse ajattelin tehdä niin, että meillä ei ole käytössä ainakaan alkuun mitään viikkorahasysteemiä. Pienistä kotitöistä palkitaan, jotka eivät normaalisti kuuluisi (esim. pyykkien ripustus tai tiskit).

Oma huone pitää pysyä kunnossa ilman rahaakin.

Meillä tuo ei ole vielä ajankohtaista, mutta ehdottomasti odotan huoneen siivousta, hyvää käytöstä yms. Jos tekee jotain ei-sallittua, niin viikkorahat lähtee. Olen ajatellut että joskus 14-15 vuotiaana saisi sitten maksaa myös oman puhelinlaskunsa. Vielä en tiedä mikä olis hyvä summa viikossa.

Meillä on alkaneet saamaan viikkorahaa viime vuoden loppupuolelta, 6 euroa saavat/nuppi, muksut täyttää nyt 9 ja 10v, tuosta rahasta kustantavat itse omat karkkinsa ja säästävät loput, johonkin mitä mahdollisesti itse haluavat joskus hankkia. Toinen on säästäväisempi kuin toinen.

Meillä ei ole vaatimuksena huoneen siisteys tai hyvä käytös jotta saa viikkorahaa, ne kyllä kuuluu ihan muutenkin perusjuttuihin.
Yhden kerran on mies alentanut toiselta viikkorahasta 2 euroa, huonon käytöksen vuoksi (siis semmoista uhmiksen erittäin ärsyttävää käytöstä ja uhittelua) meni jakeluun kerrasta.

Joskus on kyllä tullut semmoinen tilanne, että olis tehnyt mieli evätä viikkoraha :whistle:

Meillä esikoinen alkoi saada viikkorahaa koulun alettua. Ja viikkorahaan ei kuulu mitään velvoitteita.Niistä säästetään jos itse haluaa jotain lelua ostaa tai esim.joululahjoja niin tyttö säästi ja osti kaikille perheenjäsenille pienet lahjat. Karkit ostaa myös omilla rahoilla.
Nyt kun on jo hiukan vanhempi niin lisärahaa saa kotitöistä.
Viikkoraha on 2,5e viikko.

Meillä on monta kertaa yritetty aloittaa viikkorahaa 9 -vuotiaalle, mutta ei onnistu. Huonetta ei siivoa eikä tuo käytöskään aina niin hyvää ole. Viikkoraha olisi 5 euroa, josta joutuisi itse maksaan sitten omat karkit ja haluamansa pienet lelut. Jotenkin on niin vaikeaa. Yritetään opettaa, että raha on ansaittava ja noin vain ei rahaa anneta.

Meillä ei ole vielä mitään viikkorahasysteemiä. Kolikot annan kukkarosta kolmeen osaan kaikille muksuille, kun niitä kertyy ja laittavat yleensä säästöpossuihin.
Lelujen ostosta jutellaan ja harkitaan yhdessä. Rahaa nuo saa kuitenkin käyttää 10-20e/kk ostoksiinsa.(ei karkkeihin)

Yhteistyössä