Hae Anna.fi-sivustolta

viili

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä jonna, 23.10.2006.

1. jonna Vierailija

oisko jollain antaa jotai piirakka reseptiä tai jotain mihin tulee viiliä? Jääkaapissa ois muutama purkki viiliä menny eilen vanhaks ja ne pitää käyttää pois ja enää ei maistu tänää yhtään noin suoraan syötynä.

2. Göteborg Vierailija

Hej! Onko tuo viili sama kuin filbunken täällä Ruotsissa?

3. Ymmärrän Vierailija

Viilihän on tuoreenakin kuin venyvää flunssaräkää. Pane sitä vaikka jonkun puuroon niin eivät huomaa, että on jo vähän märäntynyttä. Tai lahjoita jollekin köyhälle opiskelijalle. Kyllä ne syö ne nälissään.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Vain kermaviili sopii piirakoihin. Tavallista viiliä en laittaisi. Vanhentuneet viilit viemäristä alas.

5. Emmi Vierailija

Jos eilen on päiväys mennyt umpeen, voi hyvin vielä käyttää. Minä esim. teen viilistä piimäkakkua. Muihinkin taikinoihin varmaan piimän sijaan käy. Jos tarkoitut piirakassa täytettä, luulen Jx:n tavoin, että siihen pitäisi olla kermaviiliä. Mutta kukaan ei estä kokeilemasta!

6. jonna Vierailija

lähinnä taikinassa aattelin. Piimän korvikkeena taidan kokeilla. Kiitos emmi!

7. Vilma Vierailija

Viiliä ei voi laittaa leivonnaisiin, ainoastaan kermaviiliä.

8. Emmi Vierailija

Kiitos Vilma, että kerroit. Minä kun olen piimäkakkuni tehnyt 20 vuotta viiliin. Nyt tiedän, ettei niin voi tehdä ;)

9. jonna Vierailija

mäki tein äsken mauste-piimäkakun johon käytin piimän sijaan viilipurkin. Tuli ainaki ihan hyvän näkönen ja koostumus ihan oikee mut maistanu en oo vielä. Eiköhän tuo ihan hyvin onnistunu. Kannattaa kuitenki kokeilla ennen ku väittää ettei mahollista. Emmille vielä iso kiitos neuvosta. En ois viittiny lähtee testaan ilman sun neuvoos.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Siis oletko tosiaankin laittanut sitä tavallista venyvää viiliä piimäkakkuun etkä siis kermaviiliä, joka ei veny?

11. Emmi Vierailija

Kyllä Jx, olen todella laittanut eikä kukaan ole makua kysellyt eikä ihmetellyt. Lähempänähän viili on tavallista piimää kuin kermaviili! Olen käyttänyt piimä- ja muihin vastaaviin ainakin tuon 20 vuotta viiliä, koska perheessämme ei kukaan piimää juo ja yhden kakun tarpeisiin kahden desin viilipurkki on juuri sopiva määrä. Piimälitrasta aina pääosa menisi viemäriin.

12. Hmmm Vierailija

Ei Emmi niin voi tehdä. Luota Jx:n asiantuntemukseen, besserwisser tietää kaiken eikä ole väärässä koskaan.

13. täti Vierailija

Viiliä käytän minäkin. Senhän voi vaikka maitotilkkasella notkistaa jos tuntuu liian sakealta kakkutaikinaan lisättäessä.

14. lukija Vierailija

Jx on aina oikeassa: Englantilainen ruoka on maailman parasta, viiliä ei voi käyttää leivontaan ja sipulit pilaavat ruuan kuin ruuan.

15. jonna Vierailija

eiköhän tämä asia oo nyt loppuun käsitelty hyvää tuli ihan sillä tavallisella venyvällä viilillä eikä kukaa huomannu kakussa mitään eroo tai ainakaa minä en huomannu ja kaikki muutkin söi tyytyväisenä valittamatta. Ihan laitoin sellasenaan ohentamatta ja taian tehä niin jatkossaki koska meiän kahen hengen perheessä ei kans piimän juojia oo.

16. nana Vierailija

se on väärin käyttö,lisätä vanhapiimään vähän vettä ja kastella alpiruusuja ja muitakin kasvea

17. Meri Vierailija

Viiliä voi vielä syödä vaikka parasta ennen olis jo menny, se ulkokerros vähän muuttuu mutta sen voi kaapia pois ja loput voi syödä. Ennen laitoin aina sokeria ja kanelia mutta nyt en o yleensä sokeria laittanu, oon laittanu: pomeranssinkuori, neilikka, inkivääri, kardemumma, kaneli

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri