Viime aikoina okt:n rakentaneet

Vantaan neito

Jäsen
08.09.2012
299
0
16
Jyväskylä
Millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet? Oletteko ottaneet jostakin valmispaketin vai suunitelleet talon itse? Miksi? Suosittelisitko omaa valmispakettiasi muille? Jos mahdollista, liityittekö kunnan/vesiosuuskunnan vesi-/viemärilinjoihin?

Jos saan tässä kuussa tietää pääseväni kilometritehtaalle, edessä on nykyisen talon myynti ja uuden talon rakentaminen sekä muutto Keski-Suomeen. Itse joudun teettämään kaiken työn ulkopuolisilla, joten tuollainen avaimet käteen -talo voisi sopia minulle.

Joko sinulla on tontti?

Älä osta ainakaan minkään talotehtaan avaimet käteen -pakettia! Ne eivät todellisuudessa ole milloinkaan 100% valmiita ja laatukin vaihtelee ihan sen mukaan, millainen porukka siellä raksalla sattuu milloinkin huseeraamaan. Yleensä niillä raksoilla eivät ainakaan ne parhaat timpurit viihdy, koska talotehtaan kilpailuttavat ne urakat niin tiukille, että niitä huolivat ainoastaan ne, jotka eivät muita töitä saa.

Päätä sen sijaan ensin materiaali (puu, harkko, betonielementti) ja rakennustapa (suur- tai pienelementti, "pitkästä" tekeminen tms.) ja piirrätä sen jälkeen omat kuvat arkkitehdilla. Näin saat (ulkonäöltään, huonejaoltaan yms.) täsmälleen sellaisen talon kuin haluat ja juuri tälle nimenomaiselle tontille suunniteltuna. Tämän jälkeen voit joko kilpailuttaa talotehtaita elementtitoimituksesta tai sitten palkata suoraan jonkun hyvät referenssit omaavan kirvesmiesporukan tekemään talosi alusta loppuun pitkästä tavarasta.

Valitsitpa minkä tavan tahansa, kustannustaso on noin 2ke per huoneistoneliö. Runsaalla omalla työllä ja/tai halvimmilla mahdollisilla materiaaleilla päässee vähän alle; teettämällä ihan kaiken ja/tai valitsemalla laadukkaampia/kalliimpia materiaaleja mennee hiukan yli.

Onnea projektille!

Joo siis tontti on olemassa, kun perintönä tuli mökki (rv. 2008), jonka tontilla n. 1 ha on vielä reilusti rakennusoikeutta jäljellä. On siis alunperin rakennettu se mökki niin, että tontille voi halutessaan rakentaa myös omakotitalon. Mökki kuuluu jo vesiosuuskunnan linjoihin, joten varmaankin liityntää pystyy laajentamaan myös talon tarpeisiin. Ensin meinasin itse, että laajentaisin mökkiä, mutta viikonloppuna tapasin serkkuni, joka hoitaa mökin pihan auraukset ja "silmällä pidon" talviaikaan sanoi, että kannattaa mielummin rakentaa erillinen talo, koska luvan muutos vapaa-ajan asunnosta vakituiseksi asunnoksi onnistuisi näin helpommin. En ole kyllä tätä tietoa vielä mistään virastosta ehtinyt tarkistaa.

No tietysti, jos kehtaisin pyytää, niin eräs tuttu arkkitehti varmaan piirtäisi talon minulle toiveideni mukaan ja puutavaraa löytyy useampaakin taloon omasta metsästä, ongelma vain on se, että se pitäisi saada ensin jossain laudaksi/lankuksi. Varmaan serkku tietäisi siihenkin jonkun paikan. Ehkä häneltä saisi tietää myös jonkun hyvän kirvesmiehen ja apulaiset.

Lähinnä tosiaan haluaisin tietää, että kannattaako tuollainen talotehtaan "avaimet käteen" -paketti, koska ainakin jotkut niistä vaikuttavat liiankin halvoilta ollaakseen hyviä/toimivia.

Turhaan maksat arkkitehdille jos tiedät itse mitä haluat. Me lärättin monta iltaa läpi pohjaratkaisuja kun tiedettiin tarvittavat neliöt ja huoneiden lukumäärä! Sopiva löytyi netistä ja pienellä hiomisella teimme siitä oman näköisen ja taas säästy 3000euroa!

Ollaan muutettu viime talvena tähän omaan kotiin joka tehtiin pitkästä tavarasta!

En luottaisi siihen, että tuttu arkkitehti piirtää hyvää hyvyyttään mitään talon lupakuvia. Itse olen rakennesuunnittelija ammatiltani ja yhdenkään sukulaisen talokuvia en piirrä. En edes maksusta. Yhden tutun kanssa hetki neuvoteltiin vastaavan mestarin pestistä, mutta senkin passasin. Omille vanhemmilleni olen tehnyt pikkujuttuja, mutta sieltä suunnastakin on tullut huomattavia apuja rakennusaikana.

En luottaisi siihen, että tuttu arkkitehti piirtää hyvää hyvyyttään mitään talon lupakuvia. Itse olen rakennesuunnittelija ammatiltani ja yhdenkään sukulaisen talokuvia en piirrä. En edes maksusta. Yhden tutun kanssa hetki neuvoteltiin vastaavan mestarin pestistä, mutta senkin passasin. Omille vanhemmilleni olen tehnyt pikkujuttuja, mutta sieltä suunnastakin on tullut huomattavia apuja rakennusaikana.

Toki siinä on aina riskinsä, jos sukulaiselta tai tutulta pyytää apua. Ko. tuttu oli minulla tämän nykyisen talon remontin suunnittelussa mukana ja ollaan edelleen puheväleissä. Toki ammatti-ihmisen palvelukset aina maksavat ja itse aika tarkkaan tiedän, mitä haluan, joten varmaan jonkinlaisen pohjakuvan osaisin tehdä itsekin:) Lähinnä kysymys on siitä, etten tiedä kaikkia määräyksiä yms. jotka ammattilainen osaa ottaa huomioon.

Yhteistyössä