Hae Anna.fi-sivustolta

viime vuosituhannella

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä formaatti, 08.05.2016.

1. niukkuus Vierailija

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005959510.html

Olin tänään ratikassa ja luin valotaululla olevaa uutislehteä.
    Tuntuu käsittämättömältä miten lukijoille pitää vääntää rautalangasta millaista elämä on vähävaraisena pääkaupunkiseudulla.
    Kävelin kauniin lumisessa kaupungissa ja kengät kastuivat litimäriksi.
    Muistelen yksinhuoltajavuosia lämmöllä. Hyvin me pärjättiin ja asuttiin Helsingin vauraimmalla seudulla. Asuinalueiden luokittelu tuntuu typerältä.

2. vierailija Vierailija

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kohtuuttomuuksia

Katsoin Yle Areenalta kaksi jaksoa sarjasta Kohtuuttomuuksia.
    Automatka Lappeenrantaan herätti hilpeitä muistoja ysäriltä. Autossa oli mukava laulaa. Molemmissa jaksoissa oli karmea loppu.
    Valitsin katsottavan huumorin perusteella. Petyin kuten usein aiemmin suomalaiseen huumoriin. Rivous ja alatyylinen puhe karkottavat minut katsojana. Nelikymppinen nainen kuvataan sarjoissa liian usein kammottavana hahmona. Katsojalle ei jää mitään käteen.
    Anna. fi oli tehnyt listan tv-sarjoista, joita kannattaa katsoa. Outoja olivat. Tuskin kiinnostaa katsoa.
    Poikkesin tällä viikolla kirjastosta saamani mainoksen innoittamana tilaisuudessa, joka oli mukava. Talossa pyörii monenlaisia harrastepiirejä mm. kirjoittamiskerho. Kun pääsin eroon "Sipilän kerhosta" eli aktiivimallista aikaa vapautui kaikkeen muuhun.
    Luin uusinta SUOMEN KUVALEHTEÄ ja jäin miettimään monta asiaa.
    Aurinko paistaa kirkkaasti. Mainitsemaani kerhoon tuli kävijä hiihtäen kilometrien päästä. Luonto on uskomattoman kaunis vitivalkoisessa lumessa. Kävin eilen uimassa enkä tunne vetoa laduille. Jotain uutta tässä on keksittävä. Mitä se jää nähtäväksi. Taloyhtiön roskavajan hyllylle oli jätetty kierrätykseen kirjoja. Yhden niistä olen jo lukenut alkuperäiskielellä. Otin mukaani pari dekkaria toinen kotimaista Leena Lehtolaista.
    Toivotaan, että Amerikan muurijupakka ratkeaa onnellisesti. En ole koskaan halunnut elää muurien keskellä fyysisesti enkä henkisesti. Meillä kaikilla on samanarvoinen ihmisarvo. Aamun uutiset on nyt päällisin puolin luettu. Seuraavaksi on ohjelmassa kauppareissu. Lähes joka reissulla näen saman miehen peliautomaatilla. Itse sorrun joka toisella reissulla herkkuihin. Sellaista pienen ihmisen elämä on. Somea ja reality-elämää.

3. vierailija Vierailija

Selaan 50+ palstan viestejä. Yksin viihtyvä mies oli kommentoinut Erakkoketjuun. Vm-47 oli kirjoittanut hyvän runon auton lukon jäätymisestä. Kerroin aiemmin käyneeni runopiirissä.
    Tyttäreni kertoi eilen viestissään lukevansa sisareni eli tätinsä blogia metrossa. On kuulema hidasta lukea ja epäili suomen kielen taitonsa jo ruostuneen. Vastasin, että minustakin kotimurre tuntuu kaukaiselta.
    Nettiuutisissa kummastellaan ex-missin etelänlomareissua. Virallisesti eronnut pariskunta asuu ja viettää lomaa yhdessä. Kummastelen uusioperheitä. Harva uskaltaa sanoa ettei niissäkään ole mitään järkeä.
    Luin eilen Hesarista jutun aktiivimallista ja nauroin ääneen yleisökommenteille. Nolo laki herättää kaiken hulluuden jälkeen hilpeyttä. Lain ansiosta älysin jäädä eläkkeelle.
    Maria Veitola puhui kauniisti ikääntyneistä naisista Kaija Koon mökin laiturilla tekokäärme päänsä ympärillä. Karkottavat kuulema likaavat lokit.
    Kevät on jo lähellä ja lokit palaavat kohtapuoliin kotini katolle.
    Katson netistä Kauniit ja Rohkeat. Tosin jo tiedän miten häissä käy, kun katsoin aikoinaan jaksot YouTubesta. Ei juonella olekaan väliä vaan selkeällä ja verkkaisella puheella. Vävyni eivät puhu suomea. Joskus tuntuu, että minun olisi viisaampaa olla puhumatta englantia.
    Viime turvatarkastuksessa lentokentällä kengät käsissäni mietin mitä jos heittäytyisin ummikoksi. Luultavasti pärjäisin sillä konstilla maailmalla parhaiten.
    Antti Rinne on hauska mies, joka katsoo taivaan tähtiä pihansa paljussa. Jos aktiivimalli puretaan saan taas makeat naurut.
    Hölmölässä kannetaan valoa säkissä. Kannan valoa netissä.
    Yllätyin miten paljon ketju on saanut klikkauksia ehkä sanahaun ohjaamana.

4. vierailija Vierailija

Katsoin muutaman jakson Vappu ja Marja Live Show:sta.
    Pyhimys sanoi nähneensä Tarja Halosen alepassa. Tarja vierailee puolisonsa kanssa ohjelman avausjaksossa.
    Ohjelmassa puhutaan rakkaudesta ja monesta muusta aiheesta.
    Jätin iltauutiset katsomatta ja katsoin aamulla nettiuutisia.
    Ihanan kirkas ja rauhallinen sunnuntaiaamu. Hyvin nukutun yön jälkeen ei tee mieli ottaa kantaa mihinkään asiaan.
    Katupöly jo hieman vaivaa ja välistä nenä valuu. Ehkä ilmassa on jo hieman siitepölyä.
    Kirkonkellot soivat lähellä olevassa kirkossa ja avasin radion kuunnellakseni jumalanpalveluksen. Voi hyvin-lehdessä on juttu uskomisesta. Uskominen ei ole järjen asia.
    Pappi puhuu paastosta ja pääsiäisestä. On hyvä aloittaa uusi päivä
    levollisella mielellä.

5. vierailija Vierailija

Sade ropisee ikkunaan. Toivottavasti lokin jättämä pitkä valkoinen raita haalistuu parvekkeen ikkunassa. Täytyy pestä loput liat.
    Kävin illalla kävelyllä. Laitoin ilmaislehdet laukkuun ylikulkusillan ikkunalaudalla. Kaksi ohikulkevaa teinityttöä antoi minulle punaisen ruusun, koska olen niin kaunis. Olivat ostanneet paljon ruusuja ja jakoivat niitä ilmaiseksi. Uskomatonta sanoin ja lähdin kauppaan ja kävelylle. Ruusu on nyt maljakossa.
    Toisella palstalla keskustellaan tunneälystä. En osaa sanoa olenko sisäisesti vai ulkoisesti kaunis. Olin vain oma itseni.
    Metro-lehti ilmestyy nykyään maanantaina ja perjantaina.
    Ostin vain maustamatonta jogurttia. Nuorempi tytär lähetti minulle ihanan lettureseptin. Nyt rankkasade lakkasi. Laitan netin kiinni ja menen katsomaan kauniita unia höyhensaarelle.

6. vierailija Vierailija

Sade ropisee ikkunaan. Toivottavasti lokin jättämä pitkä valkoinen raita haalistuu parvekkeen ikkunassa. Täytyy pestä loput liat.
    Kävin illalla kävelyllä. Laitoin ilmaislehdet laukkuun ylikulkusillan ikkunalaudalla. Kaksi ohikulkevaa teinityttöä antoi minulle punaisen ruusun, koska olen niin kaunis. Olivat ostanneet paljon ruusuja ja jakoivat niitä ilmaiseksi. Uskomatonta sanoin ja lähdin kauppaan ja kävelylle. Ruusu on nyt maljakossa.
    Toisella palstalla keskustellaan tunneälystä. En osaa sanoa olenko sisäisesti vai ulkoisesti kaunis. Olin vain oma itseni.
    Metro-lehti ilmestyy nykyään maanantaina ja perjantaina.
    Ostin vain maustamatonta jogurttia. Nuorempi tytär lähetti minulle ihanan lettureseptin. Nyt rankkasade lakkasi. Laitan netin kiinni ja menen katsomaan kauniita unia höyhensaarelle.

7. vierailija Vierailija

Katsoin illalla Ylen iltauutiset. Poisnukkuneen Satumaa-tangon laulajan uutinen oli kauniisti toimitettu. Laulusta tulee aina mieleen nuorena edesmennyt veljeni. Hän piti Satumaa-tangosta.
    Laulajan tyttären Facebook-kirjoitus oli myös koskettava.
    Selasin hs.fi juttuja ja hymyilin Sylvi Kekkosen ratikkakolarille. Persoonallinen maaäiti, jota olen aina arvostanut. Kyllä minäkin aikoinaan vietin aikaa yksin mökillä.
    Viime vuosituhannella en kuitenkaan harrastanut metsäjoogaa. Luin aiheesta jutun HS-liitteestä, jonka nappasin mukaani rautatieasemalta.
    Lehdet ovat täynnä kivoja menovinkkejä, mutta kotisohva vetää
    eniten puoleensa. Lokin kakan pesin parvekeikkunasta ja jogurttipannukakut olen jo syönyt.
    Elämäni lienee ruusuilla tanssia.
    Aktiivimallin inspiroimana mietin mitä keksin seuraavaksi. Ehkä teen kuten Tuulen viemää elokuvan Scarlett. Mietin asiaa huomenna.

8. vierailija Vierailija

Miettimiseen on ollut aikaa jo monta päivää eikä ole tullut sen selvempää.
    Selasin Helsingin Uutiset-lehden menovinkkejä ja innostuin käymään kaupungilla luennolla. Palasin sitten kotiin ratikalla. Istuin yksin ratikassa Länsi-Pasilan pysäkillä ja kai vilustuin. Ratikassa oli viileää ja hytisin kylmästä. Ratikka jatkoi matkaa ja oli mukava katsoa Triplan uusia rakennuksia. Muutaman vuoden päästä siellä on paljon uutta elämää.
    Tänään on Eurooppa-päivä. Niin sanottiin illalla A-studiossa.
    Punajuurihallitus on hauska nimitys.
    Olen alkanut seurata vauva.fi palstan keskusteluja. Siellä otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin ja rupatellaan tyyliin "mitä ostit käydessäsi Lidlissä".
    Luin myös anna.fi blogin ero parisuhteesta. Olen samaa mieltä. Ero kuuluu elämään ja senkin jälkeen on hyvää elämää.
    Nyt on oettava kännykkä käteen ja soitettava yksi puhelu. Toivottavasti mieltä askarruttava asia selviää.

9. vierailija Vierailija

Soitin pitkän puhelun tietokoneen helpiin ja sain ison laskun palvelumaksusta. Seuraavan kerran käytän chat-palvelua. Asia ei selvinnyt netissä ja kävin koneeni kanssa Kampin helpdeskillä. Odotin kauan vuoroani ja sitten kävin torilla Eurovaalit-tilaisuudessa.
    Kahvi, makkara ja hattara maistuivat ja jatkoin matkaa sinisen ilmapallon kanssa, jossa on keltaisia tähtiä.
    Murrepalstalla on puhetta äitienpäivästä. Minulle tulee monenlaisia ajatuksia päivän viettämisestä. Äitiys on ihana asia eikä siitä mielestäni enää nykyään tarvitse tehdä isoa numeroa. En lähtisi Niinistön juhlaan, jos jostain syystä saisin kutsun. Syitä on monia enkä ala niitä tässä avaamaan.
    Olen pahoillani, jos perheissä ei pystytä sopimaan vanhoja kaunoja. Ei mikään asia ole niin kamala ettei sitä saa ajan oloon selvitettyä. Ihmisiä me vain kaikki ollaan.
    Luin eilen vauva.fi keskustelupalstaa. Olen miettinyt samaa mitä siellä aiheena kuka äänestää persuja. Juttujen perusteella Suomi on vielä sisäänlämpiävä maa. Pelätään outoja asioita. Ei keskustelupalstoja voi ottaa vakavasti. Lopetan tähän jutusteluni ettei tule lisää kirjoitusvirheitä.

10. vierailija Vierailija

Eilen kotona kuului outo pamaus. Olin jättänyt pieneksi ilmasta tyhjentyneen Eurovaalit-ilmapallon sängyn päälle ja auringonpaiste räjäytti pallon, jonka repaleet löytyivät sängystä ja lattialta. Eipä ihme, että Huomenta Suomessa puhuttiin ilmapallojen turvallisuudesta.
    Sattui eilen muitakin erikoisia tapauksia. Ostin lihatiskiltä mustan makkaran. Oudon suolaista makkaraa puolukkahillon kera. Sitten maistoin hilloa ja irvistin. Laitoin joku aika aiemmin suolapakkauksen loput suolat tyhjään sokeriastiaan. Sokeri oli toisessa kaapissa. Huudoin suolaiset puolukat siivilässä ja sokeroin uudestaan.
    Kävin eilen kirjastossa ja rupattelin aulassa päivystävän pankin digineuvojan kanssa. Olin edellisenä iltana katsonut Yleltä Eurovaalit Brysselistä enkä oikein jaksanut syventyä pankkiasioihin. Olisin saanut hyvää apua ongelmiin, jos niitä olisi ollut. Kuulin, että pankit ovat palauttamassa takaisin karsittuja asiakaspalveluja. Tuli turvallinen ja luottavainen olo. Samalla hieman muistelin rankkoja vuosia asuntojen laina-asioissa.
    Lainasin elämänkertahyllystä kaksi paksua elämänkertakirjaa ja olen taas lukukoukussa.
    Kävin jo ennakkoäänestämässä Eurovaaleissa. Yllätyin mitä ehdokkaita vaalikone ehdotti. Kysymykset olivat hyviä.
    Pankkivirkailija ehdotti, että lähden mukaan politiikkaan. Sanoin, että moni muukin on sanonut, että puhun kuin kansanedustaja.
    En edelleenkään tiedä mitä teen seuraavaksi. Kesää on vielä paljon jäljellä. Ilmastonmuutos uhkaa minuakin. Harmittaa kun sorruin syömään makkaraa ja hieman kanaa salaatissa. Ehkä pitää jatkossa siirtyä tofuun samoin kuin Kauniit ja Rohkeat-sarjan Liam.

11. vierailija Vierailija

”huuhdoin tai huuhtelin”

12. vierailija Vierailija

Luin Yhteishyvä-lehteä. Tuntui kuin Suomi olisi palannut 1950-luvulle. Kotimaanmatkailu on nyt trendikästä. Hesarista luin, että meillä ja maailmalla matkatoimistot kärsivät asiakkaiden kadosta. Syitä on monia.
    Tälle kesälle luvataan piinaavia helteitä. Tässäpä uusi dilemma aktiivimyllyn oravanpyörästä vapautuneelle berliininmunkin mussuttajalle. Lähdenkö ulkomaanmatkalle vai teenkö nostalgisen kotimaan rengasmatkan? Hiilinielu kai minut nielee, jos en osaa tehdä järkeviä päätöksiä.
    Ostin Lidlistä berliininmunkin. Berliinissä en ole vielä käynyt. Usein mietin miten munkki on saanut nimensä.
    Joka puolella on jokakesäisiä laihdutusjuttuja. Riitta Väisänen menee mukaan johonkin hyvinvointiohjelmaan.
    Kun lähden kesällä reissuun saan rutkasti liikuntaa. Kaipa sen takia haalin netistä uutisia, joiden varjolla voisin pysyä kotona mussuttamassa herkkuja. En pidä lentokenttien turvatarkastuksista. Tosin on pitkä lista asioita joista pidän.
    It is up to you sanoi aikoinaan kullanmuruni. On aika nostaa itseään niskasta kiinni ja vihdoin alkaa elää tällä vuosituhannella.

13. vierailija Vierailija

Tietokone temppuili ja en ehtinyt tallentaa viestiä. Kirjoitin pyöräily- ja
    kävelytiellä tapahtuneesta episodista. Kävelin oikeaoppisesti oikeaa reunaa.
    Samanaikaisesti vastaan tuli kaksi vierekkäin kävelevää naista ja pyörätiellä vierekkäin pyöräilijät. Väistin naisia oikealta ja nainen huusi perääni. Jäimme juttelemaan. Sanoin, että lähiaikoina vastaan tuli mies, joka sanoi "oikeanpuoleinen liikenne." Nainen sanoi, että hänelle huudetaan samasta asiasta.
    Kävelin eilen puistojumppaan. Hidastin vauhtia edessä hitaasti kävelevän miehen takana. Häneltä pääsi paukku jota pyysi anteeksi. Hillitsin hihitykseni. Minullakin oli jo kiire vessaan.
    Ulkona soi kännykkä laukussa. Luulin, että operaattori vihdoin soittaa reklamaatiostani. Veljeni soitti ja kyseli kuulumisia. Oli ilahtunut paikallislehden jutusta, jossa hän oli 1960-luvun alun ryhmäkuvassa.
    Katsoin Naantalin Kultarannan keskusteluohjelman ja hykertelin Liisa J:n ja Seppo Kääriäisen jutuille. Seposta tuli kotoinen olo.
    Sauli sanoi, että molemmat ovat puhjenneet kukkaan.
    Ostin Prismasta pienen ruukkuruusun. Minustakin olisi mukava puhjeta kukkaan. Oo kesän lapsi mä oon tuli eilen puistojumpan ämyristä.
    Musiikkia laidasta laitaan. Ohjaaja sanoi, että onneksi kellon vieressä ei ole
    lämpömittaria. Joku nainen sanoi, että auton mittari näytti 27 astetta.
    Satavuotisjuhlajumpassa meitä oli 220.
    Oulussa amerikkalainen artisti oil ihmetellyt yötöntä yötä ja puistossa lorottelijoita.
    Tänään pusikossa oli kaksi miestä samalla asialla.
    Osaltani juhannusromantiikkakiintiö tuli jo täyteen. On ihana elää jalat tukevasti maassa kauniissa ja maailman onnellisimmassa maassa.

14. vierailija Vierailija

Olen lukemassa kirjaa Fredrik Backman, Britt-Marie kävi täällä. Työtön eronnut nainen sai työn pienestä Borg-kaupungista.
    Istuin samantyylisen kaupungin puistonpenkillä matkalla juna-asemalle. Viereeni istahti mies ja juttelimme säästä ja muistakin asioista. Suomessa on ehkä sama ilmiö kuin Ruotsissa. Väki siirtyy isoihin asutuskeskuksiin ja jäljelle jääneet sinnittelevät heikentyneiden palveluiden varassa.
    Bussit eivät liikennöi viikonvaihteessa ja taksia ei saa tolpalta.
    Päätin kävellä juhlapaikaan. Alkumatkasta sisareni perheineen poimi minut kyytiin.
    Muusikkona ollut mies sanoi puistonpenkillä ettei omista älylaitteita eikä ole koskaan äänestänyt. Äänestämisestä ei kuulema ole mitään hyötyä.
    Sanoin, että se on tärkeä keino vaikuttaa asioihin.
    En vielä osaa sanoa onko Prismasta ostamallani kirjalla tärkeä sanoma vai vain viihdettä. Jatkoin matkaa juna-asemalle ja katselin kentällä olevia telttoja. Musiikkifestivaali tuo elämää viikoksi katukuvaan.
    Julkinen liikenne on tärkeä asia ilmastonmuutoksessa. Minusta on mukava liikkua ekologisesti.

15. vierailija Vierailija

"Päätin kävellä juhlapaikaan." Korjaan jälkikäteen "juhlapaikalle."
    Juna-asemalla oli eilen tukalaa. Paljon väkeä menossa lentokentän konserttiin.
    Hesarin kolumnissa oli puhetta konsertista. Kenttää yritetään vieläkin saada jäämään entiselleen nimien keruulla.
    Jätin Borg-kaupungista kertovan kirjan hotellin kirjahyllyyn.
    Matkalla oli kuuma. Suomessa helle jatkuu viikonvaihteen yli. Sitten hellittää.
    Caprilla tarvitaan hyvää pohjakuntoa. Nuha ja yskä hieman haittasivat kulkua.
    Luultavasti sain flunssan junamatkalla sukujuhlaan.
    Googletin tietoa ja musiikkia Ed Sheeranista. Kiva, kun kävi Malmilla.
    Musiikki ei kuulunut kuin vähän aikaa parvekkeella.

16. vierailija Vierailija

Helle tosiaan jo helpotti. Pekka Pouta ei pidä todennäköisenä, että "lottovoitto" tekee paluun tänä kesänä.
    Ajatukseni ovat jo siirtyneet syksyyn. Irtisanoin tänään itseni Linkedinistä. Entinen missi sanoi jossain lööpissä ettei some sovi kaikille. Kun luen keskustelupalstoja olen samaa mieltä.
    En tiedä onko kirjoituksistani ollut koskaan mitään hyötyä.
    Viime lomalla tyttäreni sanoi ettei halua enää koskaan kuulla minun puhuvan rahasta. Hän on kuulema saanut kuulla tarpeeksi penninvenytyksestäni. Yritän löytää uusia puheenaiheita.
    Ilmastonmuutoksesta en myöskään enää halua pakista. Kompensoin lentomatkoja vähentämällä muuta kulutusta.
    Ostin tv-lehden kansikuvan takia. Kuvan mies tuli vastaan Caprin kadulla. Pälyilin pääsyä kadun yli seurueen ohittaessa enkä huomannut häntä. Kävin aikoinaan katsomassa elokuvan, jossa hän esitti pörssihaita.
    Aika kuluu ja muistot viime vuosituhannelta haalistuvat. Tilalle on tullut paljon uutta ja netti täyteen valokuvia.
    Sukujuhlassa sanoin, että kirja on kirjoittamatta. Selasin kirjastossa Ella Kannisen kirjaa. Ehkä kirja voisi olla täynnä kuvia matkoilta.
    Jättäisin sitten kirjan kiertoon hotellin aulan hyllyyn.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri