Viimeaikaisia tietoja käynnistyksestä (kättäri)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Onko joku ollut nyt viime aikoina (2011) kättärillä synnytyksen käynnistyksessä tai ya-kontrollissa?

Soitin sinne käytäntö esikoisen jälkeen on siellä muuttunut. Eli nyt täti sanoi puhelimessa, että ya-kontrolli on 41+5 (ennen oli 41+3, vai koskeeko tämä vain uudelleensynnyttäjiä?). Sekä viime kerralla synnytykseni käynnistettiin cytotec-tableteilla (kohdunsuun tilanne oli siis täysin epäkypsä) ja nyt kuulemma käytössä on jotain suolaliuosta, jota laitetaan tippa kalvojen ja kohdunsuunväliin ohuella putkella, jotta k-suulle kohdistuisi painetta. Tätä uutta käynnistystapaa en oikein ymmärtänyt ja haluaisinkin kuulla, jos joku on tuon kokenut tai sitten selventää, minkä kohdan ymmärsin väärin. :O Eikö ne enää siis laita cytotecia ollenkaan? Tai kuinka helposti käynnistävät jo ya-kontrollissa uudelleensynnyttäjän, jolla jo aikaisempi käynnistys mennyt hyvin?

Kiitos jos jollain on tietoa, itse olen aivan kuutamolla :D

Mulle tehtiin viime vuoden puolella kättärillä käynnistys. Eli menin yliaikaiskontrolliin 41+5 ja sain käskyn olla seuraavana aamuna käynnistyksessä. Käynnistettiin ballokilla eli kohdun suulle laitettiin sellanen katetri joka täytettiin vedellä. Kohdun suu aukesi nopeasti siihen 3cm jonka jälkeen olin salissa :D
Todella paljon mielyttävämpi käynnistys muoto mitä edellinen lääkkeelinen käynnistys oli keskimmäisen kohdalla.

[QUOTE="äitix3";23776851]Mulle tehtiin viime vuoden puolella kättärillä käynnistys. Eli menin yliaikaiskontrolliin 41+5 ja sain käskyn olla seuraavana aamuna käynnistyksessä. Käynnistettiin ballokilla eli kohdun suulle laitettiin sellanen katetri joka täytettiin vedellä. Kohdun suu aukesi nopeasti siihen 3cm jonka jälkeen olin salissa :D
Todella paljon mielyttävämpi käynnistys muoto mitä edellinen lääkkeelinen käynnistys oli keskimmäisen kohdalla.[/QUOTE]

Juu, juurikin tuo se on! Itse en ymmärtänyt ollenkaan, miten ko toimenpide toimii, kun se täti sitä puhelimessa yritti selittää..

Eli kuinka nopeasti sulla tuo avautuminen tapahtui? Sattuiko? Onko se katetri siis koko ajan sisällä vai miten? Miksi sulle annettiin käynnistysaika seuraavalle päivälle, oliko siellä täyttä vai halusitko itse? Kiitos jos jaksat vastata! Mulla olisi huomenna tuo kontrolli ja kovasti haluaisin jo silloin jäädä osastolle :)

[QUOTE="kyllästynyt";23776939]Juu, juurikin tuo se on! Itse en ymmärtänyt ollenkaan, miten ko toimenpide toimii, kun se täti sitä puhelimessa yritti selittää..

Eli kuinka nopeasti sulla tuo avautuminen tapahtui? Sattuiko? Onko se katetri siis koko ajan sisällä vai miten? Miksi sulle annettiin käynnistysaika seuraavalle päivälle, oliko siellä täyttä vai halusitko itse? Kiitos jos jaksat vastata! Mulla olisi huomenna tuo kontrolli ja kovasti haluaisin jo silloin jäädä osastolle :)[/QUOTE]

Kohdunsuu oli jonkin verran jo lähtenyt avautumaan ja lekuri meinasi, et jos käynnistyy itse niin aina parempi. Mut kai se on yleinen tapa, koska sain huonekaverin, joka oli myös edellisenä päivänä ollut samoilla vkoilla kontrollissa ja peräkkäin me saliinkin lähdettiin :D
Minä edellä ja se toinen perässä.
Se laittoi hieman nipisti, mut ei muuten. Se tais lumpsahtaa alle tunnissa ulos, jos oikein muistan eli kävin wc:ssä ja siellä irtosi, joten kohdunsuu oli auennut siihen 3cm joten pääsin siirtymään saliin. Supistuksi en oikeastaan huomannut lainkaan, vaikka kohtu rupesikin aukeamaan ja olin aivan varma, että se ei mulla tehoa... Väärässä olin. Samaa sanoi se toinen siinä viereissä pedissä, et taisi asennus epäonnistua!

[QUOTE="äitix3";23776993]Kohdunsuu oli jonkin verran jo lähtenyt avautumaan ja lekuri meinasi, et jos käynnistyy itse niin aina parempi. Mut kai se on yleinen tapa, koska sain huonekaverin, joka oli myös edellisenä päivänä ollut samoilla vkoilla kontrollissa ja peräkkäin me saliinkin lähdettiin :D
Minä edellä ja se toinen perässä.
Se laittoi hieman nipisti, mut ei muuten. Se tais lumpsahtaa alle tunnissa ulos, jos oikein muistan eli kävin wc:ssä ja siellä irtosi, joten kohdunsuu oli auennut siihen 3cm joten pääsin siirtymään saliin. Supistuksi en oikeastaan huomannut lainkaan, vaikka kohtu rupesikin aukeamaan ja olin aivan varma, että se ei mulla tehoa... Väärässä olin. Samaa sanoi se toinen siinä viereissä pedissä, et taisi asennus epäonnistua![/QUOTE]

Eli se vesi"pallo" on 3cm paksuinen ja tulee sitten ulos, kun on tarpeeksi auki? Sanoiko lääkäri sulle, että tehoaako yleensä kuinka nopeasti/hyvin? Mua epäilyttää juuri tuo toimiminen.. Oliko sulla muuten se kontrolliaika monelta? Mietin, että onkohan sillä yhteyttä, päästävätkö heti osastolle vai kotiin? Anteeksi vielä kauhea kyselytulva, mutta ei näköjään muutkaan tiedä mitään :D

[QUOTE="kyllästynyt";23777057]Eli se vesi"pallo" on 3cm paksuinen ja tulee sitten ulos, kun on tarpeeksi auki? Sanoiko lääkäri sulle, että tehoaako yleensä kuinka nopeasti/hyvin? Mua epäilyttää juuri tuo toimiminen.. Oliko sulla muuten se kontrolliaika monelta? Mietin, että onkohan sillä yhteyttä, päästävätkö heti osastolle vai kotiin? Anteeksi vielä kauhea kyselytulva, mutta ei näköjään muutkaan tiedä mitään :D[/QUOTE]

Se oli muistaakseni aikalailla golf-pallon kokoinen täytettynä :D ja tosiaan avaa kohdunsuuta tai kypsyttää sitä vai miten se nyt meni, mut tosiaan lumpsahti ulos wc:ssä käydessä. Jos muistan oikein niin "vaikutusaika" oli 1-6h asennuksesta ja mun käsittääkseni käynnistyksiä tehdään vaan aamulla ja muutama päivässä ettei sairaala ruuhkaudu. Tarkistivat silloinkin salien tilan, ennenkun mulle sitä laittoivat.
Kotrolliaika oli heti aamusta ensimmäinen aika ja samoin seuraavana aamuna oli oltava paikalla heti klo 8 tietämissä ja vasta vaille kymmenen lääkäri kerkesi tutkimaan. Käyriä ne otti kokoajan, siis välittömästi laittoivat kiinni, kun menin osastolle :)
Salissa olin sit joskus puolenpäivän aikoihin ja kalvot puhkottiin yhdeltä. Vaille kahdeksan syntyi poika. Varsinainen synnytys kesti vajaa 5h, kun säännölliset kivuliaat supparit alkoivat tai ainakin niin mulla luki papereissa.

Kyllä mä voin vastailla jos sulla on jotain kysyttävää edelleen :D

Ps. tällä toisella oli paljon "huonompi" lähtötilanne eli kohdunsuu ei ollut ollenkaan kypsynyt, mutta samaantahtiin vaikutti ainakin meillä se ballonki ja tosiaan lähdettiin peräkkäin esivalmisteluihin ja saliinkin... Sääliksi vaan kävi sitä toista, kun mä pääsin ekana tyhjentämään suoleni ja se haju minkä jätin perääni oli aika jäätävä :D

Yhteistyössä